PDA

Bekijk Volledige Versie : Server is traag met 2 geheugen banken.



ivokox
05/07/05, 15:41
Beste WHT'ers,

Helaas heb ik een probleem met mijn server.

Eerst even mijn server specs:
- 2U CHIEFTEC behuizing
- ASUS P4P800-MX
- Pentium 4 3GHz, 800MHz FSB Presscot
- 2x 512MB Dual channel kit van Corsair.

Het probleem:
Als ik mijn server wil booten met CentOs 3.5 duurt dat gigantisch lang als ik beide geheugenbankjes in mijn moederbord gestoken heb. Het maakt niet uit of het in de Dual Channel slote zit of niet.

Als ik een willekeurig bankje uit het moederbord haal boot het systeem veel sneller! En is het ook veel sneller in gebruik.

Ik heb twee verschillende merken geheugen kits geprobeerd namelijk: Corsair en Twinmos. Beide kits hebben precies hetzelfde probleem.

Herkend iemand dit. of heeft iemand een oplossing, graag!

Groeten,
Ivo

Thijs
05/07/05, 15:49
Check je bios-settings eens.

Mikey
05/07/05, 16:44
En tevens of er een nieuwe bios versie is ...

mveldhuizen
05/07/05, 17:40
R1==========================

Ja wij kennen dit probleem. En het is echter alleen bij CentOS zo. Hij gaat in het geheugen zitten swappen. Althans zo lijkt het.Onze oplossing was het rebuilden van de kernel zonder geavanceerd geheugenbeheer en toen deed het het wel goed.

R2==========================

Wat wij ook ooit zijn tegengekomen bij de P4P serie is dat je de bios moest flashen omdat hij bij 2 geheugen chips naar DDR200 gaat ipv op 400 ofzo. Dit maakt dus heel veel uit. Zorg er voor dat je niet de nieuwste versie hebt van de bios.. Krijgen wij veel klachten over van onze klanten. Veel windows geheugenfouten enzo. De meest stabiele versie en eentje waar wij normaal mee werken (note wij hebben het hier over desktop gebruik en niet als server) is toch wel 1003.002 en anders die nieuwe beta 1004.003.

Als je ze niet op de asus site kan vinden mail ons dan ff en we sturen hem op een cd'tje naar je toe.

luser
05/07/05, 17:57
Zelfde probleem gehad, redelijk 'simpel' op te lossen.

CentOS ziet 1024mb aan geheugen en gaat hierdood high memory support aanzetten, hier gaat het dus mis. Je kan in je proc een andere "layout" van het geheugenbeheer plaatsen (moet bij elke boot) zodat ie high mem support heeft zonder traag te worden (heeeeel simpel uitgelegt).

Ik ga een zoeken of ik het nog vind, nu kan je voorlopig al verder met high mem of (dan gaat ie maar iets van een 950mb van de 1024 gebruiken).