PDA

Bekijk Volledige Versie : Streaming



P.the.chicken
10/07/05, 22:24
Beste webhostingtalk leden,
Binnenkort wil ik beginnen met en video streaming project.
Ik heb daar toch een aantal vragen over.

1) Welke partij achten jullie geschikt voor streaming ? ( Bijvoorbeeld Linkup, Proserve, leaseweb.)
2) Waarom achten jullie deze partij als een goede partner voor streaming ?
3) Ik wil een goede streaming verbinding zo en zo binnen het Europese netwerk
4) Hoeveel MBIT zal je nodig hebben indien er gemiddeld 2000 kijkers per dag zijn op de live stream ?
5) Wat raden jullie aan een extra bedrag per maand betalen voor een GBIT verbinding of het op een 100 MBIT verbinding te laten draaien ?
6) Is streaming gewoon op een linux/Windows server mogelijk ? zo ja welk besturingsysteem kan hier dan het best voor gebruikt worden ? zo nee welk kan je hier dan voor gebruiken ?
7) Wat voor hardware kan je hier het best voor gebruiken ? ( AUB voorbeelden geven met links naar ahead-it.be alvast bedankt)
8) Ik wil de beste kwaliteit voor de kijkers in welk foormaat kan ik de streaming het best aanbieden?
9) En als laatste aan wat voor prijs moet ik gaan denken dat dit mij per maand gaat kosten ? ( Bedoeling is hierbij een VOLLEDIG rack af te huren)

Binnenkort kom ik vast met nog meer vragen maar eerst houd ik het even bij deze.


Alvast bedankt



Ik hoop dat er een leuke discusie uit voort bloeit waar ik wat van leer, en wat wijzer van wordt, maar anderen natuurlijk ook alvast bedankt.

s.vossen
10/07/05, 23:41
Origineel geplaatst door P.the.chicken
Beste webhostingtalk leden,
Binnenkort wil ik beginnen met en video streaming project.
Ik heb daar toch een aantal vragen over.

1) Welke partij achten jullie geschikt voor streaming ? ( Bijvoorbeeld Linkup, Proserve, leaseweb.)


Iedere partij. Ook subpartijen in een dergelijk netwerk kunnen vaak oplossingen bieden die soms zelfs financieel nog voordeliger zijn ook of verschil in service hebben.



2) Waarom achten jullie deze partij als een goede partner voor streaming ?


Het netwerk moet het aan kunnen, zeker bij Video wil je niet dat je beeld stil komt te staan of hapert. Dat moet ten alle tijden voorkomen worden. Partijen als Linkup, Proserve, Leaseweb kunnen dit allemaal makkelijk waarmaken. De partijen beschikken allemaal over gigabit netwerken.



3) Ik wil een goede streaming verbinding zo en zo binnen het Europese netwerk





4) Hoeveel MBIT zal je nodig hebben indien er gemiddeld 2000 kijkers per dag zijn op de live stream ?


2000 kijkers * 128 kbps = 256000 kbps = 250 mbit / maand

Volgens mij is dat zelfs nog geluidskwaliteit. Ik kom via google op snelheden van 800 kbps uit.



5) Wat raden jullie aan een extra bedrag per maand betalen voor een GBIT verbinding of het op een 100 MBIT verbinding te laten draaien ?


De kijkers kijken natuurlijk niet 24 uur per dag en waarschijnlijk ook niet continu. Een 100mbit (flatfree) lijn zou dan genoeg kunnen zijn. De kosten hiervan beginnen bij partijen vanaf 900 euro (low budget).



6) Is streaming gewoon op een linux/Windows server mogelijk ? zo ja welk besturingsysteem kan hier dan het best voor gebruikt worden ? zo nee welk kan je hier dan voor gebruiken ?


Ja, beide OSs kunnen dat.



7) Wat voor hardware kan je hier het best voor gebruiken ? ( AUB voorbeelden geven met links naar ahead-it.be alvast bedankt)


Een dergelijke server kan dat aan. Er zijn echter 2 vormen van streaming. Live en on-demand. Bij live streaming is het ook belangrijk een goede verbinding te hebben + PC bij de bron. De server verwerkt het dan eigenlijk alleen maar (ontvangt en geeft door).



8) Ik wil de beste kwaliteit voor de kijkers in welk foormaat kan ik de streaming het best aanbieden?


Ik denk dan toch 800 kbps. Echter is het van belang te kijken naar de doelgroep. Of deze snelheid haalbaar is hangt af van de downstream van de kijkers.



9) En als laatste aan wat voor prijs moet ik gaan denken dat dit mij per maand gaat kosten ? ( Bedoeling is hierbij een VOLLEDIG rack af te huren)



Met 100mbit flatfree kost het per maand iets van 900 euro (low budget, zijn dus echt de bodemprijzen)
Met 1000mbit (1gbit) flatfree kost het per maand iets van 6000 euro (low budget)


Binnenkort kom ik vast met nog meer vragen maar eerst houd ik het even bij deze.


Alvast bedankt



Ik hoop dat er een leuke discusie uit voort bloeit waar ik wat van leer, en wat wijzer van wordt, maar anderen natuurlijk ook alvast bedankt.

MediaServe
11/07/05, 01:26
Wellicht ten overvloede, na de uitgebreide reactie van s.vossen
Maar hierbij mijn bijdrage :)

1) Welke partij achten jullie geschikt voor streaming ? ( Bijvoorbeeld Linkup, Proserve, leaseweb.)Al deze partijen zijn zeer geschikt voor streaming. Ik heb bijzonder goede ervaringen met eerstgenoemde, ook streaming ervaringen.
2) Waarom achten jullie deze partij als een goede partner voor streaming ?Hoge netwerkcapaciteit en scherp geprijst. Het netwerk is snel en de service is perfect!
3) Ik wil een goede streaming verbinding zo en zo binnen het Europese netwerkAlle genoemde netwerken hebben een goede verbinding met overige Europesche netwerken.
4) Hoeveel MBIT zal je nodig hebben indien er gemiddeld 2000 kijkers per dag zijn op de live stream ?Als er dagelijks 2000 uur video wordt gekeken op een kwaliteit van 800 Kbps, dan zit je op 65 Mbps dataverkeer per maand. Dus een 100 Mbps flatfee verbinding zou in dit geval ideaal zijn.
5) Wat raden jullie aan een extra bedrag per maand betalen voor een GBIT verbinding of het op een 100 MBIT verbinding te laten draaien ?Wanneer de kwaliteit van je dienst minder wordt door capaciteitsproblemen, kun je altijd nog een gigabit verbinding nemen. Dit zal waarschijnlijk wel wat duurder worden en een flatfee verbinding zal dan financieel niet meer interessant zijn waarschijnlijk (denk aan bedragen rond de 8k per maand voor een flatfee gigabit lijn).
6) Is streaming gewoon op een linux/Windows server mogelijk ? zo ja welk besturingsysteem kan hier dan het best voor gebruikt worden ? zo nee welk kan je hier dan voor gebruiken ?Is op beide operating systems realiseerbaar. Op Windows is het vrij eenvoudig in te stellen met Windows Media Services, op Linux heb ik geen streaming video ervaringen. Je keuze zal afhankelijk van je doelgroep zijn.
7) Wat voor hardware kan je hier het best voor gebruiken ? ( AUB voorbeelden geven met links naar ahead-it.be alvast bedankt)Véél geheugen en snelle hardeschijven. Maar de exacte keuze zal afhankelijk zijn van het type streaming dat je gaat aanbieden, Live of On-Demand.
8) Ik wil de beste kwaliteit voor de kijkers in welk foormaat kan ik de streaming het best aanbieden? Een stream van 800 Kbps is doorgaans vrij goed :)
9) En als laatste aan wat voor prijs moet ik gaan denken dat dit mij per maand gaat kosten ? ( Bedoeling is hierbij een VOLLEDIG rack af te huren)Bij ons zou dit een bedrag van € 1xxx,- euro kosten per maand, voor een volledig rack met 100 Mbps flatfee verbinding, ter indicatie :)

Succes met je keuzes! :)

P.the.chicken
11/07/05, 09:43
Origineel geplaatst door s.vossen

Een dergelijke server kan dat aan. Er zijn echter 2 vormen van streaming. Live en on-demand. Bij live streaming is het ook belangrijk een goede verbinding te hebben + PC bij de bron. De server verwerkt het dan eigenlijk alleen maar (ontvangt en geeft door).



Het gaat zowel om Live streaming als om on-demand.
Echter het probleem is dat de live streaming niet van een vaste locatie gaat beschikken voor de uitzendingen.
Waardoor ik dan wellicht niet de snelle verbinding tot me beschikkig heb.
Is het dan mogelijk/slim om Satelliet te gaan gebruiken ? zoja wat voor Satelliet of wordt het dan echt als grote tv stations :P Satelliet wagen kopen want dan wordt het grapje wel weer net iets te duur :D
Of is daar mischien nog een anderen oplossing voor ? een groote deel zal namelijk buiten plaats vinden.

MediaServe
11/07/05, 10:08
Origineel geplaatst door P.the.chicken

Satelliet wagen kopen want dan wordt het grapje wel weer net iets te duur
Of is daar mischien nog een anderen oplossing voor ? een groote deel zal namelijk buiten plaats vinden. lol :D

Dan zit je inderdaad aan satelliet of Internet vast. Misschien eens kijken naar de opties van WiFi hotspots?

P.the.chicken
11/07/05, 10:16
WiFi hotspot heeft geen nut, het is namelijk echt locatie werk, en dan zit je vast aan een aantal plaatsen.

:D En toch niet een hele satelliet wagen he :P

Als ik 3 van deze http://www.ahead-it.be/shop/configure.php?id=288

server ophang zouden die voorlopig kunnen voldoen voor streaming of niet ?

XF-RICK
11/07/05, 10:19
Je kan beter een stuk of 2 van die dingen aanschaffen in combinatie met 2x 3com SX kaartjes zul je de komende tijd nog wel even door kunnen streamen.

Eventueel een "straalzender" naar de locatie richten? Communicatie via de sateliet is nogal prijzig (downstream niet, upstream wel).

P.the.chicken
11/07/05, 10:23
Wat houd een straalzender precies in ? heb ik nog nooit wat over gelezen namelijk.
Edit : Weet iemand mischien nederlandse aanbieder voor schotel internet ?

XF-RICK
11/07/05, 10:25
Origineel geplaatst door P.the.chicken
Wat houd een straalzender precies in ? heb ik nog nooit wat over gelezen namelijk.

Het is eerder een grote point-2-point straler, wordt ook weleens gebruik voor lan-parties op afgelegen plekken, hiermee wordt de connectie tot stand gebracht met de "bewoonde wereld".

Straalzenders kunnen een redelijke afstand overbruggen. Je zult wel een paar moeten aanschaffen, de voorwaarde is wel dat je niet zoveel obstakels onderweg moet tegenkomen.

P.the.chicken
11/07/05, 10:27
Origineel geplaatst door XF-RICK


Het is eerder een grote point-2-point straler, wordt ook weleens gebruik voor lan-parties op afgelegen plekken, hiermee wordt de connectie tot stand gebracht met de "bewoonde wereld".

Straalzenders kunnen een redelijke afstand overbruggen. Je zult wel een paar moeten aanschaffen, de voorwaarde is wel dat je niet zoveel obstakels onderweg moet tegenkomen.

Als er dus teveel obstakels zijn krijg je het lastig :) dan betaal ik liever iets meer dan dat ik niet aan mijn eisen kan voldoen :D

XF-RICK
11/07/05, 10:31
Dan zou je moeten kijken naar andere opties, een schotel bijvoorbeeld, deze kan je zo duur maken als je zelf wilt.

P.the.chicken
11/07/05, 10:32
Origineel geplaatst door XF-RICK
Dan zou je moeten kijken naar andere opties, een schotel bijvoorbeeld, deze kan je zo duur maken als je zelf wilt.


Ja ben al een beetje aan het kijken.
Alleen zou iemand hier mischien weten aan wat voor abbo... ik minimaal moet hebben


.... Upstream

.... Downstream


Om een beetje aan de eisen van mijn eerste bericht te voldoen ?

MediaServe
11/07/05, 10:46
1 Mbps upstream minimaal, downstream zal niet zo belangrijk zijn.

P.the.chicken
11/07/05, 11:21
Wow :P Hopen dat die ergens te krijgen is, zal wel duur zijn dan rond de 250 euro per maand of zo als het niet meer is denk ik :D

MediaServe
11/07/05, 11:28
Origineel geplaatst door P.the.chicken
Wow :P Hopen dat die ergens te krijgen is, zal wel duur zijn dan rond de 250 euro per maand of zo als het niet meer is denk ik :D Wat ben je eigenlijk van plan, als ik vragen mag? :)

P.the.chicken
11/07/05, 11:31
Origineel geplaatst door MediaServe
Wat ben je eigenlijk van plan, als ik vragen mag? :)

Op dit moment voer ik enkel nog onderzoek uit :P Dus op dit moment nog niks ;) maar in de toekomst veel, verder kan ik er helaas nog niks over vertellen.
Overigens weet jij mischien goede provider voor schotel internet ?,
En bij ons voor ons op kantoor is het daar ook aan te raden om 1 MBPS upstream te nemen ?
Kan je eigenlijk over de hele wereld met je schotel inloggen op je provider ?, en natuurlijk :P kan je meerderen computers op de schotel zetten ?

Wat is een goede ADSL/kabel provider voor op kantoor ? of ook hier gewoon schotel gebruiken ?

ju5t
11/07/05, 11:41
http://www.bysky.nl/

P.the.chicken
11/07/05, 11:44
Ja die kende ik, krijg niet erg goede indruk van hun.

MediaServe
11/07/05, 12:56
Origineel geplaatst door P.the.chicken
Ja die kende ik, krijg niet erg goede indruk van hun. Kijk anders eens naar de pakketten van SkyAccess (Introweb), dat is geen sateliet, maar een straalverbinding.
http://www.skyaccess.nl/

Voor een echte sateliet verbinding van 1 Mbps synchroom, kun je eens een kijkje nemen op deze site:

http://www.edpnet.nl/cms.aspx?S=EDPnetProdSatellite

Schrik niet van de prijzen ;)

P.the.chicken
11/07/05, 13:20
Origineel geplaatst door MediaServe
Kijk anders eens naar de pakketten van SkyAccess (Introweb), dat is geen sateliet, maar een straalverbinding.
http://www.skyaccess.nl/

Voor een echte sateliet verbinding van 1 Mbps synchroom, kun je eens een kijkje nemen op deze site:

http://www.edpnet.nl/cms.aspx?S=EDPnetProdSatellite

Schrik niet van de prijzen ;)


:D hehe valt mee toch.

Zijn er eigenlijk datacentra`s waar je mooie kantoorruimte kan huren ? :) Want daar is toch vrij snel internet te verkrijgen ook neem ik aan ?

HBCS
11/07/05, 13:38
ja in het wedare gebouw in rotterdam

P.the.chicken
11/07/05, 13:45
In Wedare zit ik liever niet, een grote bende is het daar.