PDA

Bekijk Volledige Versie : Gameserver... ADM 64 of Intel P4?



JasperP
19/07/05, 11:33
Wij willen graag kleinschalig beginnen met het hosten van enkele gameservers.

Nu is er voor ons de keuze tussen de volgende opstellingen:

Intel P4 3.2GHz 800FSB
1GB PC3200 RAM


AMD Athlon 64 3200+
1GB PC3200 RAM

Bedoeling is dat er de volgende spellen fatsoenlijk op kunnen draaien: Battlefield / Counterstrike / RTCW: ET / UT.

Als ik bijvoorbeeld met Google zoek, is de uitkomst erg verschillend. De keuze lijkt dan meer op een voorkeur.

royen99
19/07/05, 12:14
De keuze wordt meestal bepaald door voorkeur. Zelfde als Windows vs Linux, of 10 jaar geleden, PCTools vs Norton Commander...

De AMD64 is in verhouding goedkoper, en je kan er naar mijn mening net iets meer op draaien als een P4.

Enige vergelijking die wij momenteel kunnen maken, is een dual amd64 opteron 244 (2GB ram) vs een dual xeon 3.06Ghz (2.5GB ram).
Hier presteerd de dual opteron toch een stuk beter. (qua gameservers, al draaien hier enkel CS:S en MOH:AA/SH games op).

MikeN
19/07/05, 14:48
Zie de search (/me wordt beetje moe van iedere 2 weken een topic waarin een nieuwe gamehoster zich aandient maar te lui is om enige research te doen)

AMD is sneller, Intel zijn fatsoenlijkere servermobo's voor.

JayvD
19/07/05, 15:03
De poule zegt genoeg :).

64-bit o/s = AMD
32-bit o/s = Pentium

TiMMiEJ
19/07/05, 15:40
Volgens mij gaat die AMD64 die pentium hard voorbij, maar daar zou ik ff een test van moeten opzoeken. Wij hebben 3x amd64 3500+ draaien, 1xamd64 3200+. De rest is pentium of ahtlon xp, die 3200+ heeft hele goeie prestaties (socket939)

MikeN
19/07/05, 15:57
Origineel geplaatst door TiMMiEJ
Volgens mij gaat die AMD64 die pentium hard voorbij, maar daar zou ik ff een test van moeten opzoeken.
Weet ut wel zeker.

Cyberdevil
19/07/05, 16:52
Games zonder 64bit nemen wij Intel voor en Games met 64bit (vooral BF2s) neem je beter AMD64.

Persoonlijk zijn Xeons heel handig omdat je 4 processen hebt maar dit kan voor grote servers (BF2 64slots) wat probleempjes geven.

Ze zeggen altijd dat er een groot verschil zou zijn. Geloof er niet veel van. Vergelijk een 3.2Ghz van intel met een 3500+ AMD en zal niet veel schelen. Zijn altijd bepaalde gebieden waar AMD64 meer punten heeft t.o.v. P4 en andersom.

Het verschil hierop zal je dus echt niet merken...

TiMMiEJ
19/07/05, 18:55
Origineel geplaatst door Cyberdevil
Games zonder 64bit nemen wij Intel voor en Games met 64bit (vooral BF2s) neem je beter AMD64.

Persoonlijk zijn Xeons heel handig omdat je 4 processen hebt maar dit kan voor grote servers (BF2 64slots) wat probleempjes geven.

Ze zeggen altijd dat er een groot verschil zou zijn. Geloof er niet veel van. Vergelijk een 3.2Ghz van intel met een 3500+ AMD en zal niet veel schelen. Zijn altijd bepaalde gebieden waar AMD64 meer punten heeft t.o.v. P4 en andersom.

Het verschil hierop zal je dus echt niet merken...

Zeker wel, de amd64 is met 32bit programma's sneller dan die 3.2 van intel, ipv van de intel64 bit processoren die met 32bit programma's langzamer zijn dan de 32bit processoren. Die 3500+ is zowieso al een stuk sneller als die 3.2 (zie tomshardware.com) of de amd643200+ sneller is als die 3.2 zou ik niet weten.

flen
19/07/05, 18:57
Origineel geplaatst door TiMMiEJ


Zeker wel, de amd64 is met 32bit programma's sneller dan die 3.2 van intel. Die 3500+ is zowieso al een stuk sneller als die 3.2 (zie tomshardware.com) of de amd643200+ sneller is als die 3.2 zou ik niet weten.

Jammere is alleen dat ik nog geen goede leverancier heb kunnen vinden voor een AMD64 ServerBoard... Weet jij er toevallig nog een?

TiMMiEJ
19/07/05, 19:00
Origineel geplaatst door flen


Jammere is alleen dat ik nog geen goede leverancier heb kunnen vinden voor een AMD64 ServerBoard... Weet jij er toevallig nog een?

Helaas, wij hebben ze dan ook van alternate.nl.

Tomcat K8E
Retail, VGA, 2x Gb-LAN, RAID

JasperP
19/07/05, 23:38
Origineel geplaatst door MikeN
Zie de search (/me wordt beetje moe van iedere 2 weken een topic waarin een nieuwe gamehoster zich aandient maar te lui is om enige research te doen)

AMD is sneller, Intel zijn fatsoenlijkere servermobo's voor.

Search heb ik gebruikt, maar in alle topics erover vind je minder argumentatie terug dan in dit topic al voorbij is gekomen + zoals in mijn TS staat vermeld heb ik onderzoek gedaan op Google.

Ik ben dus op zoek naar ervaringen met onderbouwing, vind ik erg interessant en wil ik ook over discussiƫren, maar alleen 'AMD is sneller' zeggen, schiet niemand iets mee op, ook latere 'search'-mensen niet.

MikeN
19/07/05, 23:45
Origineel geplaatst door JasperP


Search heb ik gebruikt, maar in alle topics erover vind je minder argumentatie terug dan in dit topic al voorbij is gekomen + zoals in mijn TS staat vermeld heb ik onderzoek gedaan op Google.
Ik heb al meerdere keren een way uitgebreidere argumentatie gepost, dus in dat geval moet je leren zoeken ;)

JasperP
20/07/05, 00:04
Origineel geplaatst door MikeN

Ik heb al meerdere keren een way uitgebreidere argumentatie gepost, dus in dat geval moet je leren zoeken ;)

Had dan op zijn minst een van die enorm uitgebreide argumentaties geplakt of er rechtstreeks naar verwezen, want alleen 'AMD is sneller' zeggen had je dan beter voor je kunnen houden? Laten we het een beetje volwassen houden svp.

JasperP
20/07/05, 00:29
Heb net nog het een en ander gezocht en er is vooral veel te vinden over het gebruik in consumer pc's, maar weinig over servergebruik.

Verder heb ik het idee dat dual-channel geheugen van Pentium een doorslag kan geven; http://www.digit-life.com/articles2/roundupmobo/athlon-64-3400.html.

MikeN
20/07/05, 00:50
Benchmarks zeggen dan ook weinig in de praktijk. Het geheugen is niet echt een heel belangrijke factor bij gameservers, het verschil tussen single en dual channel zul je volgens mij niet heel erg merken. Het gaat puur om de snelheid waarmee er gerekend kan worden, waarin de AMD nog altijd sneller is dan de Intel. Verder wijst de praktijk simpelweg uit dat een AMD's in het geval van gameservers sneller zijn de de Intels.

Dat er niet veel serverbenchmarks over de desktopprocessor van AMD zijn te vinden kan me niet bepaald verbazen.

Voor wat AMD<>Intel vergelijkingen zie: (gaat met name over Opteron vs. Xeon, maar de Pentium<>Athlon vergelijking is aardig hetzelfde)
http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=66801&
http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=72471&
http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=57860&