PDA

Bekijk Volledige Versie : succesvol.. maar ook wel eens (echt) niet?



hires
12/07/05, 16:54
In navolging van topic: http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?threadid=72676 zou ik nog een variant willen opstarten waar iedereen misschien nog meer van kan leren. In bovenstaande topic beschrijft iedereen al (soms uitgebreid) hoe ze met hun bedrijf(je) op het punt zijn gekomen waar ze nu zijn; ben ik ook benieuwd naar het volgende:

Zijn jullie wel eens enorm of 'minder enorm' op je bek gegaan, al dan niet in de bedrijfsvoering danwel in de oplevering/communicatie naar de klant?

Wederom benieuwd!

OperatorCitus
12/07/05, 17:04
ja, een keer een klant iets toegezegd wat we uiteindelijk qua tijd niet aan konden, heeft ons een paar honderd euro gekost, viel eigenlijk wel mee, maar het was in onze opstartperiode, en dan is een paar honderd euro best een klap..:p

oscar
12/07/05, 17:34
Paar keer op "mijn bek gegaan" met freelancers voor programmeren, waar ze iets anders gingen bouwen dan we hadden afsgesproken en dan ook nog eens komen met de melding dat ze nog 200 uur a 50,- nodig hebben.

Qua bedrijfsvoering was 2003 een ramp jaar voor mij, 7 man personeel met een 40% omzet daling. Kom dan maar eens van je personeel af, praktisch onmogelijk met de regels van UWV. De procedure duurt 6 maanden.

FSCJasper
12/07/05, 17:59
Nog niet ongelukkigs meegemaakt gelukkig. Omdat ik ook geen interesse heb om zoiets mee te maken, duurt de voorbereiding van mijn bedrijf nu ook al dik een jaartje.

Wel een mooie tip voor beginnende webhosters: Als een klant vraagt om een SLA af te sluiten voor bijvoorbeeld 99,9% uptime op maandbasis, en dat hij dan eist om het dubbele van zijn kostprijs terug te krijgen van het bedrijf mocht de server die uptime niet halen..niet doen :)

jinxedworld
12/07/05, 19:57
Ook nog geen vervelende dingen meegemaakt, en ik werk er gloeiend hard aan om dat zo te houden! :)

FSCJasper
12/07/05, 20:20
Er schiet me opeens iets te binnen. Heeft niet volledig te maken met het runnen van het bedrijf maar wel met de financiering ervan, in een bepaalde manier :)

Enkele jaren geleden stonden de aandelen van Getronics op 8 cent per aandeel. Was toen van plan 300 euro te investeren in die aandelen. Dat zouden dus ongeveer 3750 aandelen zijn geweest. Heb er toen vanaf gezien doordat ik extra kosten zou moeten betalen voor de tussenpersoon en de ouders het niet zo zagen zitten om (als 13/14e jarige) al een bedrag van 300,- te 'vergokken'. Dus uiteindelijk vanaf gezien, en toen zag ik na een paar maanden de aandelenkoerst: een stijging tot 3 euro(!) per aandeel!

Een simpele berekening hoeveel ik had verdiend als ik toendertijds de aandelen daadwerkelijk had gekocht, brengt ons bij een bedrag van: €10.950 ! Dat bedrag heb ik dus 'verloren' door op het laatste moment niet te investeren :(

Triloxigen
12/07/05, 20:24
Door verkoop van aandelen philips 4 jaar geleden heb ik ook 25.000,- misgelopen. Maar had toen het geld nodig, dus weinig aan te doen...

Dat is eenmaal het spel van aandelen handelen ;)

AlfaHosting
12/07/05, 20:25
Eén keer een fout gemaakt door een beetje de verkeerde personen te vertrouwen. Het was in de affaire openregistrar en resellerSRS, die bij ons een aantal .be domeinen registreerden. Uiteindelijk hebben we nog een gedeelte van het verloren geld kunnen recupereren.

ju5t
12/07/05, 21:33
Een leverancier van ons is een aantal jaar geleden failliet gegaan waarin wij mede gefinancierd hadden. Dat heeft echt een hele flinke klap geld gekost. Daar had ik een mooi nieuw huis van kunnen kopen :(

Danger
12/07/05, 23:23
Origineel geplaatst door getUP
Een leverancier van ons is een aantal jaar geleden failliet gegaan waarin wij mede gefinancierd hadden. Dat heeft echt een hele flinke klap geld gekost. Daar had ik een mooi nieuw huis van kunnen kopen :(

dan is het inderdaad een hele hoop geld :P

Henky!
13/07/05, 02:46
Wij hadden in de jaren 90 ruzie met de belastingen. Moest ik mijn mooie IT aandelen verkopen. Gelukkig maar want precies daarna donderde de boel in elkaar.

Gered dus door de belasting omdat we later alles weer van hun terugkregen:-)

aheadtech
13/07/05, 14:51
Ik werk graag samen op basis van volledig vertrouwen en goede intenties. Dit levert me in de regel meer goeds op dan kwaad. Tot op een dag een freelancer van het type verkoper niets meer van zich liet horen en met paar complete desktops aan hardware met de noorderzon is vertrokken.

Gsmurf
14/07/05, 18:36
Hoi,

We hadden in 99 een glasvezel link naar kantoor laten leggen om op te hosten. 3 jarig contract. Stort de ict markt in 2000 en dalen de bandbreedte prijzen gigantisch. Zaten wij dus met een veel te dure inkoop -> 90.000 schuld. Uiteindelijk in 6 maanden afbetaald en gelukkig overleefd.

user01
20/07/05, 12:43
Origineel geplaatst door FSCJasper
Nog niet ongelukkigs meegemaakt gelukkig. Omdat ik ook geen interesse heb om zoiets mee te maken, duurt de voorbereiding van mijn bedrijf nu ook al dik een jaartje.

Wel een mooie tip voor beginnende webhosters: Als een klant vraagt om een SLA af te sluiten voor bijvoorbeeld 99,9% uptime op maandbasis, en dat hij dan eist om het dubbele van zijn kostprijs terug te krijgen van het bedrijf mocht de server die uptime niet halen..niet doen :)

Bedankt voor de tip.... ?..

Ik denk dat iedere wel denkende ondernemer dat wel voor zichzelf kan bepalen. Als jij een goed product levert kan je zo'n SLA gemakkelijk leveren. Een uptime van 99,9% mag op jaarbasis geen enkel probleem zijn voor een gemiddelde hoster.

Ik snap ook wel dat de gemiddelde hoster niet zo'n SLA geeft maar een kwaliteitshoster kan zo'n SLA wel geven.

user01
20/07/05, 12:46
Origineel geplaatst door FSCJasper
Er schiet me opeens iets te binnen. Heeft niet volledig te maken met het runnen van het bedrijf maar wel met de financiering ervan, in een bepaalde manier :)

Enkele jaren geleden stonden de aandelen van Getronics op 8 cent per aandeel. Was toen van plan 300 euro te investeren in die aandelen. Dat zouden dus ongeveer 3750 aandelen zijn geweest. Heb er toen vanaf gezien doordat ik extra kosten zou moeten betalen voor de tussenpersoon en de ouders het niet zo zagen zitten om (als 13/14e jarige) al een bedrag van 300,- te 'vergokken'. Dus uiteindelijk vanaf gezien, en toen zag ik na een paar maanden de aandelenkoerst: een stijging tot 3 euro(!) per aandeel!

Een simpele berekening hoeveel ik had verdiend als ik toendertijds de aandelen daadwerkelijk had gekocht, brengt ons bij een bedrag van: €10.950 ! Dat bedrag heb ik dus 'verloren' door op het laatste moment niet te investeren :(

Zo moet je dat natuurlijk niet zien. Als je echt wist dat die aandelen zo gingen stijgen dan had je toch op alle mogelijke manieren die aandelen proberen te kopen.

Ik denk dat je jezelf voor de gek houd door te zeggen dat je dat geld bent verloren. Overigens je kan als je later groot bent ;) nog genoeg investeren als je het toch zo goed weet.

Clearhosting
26/07/05, 14:06
"Ik werk graag samen op basis van volledig vertrouwen en goede intenties. Dit levert me in de regel meer goeds op dan kwaad. " Deed ik ook tot het onderstaande:

Ooit aan een niet te noemen persoon hier op WHT geld geleend welke hij binnen 1 week zou terugbetalen voor het investeren in servers. Veel over gebeld etc. Na de investering nooit meer wat van gehoord en kunnen fluiten naar mijn geld belachelijk trouwens dat dit soort mensen admin zijn. Maar ja je leert er wel van echt niemand te vertrouwen.

xYnta
26/07/05, 15:45
Meerdere keren helaas, het begon vorig jaar in december met een rechtzaak die nlhosting.nl tegen mij wou beginnen omdat dotnlhosting teveel op nlhosting.nl zou lijken. Toen heb ik mijn website dus moeten sluiten en kwam deze niet eerder dan 1 januari weer online. Daarnaast hebben wij in de maand maart problemen gehad met een leverancier die ons wou oplichten door spook facturen te creeeren, updates te factureren die niet waren uitgevoerd en bij 1 GB over het dataverkeer limiet direct 1 TB te factureren.

Tot slot factureerde ze voor elke server (ook al leken deze kwa configuratie op elkaar) telkens verschillende prijzen. Kortom een zooitje. Nou dat was het ongeveer wel, er is nog wel meer gebeurd maar dit waren tot nu toe de dingetjes waardoor wij direct naar de werkelijk werden geschud. Dat is het nadeel van te snel groeien.

XS-24
26/07/05, 16:12
Origineel geplaatst door Clearhosting
"Ik werk graag samen op basis van volledig vertrouwen en goede intenties. Dit levert me in de regel meer goeds op dan kwaad. " Deed ik ook tot het onderstaande:

Ooit aan een niet te noemen persoon hier op WHT geld geleend welke hij binnen 1 week zou terugbetalen voor het investeren in servers. Veel over gebeld etc. Na de investering nooit meer wat van gehoord en kunnen fluiten naar mijn geld belachelijk trouwens dat dit soort mensen admin zijn. Maar ja je leert er wel van echt niemand te vertrouwen.

Admin of moderator, aangezien er maar 1 admin is dat niet doet lijkt me...

AlphaXS
30/09/05, 22:43
Onze grootste fout is teveel vertrouwen hebben in klanten.

Met name in de begin periode hebben wij veel te veel klanten vertrouwd, en op basis van dit vertrouwen uistel van betalingen verstrekt etc. etc.

Resultaat: Vier stuks met de noorderzon verdwenen, 6 stuks failliet, waarvan 2 zelfs dermate failliet dat zelfs de belsatingdienst nog niet eens al haar centen gekregen heeft.
En nog eens twee zaken die op het moment nog steeds lopen bij de rechtbank.

Gelukkig hebben wij hier ook weer van geleerd, het incassobeleid is aardig opgeschroefd, en vertrouwen in de klant een stuk geminderd.

Het behoedt ons voor het maken van nog eens dezelfde fouten.\

Mijn advies dan ook naar anderen: Klant die meer dan twee rekeningen open heeft staan? --> Direct afsluiten of anders een bankgarantie vragen.

AlexanderOnline
30/09/05, 23:56
Ik denk dat vaak van server moeten verhuizen (vroeger eerst reseller bij websspace, beviel wel, maar server chrasde > andere server. toen naar eigen dedi in vs bij WS, en uiteindelijk naar NL.). Ondanks dat we het goed haden geregeld (vond ik) vinden de klanten het niet echt leuk. Zo min mogelijk doen dus, maar ach, als je alles van te voren kan plannen .. ;) We hadden nog geen idee hoe het zou lopen