PDA

Bekijk Volledige Versie : Free Internet Exchange - Nederland



XF-RICK
28/07/05, 00:19
EuroAccess zal in de nabije toekomst een gratis Internet Exchange opzetten met als doel het uitwisselen van verkeer tussen de aangesloten partijen. Voorlopig zal dit project nog als een pilot beschouwd gaan worden, en zullen 2 POP's aangesloten worden.

Aangesloten POP's:
- Redbus Amsterdam-Sloterdijk
- Easynet Amsterdam-Schiphol

Voorwaarden:
- Autonomous System Number (ASN)
- Eigen IP-SPACE (RIPE of NON-RIPE LIR)
- Minimaal extern verkeer van tenminste 10 Mbits/sec
- Engels of Nederlandstalige NOC
- Storingsnummer wat minimaal 8 uur/dag bereikbaar is
- Geleverde diensten exclusief patches

De service:
- Gratis 100baseTX poort (1000baseSX mogelijk indien op 100 Mbit 65% port utilization)
- Toegang tot peering VLAN
- 1 IP uit IP-space voor opzetten sessies
- RevDNS op IP nummers
- Poort Statistieken

Dit project zal volledige open-community zijn, feedback en participatie in dit project is meer dan welkom.

Bij deze is de inschrijving begonnen!

Memberlist:
- EuroAccess Enterprises (AS34305)
- Iqarus Data (AS33825)

XS-24
28/07/05, 00:24
Goed initiatief!

Digiover
28/07/05, 00:49
Ik ben niet zo thuis in dit wereldje, maar wat is dan het verschil met Open Peering?

XF-RICK
28/07/05, 01:18
Je kan een sessie opzetten met het OpenPeering ASN/IP, en toegang verkrijgen tot de leden die tevens een sessie hebben opgezet met OpenPeering, dit vereist echter wel toegang tot één van de exchanges waarop ze dit uitvoeren.

wbakker-letsgoonline
28/07/05, 02:00
Leuk idee, hoop dat er genoeg animo voor is. In iedergeval succes !!!

mdf
28/07/05, 10:42
Zodra eea. concreter is hebben wij zeker interesse om hierop aan te sluiten op Redbus.
Hou me op de hoogte.

XF-RICK
28/07/05, 11:50
Origineel geplaatst door Synssans
Zodra eea. concreter is hebben wij zeker interesse om hierop aan te sluiten op Redbus.
Hou me op de hoogte.

Mooi zo, mag ik je al op de memberlist zetten (vrijblijvend). Heb ik wel even je ASN nodig.

;)

xYnta
28/07/05, 13:23
Ben benieuwd of het populair wordt, het is in ieder geval wel een zeer goed initiatief.

XF-RICK
28/07/05, 13:33
En hierbij een memberlist script: http://www.fpix.org/members.php?sort=company&ad=asc

Credits goes to: Peter - XS-24! :)

XF-RICK
28/07/05, 19:12
Status update: Begint al iets meer vorm te krijgen, vandaag is request voor IP-space voor de peering VLAN eruit gegaan.

:)

SiD3WiNDR
28/07/05, 19:22
Wat was er mis met de FreeBIX, die ook in Nederland available is? (Website wordt momenteel herwerkt, de verouderde vind je op www.freebix.net) :)

T

XF-RICK
28/07/05, 19:53
Origineel geplaatst door SiD3WiNDR
Wat was er mis met de FreeBIX, die ook in Nederland available is? (Website wordt momenteel herwerkt, de verouderde vind je op www.freebix.net) :)

T

Er is helemaal niks met FreeBIX, doen in principe precies hetzelfde als wat wij voor streven.

Wij proberen het een open-community te zijn, elke deelnemer kan/mag dus zijn zegje doen, voor de verbetering van de IX.

;)

ProServe
28/07/05, 21:14
En wat is het doel precies?
Lijkt me dat je niet alleen een IX opstart, om te peeren met ISPs die je ook op de NL-IX (of AMS-IX) kan vinden?
Ook zul je flink wat access providers moeten zoeken, wil je traffic gaan verstoken.
Een partij als de NLIX heeft dat nogsteeds niet voorelkaar...

MikeN
28/07/05, 21:20
Wat ik me vooral afvraag is wie de stabiliteit van het platform garandeerd. Wie betaalt het zooitje, zorgt dat er voldoende capaciteit, geen packetloss e.d. is? Of is dit meer een "oh de AMS-IX wil niet naar onze POP toe dus beginnen we zelf maar wat"-projectje? :)

mdf
28/07/05, 22:48
Origineel geplaatst door XF-RICK


Mooi zo, mag ik je al op de memberlist zetten (vrijblijvend). Heb ik wel even je ASN nodig.

;)

Kijk eens naar de config van je NL-IX router en je weet ons ASN ;)
Om je het zoeken te besparen; ASN: 34806

euro-access
28/07/05, 23:15
Proserve : Het idee is ontstaan toen wij ons hebben aangemeld voor Free-ix in parijs. Daar zitten leuke partijen op en is geheel gratis.
Alles en iedereen heeft een kans. Voordeel is dat het niks kost dus je hebt niks te verliezen.

op NL-ix zitten tegenwoordig leuke partijen die best intressant zijn.
Alleen mogen daar mee ISP''s op.

We gaan proberen om deze partijen te connecten. Baad het niet schaad het niet.


MikeN :

Wij en nog een partij(en) betalen het "zooitje". ondernemen is risico nemen en daar hoort dit ook bij alleen is alles tegenwoordig betaalbaar dus praat je niet meer over een risico.

De partijen die dit willen opzetten hebben al een directe en/of indirect AMS-ix en daar gaat het dus niet om. Omdat het gratis is kunnen aantal partijen zeggen, Ach ja het kost niks dus laten we het eens testen.
Wij stellen de verbindingen beschikbaar en de Foundry's


We zijn nu bezig om te kijken of er intresse is. Aankomende weken zal er een mailing de deur uit gaan naar de ISP's en Carriers.
Wellicht is er intresse en gaat het draaien. Is er geen intresse dan houd het gewoon op. Misschien is het ook een idee om een koppeling te maken met Freebix. Dus BE + NL IX , alles is mogelijk, wij staan volledig open voor sugesties.

ProServe
28/07/05, 23:53
Origineel geplaatst door euro-access

op NL-ix zitten tegenwoordig leuke partijen die best intressant zijn.
Alleen mogen daar mee ISP''s op.

Wie dan? :)



We gaan proberen om deze partijen te connecten. Baad het niet schaad het niet.

Nou, het zou ons wel een FE poort in een Juniper kosten. Dat zijn geen poortjes van een paar eurotjes, dus dan moet er wel verkeer over heen gaan.

XF-RICK
29/07/05, 00:57
Origineel geplaatst door Synssans


Kijk eens naar de config van je NL-IX router en je weet ons ASN ;)
Om je het zoeken te besparen; ASN: 34806

Hehe, toch maar even in de router gekeken.

Heb je er even bijgezet.

;)

XS-24
29/07/05, 01:13
Origineel geplaatst door ProServe

Wie dan? :)


Nou, het zou ons wel een FE poort in een Juniper kosten. Dat zijn geen poortjes van een paar eurotjes, dus dan moet er wel verkeer over heen gaan. [/B]

Denk dat euroaccess dit voor zichzelf bedoeld, het is voor hun natuurlijk ook nieuw, ze hebben de apparatuur, ze kunnen het altijd proberen, lukt het niet dan stoppen ze ermee.

Dat dit bij jullie een poortje kost kan ik me indenken, maar er zijn genoeg partijen die niet 2x ams-ix hebben liggen maar wel willen starten met een eigen netwerk.

euro-access
29/07/05, 02:29
Origineel geplaatst door ProServe

Wie dan? :)


Nou, het zou ons wel een FE poort in een Juniper kosten. Dat zijn geen poortjes van een paar eurotjes, dus dan moet er wel verkeer over heen gaan. [/B]

Elke provider heeft andere traffic. Voor de een is Chello intressant en voor de ander weer niet. Ik kan dit voor jullie niet invullen.

Een poortje bij jullie zal echt niet zoveel geld kosten aangezien ik poorten zie met 100kbps traffic. Dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Het is in iedergeval een idee. en het idee is zeker zo slecht nog niet.
Het is in parijs ook gelukt dus waarom hier niet

ProServe
29/07/05, 13:23
Origineel geplaatst door euro-access
Elke provider heeft andere traffic. Voor de een is Chello intressant en voor de ander weer niet. Ik kan dit voor jullie niet invullen.

Chello zit wel op de NL-IX, maar peert niet met members. Ze gebruiken deze link alleen als private peering met 1 of andere partij uit Hilversum.



Een poortje bij jullie zal echt niet zoveel geld kosten aangezien ik poorten zie met 100kbps traffic. Dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Als je de LIPEX bedoelt, dat zijn bijna allemaal members die we niet op de AMS-IX tegen komen. Dat heeft dus buiten een traffic voordeel, ook een connectivity voordeel.



Het is in iedergeval een idee. en het idee is zeker zo slecht nog niet.
Het is in parijs ook gelukt dus waarom hier niet
Het is zeker een idee, ik ben benieuwd hoe het gaat lopen.

cashmere
29/07/05, 14:13
proserve geen interesse? ;)

robinnet
31/07/05, 18:30
Waarom eigelijk nog een extra IX?
Hoe en wat, wie, kan er lid worden?
Ik snap dat IX gedoe namelijk nog niet :P

jurrian
01/08/05, 10:49
Voor de mensen die niet weten wat een Internet Exchange inhoud en wat het verschil is met b.v. Openpeering even een paar quotes uit de WHT-IX wiki:


Internet Exchange
Een Internet Exchange is een ontmoetingsplek voor internet-verbindingen. De organisatie stelt een switch en ip-adressen ter beschikking voor de deelnemers. Behalve het lidmaatschap betaald de deelnemer vaak niets voor het gebruik van de Internet Exchange. Een Internet Exchange is daarom een goede plaats voor public peering.


Peering
Als twee of meer netwerken BGP-informatie uitwisselen, noemen we dit peering. Er zijn twee vormen van peering:

Private peering: hierbij wordt gebruik gemaakt van een directe link tussen twee netwerken
Public peering: hierbij wordt gebruik gemaakt van een gedeelde link tussen twee netwerken, bijvoorbeeld een Internet Exchange
Meestal is peering-verkeer kostenloos. Veel netwerk-beheerders kiezen daarom voor een open peering beleid, waarbij met iedereen die dat wil een peering wordt aangegaan. Soms moet hiervoor nog een peering-overeenkomst getekend worden. Om dit te vereenvoudigen is het Open Peering project gestart. Men tekent eenmalig een overeenkomst met Open Peering en peert daarmee automatisch met alle andere deelnemers. Dit scheelt zowel in administratie als in beheer van de routers.

synto
01/08/05, 14:20
Sorrie hoor, maar alweer een IX in Amsterdam? Om te concurreren met de andere IXen aldaar of een andere reden? Het is misschien wel "leuk", maar ik zie daar zelf geen meerwaarde in omdat de meeste partijen op IX-a in Amsterdam ook op IX-b en IX-c ingeprikt zijn.

Liever IX'en verspreid door het land (Zwolle, Utrecht, Eindhoven, e.d.) dan heel NL gecentraliseerd in de hoofdstad. Zulke initatieven komen ons allen op de lange duur ten goede (al is het maar voor goedkopere verbindingen naar de provinciale IX wat peeren direct aantrekkelijker maakt).

Hoe zit het met de service van deze IX, 24/7 monitoring en staff on duty, hot en cold spares voor wat betreft de core-switches e.d. ?

jurrian
01/08/05, 16:52
Ik ben wel met synto eens dat het de zoveelste in Amsterdam is (de 7e al als ik goed tel)... Of je hiermee nou veel nieuwe partijen gaat bereiken?

Maar of regionale exchanges nou zo'n goed idee zijn.... Kijk naar de GN-IX (Groningen), DNIX (Duits-Nederlandse Internet Exchange) en R-IX (Rotterdam). Het aantal aangesloten bedrijven is maar klein en ik vraag me af of de maandelijkse abonnementskosten opwegen tegen de hoeveelheid peeringverkeer die er er bereikt. Je moet echt grote bedrijven hebben die zelf BGP gebruiken willen ze op een exchange connecten.

En welke grote carrier-neutral datacentra zijn er nou buiten de regio amsterdam waar je als ISP een eigen netwerk start (en waar een exchange dus interessant is)? Ik kan zo snel alleen op We-dare komen...

Ik zie eigenlijk meer in een Europese internet-exchange, verspreid over meerdere grote datacentra in Europa. Evt. via routers gekoppeld aan andere grote exchanges (hoef je slechts 1 exchange te koppelen, bereik je er meteen een aantal).

veenman
01/08/05, 16:57
Origineel geplaatst door jurrian
.....
Ik zie eigenlijk meer in een Europese internet-exchange, verspreid over meerdere grote datacentra in Europa. Evt. via routers gekoppeld aan andere grote exchanges (hoef je slechts 1 exchange te koppelen, bereik je er meteen een aantal).
Hierover heb ik een keer met iemand van AMS-IX een discussie gehad en deze zei hierover terecht dat je dan feitelijk een transit-provider wordt en niet meer zo zeer een internet exchange bent.

jurrian
01/08/05, 17:03
Origineel geplaatst door skunkah

Hierover heb ik een keer met iemand van AMS-IX een discussie gehad en deze zei hierover terecht dat je dan feitelijk een transit-provider wordt en niet meer zo zeer een internet exchange bent.
Terrecht... alleen wel beperkte transit, want je bereikt via zo'n bedrijf niet heel de wereld. Nu ik er over nadenk verschilt dit inderdaad weinig van b.v. het netwerk van KPN. Die zitten op exchanges door heel europa en voor het deel dat ze dan daar niet bereiken kopen ze ook weer transit in.

Het blijft wel jammer dat ieder bedrijf voorzich naar een buitenlandse exchange een verbinding moet aanschaffen / huren. Vaak zelfs meerdere (een naar de Belgie, een naar Duitsland, evt. ook naar Frankrijk). Als je dit gezamelijk zou kunnen doen, of een bundel van buitenlandse exchanges kan afnemen....

MikeN
01/08/05, 18:03
Internationale exchanges bestaat vziw ook al?
Lipex heeft ook een POP in Redbus en TC2, FreeBIX zit ook in Amsterdam en Rotterdam en dan heb je nog bedrijven als PacketExchange en XchangePoint Europe die ook internationale exchanges aanbieden.

XF-RICK
01/08/05, 19:37
Origineel geplaatst door jurrian
Ik ben wel met synto eens dat het de zoveelste in Amsterdam is (de 7e al als ik goed tel)... Of je hiermee nou veel nieuwe partijen gaat bereiken?

Maar of regionale exchanges nou zo'n goed idee zijn.... Kijk naar de GN-IX (Groningen), DNIX (Duits-Nederlandse Internet Exchange) en R-IX (Rotterdam). Het aantal aangesloten bedrijven is maar klein en ik vraag me af of de maandelijkse abonnementskosten opwegen tegen de hoeveelheid peeringverkeer die er er bereikt. Je moet echt grote bedrijven hebben die zelf BGP gebruiken willen ze op een exchange connecten.

En welke grote carrier-neutral datacentra zijn er nou buiten de regio amsterdam waar je als ISP een eigen netwerk start (en waar een exchange dus interessant is)? Ik kan zo snel alleen op We-dare komen...

Ik zie eigenlijk meer in een Europese internet-exchange, verspreid over meerdere grote datacentra in Europa. Evt. via routers gekoppeld aan andere grote exchanges (hoef je slechts 1 exchange te koppelen, bereik je er meteen een aantal).

Wij zijn één van de eerste met een gratis concept binnen Amsterdam, samen met FreeBIX dan.

Voorlopig nog op 2 POP's in Amsterdam, maar mocht er vraag naar zijn en het de moeite waard is, meerdere POP's in en rondom Amsterdam.

Update: IP space is binnen

Cliff
01/08/05, 22:19
Origineel geplaatst door XF-RICK


Wij zijn één van de eerste met een gratis concept binnen Amsterdam, samen met FreeBIX dan.


De eerste ? Pardon, ik kan me nog een andere IX verzinnen die begin 2003 ook gratis was, maar vanwege het gebruik van nuttige peers later samen is gegaan met de freebix. Voor de ingewijden, de TCH-IX :)

XS-24
01/08/05, 22:44
één van de eersten, niet de eerste!