PDA

Bekijk Volledige Versie : Verstandig of niet?!?!



handy
26/07/05, 15:01
o.d.s las ik vandaag op webwereld:

Tiscali startte begin april met een test waarbij de alternatieve top leveldomeinnamen (tld) voor abonnees toegankelijk werden gemaakt. Dit wordt nu definitief ingevoerd voor alle Nederlandse abonnees. Abonnees in Engeland, Duitsland en Italiƫ volgen over twee maanden.

De provider heeft hiervoor een contract afgesloten met de Nederlandse tak van Unidt. Dit bedrijf registreert en promoot alternatieve domeinnamen die kunnen eindigen op bijvoorbeeld .tiscali of .webwereld. De nieuwe adressen zijn bereikbaar zonder 'www.' in te tikken.

De invoering van deze alternatieve adressen maakt het web voor abonnees simpeler, uitgebreider en beter, aldus Tiscali. De provider is een van de bedrijven die een alternatief adres heeft laten vastleggen (home.tiscali). Ook Tomtom, producent van navigatiesystemen, heeft een alternatief adres laten registreren.

Het alternatieve web is vooral bekend vanwege de mogelijkheid om domeinnamen te registreren die eindigen op .sex, .xxx of .mp3. De tld's die op dit web gebruikt worden zijn niet door de ICANN goedgekeurd. De ICANN is de organisatie die is belast met de uitgifte van domeinnamen.

Ik weet dat deze techniek al langer actief is. Echter was dit een beetje voor de die-hards, Tiscali gaat het nu actief maken voor al hun abbo's.

Wat vinden jullie van deze ontwikkeling? Ik ben persoonlijk tegen een versnippering van internet (mnv. verschillende root servers). Ik denk dat mensen vooral deze twee "internetten" niet uit elkaar kunnen houden en de helpdesks van webhosting bedrijven het onnodig druk gaan krijgen.

mguilmot
26/07/05, 15:09
Deed AOL het al niet met .travel voor die goedgekeurd werd?

Ik vind dit onnodig. Home.tiscali ipv home.tiscali.nl ... wat is het nu daar nu van? 3 karakters minder typen? ;)

MikeN
26/07/05, 15:11
Absoluut tegen. Het zorgt voor versnippering van het internet, Unidt kan ongetwijfeld niet de stabiliteit van de ICANN bieden en het gaat veel vragen opleveren ("waarom kan ik met provider x wel daarbij en met provider y niet")

XS-24
26/07/05, 15:13
FAQ maken?

cashmere
26/07/05, 15:33
Lekker laten prutsen wordt toch nooit wat.

Santario
27/07/05, 00:28
Origineel geplaatst door cashmere
Lekker laten prutsen wordt toch nooit wat.

Dat was mijn eerste gedachte ook inderdaad :)

wbakker-letsgoonline
27/07/05, 00:33
Hier ook zal toch geen hit worden het zal alleen maar verwarrender worden voor de klant.

veenman
27/07/05, 00:50
Puur geldklopperij als je het mij vraagt. Daarnaast is de kracht van het internet dat er een enkele domain namespace is, dit soort prive initiatieven bregen de uniformiteit van het internet in gevaar en zijn daarom in mijn optiek een slechte zaak.

edit:
Dit heeft natuurlijk te maken met public-root (www.public-root.com) in die context is het opzich niet eens zo heel slecht, gezien de uniformiteit er niet perse door in gevaar hoeft te komen.

xYnta
27/07/05, 01:08
Op deze maniert wordt het absoluut een rotzooitje de structuur achter de domeinnamen valt daardoor weg en die structuur is nodig om het internet overzichtelijk te houden, maar dat is mijn mening.

Unixadmin
27/07/05, 10:44
Een bedrijf denk puur alleen aan eigen belang. Dat het strx een zooitje wordt, dat boeit hun niet. Maar eens kijken of zij veel van dit soort TLD's kunnen verkopen. Ik denk het niet en persoonlijk ben ik ook tegen.

snaaps
28/07/05, 14:17
denk niet dat dit gaat werken.
Het wordt op deze manier allemaal erg verwarrend.
wel of niet met http://www. wat is er mis met www . mijnnaam.nl?

wordt niks!