PDA

Bekijk Volledige Versie : Voip



ju5t
12/07/05, 21:49
Goed, ik ben echt een leek als het gaat om telefonie. Het intoetsen van een telefoonnummer moet lukken maar protocollen zeggen me allemaal niets.

Als ik een VOIP server wil draaien, op Windows SBS2003, welke software is hiervoor aan te raden? Mag gratis zijn, mag ook geld kosten.

Ik weet dat Asterisk@Home er is, maar ik kom er zo niet uit als ik kijk naar voorbeeld configuraties en we gaan binnenkort over SBS2003 in combinatie met Exchange, VPN en liefst dus ook meteen VOIP.

Wat ik wil is het volgende:
Eigen telefoon en fax nummers houden, deze komen binnen op de server via ISDN. We beschikken over 10 ISDN lijnen, maar een ISDN kaart heeft de beschikking over 2 lijnen, niet? In ieder geval, ik wil graag wel 10 lijnen kunnen gebruiken.

Op wat voor manier dan ook moet het mogelijk zijn om hard- dan wel software matige telefoons toe te voegen. Liefst zonder al te veel poespas.

Zolang er documentatie beschikbaar is red ik het waarschijnlijk wel.

Alvast bedankt.

Ijsbox
13/07/05, 02:36
Heb je 10 ISDN-2 lijnen of 1 ISDN-10 lijn (bestaat dat?)?

Er zijn PCI ISDN kaarten die 4 ISDN-2 lijnen aankunnen, alleen zijn deze wel duur. Zie bijvoorbeeld: http://www.digium.com/

Asterisk is hele goede software, maar weet niet of het ook onder windows draait.

jurrian
13/07/05, 10:59
Origineel geplaatst door Ijsbox
Heb je 10 ISDN-2 lijnen of 1 ISDN-10 lijn (bestaat dat?)?


Officieel bestaat ISDN-10 niet, maar het wordt wel aangeboden. Dat is gewoon een ISDN-30, afgeknepen tot 10 lijnen (of 20 voor ISDN-20).

Je kunt 10 lijnen opvangen met een kaart voor meerdere lijnen, of met 5 kaarten voor 2 lijnen (=gewone ISDN-kaart).

ju5t
13/07/05, 12:20
Geen tips qua software?

jurrian
13/07/05, 15:55
Asterisk is de meest bekende, maar voor zover ik weet draait die alleen op linux en andere unix-varianten. Verder heb je nog hardware-voip-centrales van verschillende merken.