PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe om te gaan met oplichting



gobbler
19/07/05, 11:13
Via onze dienst registreer-je.nl zijn wij voor enkele 100-en euro de boot ingegaan vanwege ons vertrouwen in de medemens.
Een nieuwe reseller betaalde netjes en op tijd haar jaarbijdrage en 25 euro prepaid en stuurde een kopie van zijn id bewijs naar ons op.
Hij begon met het registreren en deed dit drie maanden achter elkaar.
de domeinnamen zijn reeds doorverkocht aan zijn "klanten".
Wij factureren maandelijks achteraf en krijgen oplichting pas door na de tweede herinnering.

Na gemaild, gebeld en gezocht te hebben, is er een incassoburo ingeschakeld.
Tot op heden heeft deze moeite om het geld te bemachtigen.

onderzoek op internet bij diverse oplichtingsites bevestigde dat deze mijnheer ook nog een aantal collegas heeft gedupeerd, welke ook nog steeds op hun geld wachten.

Wat mijn vraag n u is:
Hoe om te gaan met de domeinen welke geregistreerd zijn door deze mijnheer en kan je eventueel de kosten doorberekenen naar degene die de domeinnaam nu in haar bezit heeft?

Voot het geval dat: naw gegevens van deze actieve oplichter alleen via pm/email te verkrijgen ivm een beetje privacy!

wht@connect4all.nl

Stefan Mensink
19/07/05, 11:23
Het geld verhalen op zijn klanten zal niet gaan. Die klanten hebben namelijk al voor de dienst betaald en hebben niets met u te maken.

Je moet je geld halen bij degene die de dienst bij jou afneemt. Die heeft de diensten besteld en is ook verantwoordelijk voor de betaling.

gobbler
19/07/05, 11:29
en als je geen geld kan verhalen: domeinen opzeggen of overleg eigenaar?

BsHosting
19/07/05, 11:48
wat ik me dan afvraag hij betaald 25 euro prepaid bij de meeste is het dan 25 euro op afgelopen.

maar bij jullie kan je dus gewoon doorblijven registreren of begrijp ik het verkeerd

t.bloo
19/07/05, 11:51
ik zou zeggen opzeggen/overleg, maar dat is niet juridisch onderbouwd. meneer heeft een dienst afgenomen die niet betaald wordt, dus vervalt de dienst alsnog.

doet me een beetje de vergelijk trekken met heling, dat wordt ook het probleem van de koper dus hier ook het probleem van de eindgebruiker?

zo-wie-zo wordt het interessant wat je er het tweede jaar mee kunt doen. ik denk dat je dan zonder meer betaling van de eindgebruikers kunt verwachten in dit geval dus dan zul je toch met die mensen contact op moeten nemen.

gobbler
19/07/05, 12:38
Origineel geplaatst door mobileman
wat ik me dan afvraag hij betaald 25 euro prepaid bij de meeste is het dan 25 euro op afgelopen.

maar bij jullie kan je dus gewoon doorblijven registreren of begrijp ik het verkeerd

We rekenen alleen de eerste keer 25 euro prepaid daarna gewoon factureren achteraf.
Gaat bij alle anderen wel goed

abcinternet
19/07/05, 16:05
Wij kennen het probleem uit het verleden en zijn daarom gestopt met domein aanbieden. Het is inderdaad erg lastig. Het enige wat je zou kunnen doen is eenmalige auto incasso's die permanent zijn. Met een totaal aantal van 10 per week. Dan beperk je de schade tot maximaal 10 domeinen. Echter wil dit niet echt opgaan bij domeinen die 50 euro kosten ;) dan heb je alsnog 500 euro verlies.

lacanau
19/07/05, 16:11
Je moet hem gewoon dagvaarden, vervolgens een titel halen bij de rechter en je hebt 20 jaar de tijd om het geld te verhalen.

Dit is trouwens geen oplichting. Gewoon een klant die niet betaald.

gobbler
19/07/05, 16:31
Gezien de manier waarop en bij welke bedrijven allemaal is het wel degelijk oplichting.
Hij neemt diensten af om deze door te verkopen.

Triloxigen
19/07/05, 16:34
Valt dat niet onder heling?

gobbler
19/07/05, 17:41
in elk geval zitten wij met de gebakken peren....

We hebben al een aantal mede gedupeerden aangeschreven om samen aktie te ondernemen.

dreamhost_nl
19/07/05, 21:22
Origineel geplaatst door lacanau
Je moet hem gewoon dagvaarden, vervolgens een titel halen bij de rechter en je hebt 20 jaar de tijd om het geld te verhalen.

Dit is trouwens geen oplichting. Gewoon een klant die niet betaald.

Beetje duur voor een paar domeinnamen... Ik zou eerst het geld proberen te verhalen met een gerechtsdeurwaarder i.p.v. een incassobureau. Lees het topic over incassobureaux en gerechtsdeurwaarders er maar op na, dan zul je begrijpen waar ik op doel...

AlfaHosting
20/07/05, 23:01
Hebben ooit ongeveer hetzelfde meegemaakt met "vertrouwen in de medemens" in het geval openregistrar en consoorten. Dat maakt dat we nu wel voorzichtiger tewerk gaan.

Rick L.
21/07/05, 00:11
Wij hebben problemen met dezelfde klant. Ook bij ons zijn diverse diensten afgenomen, echter is er nooit een factuur betaalt. En dat is natuurlijk erg vervelend.

Zelf heb ik slechte ervaringen met incassobureau's. Gerechtsdeurwaarders krijgen vaak meer voor elkaar. Wellicht dat het een optie is om gezamelijk een gerechtsdeurwaarder in te schakelen, mocht het het incassobreau niet lukken het openstaande bedrag te incasseren. Dat het moeilijk zal worden is een feit, ik heb ook met meerdere personen contact gehad en de schuld loopt op in de duizenden euro's. En dan gaat het alleen nog maar over IT-diensten...

gobbler
21/07/05, 00:16
Rick

Ik wacht nog even de incasso af of dir wat gaat doen.
De eerste rekening is betaald door zijn moeder en ik snap niet dat zij de aanmaningen niet ziet....en hier wat aan doet.

Rick L.
21/07/05, 00:18
Begrijp ik hieruit dat deze persoon minderjarig is?

WebSiteNet
21/07/05, 08:55
Als de persoon minder jarig is heb je een probleem. Het zal dan een stuk moeilijker worden.

Ik zeg niet onmogelijk maar moeilijk. Als het echt zo moeilijk is om een paar euro's te krijgen, zit je dna niet te denken aan een advocaat (rechts bijstand verzekering?).

Ik ben absoluut geen expert op dit gebied maar ik wens jou en mede gedupeerden veel succes!

robblok
02/08/05, 12:26
Je kan ieder geval de klanten van de domeinen niet aansprakelijk stellen. Zij hebben te goeder trouw de domeinen aangeschaft. Doch als zij hadden kunnen voorzien dat de persoon bij wie ze kochten een oplichter was (door te goedkoop enz.) kan je hun aansprakelijk stellen.

Je kan evengoed wel de domeinen uitschakelen maar dan ben je onrechtmatig bezig. Meestal gaan de mensen niet naar de rechter en is het bedrag te gering. Toch je bent fout bezig.

crazycoder
02/08/05, 13:45
Origineel geplaatst door WebSiteNet
Als de persoon minder jarig is heb je een probleem. Het zal dan een stuk moeilijker worden.

Ik zeg niet onmogelijk maar moeilijk. Als het echt zo moeilijk is om een paar euro's te krijgen, zit je dna niet te denken aan een advocaat (rechts bijstand verzekering?).

De moeder heeft 1 keer betaald. Je mag er vanuitgaan dat zij dus akkoord is gegaan met het handelen van haar zoon. Als zij dat niet had gedaan en aan had gegeven geen toestemming te hebben gegeven dan had je wel een probleem.
Heeft zij 1 keer betaald en aangegeven niet akkoord te gaan met deze/vorige/toekomstige overeenkomsten maar de schade ongedaan te willen maken dan heb je mogelijk ook een probleem.

Overigens weet ik niet hoe het zit als zij aan zou geven geen toestemming te hebben gegeven en zoonlief presenteerd zichzelf naar buiten toe als een bedrijf. Als mams daar vanaf weet dan kon het wel eens heel anders liggen. Wellicht ook weer afhankelijk van het bedrag......

Wil je het fijne hiervan weten, dan kan je beter contact opnemen met een advocaat.
Mogelijk weet de jurist/juridisch medewerker van de KvK in jouw regio ook het e.e.a. hier van. Vaak is dat gratis of heel goedkoop.

robblok
02/08/05, 14:11
Je moet een kosten baten analyse maken. Kijken hoeveel je van de persoon krijgt en hoeveel het kost om je recht te halen. Vaak zijn advocaten erg duur. Ik zou voor onder de 500 euro niet snel een advocaat inschakelen (tenzij rechtsbijstand)

mguilmot
02/08/05, 14:23
http://www.ictrecht.nl/contact.html

ZB-SIMONDUS
03/08/05, 16:59
Er is al eens een betaling geweest begrijp ik? van de moeder van de wanbetaler? in dat geval is er goed nieuws.
De moeder heeft in dat geval ervoor gezorgd dat het voor u aannemelijk (aantoonbaar) te maken is dat zij op de hoogte is van de afspraken en dat zij hiermee ingestemd is, zij heeft immers de eerdere vordering voldaan.
In dat geval is het aantoonbaar te maken, dat de afspraken met medeweten of in ieder geval zonder protest van de ouder/vertegenwoordiger tot stand zijn gekomen.

Het traject moet zijn: contact opnemen met de ouder/vertegenwoordiger van de wanbetaler en een schikking regelen voor de betaling.
Word hierop niet ingegaan, tevens schriftelijk aangetekend maningen versturen.

Laatste punt van uw traject is een deurwaarder inschakelen.

Str@nger
03/08/05, 18:59
Zoals al vaker gezegd in dit topic: de afnemers van de domeinnamen mogen hier niet -rechtstreeks- de dupe van zijn.

Zijn alle domeinnamen op naam van de echte afnemers geregistreerd, of op naam van deze (jonge)heer? Indien het eerste, dan is het mogelijk verstandig om via een e-mail de betrokkenen op de hoogte te stellen van het feit dat de domeinen voor deze (jonge)heer bij jou zijn besteld zonder dat hij er voor heeft betaald. Dan zijn zij in ieder geval op de hoogte, mocht er een beslissing vallen mbt hun domeinnamen en een verdere verhuizing / verlenging.

Mogelijk kun je dan ook vragen wat zij voor het betreffende domein hebben betaald, zodat je hard kunt maken wat hij er al voor heeft ontvangen; dit kan handig zijn bij de vordering van het geld voor een rechtbank.

Het feit dat hij minderjarig is, mag verder niets afdoen aan het feit dat er een contract aangegaan is - ik hoop ondertekend of op een andere manier rechtsgeldig bevestigd, waarvan de eerste betaling al een bevestiging is - met een bij behorende betalingsverplichting. Als hij jonger is dan 21 jaar, dan zijn te allen tijde de ouders / voogd aansprakelijk voor de geleden schade.

Mocht dit voorval in de afgelopen 2 wkn nog niet zijn opgelost, dan in ieder geval succes, en mocht je nog advies willen: loop eens een rechtswinkel binnen! Er zullen zeker meer van zulke zaken uitgevochten zijn, wel of niet voor een rechter.

crazycoder
03/08/05, 19:54
Origineel geplaatst door Str@nger
Zoals al vaker gezegd in dit topic: de afnemers van de domeinnamen mogen hier niet -rechtstreeks- de dupe van zijn.

Zijn alle domeinnamen op naam van de echte afnemers geregistreerd, of op naam van deze (jonge)heer? Indien het eerste, dan is het mogelijk verstandig om via een e-mail de betrokkenen op de hoogte te stellen van het feit dat de domeinen voor deze (jonge)heer bij jou zijn besteld zonder dat hij er voor heeft betaald. Dan zijn zij in ieder geval op de hoogte, mocht er een beslissing vallen mbt hun domeinnamen en een verdere verhuizing / verlenging.

Mogelijk kun je dan ook vragen wat zij voor het betreffende domein hebben betaald, zodat je hard kunt maken wat hij er al voor heeft ontvangen; dit kan handig zijn bij de vordering van het geld voor een rechtbank.

Het feit dat hij minderjarig is, mag verder niets afdoen aan het feit dat er een contract aangegaan is - ik hoop ondertekend of op een andere manier rechtsgeldig bevestigd, waarvan de eerste betaling al een bevestiging is - met een bij behorende betalingsverplichting. Als hij jonger is dan 21 jaar, dan zijn te allen tijde de ouders / voogd aansprakelijk voor de geleden schade.

Mocht dit voorval in de afgelopen 2 wkn nog niet zijn opgelost, dan in ieder geval succes, en mocht je nog advies willen: loop eens een rechtswinkel binnen! Er zullen zeker meer van zulke zaken uitgevochten zijn, wel of niet voor een rechter.

Het is voor een leverancier helemaal niet relevant of zijn afnemer gelden heeft ontvangen. Al heeft hij die mensen de domeinnaam voor kerst, verjaardag, of weet ik veel wat gegeven. ALLEEN het feit dat er af is genomen is interessant.

Evenmin is het voor zijn klanten van belang te weten of jouw afnemer al dan niet heeft betaald. Niet relevant, probleem van de leverancier.

Wat je wel zou kunnen doen is deze klanten benaderen met de mededeling dat de medewerking met persoon x om niet nader te noemen redenen op is gezegd en dat de domeinnamen geen gevaar lopen als er een rechtstreeks contact met jou (leverancier) wordt gesloten. Dat gaat natuurlijk pas na het eerste jaar in.

Str@nger
03/08/05, 21:58
Als je dit geschil voor de rechter gaat uitvechten, dan kan het wel heel erg in je voordeel zijn dat hij betaald heeft gekregen voor diensten die hijzelf niet heeft betaald. Want op die manier heeft hij aangegeven het contract te hebben aanvaard...hij kan nu never zeggen dat hij die diensten niet heeft gekocht...

En ik zou het als klant van een oplichtende leverancier wel graag willen weten; ook al loopt mijn domein geen gevaar. Je kunt het ook doen zonder opgave van reden, maar ik zou dan zelf sowieso altijd vragen naar de reden...

gobbler
03/08/05, 22:21
Allemaal bedankt voor de input.
We zijn benaderd door nog ongeveer 10 schuldeisers van deze man.
Overal zit er al een incassoburo achteraan, maar niemand nog krijgt een poot aan de grond.
Wij gaan morgen de moeder aansprakelijk stellen en hopen zo [een deel van] ons geld binnen te krijgen.

Wij zullen degene die de domeinen bij deze heer afgenomen hebben contacten en volgend jaar voor het eerst factureren.

Mocht er nog verandering komen in de situatie, dan laat ik dit hier weten voor de geinterreseerden onder ons.

Nogmaals dank

Tjubben
20/08/05, 19:40
...

Rik-edit: nog 1 keer zo'n post en je hebt een ban, plaats iets zinnigs of plaats niets ;)

dreamhost_nl
20/08/05, 22:04
Origineel geplaatst door Tjubben
...

Wat is hier de diepere betekenis achter als ik vragen mag?

dopi84
21/08/05, 05:40
heeft meneer een handje van?

http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=73812