PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW aangifte: hoe/waar ?



Digits
06/07/05, 13:33
hallo,

ik ga binnenkort (een van deze weken) beginnen als zelfstandige in België.
ik heb nog enkele vraagjes waar ik geen antwoord op vind:
* hoe moet je de btw aangifte invullen? staat er ergens een soort handleiding online ofzo?
* als ik een factuur uitschrijf aan iemand in nederland, moet ik dan 21%, 19% of 0% btw vragen ?


alvast bedankt !
het gaat hem dus over belgië hé (als ik in nederland zou wonen had ik die informatie al gevonden, jullie hebben veel betere overheidssites - proficiat :) )

greetings,
digits

Zenda
06/07/05, 14:19
Origineel geplaatst door Digits
* hoe moet je de btw aangifte invullen? staat er ergens een soort handleiding online ofzo?Ik heb geen idee hoe dit in België gaat. Als het hetzelfde gaat als in Nederland is dit erg simpel:
Bereken het totaal BTW bedrag over de uitgaven en inkomsten. Dit van elkaar aftrekken en zo kun je zien of je moet betalen of terug krijgt.


Origineel geplaatst door Digits
* als ik een factuur uitschrijf aan iemand in nederland, moet ik dan 21%, 19% of 0% btw vragen?Voor alle landen in de Europese Unie is het 0%, dus ook België --> Nederland.


Veel succes en plezier met je bedrijf!

Dennis
06/07/05, 14:26
Aan bedrijven binnen EU, buiten Belgie = 0%
Aan particulieren binnen EU gewoon Belgisch BTW-tarief; 21%

Digits
06/07/05, 14:38
hallo,

over de eerste reply:
ik weet hoe ik het moet berekenen (nuja, denk ik toch ;) ), maar ik vraag me af hoe je aan dat formulier geraakt dat je elk kwartaal moet invullen.

over de tweede reply:
aan bedrijven: moet je dan niet gewoon 21% aanrekenen, maar krijgen zij dan 21% terug van de belastingen ? dus uiteindelijk is het wel 0, maar moet je op je factuur niet gewoon 21% vragen ?

avlast bedankt voor de reacties,
mvg,
digits

Ahead-IT
06/07/05, 14:52
Neem eens een kijkje op www.unizo.be

Bij je 1e belastingsbrief krijgen alle nieuwe bedrijven een handleiding om de papieren in te vullen.

Het is echter geen slecht idee om een boekhouder te nemen, spaart je tijd en geld uit.

mguilmot
06/07/05, 15:01
www.startersservice.be :)

Digits
06/07/05, 15:10
hallo,

ja die adressen ken ik. ben ook al naar starterssessie geweest. heb er wel wat bijgeleerd, maar niet de praktische dingen.

boekhouder zal er mss ooit wel nog van komen, maar zou, zeker in het begin, het graag zelf doen.

de eerste belastingsbrief krijg je dus automatisch ? die moet je niet aanvragen ofzo ? (ik zou niet te laat willen zijn -zware boete- vandaar dat ik het nog maar eens vraag ;) )

Triloxigen
06/07/05, 15:11
Origineel geplaatst door Digits
hallo,

over de eerste reply:
ik weet hoe ik het moet berekenen (nuja, denk ik toch ;) ), maar ik vraag me af hoe je aan dat formulier geraakt dat je elk kwartaal moet invullen.

over de tweede reply:
aan bedrijven: moet je dan niet gewoon 21% aanrekenen, maar krijgen zij dan 21% terug van de belastingen ? dus uiteindelijk is het wel 0, maar moet je op je factuur niet gewoon 21% vragen ?

avlast bedankt voor de reacties,
mvg,
digits

Nee, aan bedrijven gewoon 0% :)

Youngbits
06/07/05, 15:22
Als het bedrijf buiten belgië (maar binnen de EU) een BTW nummer heeft mag je 0% factureren, je moet echter wel het BTW nummer van het desbetreffende bedrijf opslaan.

Flexuro
06/07/05, 15:22
"ik weet hoe ik het moet berekenen (nuja, denk ik toch ), maar ik vraag me af hoe je aan dat formulier geraakt dat je elk kwartaal moet invullen"

De papieren voor je BTW aangifte krijg je normaal gezien toegestuurd de eertse keer. Zoals Ahead-IT reeds aangaf zit hierbij ook een handleiding om dit in te vullen. Moest je niet zo thuis zijn in een boekhouding en administratie, kan ik je aanraden om voor je btw aangifte toch even iemand erbij te nemen die je hiermee kan helpen. Zeker als je met facturen vanuit het buitenland enzo zit, aangezien dat op je aangifteformulier in allerlei vakken moet ingevuld worden.

Voor nieuwe formulieren dien je op één van je vorige aangifteformulieren bovenaan iets aan te kruisen en dan krijg je weer nieuwe exemplaren toegestuurd.

Ga je als voltijds zelfstandige aan de slag, of in bijberoep?

Mvg,
Wesley Hendrickx

Digits
06/07/05, 15:25
oké, bedankt voor de tips :)


het gaat bijberoep zijn.


nog even over die bedrijven:
geldt die 0% dan ook voor belgische bedrijven ?
ik was er steeds van overtuigd dat je sowieso aan iedereen 21% moest vragen, en dat bedrijven dit dan konden terugvragen van de belastingen (door de btw-aangifte). ben ik hier nu zo mis ?

greetings,
digits

Flexuro
06/07/05, 15:29
Hoi Digits...

Binnen belgië dien je inderdaad aan iedereen 21% btw te vragen voor je diensten. Bedrijven kunnen dit terugvorderen van de belgische staat.

Indien je je echter buiten Belgie gaat met je facturen hangt het ervan af of het een particulier of een bedrijf is.

Voor een particulier reken je dan ook gewoon het 21% btw tarief aan (Providers uit Nederland hebben zo een klein voordeel bij particulieren aangezien zij maar 19% btw moeten aanrekenen aan particulieren)

Voor een bedrijf buiten belgie reken je echter 0% BTW aan. En het is net deze kwestie die op je BTW aangifte zeer leuk is om in te vullen.
:)

Als je nog vragen moest hebben, geef gerust een seintje hier.


Mvg,
Wesley Hendrickx

mguilmot
06/07/05, 15:30
In belgië: iedereen 21%
In de EU: particulieren 21% bedrijven 0%
Buiten de EU: 0% dacht ik :)

Digits
06/07/05, 15:39
oké. nu is het perfect duidelijk :)

alvast allemaal erg bedankt!


waarschijnlijk tot later ;)
bij de eerste btw aangifte :p


greetings,
digits

Dotdns
24/07/05, 21:37
Het is echter geen slecht idee om een boekhouder te nemen, spaart je tijd en geld uit.

Voor het gemak , gebruiken we ook een boekhouser , alle facturen , uitgaven ,enz.. ,
maar geloof me , je spaar er geen geld mee.
Hij moet ook betaald worden !

Als startende bedrijf , kan je altijd een boekhouder raadplegen.
Indien je mensen in dienst gaat nemen , hebt je wel bedrijfbeheer voor nodig . daar zou je ook gevolgt hebben over BTW , dus neem ik aan dat je dit op je eentje gaat doen, en geen bedrijf beheer hebt , ofwel was je een niet goed luisterde leerling :D
Soit , veel succes toegewenst.

Robca
04/08/05, 22:44
In België moet je tegenwoordig altijd een getuigschrift kunnen voorleggen van bedrijfsbeheer vooraleer je nog maar een btwnr. (ondernemingsnr tegenwoordig) kan bekomen.

Als je dan dat getuigschrift hebt zou het me verwonderen dat je plots niets meer weet van de zaken waarvoor je dat getuigschrift gekregen hebt, bovendien als je dan al die BTWnr. verkregen hebt, zijn er ook voldoende brochures in je handen gestopt waarop de info hierover staat.

Laat staan dat als je weet vanwaar je BTWnr. komt je niet zou weten waar je die formulieren kan bekomen... (de belastingdienst heeft ook een telefoonnr. denk ik toch?)

En per slot van rekening die boekhouder kost misschien wel geld, maar het is zijn job om te weten wat wettelijk moet en wat er soms aangepast moet worden, dus die kost is in mijn geval de moeite waard!

En als je dan zo snel vergeet lijkt een boekhouder me wel de aangewezen persoon om je zaken te controleren!

robblok
05/08/05, 10:12
Het is inderdaad zo dat een boekhouder soms handig is. Ik heb gewerkt op een accountantskantoor en doe nu in de avonduren er boekhoudingen bij. Wat ik in een uur goed doe kunnen andere vaak niet in een paar uur zelf doen. Maar goed er zijn altijd mensen die wel goed zijn in boekhouden. Kan of wil je het niet moet je gewoon uitbesteden. Ga dan niet naar de grote namen want dan betaal je je blauw.

Digits
01/10/05, 19:38
hallo,

ik moet ze eindelijk invullen: de lang verwachte btw aangifte.

ik heb dus aan een nederlands bedrijf een factuur geschreven voor XX eur, en dus 0% btw gevraagd. waar moet ik die XX nu invullen? is dat in vak II.E (handelingen verricht in het buitenland?) of ergens anders ? ik heb de handelingen namelijk in belgie verricht (achter mijn pc ;) ), maar wel aan nederlandstalig bedrijf verkocht.

(het gaat nog steeds om een belgsiche btw aangifte)

alvast bedankt!

mvg,
joachim

luser
01/10/05, 19:54
Je moet het aparte blad "BTW-Kwartaalopgave van de vrijgestelde intracommunautaire leveringen" vragen bij jouw lokaal BTW kantoor (het orange blad).
Hebben ze met massa's op voorraad, gewoon even langs gaan :)

Digits
01/10/05, 19:59
hoezo ? waarom heb ik daar een apart blad voor nodig ? op mijn btw anagifte (zo een groene) is er ook een vakje voorzien voor "vrijgestelde intracommunautaire leveringen verricht in belgie" ? of is dit nog iets anders?

bedankt!

Digits
01/10/05, 21:49
hoi,

ik heb wat meer uitleg over dat formulier gevonden. je had gelijk. bedankt!

moet dat formulier samen opgestuurd worden met de groene aangifte ? of in aparte omslag ?

en moet er op dat groene blad dan niet verwezen worden naar het andere ? hoe moet ik dat dan aangeven ?

alvast erg bedankt!

luser
02/10/05, 02:59
Gewoon samen moet lukken.

Vanaf je op het groene blad veld 46 en/of 48 ingevuld hebt dien je ook het orange mee te sturen.

Digits
02/10/05, 19:13
oké, super !

ik ben vanaf volgend kwartaal van plan om te adverteren via www.shareasale.com (amerikaans bedrijf) en wat inkomsten te halen uit het plaatsten van google-ads.

weet iemand hoe ik dat administratief ga moeten verwerken ?

alvast nogmaals dank. sorry voor de vele vragen.

mvg,
joachim