PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW betalen over diensten uit USA



TWeaK-XS
28/07/05, 04:06
Hoe zit dat precies? Neem nou bijvoorbeeld hosting accounts.

1GB ruimte 10GB data, voor laten we zeggen omgerekend 10 euro per maand. Als ik dat bestel dan doe ik dat rustig en betaal ik als klant uiteindelijk nooit btw.

Stel dat ze ook een reseller account hebben, van 10GB/100GB, voor grofweg 80 euro per maand. Dan kan ik bijv 10 accounts verkopen tegen 8 euro, maar dan moet ik weer wel die klanten 19% btw laten betalen zodat ze uiteindelijk toch weer heel dicht bij die 10 euro zitten, of zelfs over de 10 euro als mijn account niet 80 maar iets meer euro is.

Hoe gaan jullie met vergelijkbare zaken om? Wat mag en wat mag niet? Zijn er nog zijwegen? Kan er nog het een en ander omzeilt worden?

p.s dit is dus EEN EN AL FICTIEF VOORBEELD!

XS-24
28/07/05, 11:19
De meeste klanten kiezen een bedrijf om andere redenen, niet voor de prijs.

Waarom is de ene redbus hoster goedkoper dan de andere?

xYnta
28/07/05, 13:36
Klanten die uit Amerika komen mogen geen 19% BTW gefactureerd krijgen. Zo simpel is het.

TWeaK-XS
28/07/05, 14:08
Ik snap even niet je antwoord xynta, en XS-24, dit is een en al voorbeeld, mijn situatie heeft niks te maken met webhosting. En wat ik lever is betere kwaliteit dan wie dan ook in NL bied;-)

Snap t nu wel, maar je begreep mijn vraag niet goed.

Het gaat erom dat nederlanders van de amerikaan afnemen en dan stiekem geen belasting betalen (wss hebben ze het besef ook niet echt dat ze het eigenlijk wel moeten aangeven) als ik dan met 20% korting van die amerikaan afneem en in NL moet verkopen dan moet ik weer WEL btw afdragen, de uiteindelijke situatie is dus dat ik geen enkel prijsvoordeel heb t.o.v direct van de amerikaan kopen, de 20% korting is dus nutteloos geweest.

Niemand weet toevallig of er bepaalde regelingen zijn die dingen als dit iets makkelijker maken?

thastudio
28/07/05, 14:19
Iets wat ik me al tijdje afvraag, als ik iets in een EU land koop kan ik dat makkelijk inboeken als intracommunotaire verwerving. Maar kan ik ook facturen uit Amerika in mijn boekhouding zetten want anders kan ik sommige diensten niet als een kost rekenen en betaal ik op het einde van het jaar eigenlijk teveel belastingen...

TWeaK-XS
28/07/05, 16:14
Ja, amerikaanse facturen kan je gewoon op je kostenpost lijst droppen.

Ik vroeg me trouwens af, als ik iets inkoop in amerika, en heb daar geen belasting over betaald, en ik dit hier weer verkoop, dan moet ik natuurlijk gewoon de volle 19% afstaan die ik van mijn klanten ontvang. Maar als het nou gaat om een dienst waarbij die afnemende kant de plaats van de dienst is, en dan bijv een belgische klant, dan behoort de afnemende partij zelfs te zorgen voor belastingafdrage (in dit geval 21%) maar moet ik dan zelf ook nog 19% over mijn inkoopsprijs afdragen alsnog aan de belastingdienst?

eightyb
28/07/05, 16:39
Ik zou dit even voorleggen aan een boekhouder als ik jou was, of de belastingdienst. Zij kunnen je hier een antwoord op geven wat zeker klopt.

eMiz0r
30/07/05, 22:54
Origineel geplaatst door TWeaK-XS
Ja, amerikaanse facturen kan je gewoon op je kostenpost lijst droppen.

Ik vroeg me trouwens af, als ik iets inkoop in amerika, en heb daar geen belasting over betaald, en ik dit hier weer verkoop, dan moet ik natuurlijk gewoon de volle 19% afstaan die ik van mijn klanten ontvang. Maar als het nou gaat om een dienst waarbij die afnemende kant de plaats van de dienst is, en dan bijv een belgische klant, dan behoort de afnemende partij zelfs te zorgen voor belastingafdrage (in dit geval 21%) maar moet ik dan zelf ook nog 19% over mijn inkoopsprijs afdragen alsnog aan de belastingdienst?

Eh, ff zonder grapjes. Dat jij inkoopt in Amerika moet je zelf weten. Jij verleent als Nederlands bedrijf (mag ik hopen?) een dienst aan een Belg. Dus je rekent gewoon 19% BTW, tenzij het een zakelijke afnemer is en je de BTW kan verleggen.

Doe me een lol volgende keer en stel je vraag gewoon duidelijk. In de startpost lijkt het er dik op dat je teveel gezopen hebt.

Enne:


En wat ik lever is betere kwaliteit dan wie dan ook in NL bied;-)


Je zit bij de hoeren?

robblok
02/08/05, 11:53
Origineel geplaatst door thastudio
Iets wat ik me al tijdje afvraag, als ik iets in een EU land koop kan ik dat makkelijk inboeken als intracommunotaire verwerving. Maar kan ik ook facturen uit Amerika in mijn boekhouding zetten want anders kan ik sommige diensten niet als een kost rekenen en betaal ik op het einde van het jaar eigenlijk teveel belastingen...

Alle kosten die je maakt kunnen gewoon in je boekhouding komen. Echter op je inkoop van diensten uit de USA zit geen btw dus kan je de btw niet in voordruk brengen. Je kan namelijk niet iets aftrekken dat je niet betaald.

Over je voorbeeld van de belgische klant (wat een onderneming moet zijn voor particulieren zijn andere regels) Maar je ontvangt geen btw van die klant dus hoef je het ook niet af te dragen.