PDA

Bekijk Volledige Versie : Voip



ju5t
12/07/05, 21:49
Goed, ik ben echt een leek als het gaat om telefonie. Het intoetsen van een telefoonnummer moet lukken maar protocollen zeggen me allemaal niets.

Als ik een VOIP server wil draaien, op Windows SBS2003, welke software is hiervoor aan te raden? Mag gratis zijn, mag ook geld kosten.

Ik weet dat Asterisk@Home er is, maar ik kom er zo niet uit als ik kijk naar voorbeeld configuraties en we gaan binnenkort over SBS2003 in combinatie met Exchange, VPN en liefst dus ook meteen VOIP.

Wat ik wil is het volgende:
Eigen telefoon en fax nummers houden, deze komen binnen op de server via ISDN. We beschikken over 10 ISDN lijnen, maar een ISDN kaart heeft de beschikking over 2 lijnen, niet? In ieder geval, ik wil graag wel 10 lijnen kunnen gebruiken.

Op wat voor manier dan ook moet het mogelijk zijn om hard- dan wel software matige telefoons toe te voegen. Liefst zonder al te veel poespas.

Zolang er documentatie beschikbaar is red ik het waarschijnlijk wel.

Alvast bedankt.

Ijsbox
13/07/05, 02:36
Heb je 10 ISDN-2 lijnen of 1 ISDN-10 lijn (bestaat dat?)?

Er zijn PCI ISDN kaarten die 4 ISDN-2 lijnen aankunnen, alleen zijn deze wel duur. Zie bijvoorbeeld: http://www.digium.com/

Asterisk is hele goede software, maar weet niet of het ook onder windows draait.

jurrian
13/07/05, 10:59
Origineel geplaatst door Ijsbox
Heb je 10 ISDN-2 lijnen of 1 ISDN-10 lijn (bestaat dat?)?


Officieel bestaat ISDN-10 niet, maar het wordt wel aangeboden. Dat is gewoon een ISDN-30, afgeknepen tot 10 lijnen (of 20 voor ISDN-20).

Je kunt 10 lijnen opvangen met een kaart voor meerdere lijnen, of met 5 kaarten voor 2 lijnen (=gewone ISDN-kaart).

ju5t
13/07/05, 12:20
Geen tips qua software?

jurrian
13/07/05, 15:55
Asterisk is de meest bekende, maar voor zover ik weet draait die alleen op linux en andere unix-varianten. Verder heb je nog hardware-voip-centrales van verschillende merken.

Ik wil hier geen linux vs. windows-topic van maken, maar ik vraag me af of windows 2003 wel handig is als VOIP-server. Bij de minste update moet je je server al rebooten, wat telefonisch onbereikbaar betekend. Bij linux hoef je in princiepe alleen te rebooten als je de kernel vervangt.

Kijk eens bij de producten van Microsoft wat de gebruiken voor Netmeeting-servers. Die werken ook gewoon met H323 dacht ik.

Anders eens bellen met Versatel. Op hun website staat dat ze compete managed VOIP-centrales leveren.

ju5t
13/07/05, 19:15
Ah, ik zal Versatel wel een belletje geven, daar ken ik nog wel iemand.

Bedankt. Nog andere zaken die van belang zijn of nodig zijn om zoiets op te zetten?

ProServe
13/07/05, 20:04
Origineel geplaatst door jurrian
Officieel bestaat ISDN-10 niet, maar het wordt wel aangeboden. Dat is gewoon een ISDN-30, afgeknepen tot 10 lijnen (of 20 voor ISDN-20).
Je kunt 10 lijnen opvangen met een kaart voor meerdere lijnen, of met 5 kaarten voor 2 lijnen (=gewone ISDN-kaart).
Als het een afgeknepen ISDN-30 is, kan het dus niet met losse kaarten, en heb je echt een ISDN-30 (PRI) kaart nodig.

ju5t
13/07/05, 21:56
Microsoft blijkt PBX functionaliteit te hebben in Live Communications Server 2005, laat ik nu net 2003 nog hebben liggen waar dit niet in zit.

Maar in ieder geval, als ik dit laat opzetten, wat komt er hardware matig nog bij kijken? En aan extra kosten? Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Eerst zelf maar eens spelen met die trial.

jurrian
14/07/05, 11:38
Uiteraard heb je VOIP-toestellen en een VOIP-server/centrale nodig. Uiteraard voldoende netwerk-aansluitingen (zowel bekabeling naar de werkplek als voldoende switch-poorten), en evt. netwerk-apparatuur met QoS-ondersteuning, waarmee je je VOIP-verkeer de hoogste prioriteit geeft.

Wido
14/07/05, 17:29
Je kan www.voispeed.com gebruiken, hebben wij ook draaien op een win2k3 server.

ISDN kaart er in met Digi en je kan draaien.

Ik raad je wel aan de SIP te nemen en NIET de VoiSpeed clients, die hebben nogal wat crash problemen.

ju5t
15/07/05, 20:12
Kun je met dat programma ook meerdere telefoonnummers gebruiken? Hoe zit het met faxen?

Waar kan ik die kaartjes krijgen? En welke toestellen worden aangeraden? Draadloos is ook mogelijk geloof ik, welke toestellen zijn daar goed voor?

Showeb
16/07/05, 02:06
ISDN-30 (PRI) kaart => een goeie kaart kost al gauw 15000 euro en is lastig te configureren op een windows machine, weet niet of het werkt op een linux bak.

luser
16/07/05, 02:15
Voor een centrale kosten ze rap 15k a 50k, gelukkig de PC kaartjes van digium een stuk minder (dacht rond de 1.5k voor een quad PRI & 400 voor een single PRI). Ik zoek zodadelijk de url nog eens.

EDIT:
http://www.digium.com/index.php?menu=product_detail&category=hardware&product=TE110P das de singleport versie.

Voice Modes:
* PRI CPE & PRI NET
- NI1
- NI2
- EuroISDN
- 4ESS (AT&T)
- 5ESS (Lucent)
- DMS100

EuroISDN, E1 is wat je moet hebben dachtik. Kost bij digium zelf $595.

In NL wat duurder:
http://www.hypetech.nl/Digium.TE110P-058469500003.aspx
BE goedkoper:
http://www.voipsolutions.be/webshop/product_info.php?products_id=94&osCsid=730020b162e9aef5807d38da57f1ac35

Michel2k
16/07/05, 12:50
Wij hebben het een tijdje geprobeerd met de kaarten van sweex, met de HFC-S chipset, drama. Elke nacht wel blokkeerde hij alle inkomende calls, en moest je de module in de kernel restarten.

Nu draaien we op AVM FR!TZ kaarten, welke tot nu toe PRIMA werken, je staat wel even te kijken waar je 70 euro voor betaald, want er zit maar weinig hardware op de kaart.

Zoals proserve al zegt moet je inderdaad een PRI kaart hebben voor de ISDN-10 lijn. Voor een klant met meerdere ISDN-30 lijnen zijn we al een tijdje bezig met de PRI kaarten, sommige zijn echt belachelijk duur. Zoals luser al opmerkt, zijn de kaarten bij digium betaalbaar, en worden prima ondersteunt door asterisk. Ik keek even voor je welke kaart je precies moet hebben, ik kan hem zo 123 niet vinden. Weet alleen dat hij ongeveer 600 dollar koste.

Suc6

Wido
17/07/05, 17:27
Origineel geplaatst door getUP
Kun je met dat programma ook meerdere telefoonnummers gebruiken? Hoe zit het met faxen?

Waar kan ik die kaartjes krijgen? En welke toestellen worden aangeraden? Draadloos is ook mogelijk geloof ik, welke toestellen zijn daar goed voor? Meerdere nummers is mogelijk.

Kaartje kan je halen bij www.dataman.nl

Draadloos kan wel, je moet dan een converter hebben dat je een normaal toestel als SIP toestel kan gebruiken.

luser
17/07/05, 18:02
Origineel geplaatst door Wido

Draadloos kan wel, je moet dan een converter hebben dat je een normaal toestel als SIP toestel kan gebruiken.

Das de goedkoopste oplossing, er bestaan ondertussen ook al draadloze VOIP phones die werken op Wifi (2.4Ghz) met een kostprijs rond 200 dollars (als je met PoE werkt heb je US trafo prob niet).

ju5t
17/07/05, 18:22
$200 is niet veel, wat ik vond qua prijzen voor normale VOIP telefoons kwamen al zo rond de 200 à 300 euro.

Ik kan in de configuratie niets vinden over fax mogelijkheden, is dit beter anders op te lossen?

luser
17/07/05, 19:35
http://www.voipsupply.com/index.php?cPath=95

FAX is met convertortjes, ik heb nog nooit een gezien die SIP kan ;)

Wido
17/07/05, 19:52
Origineel geplaatst door getUP
$200 is niet veel, wat ik vond qua prijzen voor normale VOIP telefoons kwamen al zo rond de 200 à 300 euro.

Ik kan in de configuratie niets vinden over fax mogelijkheden, is dit beter anders op te lossen? Wij gebruiken daarvoor ActiveFAX (www.activefax.com)

Mmikie
19/07/05, 21:51
Origineel geplaatst door Wido
Wij gebruiken daarvoor ActiveFAX (www.activefax.com)

Hoi,

Wido bedoel je niet http://www.actfax.com/ ??
Wat op www.activefax.com krijg ik alleen maar gesponserde links!

ju5t
19/07/05, 22:49
Al die software en wat er bij komt kijken is nog verdomd prijzig.

Cliff
19/07/05, 23:55
Kosten qua software vallen best mee als je wat meer tijd er in wilt steken. Asterisk is een perfecte voip PBX centrale en kost je niks. De grote investering zit in de toestellen die je wilt gaan gebruiken.