PDA

Bekijk Volledige Versie : Vbulletin vs phpBB



jeroen_123
11/07/05, 22:16
IK ben me een beetje aan het verdiepen omdat ik plannen heb om een (hobby)forum op zetten over mijn hobby fotografie.
Nu lees ik geregeld dat er providers zijn die phpBB wiegeren te hosten vanwege de gevoeligheid voor hack en virussen....oftewel ik krijg de indruk dat dit forum niet al te best is.
Vbulletin kom ik ook her en der tegen en de vormgeving/mogelijkheden daarvan bevallen me ook wel.
Aangezien dit een hobbyproject is wil ik er niet al TE veel tijd in steken.

Wat ik dus wil weten is: kan dit forum op gebied van veiligheid volstaan met de updates die beschikbaar komen, of is het hierbij echt nodig ook zelf met de scripts aan de slag te gaan om de boel veilig en running te houden ?

Ik heb zelf uiteraard al de nodige research gedaan maar daarbij vind ik voornamelijk info over phpBB

Grt
Jeroen

The MAzTER
11/07/05, 22:50
vbulletin is redelijk veilig, echter heb je altijd kans dat er security updates uitkomen.

Soms zit in je controlpanel (van je hosting) een phpBB installer met een degelijke update functie erbij. Dan is het een kwestie van klik op een knop en phpBB word geupdate.

dat is enige voordeel van phpBB ;)

als die $160 voor licentie niets uitmaakt, moet je voor vBulletin kiezen.

Voor phpBB zou ik zelf nooit kiezen.

thastudio
11/07/05, 22:53
Denk er dan wel aan dat vBulletin niet gratis is en dan is PHPbb volgens mij wel de beste optie. Tenzij je er natuurlijk geld aan wilt geven dan zou ik zeker en vast kiezen voor vBulletin...

Digiover
11/07/05, 23:27
Origineel geplaatst door thastudio
Denk er dan wel aan dat vBulletin niet gratis is en dan is PHPbb volgens mij wel de beste optie. Tenzij je er natuurlijk geld aan wilt geven dan zou ik zeker en vast kiezen voor vBulletin...
Phorum (http://phorum.org)? AFAIK een van de meest "veilige" forum pakketten. Hoewel dit misschien niet is wat TS zoekt.

Triloxigen
11/07/05, 23:52
Er zijn ook hosters die 1 database en 1 set files hebben en die daar meerdere forums op zetten.
De hoster houd die code dan veilig, verder merk je geen verschil.

jeroen_123
12/07/05, 00:11
Allereest bedankt voor alle snelle reacties.
Elke hobby kost geld, daar kan ik dus wel mee leven
160$ is geen onoverkomelijk bedrag, als je daar iets goeds voor hebt.
Als ik het goed begrijp is Vbulletin op dit moment dus 1 van de betere forums....dan is de kans groot dat dit mijn keuze wordt.
Phorum heb ik gekeken, en mischien wordt ik daar teveel beinvloedt door de screenshots en de demo, maar dit vindt ik er niet echt uitnodigend uitzien :$

Grt
Jeroen

deeltje
12/07/05, 00:14
overduidelijk Vbulletin, als was het maar door de inmeens grote community en de vele hacks die ervoor zijn uitgebracht.

Wido
12/07/05, 00:40
Wat dacht je anders van MyReact? www.myreact.nl

Is tot op zekere hoogte gratis en zeker een goed software pakket.

froggie
12/07/05, 00:56
Heb je Power Board (http://www.invisionboard.com/) van Invision al bekeken? Ik heb geen idee van de ontwikkelmogelijkheden van deze software en weet niet of ze veiliger is dan bijv vBulletin maar heb opzich wel goede ervaringen met deze software als forum bezoeker.

De voorvader van dit board werd in een grijs verleden door Mgon gebruikt. Dit stukje cgi code was toen een van de betere boards op de markt.

Een ander mooi stukje (nederlands) forum software is React (http://www.react.nl/) (wordt oa gebruikt door Tweakers). Helaas is deze door z'n prijs niet interessant als hobby board.

Xerious
12/07/05, 01:16
Daar is nog MyReact voor, de gratis versie (voor niet commercieel gebruik) van React. Het mist wel enkele functies maar dat staat vermeld op de site.

lifeforms
12/07/05, 01:36
Vbulletin, Vbulletin, Vbulletin. :) Perfecte support, goede performance, relatief weinig exploits en snelle fixes.

Maar wat je ook doet, neem nooit phpBB. Dit is niet voor niets overal verboden: phpBB heeft keer op keer grote security exploits gehad. In mijn Securityfocus mailfolder staan 68 berichten over phpBB van de laatste 3 jaar. Ik snap niet waarom die phpBB developers het nog proberen, ze leren het maar niet. De wereldgemeenschap zou erbij gebaat zijn als phpBB van de aardbodem verdween.

Al hebben vrijwel alle boards wel min of meer ernstige problemen gehad, dus wat je ook kiest, altijd goed op updates letten.

Triloxigen
12/07/05, 07:55
Origineel geplaatst door Wido
Wat dacht je anders van MyReact? www.myreact.nl

Is tot op zekere hoogte gratis en zeker een goed software pakket.

Maar de volledige versie kost iets van 2900,-

Ik zou voor vBulletin kiezen, erg mooi pakket.

Wido
12/07/05, 10:12
Origineel geplaatst door Triloxigen


Maar de volledige versie kost iets van 2900,-

Ik zou voor vBulletin kiezen, erg mooi pakket. Uhm, MyReact is echt genoeg om mee uit de voeten te gaan.

Lees www.myreact.nl maar eens goed.

Triloxigen
12/07/05, 10:28
Ja, maar ewen bannertje oid is dan al een probleem doordat het dan commercieel is. :)

FSCJasper
12/07/05, 10:49
Ik heb nog nooit problemen gehad met phpBB forums. Toch staat het forum al bijna een heel jaar online.

Triloxigen
12/07/05, 11:19
Dat zegt natuurlijk helemaal niks, je board is dan niet opgemerkt door een kwaad willend persoon.

jeroen_123
13/07/05, 11:09
Wow wat een reacties, ik lees ze met veel genoegen (en hoop gelijk dat anderen hier ook iets aan hebben)
Ik ook mij Myreact even bekeken....de prijs scheelt nogal iets met Vbulletin.
Mijn keuze is zeker Vbulletin....ik wil iedereen reuze bedanken voor de reacties, ik weet zeker dat ik spijt van mijn keuze krijg.

Groetjes
Jeroen

Eris
13/07/05, 11:15
Origineel geplaatst door Triloxigen
Ja, maar ewen bannertje oid is dan al een probleem doordat het dan commercieel is. :)

lap text


Indien u als particuliere gebruiker door het gebruik van MyReact inkomsten genereert van € 25.000,00 of meer per jaar, of MyReact ten behoeve van meerdere web sites of op meerdere computers gebruikt, dient u tegen betaling van de daarvoor geldende vergoeding de commerciële versie van MyReact aan te schaffen. Met MyReact kan een onbeperkt aantal internetgebruikers geregistreerd worden en kunnen maximaal honderd (100) ingelogde gebruikers tegelijk online actief informatie uitwisselen.

http://www.myreact.nl/index.php?PageID=2

ProServe
13/07/05, 11:19
Origineel geplaatst door FSCJasper
Ik heb nog nooit problemen gehad met phpBB forums. Toch staat het forum al bijna een heel jaar online.
Dan zou ik maar eens heel snel gaan updaten :)

Triloxigen
13/07/05, 11:26
Origineel geplaatst door Eris


lap text

http://www.myreact.nl/index.php?PageID=2

Ik neem aan dat het forum wel op meerdere computers gebruikt wordt :p

jeroen_123
13/07/05, 21:28
Nou....ik ben inmiddels een heel stuk verder en mijn keuze is reeds gemaakt
Toch zit ik nog met 1 vraag, stel dat wij in de code een aanpassing willen maken, of een toevoeging of iets willen koppelen...is dit dan mogelijk
Of wordt dit spul zodaning gecodeerd dat je echt aan afhaneklijk bent van wat Vbulletin leveren ?
Niet dat ik wilde plannen heb, maar het is toch wel prettig om te weten.

Grt
Jeroen

lifeforms
14/07/05, 03:14
Ik heb zat wijzigingen gemaakt aan vBulletin, was nooit een probleem. De database en de scripts zijn vrij helder van opzet.

Er zijn tig hacks gratis beschikbaar op www.vbulletin.org en andere sites, de meeste dingen die je zou kunnen bedenken zijn ooit al eens gemaakt dus goed zoeken loont!

HostServe
14/07/05, 08:11
Ik moet deze keus ook maken.
Ik gebruik nu PHPBB maar ik lees er veel negatiefs over.

Zijn er voldoende templates voor MyReact & vBulletin ?

handy
14/07/05, 09:02
PHPBB is prima software in my humble opinion. Mits je de update bij houdt (net zo als met alle software).

jeroen_123
14/07/05, 18:26
Goeie vraag Sinan....maar is het niet zo dat je die zelf kan/moet maken/samenstellen ?

Grt
Jeroen

Mikey
14/07/05, 18:38
voor vbb zijn er meer dan genoeg skins in omloop...

Fred_2004
14/07/05, 23:36
Ik gebruik nu ook nog phpbb maar overweeg over te gaan naar vBulletin.

maar bestaat vBulletin eigenlijk ook in het nederlands?, (voor een nederlands forum)
Vind ik toch het gebruiksvriendelijkste...

Ic3man
15/07/05, 08:03
vBulletin heeft een van de grootste (zo niet de grootste) communitie achter zich staan. Er zijn ontelbaar veel hacks, skins (en ja, ook language packs zodat je forum Nederlands is ipv Engels).

Wanneer de licentiekosten je geen doorn in het ook zijn zou ik zeker voor vBulletin gaan.

Mensen met een licentie krijgen toegang tot een door vBulletin onderhouden communitie website waar echt een schat aan gratis dingen te vinden zijn om je vbulletin helemaal te customizen.

Er zijn zo veel phpBB bugs geweest dat ik daar never nooit niet voor zou kiezen.

®on
15/07/05, 08:52
Het grootste board ter wereld draait op phpBB..... Zegt veel, zoniet voldoende.
http://rankings.big-boards.com/?filter=all,all

De bugs in phpBB zijn talrijk, echter zijn deze bugs ook snel opgelost. Fora die enigzins up to date zijn, hebben weinig te vrezen. Probleem zijn de fora die niét up to date zijn. Maar dat geldt evenzogoed voor Vbulletin en alle software die niet bijgewerkt worden.

Zie je niet bij alle populaire software bugs en exploits aan het licht komen? Kijk naar Firefox: voordat het écht bekend werd bij Jan met de pet waren er weinig bugs bekend. Nu ook Jan FF heeft gevonden zijn er regelmatig updates......

Designerhosting
15/07/05, 09:21
Niet dat ik er veel ervaring mee heb, maar ik hoor ook veel over Simple Machines, dus die mag in dit rijtje vast niet ontbreken .....

http://www.simplemachines.org/

froggie
15/07/05, 10:44
Origineel geplaatst door headout
Het grootste board ter wereld draait op phpBB..... Zegt veel, zoniet voldoende.
http://rankings.big-boards.com/?filter=all,all

De groote van de community zegt naar mijn idee niets over de kwaliteit van het board. Het zegt hoogstens dat het board een bepaalde hoeveelheid posts en pageviews per dag kan hebben zonder een shitload aan hardware nodig te hebben.

phpBB heeft gewoon een berucht verleden. Maar er is zat open source software die dat ook heeft, ik noem maar eens een BIND en de Linux kernel (die ook niet zo veilig is als we met z'n allen beweren). Dat hoeft naar mijn idee geen probleem te zijn, maar dat verplicht je als gebruiker wel om de boel in de gaten te houden. Als jij dan ook nog een laks veiligheidsbeleid voert is het hek van de dam.

Als je nu al van jezelf weet dat je gewoon een forum zonder gezeur wil dan zou ik kiezen voor vBulletin of MyReact. Vindt je het daarentegen niet erg om updates te installeren (hoeveel zijn dat er daadwerkelijk op maandbasis?) en ben je van plan de boel bij te houden dan kun je prima gebruik maken van phpBB.
Ik heb echter zoveel om in de gaten te houden aan software dat ik tegenwoordig steeds meer voor de 1e optie begin te kiezen.

Freezer
15/07/05, 11:10
Zelf gebruik al een aantal jaar vbulletin, en ik heb voor een ander forum ook Invision draaien, maar vbulletin is gewoon de standaard. Het is de meeste gebruikte forumsoftware in omloop, en dat voor software die alleen tegen betaling te verkrijgen is vind ik best wat...

Zelf ben er ik erg tevreden over, goeie performance, goeie support en een grote en aktieve community die diverse addons ontwikkeld.