PDA

Bekijk Volledige Versie : Aangescherpte veiligheid Redbus miv september



Glenn
13/07/05, 13:44
Heren, dames,

Gisteravond was ik met een collega in Redbus. Er waren voor mij wat problemen om binnen te komen aangezien ik nog niet op de whitelist stond. Dat zorgde ervoor dat we aan de praat kwamen met de dame achter de balie.

Ik merkte op dat het allemaal erg strikt ging, ik heb op mijn beurt namelijk wel eens iemand meegenomen die wel aangemeld was maar zich niet hoefde te legitimeren. Daarop zei ze dat de regels her en der al strenger toegepast werden maar dat met ingang van ergens september er een nieuw, streng(er) beleid binnen Redbus komt.

Ten eerste zullen per september 4 nieuwe engineers in dienst treden. Daarnaast wordt er geen pardon meer verleend aan personen die geen legitimatie bij zich hebben. Dit zal door elke engineer nageleefd worden. Aantal voorbeelden:
- personen die met iemand mee naar binnen gaan zonder geauthoriseerd te zijn wordt per direct de toegang ontzegd
- je bevinden op een locatie/verdieping waar je niet hoort zal je ook de toegang ontzegd worden
- bij gebouw 2E is het niet meer toegestaan om met iemand mee naar binnen of naar buiten te lopen, ook dit zorgt voor toegang ontzegging.
- klanten met een eigen tag moeten zich bij elk bezoek legitimeren
- tags zijn vanaf september persoonsgebonden en mogen niet meer worden uitgeleend aan een collega

Wilde dit even met jullie delen voor zover jullie het nog niet wisten.

mdf
13/07/05, 13:46
Officieel is dit nu ook al zo alleen is niet iedereen hier even streng op.
Mijn insziens is het goed dat er strenger op gelet gaat worden.

Glenn
13/07/05, 13:48
Klopt, maar miv september gaan alle engineers dit ook echt naleven.

RayManZ
13/07/05, 13:53
Eigenlijk wel raar. Je niet kunnen legitimeren. Dat is namelijk wettelijk verplicht dat je dat ten alle tijden moet kunnen. Het zou dus raar zijn als mensen dit niet zouden kunnen :)

Glenn
13/07/05, 13:55
Daarom ;)

JayvD
13/07/05, 18:01
Denk dat het zaterdag/zondagochtend gewoon zelfde blijft :p

MikeN
13/07/05, 18:03
Denk dat ik maar is een nieuwe ID kaart ga regelen :p

Overigens vraag ik me af waarom ze pas vanaf september de regels gaan toepassen die _nu_ ook al gelden officieel afaik.

Glenn
13/07/05, 18:04
Heeft waarschijnlijk met de 4 nieuwe engineers te maken + een training oid?

JayvD
13/07/05, 18:13
Vind beetje onnozele regel dat je niet op andere verdieping mag bevinden, ik ga vaak ff blokje lopen als ik bezig ben met installatie heb geen zin om hele tijd in de kantine te zitten etc.

WebBizz
13/07/05, 19:40
Deze regels lijken mij volstrekt normaal, verbazingwekkend dat deze nu nog niet strikt toegepast worden. Wil je een serieuze dienst aanbieden zijn dit soort regeltjes toch wel het minimum waar je aan zult moeten voldoen naar onze mening.

veenman
13/07/05, 19:52
Het is inderdaad van de zotte dat dit nog niet eerder is ingevoerd. Van data-centra's had ik een policy verwacht zoals die er is bij 'Fort Knox' maar tot opheden hoor ik hele andere verhalen.

Ik ben blij dat Redbus zijn verantwoordelijkheid neemt en een passende security (access) policy invoerd.

Glenn
13/07/05, 20:07
Origineel geplaatst door Bombmail
Vind beetje onnozele regel dat je niet op andere verdieping mag bevinden, ik ga vaak ff blokje lopen als ik bezig ben met installatie heb geen zin om hele tijd in de kantine te zitten etc. Je mag wel met de lift, maar stel jij hebt alleen access tot verdieping 1 en iemand gaat door de deur van verdieping 2 dan mag je dus niet mee naar binnen om ff te kijken. Het gaat hier om de datavloer heh, niet om de gangen.

Glenn
13/07/05, 20:08
Policy was er wel, maar werd random toegepast.

VDE Hosting
15/07/05, 16:31
Het lijkt mij de normaalste zaak van de wereld dat je je moet legitimeren.

Wel is het lullig voor iemand die niet in de buurt woont en dus niet binnen mag zonder legitimatie dat kan ik me dus wel goed voorstellen.

Tegenwoordig is een rijbewijs toch ook weer een geldige legitimatie, die heeft toch iedereen wel bij.

Wouter K
15/07/05, 17:08
Worden ze eindelijk eens wakker bij Redbus?! De beveiliging daar is/was zo lek als een zeef, iedereen kon er in en uit lopen met spullen zonder dat er een haan naar kraaide.

veenman
15/07/05, 18:34
Origineel geplaatst door VDE Hosting
...
Wel is het lullig voor iemand die niet in de buurt woont en dus niet binnen mag zonder legitimatie dat kan ik me dus wel goed voorstellen.
...
Dat kun je denk ik beter omdraaien: Het is op zijn zachts gezegt lullig voor alle partijen die daar hun servers en andere apparatuur hebben dat onbevoegde personen daar zonder enige moeite bij kunnen komen.

JayvD
15/07/05, 21:16
Origineel geplaatst door skunkah

Dat kun je denk ik beter omdraaien: Het is op zijn zachts gezegt lullig voor alle partijen die daar hun servers en andere apparatuur hebben dat onbevoegde personen daar zonder enige moeite bij kunnen komen.
Helemaal mee eens!

Die Rittalracks zijn makkelijk te openen met een schroeverdraaier. Als ik merk dat mensen zomaar bij de serverruimte kunnen komen en dus gewoon mijn kast kunnen openen dan zal ik snel overwegen om naar een ander datacentre te gaan.

Ik betaal genoeg geld voor de plaatsing van mijn server daaro, dan mag je ook wel wat beveiliging etc. voor verwachten want de bedrijven waar mijn servers staan betalen volgens mij ook grote bedragen aan Redbus. Ik ben zelf nooit binnengekomen zonder ID-kaart, ben wel eens een uurtje ff wezen eten en toen hoefde ik ID-kaart niet te laten zien. Dat valt te begrijpen, ze hebben immers al gecontroleerd maar als je zomaar naar binnen kan gaan zonder dat je een ID-kaart ooit te hoeven laten zien zal bij mij een beetje in de verkeerde keelgat schieten.

VDE Hosting
15/07/05, 21:24
Origineel geplaatst door skunkah

Dat kun je denk ik beter omdraaien: Het is op zijn zachts gezegt lullig voor alle partijen die daar hun servers en andere apparatuur hebben dat onbevoegde personen daar zonder enige moeite bij kunnen komen.

Dat klopt helemaal wat jij zegt, maar toch voor degene die daar staat is het wel lullig.

Toch is het idd zeer belangrijk dat ze wat dat betreft zo streng gaan worden. en zo hoort het ook.

NB-Gerd
30/07/05, 02:26
beetje lastig om redbus in en uit te lopen zonder herkend te worden
er hangen meerdere cameras die je vastleggen op tape, voordat je binnenkomt met je auto word je nummerplaat gefilmt.

Denk dat diefstal nog nooit is voorgekomen eerlijk gezegt

Ze begon ook tegen mij trouwens laatst
ik ging even wat drinken halen in gebouw 1 , 1st verdieping

Roept dat lekker ding, he mag jij daar wel naar binnen
ik zo: Zonder tag kom ik er niet in schat! :X (blondjes he)

Wel lieve meid trouwens :D


Tijd op dit forum loopt een uur achter trouwens

P.the.chicken
30/07/05, 10:58
Origineel geplaatst door NB-Gerd
beetje lastig om redbus in en uit te lopen zonder herkend te worden
er hangen meerdere cameras die je vastleggen op tape, voordat je binnenkomt met je auto word je nummerplaat gefilmt.

Denk dat diefstal nog nooit is voorgekomen eerlijk gezegt

Ze begon ook tegen mij trouwens laatst
ik ging even wat drinken halen in gebouw 1 , 1st verdieping

Roept dat lekker ding, he mag jij daar wel naar binnen
ik zo: Zonder tag kom ik er niet in schat! :X (blondjes he)

Wel lieve meid trouwens :D



Diefstal komt daar elke dag wel voor, :P alleen gaat het dan gelukkig niet om gehele servers.

MaffeMuis
30/07/05, 11:24
vooral schroevendraaiers zijn zeer gewilde objecten daar :S
Je moet ze met een staalkabel aan je rack lassen, als je wilt dat niemand ze mee neemt

P.the.chicken
30/07/05, 11:25
Origineel geplaatst door MaffeMuis
vooral schroevendraaiers zijn zeer gewilde objecten daar :S
Je moet ze met een staalkabel aan je rack lassen, als je wilt dat niemand ze mee neemt

:D Inderdaad haha

xYnta
30/07/05, 14:30
Dan veranderd er dus niet veel want in vele gevallen wordt dit momenteel al nageleefd. Er zijn alleen enkele uitzonderingen maar die hebben toch geen toepassing op mij. Dus ik denk dat het grootste gedeel te van de Redbus bezoekers er niet veel van zal merken.

DutchTSE
30/07/05, 14:39
daarom neem ik altijd me eigen schroevendraaier mee naar huis :p

Glenn
30/07/05, 14:57
Origineel geplaatst door MaffeMuis
vooral schroevendraaiers zijn zeer gewilde objecten daar :S
Je moet ze met een staalkabel aan je rack lassen, als je wilt dat niemand ze mee neemt Of je leent die van Redbus? ;)

JayvD
30/07/05, 15:01
Heb mijn eigen setje, als er plots wel eens schroevendraaiers liggen zijn ze meestal zo veel afgebroken aan de kop dat je der toch niets meer mee kan.

Wido
30/07/05, 16:28
Wij hebben op de Reasonnet vloer een gereedschapskoffer neer gezet voor onze colocatie klanten, al het gereedschap is er na een half jaar nog.

De meeste Reasonnet klanten/medewerkers maken veel gebruik van ons gereedschap, maar er verwijnt nooit iets.

xYnta
30/07/05, 16:56
Het is gewoon een kwestie van vertrouwen, alle door ons beheerdere shared racks zijn voorzien van een eigen 15" TFT scherm, toetsenbord, muis, installatie cd's en gereedschap. Ik heb het enkel 1 keer gehad dat een klant een cd mee naar huis had genomen. Het is voor mij gewoon een extra service aan onze klanten.

JayvD
30/07/05, 19:39
Origineel geplaatst door Wido
Wij hebben op de Reasonnet vloer een gereedschapskoffer neer gezet voor onze colocatie klanten, al het gereedschap is er na een half jaar nog.

De meeste Reasonnet klanten/medewerkers maken veel gebruik van ons gereedschap, maar er verwijnt nooit iets.
Ik heb colocatie bij TransIP, maar die schroevendraaiers die daar liggen vind je niet of kapot terug.

snaaps
30/07/05, 22:26
betrefd diefstal,

Ik was laats in redbus om er een server bij te zetten.
Ik kom binnen en struikel daadwerkelijk over twee nieuwe TFT monitors.
Afijn ik de monitor opgepakt en aan de kant gelegd. Ik loop verder naar mijn rack en zie iets verder in een hoekje een doos staan. Ik heb hier geen aandacht aan geschonken. Na ongeveer een half uur ben ik ff wat gaan lopen en zag dat de doos volzat met moederborden, cpu,s, geheugen en nog wat ander spul. Alles was nieuw in verpakking. Ik ben in het totaal ongeveer 1 1/2 uur binnen geweest zonder dan ook maar iemand in de omtrek te bekennen.

Wido
30/07/05, 23:16
Origineel geplaatst door snaaps
betrefd diefstal,

Ik was laats in redbus om er een server bij te zetten.
Ik kom binnen en struikel daadwerkelijk over twee nieuwe TFT monitors.
Afijn ik de monitor opgepakt en aan de kant gelegd. Ik loop verder naar mijn rack en zie iets verder in een hoekje een doos staan. Ik heb hier geen aandacht aan geschonken. Na ongeveer een half uur ben ik ff wat gaan lopen en zag dat de doos volzat met moederborden, cpu,s, geheugen en nog wat ander spul. Alles was nieuw in verpakking. Ik ben in het totaal ongeveer 1 1/2 uur binnen geweest zonder dan ook maar iemand in de omtrek te bekennen. Dat laat je toch gewoon lekker liggen? :)

Ik ben altijd van mening dat iedereen in RedBus met de zelfde bedoelingen daar is, zijn werk doen.

Diefstal vind ik dan niet iets wat past in het profiel van een datacenter.

snaaps
31/07/05, 13:09
iderdaad,

alleen ik zou niet mij spullen zo onbeheerd laten liggen!
vooral geen zaken die je makelijk in je zak kan steken!

JayvD
04/10/05, 21:23
Iemand iets gemerkt van de aangescherpte beveiliging?

(Ben alweer een kwartaal niet in het datacentrum geweest en was nieuwsgierig :))

ju5t
04/10/05, 22:03
Niks gemerkt. Maar we hebben dan ook alleen spullen gebracht en niet opgehaald.

Esbes
04/10/05, 22:46
Ik ga zondag een server ophalen daar :). Zal wel eens kijken dan.

JohanB
04/10/05, 22:47
Spul kan nog steeds zonder problemen naar binnen en naar buiten. Met een P3 binnen komen en met een Xeon/Opeteron naar buiten mag geen probleem zijn.

DutchTSE
09/10/05, 19:05
heb er idd ook weinig van gemerkt....

Paulewk
09/10/05, 20:07
Ach ja,

Ik vertel security van Redbus altijd wat een klant wel of niet mag doen.

Overigens nog iets heel anders over security daar, het valt mij de laatste tijd op dat de hekken (voor auto's) echt enorm lang open staan.

JayvD
09/10/05, 20:30
Origineel geplaatst door snaaps
betrefd diefstal,

Ik was laats in redbus om er een server bij te zetten.
Ik kom binnen en struikel daadwerkelijk over twee nieuwe TFT monitors.
Afijn ik de monitor opgepakt en aan de kant gelegd. Ik loop verder naar mijn rack en zie iets verder in een hoekje een doos staan. Ik heb hier geen aandacht aan geschonken. Na ongeveer een half uur ben ik ff wat gaan lopen en zag dat de doos volzat met moederborden, cpu,s, geheugen en nog wat ander spul. Alles was nieuw in verpakking. Ik ben in het totaal ongeveer 1 1/2 uur binnen geweest zonder dan ook maar iemand in de omtrek te bekennen.

Nog even een reactie hiero op..

Was laatst in de colo ruimte van TransIP er staan daar allemaal tafeltjes met monitors etc. (zoals overal). Ik pakte er een ging bezig etc. je kant het wel, ik wilde hem terugzetten en ik zag tijdens het afkopelen dat er op dat zelfde tafeltje een verdieping lager een net moederbord lag!
Iemand waarschijnlijk vergeten zijn dual cpu moederbord mee te nemen.. Niet echt slim, dag later dat ik er was lag hij er niet meer op.

Weet dat sommige mensen slordig zijn maar dit vond ik wel erg van de zotte..
Ga binnenkort weer naar Redbus toe met een kennis (ga daarna even de stad in enzo) kijken of ze mee naar binnen mag zonder dat ze moeilijk doen. :)

Glenn
09/10/05, 20:57
Origineel geplaatst door JayvD

Ga binnenkort weer naar Redbus toe met een kennis (ga daarna even de stad in enzo) kijken of ze mee naar binnen mag zonder dat ze moeilijk doen. :) Naam in het controle paneel invoeren, kennis ID laten meenemen en klaar is kees ;)

JayvD
09/10/05, 22:00
Origineel geplaatst door Glenn
Naam in het controle paneel invoeren, kennis ID laten meenemen en klaar is kees ;)

Ik bedoel meer met het punt dat ze totaal niet bezig is met computers, straalt nogal van der af. ;)

Glenn
09/10/05, 22:01
Wie is ze dan? :)

JayvD
09/10/05, 22:12
Origineel geplaatst door Glenn
Wie is ze dan? :)
Vrouwelijk geslacht (need to say more?). :)

Ik weet het beleid van Redbus niet dus ik zie wel hoe ze reageren.
Lijkt mij dat mensen die daar niets te zoeken hebben er niet mogen komen maarja zie het wel.

ja3
09/10/05, 22:49
Origineel geplaatst door JayvD

Vrouwelijk geslacht (need to say more?). :)

Ik weet het beleid van Redbus niet dus ik zie wel hoe ze reageren.
Lijkt mij dat mensen die daar niets te zoeken hebben er niet mogen komen maarja zie het wel.

Hoe weet redbus wie er wel of niet wat te doen heeft? Wie op de lijst staat mag erin. Tenzij je het natuurlijk van de daken gaat schreeuwen.

frvge
09/10/05, 22:51
Origineel geplaatst door Wido
Wij hebben op de Reasonnet vloer een gereedschapskoffer neer gezet voor onze colocatie klanten, al het gereedschap is er na een half jaar nog.

De meeste Reasonnet klanten/medewerkers maken veel gebruik van ons gereedschap, maar er verwijnt nooit iets.

Als het een koffer met 'Reasonnet' ofzo erop was: bedankt voor lenen van die schroevendraaier :p Wel keurig teruggelegd natuurlijk.

DutchTSE
09/10/05, 23:54
Origineel geplaatst door JayvD

Vrouwelijk geslacht (need to say more?). :)

Ik weet het beleid van Redbus niet dus ik zie wel hoe ze reageren.
Lijkt mij dat mensen die daar niets te zoeken hebben er niet mogen komen maarja zie het wel.
Is verder geen probleem, ben (ok was dan savonds rond 10en) ook wel eens met me vriendin naar binnen gegaan...deden ze helemaal niet moeilijk over.

ze was trouwens mee voor psychische ondersteuning ;):p

Michiel-RM
12/10/05, 23:08
Yep, klopt dat ze strengere security regels hanteren.. Sta er zelf met een berg servers, en ben er eigenlijk wel blij mee (ook al heb ik mn eigen cage).

Het is trouwens wel een voordeel als je er wat vaker bent (ook in de nacht).. je leert die mensen kennen en dat bevordert de omgang ook wel :)

DutchTSE
13/10/05, 00:35
Origineel geplaatst door Michiel-RM
Yep, klopt dat ze strengere security regels hanteren.. Sta er zelf met een berg servers, en ben er eigenlijk wel blij mee (ook al heb ik mn eigen cage).

Het is trouwens wel een voordeel als je er wat vaker bent (ook in de nacht).. je leert die mensen kennen en dat bevordert de omgang ook wel :)
ik kom er gelukkig niet zo vaak ;) haha
niet echt positief als je er vaak moet komen :p
(hangt er ook weer vanaf hoor ;))