PDA

Bekijk Volledige Versie : Automatische incasso



XBL
05/07/05, 16:42
Hoi,

Wij zijn bezig om automatische incasso te mogen doen. Zijn al een heel eind (contracten liggen voor m'n neus), maar ik zit nu een beetje vast. interpay.nl is hardstikke vaag (je moet echt weten hoe automatische incasso's in z'n werk gaan, wil je snappen wat ze bedoelen) en mijn bank heeft mij blijkbaar niet zo goed geïnformeerd toen ik in gesprek was over auto-incasso (ik had zelf wel ideeën erbij en zij bevestigten dat).

Omdat als ik bij de bank langs wil ik weer een afspraak moet maken met m'n druk bezette account manager hoop ik dat hier een stel bedrijven zitten die mijn, relatief simpele, vragen kunnen beantwoorden. Hier onder op een rijtje.

- Ik moet hoogst waarschijnlijk 'I-Connect Internet' hebben (voor I-Connect-FTP had je een dedicated cisco router nodig... lekker is dat ;)). Maar dan moet je 'modules' kiezen. Ik kan kiezen uit (of allebij): "Betalen en ontvangen" en "Import / Export"; dat eerst is afaik bedoelt voor auto-incasso (zo las ik het in de brochures), maar dat twee? Heb ik dat nodig? Waar dient het voor?

- Ik lees continue over een 'opdrachtbrief' en dat ik deze, naast dat-ie bij m'n batch zit, ook naar m'n bank moet sturen. Wat is die 'opdrachtbrief'? Het klinkt namelijk nogal vervelend (alsof het iets op papier is en het dus op papier naar de bank toe moet... wat iritant is als je de rest elektronisch aanlevert).

- Ook lees ik over ClieOp. Ik weet nu wel wat het is (document formaat waarin je het aanlevert), maar aangezien wij eigen administratie software gebruiken zal ik het schrijven van een ClieOp document in moeten bouwen. Echter is de omschrijving op interpay.nl enkel technisch, geen voorbeelden of iets, heeft iemand voor mij misschien een voorbeeld? Dat zou heel fijn zijn (en een heleboel verduidelijken)!

Bedankt voor het beantwoorden,

Jochem

oscar
05/07/05, 16:50
Klinkt erg complex.

Als je Officenet Extra van ABN-AMRO hebt, dan zit er en incasso module in waarmee je incasso opdrachten kan definieren.

met de handtekening van de klant op bijv. colocation contract kan ik dan automatisch incasseren.

ik snap even niet waarvoor je de cisco router nodig hebt en de opdracht formulieren.

bij welke bank zit je?

RobbertC
05/07/05, 16:54
Wij gebruiken de automatische incasso module van Rabobank internetbankieren, gewoon met een normale @home-verbinding. Van "I-connect Internet" heb ik nog nooit gehoord, laat staan dat we het gebruiken.

Met "opdrachtbrief" bedoelen ze wellicht de machtiging die je van je klant hebt. Deze hoeven wij in ieder geval niet telkens op te sturen naar de bank. Wel is het belangrijk dat je machtiging goed in elkaar zit. De bank heeft een aantal voorbeelden. Als je de machtiging in je eigen contract zet dan kan Interpay het contract voor je controleren (gratis) zodat je zeker weet dat je goed zit.

Wat betreft ClieOp, ik heb ooit een PDF-bestand van Interpay gezien met een voorbeeld erin. Zo te zien is dat een ander bestand dan de brochure die nu op interpay.nl te downloaden is, en ik heb geen idee of dat bestand nog ergens op m'n HDD rond zweeft.

XBL
05/07/05, 17:04
Ik zit bij de ABN Amro, en ik begin nu sterk te twijfelen of die man wel heeft genoemd dat het inloggen/submitten betalingen via de bank moest of via interpay (maar volgens mij wel). Officenet gebruiken wij niet, enkel Internet Bankieren.

Het contract waarop ze willen dat ik kies voor de eerder genoemde opties zat samen met enkele andere contracten. Kwam van m'n bank (via m'n bank, vanaf Interpay, gok ik).

Beetje vreemd. Als ik hier geen duidelijkheid krijg, ga ik toch maar weer met die account manager rond de tafel zitten. Zal morgen dan ook maar een belletje geven naar interpay (ze komen op hun site/brieven nogal over alsof ze willen dat je alles via je bank doet en niets via hen).

Jochem

pionier
05/07/05, 17:11
Wij gebruiken hier de Postbank. Deze is veel goedkoper en daarnaast makkelijker met het verlenen van de incasso vergunning.
Het bestand wordt idd in ClieOp formaat verzonden, daarnaast maakt het administratiepakket (in dit geval Snelstart) automatisch de benodigde opdrachtbrief aan (wordt ook electronisch meeverzonden via Girotel). Uit het aantal opdrachten berekent het programma ook nog een bepaalde som van 10 cijfers. Maar hoe dat berekend wordt weet ik niet. In elk geval wel gemakkelijk.
Wij moesten toen bij de Postbank aangeven hoevaak wij wilden incasseren en wat het maximum bedrag was per incassoopdracht. En er is ook wel controle op, want ooit is het eens bij ons verkeerd gegaan en werden het incassobestand dubbel verzonden. We kregen toen een telefoontje van de Postbank en vroegen aan ons of het een vergissing was. We hadden het zelf nog niet eens gezien.
Ik zou in elk geval over bovenstaande dingen even me goed laten informeren. Ook voor wat de kosten betreft.

XBL
05/07/05, 17:22
@pionier: dat 'stadium' ben ik al voorbij (is allemaal door gesproken met de bank, alleen beetje jammer dat ze niet álles hebben verteld). Maar toch bedankt.

Jochem

Ijsbox
06/07/05, 11:30
wat voor incasso wil je precies doen? eens in de 14 dagen een paar postjes van elk en paar 100 euro of iedere dag vele posten van vele 100-den euro's?

kan me namenlijk niet voorstellen dat je in het eerste geval direct met interpay zaken moet doen...

XBL
06/07/05, 12:56
Origineel geplaatst door Ijsbox
wat voor incasso wil je precies doen? eens in de 14 dagen een paar postjes van elk en paar 100 euro of iedere dag vele posten van vele 100-den euro's?

kan me namenlijk niet voorstellen dat je in het eerste geval direct met interpay zaken moet doen... Eerste geval, ik zou het tweede geval wel willen ;). Tja, of je wel of niet direct zaken met interpay, geen idee waar dat vanaf hangt. Ik ga nu even m'n bank bellen, dus dan zal ik die even uithoren.

Jochem

Detonator
09/07/05, 15:16
Wij verwerken ongeveer 50 betalingen per dag en dus zitten we bij Ogone (in combinatie met de Rabobank). Ogone is niet al te duur (~300 startup, en ~80 per maand) en daar krijg je een XML-achtig systeem voor terug zodat je je eigen software eenvoudig aan hun systeem kunt koppelen. Ook helpen zij snel en accuraat bij het invullen van het contract met Interpay, en hebben goede support.

Volgens mij kun je niet direct met Interpay exchangen, tenzij je dus inderdaad een dedicated Cisco router koopt hiervoor en die naar hen toestuurt voor setup.

Je batch moet dus 'altijd' via een tussenliggende service worden aangeboden, hetzij een service van je bank, hetzij een payment processor zoals Ogone.

Je moet dus informeren hoe je de data bij de bank moet aanleveren. Mogelijk moet dit in native clieOp3 formaat, mogelijk in een ander formaat. De bank converteert het waarschijnlijk wel naar clieOp3 en stuurt het dan naar Interpay.

De bank kan je ook vertellen welke modules je nodig hebt uit het Interpay contract. Bij Import/Export wordt aangegeven hoe je bank de gegevens aan Interpay aanlevert en de resultaten terugontvangt. Dus hiervoor heb je echt je bank nodig. Wij zitten dus bij Ogone, en zij hadden hier e.e.a. al vooraf ingevuld, wat door ons contact bij de Rabobank verder is ingevuld.

Echter, niet alle bankmedewerkers zijn even snugger hiermee.

Je kunt via dat Interpay-contract trouwens ook regelen dat je betalingen kunt verrichten ipv. incasseren. Zodat je bijv. automatische payouts kunt doen vanuit je eigen software.

lifeforms
09/07/05, 21:50
Ik doe niet de administratie dus het KAN zijn dat ik bepaalde dingen fout heb. Ik houd me gelukkig alleen bezig met de scripting kant :)


- Ik moet hoogst waarschijnlijk 'I-Connect Internet' hebben (voor I-Connect-FTP had je een dedicated cisco router nodig... lekker is dat ;)).

Voor I-connect FTP moet je volgens mij zelfs een huurlijn naar Interpay hebben voor de veiligheid, althans zoiets staat me bij... Het was in ieder geval niet haalbaar. Er was ook nog I-connect CD wat via een of ander lomp commercieel FTP-achtig programma met "security" voor duizenden euro's gaat. I-connect Internet werkt alleen via Internet Explorer en vereist een security pakket dat je op je pc moet installeren, dit is dus helaas niet vanuit PHP direct aan te roepen.


Maar dan moet je 'modules' kiezen. Ik kan kiezen uit (of allebij): "Betalen en ontvangen" en "Import / Export"; dat eerst is afaik bedoelt voor auto-incasso (zo las ik het in de brochures), maar dat twee? Heb ik dat nodig? Waar dient het voor?

Volgens mij is alleen "Betalen en ontvangen" nodig.


Ik lees continue over een 'opdrachtbrief' en dat ik deze, naast dat-ie bij m'n batch zit, ook naar m'n bank moet sturen. Wat is die 'opdrachtbrief'? Het klinkt namelijk nogal vervelend (alsof het iets op papier is en het dus op papier naar de bank toe moet... wat iritant is als je de rest elektronisch aanlevert).

Ja, voor elke aangeboden batch moet de opdrachtbrief per fax worden verstuurd. :(


Ook lees ik over ClieOp. Ik weet nu wel wat het is (document formaat waarin je het aanlevert), maar aangezien wij eigen administratie software gebruiken zal ik het schrijven van een ClieOp document in moeten bouwen. Echter is de omschrijving op interpay.nl enkel technisch, geen voorbeelden of iets, heeft iemand voor mij misschien een voorbeeld? Dat zou heel fijn zijn (en een heleboel verduidelijken)!

Voorbeelden is een beetje lastig, maar het officiele Clieop3 document op de Interpay was wel vrij helder wat ik me ervan herinner. Dit vond ik gewoon met google. Zolang ik ermee werk is het formaat niet wezenlijk veranderd dus het is een goede investering om het te coden.

Het is al weer een tijd geleden maar het komt er ongeveer op neer dat je een simpele text file genereert met:

- Bestandsvoorlooprecord
- Batch voorlooprecord
- Opdrachtrecords (voor elke factuur 1)
- Batch sluitrecord
- Bestandssluitrecord

Elk van deze records bestaat uit een of meer tekstregels die beginnen met een cijfercode en daarna een vaste lengte tekst. Dus bijvoorbeeld 10 tekens voor rekeningnummer, 30 tekens voor naam, nieuwe regel, dat soort werk.

Je zal de clieop waarschijnlijk met een for-loop doen dus het enige wat je hoeft te doen is voor elke factuur dezelfde tekstregels te printen en een paar tellers bijhouden.

In de sluitrecords staan wat checksum velden. Zo moet je -als ik me goed herinner- alle totaalbedragen optellen en alle rekeningnummers optellen.

We hebben in het begin een keer een fout gehad, de Interpay helpdesk was toen erg behulpzaam met het "debuggen" van de batch en na telefonisch contact was deze dezelfde dag nog verwerkt. Dus als je er niet uitkomt kun je gewoon beginnen met een paar simpele batches en de helpdesk ;)

FransVanNispen
11/07/05, 01:09
Wij zijn bij de Rabobank, maar daar was alles zo geregeld. Gewoon internet bankieren, via elke willekeurige internet verbinding.

Wel moet je een keuze maken voor de vorm van incasso. Zakelijk (kan tot 5 dagen restorneerd worden) of Zakelijk/Particulier (kan tot 30 dagen gestorneerd worden). Perodiek of eenmalig.


Het enige rare is dat periodiek en eenmalige incasso's niet via dezelfde rekening kan. Dus wil je beiden, zul je met meerdere rekeningen moeten werken.

De keuze zakelijk of particulier/zakelijk is simpel: als je ook van particulieren wilt kunnen incasseren, zal het optie 2 zijn ;)

Tozz
11/07/05, 01:53
Wij zitten bij ABN maar doen incasso's direct via I-Connect van Interpay, maar dan via de web versie (kan je aangeven op je contract). Dus niet via FTP.

Ons billing systeem genereerd een clieop3 bestand (is een vrij simpel text bestand, maar je moet het even snappen) en dat upload ik handmatig naar de site van Interpay. Op die site druk ik op een knop 'Genereer opdrachtbrief', en klaar is kees. Je hoeft de opdrachtbrief dus niet zelf te genereren.

Het voordeel daarvan (als ik de reacties zo lees) is dat we zowel particulier als zakelijk kunnen incasseren, en zelfs op meerdere rekeningen indien die bij je contract zitten (kan je laten toevoegen).

Momenteel werkt I-Connect nog met een soort VPN/SSL achtig iets (ik weet niet precies hoe het werkt), maar dat gaat binnenkort (maar dat roepen ze al een paar maanden) naar een systeem met een pas en een reader. Dan werkt het ook op andere besturingssystemen dan Windows.

Al met al werkt het altijd uitstekend. Mocht er een fout zitten dan neemt Interpay per telefoon contact met je op, zodat je het probleem snel kan oplossen.

Omdat ons billing systeem zelf geschreven is heb ik ook even moeten worstelen met dat CLIEOP. Dat was allemaal erg lastig, maar uiteindelijk toch gelukt. Ik kan je wel een voorbeeld sturen met de complete beschrijving van ieder veld.

XBL
11/07/05, 07:29
Bedankt, met de laatste paar antwoorden kan ik zeker wat!

Tozz, ik zou zo'n (voorbeeld)bestand erg graag ontvangen (jochem at openhost dot nl). Ik zal ook even googlen, zoals skydancer al sugereerde. Alleen is het me nu dus onduidelijk over die opdrachtbrief? Tozz faxt em niet; skydancer wel (ik gok en hoop van niet; Tozz zit immers bij de ABN net zoals wij). Zal ik dan ook nog even een belletje geven over naar de bank :).

[edit]Nog een vraagje Tozz: Wat hebben jullie aan modules? Zoals ik in m'n startpost aangaf, moet ik een of meer opties aankruisen (betalen/ontvangen en/of import/export), maar is het mij onduidelijk wat die inhouden cq welke ik moet hebben.

Nogmaals bedankt,

Jochem

yourwish
11/07/05, 07:37
Zit zelf bij de ABN-AMRO en afhankelijk van hoeveel opdrachten het zijn kan je ze ook invoeren via internetbankieren.

Danny Mekic
12/07/05, 23:54
Hi Jochem,

Bij de ABN Amro kun je gebruikmaken van OfficeNet Direct Extra of OfficeNet Direct Europe, waar je prima en redelijk geautomatiseerd incassobatches aan kunt leveren. Werkt prima, kost bijna niks, en je hoeft niet in de weer te gaan met opdrachtbrieven die je moet faxen of andere ongein.

Zeker een aanrader!

Groet,
Danny

cashmere
13/07/05, 11:56
Hier alles over clieop: http://www.interpay.nl/binaries/ClieOp03_januari_2005_tcm35-34967.pdf

Toon
27/07/05, 18:13
Origineel geplaatst door skydancer
Ik doe niet de administratie dus het KAN zijn dat ik bepaalde dingen fout heb. Ik houd me gelukkig alleen bezig met de scripting kant :)



Voor I-connect FTP moet je volgens mij zelfs een huurlijn naar Interpay hebben voor de veiligheid, althans zoiets staat me bij... Het was in ieder geval niet haalbaar. Er was ook nog I-connect CD wat via een of ander lomp commercieel FTP-achtig programma met "security" voor duizenden euro's gaat. I-connect Internet werkt alleen via Internet Explorer en vereist een security pakket dat je op je pc moet installeren, dit is dus helaas niet vanuit PHP direct aan te roepen.



Volgens mij is alleen "Betalen en ontvangen" nodig.



Ja, voor elke aangeboden batch moet de opdrachtbrief per fax worden verstuurd. :(



Voorbeelden is een beetje lastig, maar het officiele Clieop3 document op de Interpay was wel vrij helder wat ik me ervan herinner. Dit vond ik gewoon met google. Zolang ik ermee werk is het formaat niet wezenlijk veranderd dus het is een goede investering om het te coden.

Het is al weer een tijd geleden maar het komt er ongeveer op neer dat je een simpele text file genereert met:

- Bestandsvoorlooprecord
- Batch voorlooprecord
- Opdrachtrecords (voor elke factuur 1)
- Batch sluitrecord
- Bestandssluitrecord

Elk van deze records bestaat uit een of meer tekstregels die beginnen met een cijfercode en daarna een vaste lengte tekst. Dus bijvoorbeeld 10 tekens voor rekeningnummer, 30 tekens voor naam, nieuwe regel, dat soort werk.

Je zal de clieop waarschijnlijk met een for-loop doen dus het enige wat je hoeft te doen is voor elke factuur dezelfde tekstregels te printen en een paar tellers bijhouden.

In de sluitrecords staan wat checksum velden. Zo moet je -als ik me goed herinner- alle totaalbedragen optellen en alle rekeningnummers optellen.

We hebben in het begin een keer een fout gehad, de Interpay helpdesk was toen erg behulpzaam met het "debuggen" van de batch en na telefonisch contact was deze dezelfde dag nog verwerkt. Dus als je er niet uitkomt kun je gewoon beginnen met een paar simpele batches en de helpdesk ;)

Walter, ik kom er niet uit :)
Het totaalrekeningnummer bestaat inderdaad uit een of andere checksum, maar hoe berekenen ze het?

Toon
27/07/05, 20:02
nevermind ik heb um :)