PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting van terreur sites



2oo4
07/07/05, 16:55
hey,

ik ben vandaag op een aantal geheime terroristische sites beland, dmv een beetje research via onze vrienden google en altavista kwam ik uiteindelijk hierop.

Nu zat ik zo met de vraag, de host die deze sites host weet er uiteraard vanaf, maar kunnen wij er niets tegen doen?

Om jullie een beetje inschatting te geven:
het zijn sites waar dus een plan van een aanslag op word besproken, wel grappig dat ze vbullitin gebruiken ;)

flen
07/07/05, 16:58
Hoe moet de host daar van af weten dan? Je gaat toch niet dagelijks alle sites van je klanten bekijken.

2oo4
07/07/05, 17:00
Origineel geplaatst door flen
Hoe moet de host daar van af weten dan? Je gaat toch niet dagelijks alle sites van je klanten bekijken.

nouja je bekijkt toch wel een aanvraag dus dan kan je het wel een beetje inschatten als iemand als naam invult bij hjet registratie contract: self

:huh:

FSCJasper
07/07/05, 17:07
Ik geloof niet dat deze websites verboden worden in de meeste AV. Persoonlijk zou ik nooit zo'n dergelijke website op mijn server willen hebben draaien. Die zal ik dus ook nooit als klant accepteren.

mguilmot
07/07/05, 17:10
Je kunt ook niet weten welke sites er allemaal gedraaid worden.
De meeste van mijn klanten willen meerdere domeinen draaien op hun account. En registreren doen ze ergens anders ;)

En ik ga echt niet iedere dag gaan controleren welke domeinen ze allemaal draaien :)

EWS
07/07/05, 17:19
Nee, het is onmogelijk om alle domeinen van al je klanten regelmatig te controleren.

Echter als blijkt dat een dergelijke website op mijn server wordt gedraaid zal ik wel al het mogelijke doen om de klant te verwijderen, voor zover mijn algemene voorwaarden dat toelaten. Het ligt er natuurlijk aan wat ze op de website publiceren en of dat tegen je AV in streeft.

Til
07/07/05, 17:28
Als je een echte terroristische site tegenkomt of er achter komt dat je die host dan kan je veel beter contact opnemen met de Politie. Zij zullen je dan wel kunnen vertellen wat je moet en kan doen.

Als je zo'n site gelijk sluit dan duiken ze ergens anders wel op maar door niet gelijk de boel dicht te gooien kan je misschien een nuttige bijdrage leveren aan het voorkomen van meer ellende.

Arjanvt
07/07/05, 18:00
Origineel geplaatst door 2oo4


nouja je bekijkt toch wel een aanvraag dus dan kan je het wel een beetje inschatten als iemand als naam invult bij hjet registratie contract: self

:huh:

Iemand die zo'n dergelijke website bij je wilt hosten gaat echt niet z'n echte naam/adres opgeven hoor... terroristen zijn echt niet dom.. dat blijkt maar weer..

kevers84
07/07/05, 18:06
Origineel geplaatst door Arjanvt


Iemand die zo'n dergelijke website bij je wilt hosten gaat echt niet z'n echte naam/adres opgeven hoor... terroristen zijn echt niet dom.. dat blijkt maar weer..

Bij ons wel, we vragen altijd kopie van legitimatie bewijs :) Iig 9 van de 10 keer :P Ligt aan de drukte..

Arjanvt
07/07/05, 18:11
Jij krijgt dus ook geen terrorist als klant :)

Maar als ze dat willen doen ze dat toch wel, valse legitimatie zal niet veel voorstellen voor die lui..

euro-access
07/07/05, 18:40
In het verleden en denk ook in het heden hebben een aantal van deze sites op ons netwerk gedraait of zal draaien.

Als je werkt met reseller en als je met dan 1000 servers draait weet je niet wat jou resellers allemaal uitspoken.

tegenwoordig zijn er veel resellers van resellers van resellers.
als bedrijf kun je jou klanten wel controleren maar wie zegt dat jou klanten dit ook doen.

Voor veel van de WHT users is controle nog wel te doen
maar firma's zoals wij maar ook Leaseweb, True, Proserve etc etc is het echt onmogelijk om alle sites te controleren op inhoud.

Gelukkig houd de KLPD zich hier wel mee bezig en mocht een website niet mogen en of kunnen nemen ze netjes contact met je op.

en ehhh veel van die sites kun je niet lezen :)

mguilmot
07/07/05, 20:04
Origineel geplaatst door kevers84


Bij ons wel, we vragen altijd kopie van legitimatie bewijs :) Iig 9 van de 10 keer :P Ligt aan de drukte..

Staat er dan "Terrorist" op dat bewijs ? ;)

Of ban je gewoon alle moslims?

Best4U
07/07/05, 20:12
Origineel geplaatst door mguilmot


Staat er dan "Terrorist" op dat bewijs ? ;)

Of ban je gewoon alle moslims?

Dit gaat wel heel ver vriend...

euro-access
07/07/05, 20:14
Is elke moslim een terrorist dan voor jou?

ok toevallig zijn de meeste terroristen wel moslims.
maar zo heb je onder de christenen ook fouten.

mguilmot
07/07/05, 20:25
Het ging hem over het vragen van een legitimatiebewijs.
Al vraag je 5 bewijzen, je kunt van zoiets niet aflezen of iemand terrorist is.

Ik heb absoluut niks tegen moslims ;)
Maar uit die post begreep ik dat hij bepaalde mensen niet accepteert door "iets" dat op dat bewijs staat. En buiten naam en woonplaats weet ik niet wat daar op staat ;)

2oo4
07/07/05, 21:14
Origineel geplaatst door mguilmot
Het ging hem over het vragen van een legitimatiebewijs.
Al vraag je 5 bewijzen, je kunt van zoiets niet aflezen of iemand terrorist is.

Ik heb absoluut niks tegen moslims ;)
Maar uit die post begreep ik dat hij bepaalde mensen niet accepteert door "iets" dat op dat bewijs staat. En buiten naam en woonplaats weet ik niet wat daar op staat ;)

nee je begrijpt hem dek ik verkeerd, ik denk dat die bedoelde dat die via dat legitimatie bewijs het echte naam en adres wist, dus dat die het dan door kan geven aan de politie :)

Dennis
08/07/05, 11:45
Terrorisme, het beramen van aanslagen is illegaal.

Op basis daarvan (Algemene Voorwaarden) kun je ze toch kicken? Shouldn't be an issue :)

cridea
08/07/05, 12:06
Origineel geplaatst door Arjanvt
Jij krijgt dus ook geen terrorist als klant :)

Maar als ze dat willen doen ze dat toch wel, valse legitimatie zal niet veel voorstellen voor die lui..

Kies maar uit:

http://images.google.nl/images?svnum=10&hl=nl&lr=&c2coff=1&rls=GGLD%2CGGLD%3A2004-37%2CGGLD%3Aen&q=paspoort&btnG=Zoeken

hostplaatsje
08/07/05, 12:54
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze een terroristische aanslag bespreken op een website, en vooral niet een website die je via google kunt vinden. Die lui zijn niet gek.

Stetson
08/07/05, 12:58
Origineel geplaatst door hostplaatsje
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze een terroristische aanslag bespreken op een website, en vooral niet een website die je via google kunt vinden. Die lui zijn niet gek. Ik ken sites/fora zat waar vanalles wordt bekonkeld en aangeboden zonder dat google het vindt hoor...

Raptor
08/07/05, 13:12
Origineel geplaatst door Stetson
Ik ken sites/fora zat waar vanalles wordt bekonkeld en aangeboden zonder dat google het vindt hoor...
Ja, gewoon aangeven dat google je pagina niet mag indexeren.

xserve
08/07/05, 15:26
Die lui zijn echt niet dom en hebben ook echt niet weinig geld. De hofstad groep zijn gewoon een stelletje stumperts. Maar de meeste dingen die je van Al Qaida onlilne vind is zeker niet van hun zelf. Maar allemaal mensen die denken dat ze namens hun mogen spreken.

En als mensen in strijd handelen met de wet kun je ze toch sowieso kicken?

maxnet
08/07/05, 19:13
Origineel geplaatst door xserve

En als mensen in strijd handelen met de wet kun je ze toch sowieso kicken?

Als content onmiskenbaar onrechtmatig is wel...
Maar is dat altijd het geval?

Als er overduidelijk opgeroepen wordt tot aanslagen e.d. misschien wel. Maar als het bijvoorbeeld een site betreft m.b.t. het midden oosten lijkt me dat wat ingewikkelder.
In het laatste geval zou ik het liever aan een rechter overlaten om te beoordelen of de site onder vrijheid van meningsuiting valt of verwijderd moet worden omdat deze anti-semistisch is of gerelateerd aan terreur.

dopi84
09/07/05, 10:09
Mijn mening is: gooi alle sites waar maar enige aanleiding/daadwerkelijke talk is over terroristische aanslagen om die te gaan plannen/uitvoeren etc etc
gooi die plat, en stop de eigenaar/domeinnaamhouder, voor zover
die achterhaald kan worden in een héél diep gat in de grond
zonder eten zonder drinken en doe de deksel erop.

wit of zwart, gewoon doen.

p4ubenl
09/07/05, 11:04
Quote'tje over die taal die je niet kan lezen; ik heb een handje vol moslims als klant [trouwens allemaal afkomstig uit BE/NL], maar die kan je toch moeilijk bannen? Ik lees geen arabisch. Maar waarom moeten terroristen per defenitie moslim zijn? Er zijn toch genoeg nederlanders en belgen van oorsprong welk aanslagen plegen, mensen vermoorden etc.

frvge
09/07/05, 11:48
Ze hoeven idd niet perse moslim zijn, maar ik ben niet bang dat de ETA of IRA hier in NL iets gaat doen...

maxnet
09/07/05, 12:13
Origineel geplaatst door frvge
Ze hoeven idd niet perse moslim zijn, maar ik ben niet bang dat de ETA of IRA hier in NL iets gaat doen...

Welliswaar niet gericht tegen Nederlanders, maar dergelijke partijen hebben wel degelijk op Nederlands grondgebied aanslagen gepleegd.
Denk aan de IRA aanslag in Roermond een aantal jaren terug.

Danger
10/07/05, 17:52
Origineel geplaatst door kevers84


Bij ons wel, we vragen altijd kopie van legitimatie bewijs :) Iig 9 van de 10 keer :P Ligt aan de drukte..

ooit gehoord van vervalsing?

Danger
10/07/05, 17:57
Origineel geplaatst door frvge
Ze hoeven idd niet perse moslim zijn, maar ik ben niet bang dat de ETA of IRA hier in NL iets gaat doen...

in Nederland zal ook nog wel eens iets gebeuren hoor..
geloof me maar. en wat nou als Amsterdam word getroffen en datacenters down zijn? wat dan? je krijgt niks vergoed lijkt me zo.

Pim(P)
12/07/05, 21:30
Het beste is denk ik gewoon niks te doen.
De betreffende instanties zullen het vast ook wel weten en traffic monitoren en IP's loggen ofzo

ju5t
12/07/05, 21:34
Origineel geplaatst door Raptor

Ja, gewoon aangeven dat google je pagina niet mag indexeren.

Ik geloof niet dat Anti Terreur organisaties Google gebruiken om achter hun informatie te komen hoor.

Stardevelopment
12/07/05, 22:29
en als die terreursites nu eens zelf ff een servertje bestellen? wat kan het hun schelen, kost niks in die landen

snaaps
15/07/05, 11:36
Volgens mij staan er op mijn server ook enkele vage websites. Het probleem is alleen dat ik er geen reed van kan lezen omdat het voor mij een rare taal is.

Elke keer wanneer wij een nieuwe aanvraag krijgen van een vage url bellen wij altijd even op met een smoesje. vervolgens vragen wij uit pure intresse wat voor een site het is. uiteraad wordt hier over gelogen.

Wij hebben van der week een account gesuspend vanwege dat zij ineens 5GB per dag gebruikten. Na controle bleek het om een nogal bizare filmpjes te gaan. Iedereen heeft het recht om zijn mening te uiten ook al deel ik deze mening absuloot niet.
Wij hebben de klant geadviseert om deze filmpjes per direct van onze server te verwijderen omdat wij hier niet van gedient zijn.
Tevens hebben wij de klant gewaarschuwd dat als wij weer merken dat er weer dit soort filmpjes of plaatjes worden gehost dat wij het account definitief zullen gaan verwijderen.

We hebben uitgelegd dat wij nogaal argwaanend en bang zijn voor dit soort extreme verhalen en filmpjes. we hebben ook vermeld dat we niet precies weten of dit volgens de nederlandse wet mag. In iedergeval zijn wij er niet van gediend.

Uiteraad is het een gekkewerk om al je account te controleren op inhoud.
niet te min surfen wij regelmatig over de websites van onze klanten. Bij vage domeinnamen loggen wij zelfs in om de statistieken en files te controleren.

ICTRecht
15/07/05, 13:15
Optreden tegen websites met extremistische uitlatingen wordt bemoeilijkt doordat er een grijs gebied bestaat tussen de vrijheid van meningsuiting en strafbaar handelen.
Hierbij meer informatie voor hostingproviders over dit onderwerp.


Aansprakelijkheid:

Hostingproviders hebben een beperkte aansprakelijkheid voor “illegale content”. Als deze verwijderd wordt nadat de hostingprovider op de hoogte werd gesteld, is de hostingprovider niet aansprakelijk (artikel 14 Europese richtlijn inzake elektronische handel 2000/31). Hiervoor wordt de term “notice and takedown” gebruikt.
Veel hostingproviders hebben een bepaling in de algemene voorwaarden opgenomen waaruit blijkt dat “illegale content” verboden is.


Wet- en regelgeving:

- Artikel 131 WvSr: Opruiing tegen openbaar gezag
- Artikel 137d WvSr: aanzetten tot haat, discriminatie of geweld
- Artikel 137c WvSr: Belediging
- Artikel 285 WvSr: Bedreiging (met een terroristisch misdrijf)


Aanvullende informatie:

Welke mogelijkheden zijn er om op te treden tegen extremistische uitingen op fora die worden gehost via buitenlandse providers?

Antwoord
De Nederlandse justitiële autoriteiten zijn gebonden aan het formele territorialiteitsbeginsel. Dit brengt met zich met dat Nederland niet eigenstandig strafvorderlijke bevoegdheden buiten de landsgrenzen mag aanwenden. Wel kan in die gevallen waarin wordt vastgesteld dat extremistische uitingen via providers in het buitenland worden gedaan, via een rechtshulpverzoek worden gevraagd om persoonsgegevens te verstrekken in verband met een strafrechtelijk onderzoek, ofwel sites te blokkeren of bestanden ontoegankelijk te maken. Indien bijvoorbeeld strafbare uitingen worden gedaan in een MSN-groep, kan Microsoft verzocht worden deze groep te verwijderen. Veel buitenlandse providers kennen ook zogenaamde ‘Terms of Service’ (Algemene Voorwaarden) met bepalingen, waarin zij hun klanten verbieden discriminatoire of racistische berichten op hun website te plaatsen. In veel gevallen slaagt het Meldpunt Discriminatie Internet er in om dergelijke discriminatoire sites of fora te laten verwijderen.

Trouw, 25 april jl.