PDA

Bekijk Volledige Versie : Opnieuw puinhoop in Londen



19021987
21/07/05, 15:03
Nieuwe ontploffingen in metrostations en bus Londen

Uitgegeven: 21 juli 2005 14:21
Laatst gewijzigd: 21 juli 2005 15:02
LONDEN - In drie metrostations hebben zich donderdag explosies voorgedaan. Ook op een bus in oost-Londen zou een bom zijn afgegaan. Een persoon is bij de ontploffing op het station in Warren Street gewond geraakt. Scotland Yard heeft de incidenten bevestigd.

Premier Blair houdt om 15.15 een al eerder geplande persconferentie.

De Londense politie behandelt de incidenten nog niet als 'groot incident'. Bussen bij de Sint Paul's Cathedral zouden zijn geëvacueerd. Een ziekenhuis, bij het Warren Street station, heeft volgens de BBC haar noodplan ingeschakeld.

Hulpdiensten kregen vanaf 12.30 noodoproepen en zijn op weg naar de drie metrostations.

De incidenten vonden plaats op de metrostations Warren Street, Oval en Shepherd's Bush. Deze metrostations zijn ontruimd.

Ooggetuigen

Ooggetuige Sosiane Mohellavi zei tegen Sky News: "Iedereen raakte in paniek en de hulpdiensten werden gebeld. Ik ben nu nog steeds aan het trillen."

Metropassagier Ivan McCracken vertelde aan Sky News dat hij met een Italiaanse man had gesproken die een explosie heeft gezien. "Hij vertelde me dat hij een man zag met een rugzak die plotseling ontplofte. Het was een kleine explosie maar genoeg om de rugzak uiteen te rijten. Daarna riep de man iets alsof er iets verkeerd ging. Op dat moment rende iedereen de wagon uit."

McCracken: "De mensen hebben snel zichzelf geëevacueerd. Er was geen paniek. Ik zag geen gewonden, maar mensen waren geschokt."

Bronnen hebben Sky News verteld dat er geweerschoten waren op een van de perrons in Warren Street. Eén spijkerbom is ontploft op één van de stations, meldt Reuters.

Ook is er een incident bij een bus bij Hackney in oost-Londen. Daar zou ook een explosies zijn geweest.

De incidenten vinden plaats precies twee weken na de aanslagen in Londen van 7 juli. Toen overleden meer dan vijftig mensen als gevolg van ontploffingen in metro's en een bus.

Bron: nu.nl

Euro-Servers
21/07/05, 15:08
Dat 't maar snel ophoud :mad:

Erik H.
21/07/05, 15:11
Dit gaat helemaal fout hier ....

wbakker-letsgoonline
21/07/05, 15:19
Gaat weer lekker daar, zoderekt maar ff wat vrienden en familie bellen in London kijken of daar alles goed is.

Stetson
21/07/05, 15:22
Zucht.... Heeeeele Diepe Zucht :(

Ber|Art
21/07/05, 15:39
iid zuuuuuuuuuucccccchhhhhht, pffffffffff, puf en blaaaas :(

kristoff
21/07/05, 15:43
pffffff gaat dat spelletje nu weer beginnen :s

jonges waar gaat het toch met de wereld naartoe :s

Klokke
21/07/05, 15:53
Ik versta niet wat die mensen bezielt, ze treffen enkel burgers, en niet de personen die ze willen treffen. :s

Hjalmar
21/07/05, 16:04
Zo zie je ook maar hoe snel je paniek kan versaaien :S

MikeN
21/07/05, 16:32
Origineel geplaatst door Klokke
Ik versta niet wat die mensen bezielt, ze treffen enkel burgers, en niet de personen die ze willen treffen. :s
Het zijn terroristen, hun doel is juist om burgers te treffen.

wbakker-letsgoonline
21/07/05, 17:57
Maarja of het die hoge pieffen wat boeit ?

WebSiteNet
21/07/05, 18:51
Gezellig daar in london.

Er zijn gewonden/doden en nauwelijks schade dus het zal wel om wat grappenmakers gaan en niet om terroristen. Maar dat denk ik tot nu toe. Het zal wel in het nieuws komen.

XF-RICK
21/07/05, 19:29
Dit lijkt me meer een actie van,

"Kijk eens, we kunnen nog steeds toeslaan waar we maar willen!"

ThePostman
21/07/05, 23:57
http://www.nu.nl/news/562002/29/Nieuwe_ontploffingen_in_metrostations_en_bus_Londe n_%28video%29.html

Valt mee zo schijnt

Hjalmar
22/07/05, 08:17
Er wordt vermoed dat alleen de onstekingen zijn ontploft.

Dune
22/07/05, 08:35
En ik zou er volgende week een paar dagen heen gaan...

mind
22/07/05, 08:48
Origineel geplaatst door MikeN

Het zijn terroristen, hun doel is juist om burgers te treffen.

Hmm, als dit de definitie is van een terrorist dan vrees ik dat we de VS ook onder deze groep kunnen plaatsen samen met nog heel wat andere landen. Deze "lieve" jongens gooide ook twee atoombomen op twee druk bevolkte steden.
Het excuus was toe dat het oorlog was, maar volgens zowel de moslims als het opperhoofd van de VS is dat nu ook het geval. Aan de ene kant de jihad aan de andere kant de oorlog tegen het terrorisme. Het is tamelijk kort door de bocht om van terrorisme te spreken alleen omdat een paar wereldleiders dat roepen.
Begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel dergelijke aanslagen (of orlogsdaden) natuurlijk ook hevig. Maar we moeten er voor waken dat we tegen elkaar worden opgezet door de grote groep te volgen. Ons grootste wapen tegen dit soort acties is ons verstand.
Schreew niet moord en brand, denk er eens goed over na, vorm een EIGEN mening en wijs dan pas een schuldige aan. Aan wereldvrede moet iedereen werken.

Mvgr,

Kees

XF-RICK
22/07/05, 11:07
Origineel geplaatst door mind


Hmm, als dit de definitie is van een terrorist dan vrees ik dat we de VS ook onder deze groep kunnen plaatsen samen met nog heel wat andere landen. Deze "lieve" jongens gooide ook twee atoombomen op twee druk bevolkte steden.
Het excuus was toe dat het oorlog was, maar volgens zowel de moslims als het opperhoofd van de VS is dat nu ook het geval. Aan de ene kant de jihad aan de andere kant de oorlog tegen het terrorisme. Het is tamelijk kort door de bocht om van terrorisme te spreken alleen omdat een paar wereldleiders dat roepen.
Begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel dergelijke aanslagen (of orlogsdaden) natuurlijk ook hevig. Maar we moeten er voor waken dat we tegen elkaar worden opgezet door de grote groep te volgen. Ons grootste wapen tegen dit soort acties is ons verstand.
Schreew niet moord en brand, denk er eens goed over na, vorm een EIGEN mening en wijs dan pas een schuldige aan. Aan wereldvrede moet iedereen werken.

Mvgr,

Kees

Ben ik gedeeltelijk met je eens, vergeet niet dat Hitler ook aardig ver was met de ontwikkeling van zijn kernwapens, en dat hij dat ook zeer zeker gebruikt had. En de Jappanners stonden ook niet stil.

Wat betreft het terrorisme, het is onzichtbare vijand, in WO2 wisten de landen waar tegen ze vochten, en met welke reden. Ik zeg niet dat de VS of welk land dan ook het recht heeft om zichzelf te bemoeien met de politieke agenda van een land, danwel binnenvallen mocht het uit de hand dreigen te lopen. Persoonlijk zie ik de VS als een grotere vijand dan de arabische landen bij elkaar, de manier waarop de VS de wereldorde aantast is vele malen grote dan een arabisch land dit doet.

Persoonlijk denk ik dat mocht er een aanslag in Nederland plaatsvinden, dit ons het recht geeft om dit in de toekomst te voorkomen, zelfs indien dit een gewapend conflict moet gaan worden, wij hebben het recht om ons land te verdedigen, en de burgers die erin wonen.

Je hebt toch een kronkel als je jezelf opblaast voor je geloof, dan ben je goed op je kop gevallen!

user01
22/07/05, 13:07
Origineel geplaatst door XF-RICK
Dit lijkt me meer een actie van,

"Kijk eens, we kunnen nog steeds toeslaan waar we maar willen!"

Inderdaad alleen vraag ik me af hoe het nog kan, net twee weken na de vorige aanslagen. Je zou zeggen de beveiliging is nu nog op zijn hoogste niveau.

lifeforms
22/07/05, 13:14
Er zijn 3 miljoen reizigerbewegingen per dag, deze mensen moet je allen binnen een paar seconden controleren anders vormen er wachtrijen wat algemeen wordt gezien als een nog groter terrorismerisico (zie Irak, daar gebeurt het veel). Het is dus niet reeel dat je al deze mensen kan controleren..

Ik weet dat wij techneuten dit niet goed trekken, want we zitten van 'gedeeltelijke security is geen security', maar er is weinig aan te doen in het echte leven.

Je kan wel een systeem bedenken met pasjes, biometrische identificatie, Rontgen, weet ik 't, maar dat doe je niet in 2 weken..

user01
22/07/05, 13:16
Origineel geplaatst door skydancer
Er zijn 3 miljoen reizigerbewegingen per dag, deze mensen moet je allen binnen een paar seconden controleren anders vormen er wachtrijen wat algemeen wordt gezien als een nog groter terrorismerisico (zie Irak, daar gebeurt het veel). Het is dus niet reeel dat je al deze mensen kan controleren..

Ik weet dat wij techneuten dit niet goed trekken, want we zitten van 'gedeeltelijke security is geen security', maar er is weinig aan te doen in het echte leven.

Je kan wel een systeem bedenken met pasjes, biometrische identificatie, Rontgen, weet ik 't, maar dat doe je niet in 2 weken..

Je mag toch aannemen dat ze zo'n systeem al wel hebben liggen en inmiddels hebben toegepast. Blijkbaar werkt ook dat systeem niet goed genoeg.

lifeforms
22/07/05, 13:25
Op vliegvelden werkt een scanner best aardig, maar het schaalt niet naar een stadsvervoersysteem. Schiphol verwerkt volgens mij 150.000 passagiers op een absolute topdag. Doe dat aantal maal 20 en je hebt de Tube.

Maar het gevecht tegen terrorisme is geen loopgravenoorlog. Wat gebeurt er wanneer de Tube beveiligd is? Zullen ze dan zeggen "DAMMN, PWNED" en lekker gaan chillen. Of pakken ze gewoon andere targets. Daar gaan je honderden miljoenen voor aanpassingen van stations, aanschaf apparatuur, personeel, etc., waar je ook nog alle stadsbewoners mee in een panieksituatie hebt gebracht...

Voor die bedragen kun je beter op zoek gaan naar de terroristische netwerken en forensische technieken uitzoeken, denk ik.

Er moet controle zijn van de meest verdachte individuen op steekproefbasis, en als er betere technieken voorhanden komen moet dat continu in de gaten worden gehouden.

Maar als een groep operationeel is en met bommen rondloopt, is elke techniek mosterd na de maaltijd..