PDA

Bekijk Volledige Versie : Beginners vragen



Erik Victor Bos
11/07/05, 23:27
Hallo forumvrienden,

Eerts even voorstellen, Erik Bos aangenaam.

Ik heb een simpele website en alles daaromheen heeft mijn intresse, zo ook de hosting.

Ik dacht ik kan mezelf hosten das goedkoper en dan verhuur ik de rest van mijn server.
Mijn server wil ik dan co-locatie plaatsen.

Nu moet ik dus een server kopen instapmodel.
Ik heb weinig verstand van servertechnologie.
Als ik een server wil kopen kan ik hem op allerij manieren aanpassen aan mijn behoeften ik weet echter niet wat alles inhoud en doet.

Weten jullie waar ik infrmatie kan vinden?
Hebben jullie tips waar ik op moet letten bij de aanschaf?

Alles wat mij verderhelpt wordt gewaardeerd bij voorbaat bedankt voor jullie hulp en recties.

Groeten Erik Bos

XS-24
11/07/05, 23:31
Wat voor website is het, veel Mysql, veel HTML of... ?

Proxio
11/07/05, 23:33
Indien je zelf een server wilt kopen kan je eens contact opnemen met Rackserver.nl. Eventueel kunnen zij ook de server voor je inrichten, neem ik aan :).

Remigius
11/07/05, 23:38
Van welke Besturingssystemen heb je kennis in huis? Aangezien het onderhouden van een server nog wel wat met zich mee brengt. Is er een reden waarom je een server wilt aanschaffen en geen dedicated (dan huur je een server en wordt iig de hardware voor je onderhouden)?

//edit: welkom trouwens :)

Erik Victor Bos
12/07/05, 00:13
Het gaat om html sites en sites database gerelateerdesites sql en php.

De reden is voor mij hobby geld verdienen hoeft niet ik wil het gewoon leren zelf bouwn heb ik te weinig kennis voor in huis pc's bouwen doe ik wel (ook hobby).

Ik wil gewoon een simpel forum en een simpele website kunnen hosten en de overgebleven ruimte doe ik van de hand voor een spotprijsje aan een vriend of kennis.

Het lijkt mij leuk om een server TE LEREN onderhouden. Je kan het zien als een leerprocces met me eigen spullen als er dan wat kapot gaat heb ik in iedergeval niets van een ander gesloopt en ik kan naar hartelust experimenteren. Mijn ervaring is dat je daar het meest van leert.

Mijn kennis reikt niet verder dan XP maar daar kan ik dan ook goed mee uit e voeten.
Verder heb ik Suse Linux in huis die had ik draaiende. Binnenkort krijg ik een desktop met meer ruimte daarop instaleer ik hem dan weer opnieuw op een eigen HD dan kan ik ook hiermee experimenteren.
In de toekomst wil ik dat eigelijk als OS gebruiken maar omdat mijn kennis nog onvoldoende is hou ik het voorlopig bij windows.

Erik Victor Bos
12/07/05, 00:17
O ja bedankt voor de snelle reactie.

En waarom ik niet huur?
Kopen is goedkoper.

Huur kost minimaal €40 per maand en het wordt nooit mijn eigendom.

12*€40=€480 een instap servertje die zich na een jaar terug verdient heeft.

Ik weet nog niet welk budget ik ervoor uittrek maar goedkoop is bij mij duurkoop.

froggie
12/07/05, 00:22
Niet om de pret te drukken (ik leer zelf ook graag in grote stappen) maar is het niet verstandiger om voorzichtig te beginnen met een (al dan niet managed) dedicated server?
En is het geen idee om eerst zelf thuis wat te prutsen? Als het alleen om kleine hobby sites op de draaien is dit een prima oplossing als je over een redelijk adsl/kabel lijntje beschikt.

Ik ben zelf ook zo begonnen en het hobbien blijft dan leuk. Mochten de dingen mis gaan dan is dat niet zo'n ramp omdat de fysieke machine dichtbij staat.

Erik Victor Bos
12/07/05, 00:28
Je hebt daar waarschijnlijk gelijk in. Zoals ik al zei ik krijg een nieuwe pc.
Volgende maand wordt dat.

Dit zijn de specs;
AMD 64 3500+ 2200 Mhz
1024 RAM
200GB S-ATA
en nog wat andere dingen maar die zijn niet intressant om te noemen volgens mij.

Natuurlijk kan ik de pc aanpassen om als server te draaien

Iemand suggesties.

Xerious
12/07/05, 01:23
Nou ja, ik neem aan dat dat een desktop PC is? Als thuisserver kan dat wel, maar daar hoef je in Nederland niet mee aan te komen in een datacentrum. Er zijn maar heel weinig providers die dat accepteren.
In datacenters staan zogeheten racks. Deze racks zijn meestal diep en bieden ruimte om kleine, platte servers op te hangen (zie bv http://dot.astro.uu.nl/dotshots/dsp-one-rack.jpg). Hierdoor is een aanzienlijke ruimtebesparing maar deze servers maken wel veel herrie en zijn wat prijziger dan desktop computers.

Erik Victor Bos
12/07/05, 01:47
Jah dat is een thuis server in replie op froggie

In 1e instantie wil ik dus graag een 19 inch.
Maar voor mij is het allemaal nieuw en doe ik dit uit hobby niet uit commercie.

Ik begrijp dat ze mij desktop niet tussen de racken zetten.

De vraag is ook als die desktop uberhaubt geschikt is als thuis server.

froggie
12/07/05, 13:12
Voor wat jij van plan bent kun je gewoon een oud beestje pakken en dedicated inzetten als server.
Die desktop machine is prima geschikt om wat op te hosten (maar voor alleen dat doel wel vette overkill) maar je zult hem 24/7 aan moeten laten staan en als je Linux wil gebruiken als hostingplatform moet je deze ook meteen als desktop omgeving gebruiken (wat overigens geen probleem is, ik draai al een jaar of 2 Linux only, maar dat terzijde).

Als je wil heb ik hier nog wel een compaq pc-tje (PII 400 + 128MB ram) staan waar je prima mee uit de voeten kunt. Als je wilt mag je hem zo op komen halen. Hoef ik hem niet op te ruimen :p

Erik Victor Bos
12/07/05, 14:07
;-) Die frog,

Wel aardig aangeboden van die pc trouwens. En jah overkill idd, ik gebruik hem uitrraard niet alleen voor hosting.

Ik heb sinds kort PhotoshopCS2 en daar wil fantsoenlijk mee kunnen werken. Daarnaast draaid Bittorrent 24 uur per dag en ik werk met programma's van Sony en die zijn ook zwaar (te zwaar na mijn mening).

Bovendien werk ik nu vanaf een laptop en dat wil ik graag veranderen.

Unixadmin
12/07/05, 14:40
Desktop is zeer geschikt voor servertje thuis. Alleen Bittorent 24 per dag draaien is wel link hoor. puuuu :W:

Erik Victor Bos
12/07/05, 14:46
Dat wil ik straks ook anders doen.
misschien vanaf een andere pc.

abcinternet
18/07/05, 17:35
Misschien bij dell leasen iets?
kost je 1e jaar 10% meer ofzo.
Xeon is in de aanbieding dacht ik.
Heb zelf een dual gekocht ook lease
koste 100 euro per maand.