PDA

Bekijk Volledige Versie : Juridisch advies nodig



Jeroenn
04/07/05, 22:02
Ik ben even een Juridisch advies nodig, het heeft totaal niets te maken met Hosting etc. daarom ook gepost in Lounge. Wellicht dat iemand hier wat over weet.

2 Jaar geleden heb ik een tent aangeschaft. Destijds werd mij vertelt dat het een De Waard (merk van de tent is). Daar ben ik dus ook altijd van uit gegaan.

Nu gaan we niet meer met de tent op vakantie en hebben op Marktplaats een advertentie geplaatst dat het een De Waard tent is, met daarbij een uitvoerige beschrijving en een foto van de tent zelf. Nu blijkt dat dit geen De Waard tent is maar een Obelink tent.

De bieders zijn langs geweest, tent stond toen opgezet. De kopers hebben hem uitvoerig bekeken en toen hebben ze besloten om de tent te kopen.

Nu een maand later belt de koper op dat het dus geen De Waard tent is en dat hij dus de tent wil komen terug brengen en dat hij zijn geld terug wil. Nu ben ik het daar niet helemaal mee eens, aangezien de kopers de tent duidelijk hebben bekeken en nadat ze de tent gezien hebben zijn overgegaan tot de koop van de tent. Nu dreigen ze met eventueel juridische stappen.

Wie weet of ik (de verkoper) of de kopers in het recht staan?

Alvast bedankt!

Jeroen

Hjalmar
04/07/05, 22:07
Het lijkt me dat jij gelijk hebt ook al heb je niet eerlijk gehandelt, maar de kopers hebben het product bekeken en zijn hier mee akkoord gegaan.

Santario
04/07/05, 22:11
Origineel geplaatst door Hjalmar
Het lijkt me dat jij gelijk hebt ook al heb je niet eerlijk gehandelt, maar de kopers hebben het product bekeken en zijn hier mee akkoord gegaan.

Dat is dus maar gedeeltelijk waar....

Ten eerste: is er een aannemelijk en groot verschil tussen beide merken? Indien dit het geval is, en jij hier rekening mee hebt gehouden ten tijde van de prijsbepaling, zou ik zeggen dat je die 'klant' redelijk tegemoet moet komen. Anderzijds hebben ze de tent inderdaad bekeken maar ligt de verantwoordelijkheid m.b.t. het verstrekken van de juiste informatie wel bij jou, ongeacht wat iemand (lees: winkel waar jij heb hemt gekocht) wijs heeft gemaakt.

Daarnaast is het ook van belang wanneer de verkoper tot de ontdekking is gekomen dat de informatie niet correct was. Wanneer dit alles in redelijke termijn is gebeurd zal jij inderdaad de koper tegemoet moeten komen. Aangezien het om een merk gaat, iets wat je dus niet zomaar even toe kan herstellen, denk ik dat je akkoord zal moeten gaan met terugbetaling, mits alles in de originele staat bij jou terugbezorgd wordt (en mits uiteraard alles binnen een redelijke termijn).

Even een stukje tekst:


U hebt als consument recht op een product met de eigenschappen of functionaliteiten die door de aanbieder zijn genoemd. Voorwaarde hierbij is wel dat u bij aankoop duidelijk hebt geïnformeerd of het product de eigenschappen/ functionaliteiten bezit. Uw verwachtingen omtrent het product komen mede tot stand op basis van de antwoorden van de verkoper op uw vragen.

Wanneer het product na aanschaf niet de eigenschappen of functionaliteiten blijkt te beschikken die u door de verkoper zijn toegezegd, hebt u verschillende mogelijkheden.


U kunt dan van de verkoper vragen om het product alsnog aan uw verwachtingen te laten voldoen.
Dit kan door:
1.dat de verkoper het ontbrekende (bijvoorbeeld een kabel of afstandbediening) alsnog levert
2.dat het product wordt hersteld of vervangen

Als dat niet gebeurt:
3.dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt
4. dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

Er wordt verwacht dat u binnen een redelijke termijn (binnen 2 maanden) aan de verkoper meldt dat het product niet de eigenschappen bezit die u mocht verwachten. U moet samen met de verkoper in onderling overleg tot een oplossing zien te komen. Meestal zal de verkoper het product repareren of ruilen. Wordt de koop in onderling overleg ontbonden, dan hoeft u geen genoegen te nemen met een tegoedbon.

veenman
04/07/05, 22:13
Jij bent er bij de verkoop vanuit gegaan dat je een tent van een bepaald merk/type verkocht, het was destijds aan de kopende partij om dat te controleren.

Als ze een dag later op de beslissing waren terug gekomen, hadden ze misschien nog een poot om op te staan dat ze er thuis achter kwamen dat het niet het product was dat ze wensten, maar een maand later in en zeker in het kampeer seizoen is het onzin. Wie weet hebben ze er 3 weken mee op de camping gestaan.

Simpel gezegt ze hebben geen poot om op te staan, juridisch gezien niet, en na een maand uit coulance ook niet meer.

Santario
04/07/05, 22:15
Origineel geplaatst door skunkah
Jij bent er bij de verkoop vanuit gegaan dat je een tent van een bepaald merk/type verkocht, het was destijds aan de kopende partij om dat te controleren.

Als ze een dag later op de beslissing waren terug gekomen, hadden ze misschien nog een poot om op te staan dat ze er thuis achter kwamen dat het niet het product was dat ze wensten, maar een maand later in en zeker in het kampeer seizoen is het onzin. Wie weet hebben ze er 3 weken mee op de camping gestaan.

Simpel gezegt ze hebben geen poot om op te staan, juridisch gezien niet, en na een maand uit coulance ook niet meer.

Waar haal je die informatie van daan als ik vragen mag? De kopende partij moet dat controleren? Ja dat klopt, maar het is hier geen garantie tot aan de drempel. Uiteraard moet de tent in originele staat worden teruggebracht.



Origineel geplaatst door skunkah
Jij bent er bij de verkoop vanuit gegaan dat je een tent van een bepaald merk/type verkocht, het was destijds aan de kopende partij om dat te controleren.

Daar heeft de nieuwe koper niets mee te maken, juridisch gezien is er een nieuwe overeenkomst tussen de TS en zijn koper.

Santario
04/07/05, 22:17
Begrijp me goed, ik zeg niet dat je over moet gaan tot het terugnemen o.i.d., essentiele informatie heb je daarvoor niet gegeven in je post om dat te kunnen bepalen.

Maar een rechtzaak om een tent, ik zie het niet snel gebeuren eerlijk gezegd (tenzij er nogal een behoorlijk groot prijsverschil is tussen beide merken) :)

veenman
04/07/05, 22:18
Origineel geplaatst door Santario


Waar haal je die informatie van daan als ik vragen mag? De kopende partij moet dat controleren? Ja dat klopt, maar het is hier geen garantie tot aan de drempel. Uiteraard moet de tent in originele staat worden teruggebracht.
Zover ik begrepen heb gaat het hier om verkoop tussen 2 particulieren, daarbij gelden andere regels dan bij B2C of B2B.

Jeroenn
04/07/05, 22:19
Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Om even in te gaan op het stukje tekst van Santario, volgens mijn informatie is dit alleen het geval als het een zakelijke verkoop betreft. Dit betreft een particuliere verkoop, in principe zou je het volgens mij moeten zien wanneer je iets op een rommelmarkt koopt.

Jeroen

nero_aka
04/07/05, 22:23
Je moet die lui hun geld teruggeven en zelf je geld terug vragen bij de winkel..

veenman
04/07/05, 22:23
Origineel geplaatst door nero_aka
Je moet die lui hun geld teruggeven en zelf je geld terug vragen bij de winkel..
Dat kan dus niet meer gezien de aankoop een jaar geleden was.

Jeroenn
04/07/05, 22:27
Origineel geplaatst door nero_aka
Je moet die lui hun geld teruggeven en zelf je geld terug vragen bij de winkel..

Misschien dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben, maar destijds heb ik die tent zelf ook via een particulier gekocht. Dus de tent was al tweedehands. Ik heb alleen zelf nooit gemerkt dat het een ander merk zou zijn ;)

Jeroen

Santario
04/07/05, 22:29
Origineel geplaatst door Jeroenn


Misschien dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben, maar destijds heb ik die tent zelf ook via een particulier gekocht. Dus de tent was al tweedehands. Ik heb alleen zelf nooit gemerkt dat het een ander merk zou zijn ;)

Jeroen

Voor de relatie tussen jou en jouw koper is dat niet relevant. Immers, jouw koper kon dat niet weten. Dat jij het niet wist is een fout van jou, die kan je niet afschuiven op jouw koper.

T.o.v. het feit dat het hier tussen particulieren gaat komt het op de belangrijkste punten wel overeen met wat ik hier gepost heb. De informatie verstrekking van de TS richting de koper was niet correct en derhalve is het, in mijn ogen, redelijk dat je even om de tafel gaat zitten met elkaar om tot een oplossing te komen.

Wat overigens wel een sterk punt voor je is, is het feit dat jouw koper pas na een maand er achter is gekomen dat het een verkeerd merk was. Je mag aannemen dat hij zelf niet op de hoogte hier van was, anders had hij het wel gelijk zien. Maar is er een groot prijsverschil tussen de verschillende merken of niet? Zoniet, dan vind ik dat de koper geen redelijk belang heeft en zou ik zeggen: blaffende honden bijten niet :)

Om wat voor bedrag gaat het eigenlijk als ik vragen mag? :)

Jeroenn
04/07/05, 22:37
Het gaat hier om 350 euro. Morgen maar even bellen met de Jurofoon hoe het nou precies zit, want hoor veel tegenstrijdige berichten...

Jeroen

AlphaXS
04/07/05, 22:48
Bij beide tenten zou duidelijk te zien geweest moeten zijn om welk merk het gaat.
Obelink plaats aan de buitenzijde van de tent aan de rechterzijde van de ingang, linksonderin op het doek hun logo aan de buitenzijde van het doek.
De waard op dezelfde plek aan de binnenzijde.

De plek kan verschillen, maar het moet dus duidelijk te zien zijn geweest dat het een obelink tent was.

Bij een de waard tent krijgt men een garantie certificaat.
Dat de nieuwe koper hier niet om gevraagd heeft is ronduit gewoon "dom".

Gezien het feit dat de koper perse een de waard tent wou hebben en dus ook de verschillen kan opnoemen tussen beide tenten, mag men ook van de koper verwachten, dat deze redelijkerwijs hiervan op de hoogte zou moeten zijn, en dit al bij het bekijken van de tent al had moeten opmerken.

Het verschil is een kleine honderd euro (afhankelijk van de tent en de grootte.

Overigens zijn de tenten van Obelink ook van een uitstekende kwaliteit.
De koper kan hier gerust nog vele jaren plezier mee hebben, en het lijkt me dus dat jullie hier samen uit moeten kunnen komen.

Ik zie de situatie alsvolgt:

Jij hebt verkeerde info verschaft, de koper heeft de tent n iet goed bekeken en gecontroleerd. Beide partijen zijn fout.
Uit coulance kun jij aanbieden het prijsverschil terug te betalen, of de tent terug te nemen.

Wil je beide perse niet, denk ik dat de koper naar zijn centen kan fluiten, immers zal een rechter bepalen dat jij de tent terug moet nemen, maar dat de koper wel "huur" voor de tent moet betalen. (of een vergoeding)

zo zie ik het, maar ik ben geen jurist.Maar ook ik denk dat voor 350 euro c.q. een tent niet zo snel een juridische weg bewandeld zal worden.

Het is namelijk per definitie geen oplichterij, omdat ook jij in de veronderstelling was dat het een de waard tent was.
Indien iemand die bekend is met dit merk tenten, niet oplttend was geweest of geheel niet in het vizier van de koper was geweest, dan was het niet eens aan het licht gekomen.

(immers de koper zelf heeft er "blijkbaar" ook geen verstand van, anders was het deze al wel bij het bezichtigen opgevallen.)

Stetson
04/07/05, 22:57
Heel veel tenten op marktplaatsen etc. worden aangeboden als "type" De Waard tent. Zo is denk ik TS er zelf ook een beetje ingestonken bij zijn aankoop.
Er zijn heel veel fabrikanten die de verschillende modellen van De Waard na proberen te maken. Maar echte De Waard tenten zijn altijd te herkennen aan natuurlijk de ingenaaide herkenningstekens en fabricagelabels maar ook aan de weving van de tentstof. Alleen De Waard tenten hebben een ronde weving (dat maakt de stof bijzonder stevig maar ook de prijs ;)). Alle andere fabrikanten een horizontale of verticale weving.
Een echte De Waard tent koop je altijd (ook tweede hands) met een certificaat van echtheid. Kan een verkoper deze niet overleggen dan heb je bijna feitelijk te maken met een neppert.
Zo heeft denk ik TS destijds ter goeder trouw die tent gekocht en een jaar later verkocht zonder dat hij op de hoogte was van elle kenmerken van een De Waard tent. De nieuwe koper had dit moeten controleren bij aankoop. Nu een maand later (en waarschijnlijk ook een vakantie later) probeert deze nu z'n geld terug te krijgen.
Belangrijk is nu om te weten om welke bedragen het hier gaat. Als die tent bijvoorbeeld verkocht is voor 250 euro als het model zilvermeeuw van een jaar of vier oud dan had de koper kunnen weten dat dit niet kan want die dingen doen op de tweedehandsmarkt het drievoudige of meer.

//Edit
AlphaXS was me een beetje voor ;)
AlphaXS ook een èchte kampeerder?

XS-24
04/07/05, 23:03
De waard is van de vrijbuiter of zijn er meer van die winkels in Nederland?

Als het er niet duidelijk opstaat, hoe weet je koper dan dat het een obelink tent is?

Stetson
04/07/05, 23:07
Origineel geplaatst door XS-24
De waard is van de vrijbuiter of zijn er meer van die winkels in Nederland?

Als het er niet duidelijk opstaat, hoe weet je koper dan dat het een obelink tent is? Neuh....
http://www.dewaardtenten.nl/

Jeroenn
04/07/05, 23:10
Origineel geplaatst door XS-24
De waard is van de vrijbuiter of zijn er meer van die winkels in Nederland?

Als het er niet duidelijk opstaat, hoe weet je koper dan dat het een obelink tent is?

Volgens de koper stond er een logo op van Obelink. Dit is ons zelf nooit opgevallen ook omdat het voor ons ook niet relevant was om aan te nemen dat het geen De Waard tent zou zijn. (Wisten ook niet van certificaat etc. wat Alpha XS aangeeft)

Uiteraard wil ik dit ook goed regelen met de koper want uiteraard begrijp ik zijn standpunt ook. Maar hij wil blijkbaar niet schikken want hij wil niet ingaan op mijn voorstellen.

Jeroen

veenman
04/07/05, 23:14
Volgens de koper stond er een logo op van Obelink.
Als het zo duidelijk is, waarom heeft deze dat dan niet tijdens het bezichten/controleren door deze opgemerkt?! Nog meer reden om voet bij stuk te houden.

Stefan Mensink
04/07/05, 23:21
Zou het trouwens lonen om voor EUR 350 een rechtzaak aan te spannen? Volgens mij kost een beetje zaak een veelvoud van dat. Kan iemand hier meer over vertellen? Als dat zo is lijkt me de kans dat de koper echt een zaak aanspant nihil.

Dillard
04/07/05, 23:55
Lijkt me inderdaad niet zinvol om voor 350 euro een rechtzaak te beginnen. Beetje geval van "blaffende honden". Misschien zijn ze er zelf de afgelopen weken wel mee op vakantie geweest ....

Wat ik zou doen: de tegenpartij aanbieden om het prijsverschil terug te betalen (lees: verschil tussen de gemiddelde verkoopprijs van deze tenten tweedehands). Gaat hij hier niet op in, dan heb jij i.i.g. je goede wil getoond en staat het hem vrij hier werk van te maken. Doe je aanbod evt. aangetekend, zodat je later altijd kunt aantonen van goede wil te zijn geweest.

Verder aangeven in je brief dat jij niet beter wist dat dat het een echte de waard tent betrof, dat de koper de tent heeft geinspecteerd en bovendien pas na 4 weken reclameert. Jouw aanbod is dus meer dan redelijk.

Succes

BeneluxGaming
05/07/05, 00:33
Hallo Jeroen,

Even een beetje off-topic, je hebt de tent dus gekocht bij Obelink. Obelink is een winkel en geen tentenfabriek, ik heb zelf ook een De Waard en gekocht bij Obelink, het logo staat erop...

ICTRecht
05/07/05, 00:41
Er is hier sprake van een onjuiste voorstelling van zaken. De koper zou zich eventueel kunnen beroepen op dwaling. Met een succesvol beroep op dwaling is de overeenkomst vernietigbaar. Daarbij heeft de koper een onderzoeksplicht.

Het is een kleine moeite om het label te bekijken of naar een merkplaatje te zoeken als dat van belang is voor het sluiten van de overeenkomst. De verkoper had dit moeten doen, maar heeft een onderzoek nagelaten. Ik ben daarom van mening dat dwaling niet opgaat en de overeenkomst niet kan worden vernietigd. Een rechtzaak of andere juridische stappen lijken mij ook erg sterk.

Dwaling: Art 6:228, lid 1, sub c BW.

De arresten zeggen het volgende:

Wie eigen onderzoek nalaat, omdat hij vertrouwt op de juistheid van mededelingen van zijn wederpartij, kan zich toch beroepen op dwaling.

(Arrest Booy-Wisman NJ 1966, 183)

Je hebt die mededeling wel gedaan, dus dat kan zeker in je nadeel werken.

AlphaXS
05/07/05, 01:44
Origineel geplaatst door Stetson
//Edit
AlphaXS was me een beetje voor ;)
AlphaXS ook een èchte kampeerder?

Jah.. noujah.. was. De laatste paar jaar niet meer.
Heb jaren gekampeerd.. heerlijk.
Maar is allemaal wat minder gemakkelijk met twee van die koters erbij. (half en twee jaar oud)

@ beneluxgaming: Obelink heeft ook eigenmerk tenten. Deze worden speciaal voor en door obelink zelf geproduceerd.

Zoals ik zal zei: (heb zelf drie obelink tenten liggen hier. Nog te koop iemand interesse?)

Het obelink logo zit altijd op de buitenzijde gestickt. Erg duidelijk zichtbaar, het kan best dat je daar overheen kijkt.
Helemaal als je geen fanatieke kampeerder bent, en niet beter weet, immers kan de tent bij obelink gekocht zijn, en ga je er dus zo vanuit dat het een winkel logo is. (ook obelink verkoopt de waard tenten (nagenoeg alle merken overigens)

De koper kan daar haast niet overheen gekeken hebben, en zoals ik al eerder zei denk ik dat de koper ook niet veel meer wist over tenten dan dat je zelf wist.

Deze had het anders geheid bij de bezichtiging al moeten opmerken.
(helemaal als ie opgezet was, het merkplaatje van obelink is namelijk op alle tenten (groot of klein) zo'n 35 bij 20 cm groot.

Ik zou de koper een verschil terugbetalen van honderd euro.
Indien je me het type tent aangeeft kan ik het exacte bedrag wel voor je opzoeken.
Echter honderd euro verschil uitbetalen voor een derderangs tent is al meer dan redelijk.

Wens m veel plezier met zn obelink tent. Zoals ik al zei, zijn ook goede tenten.

succes ermee!

Jeroenn
05/07/05, 11:05
Mensen alleerst nogmaals bedankt voor jullie antwoorden! Het wordt al iets duidelijker :)

Ik begin nu steeds meer te twijfelen of het nou wel een De Waard tent is of niet. Ik heb gekeken op zowel de site van De Waard als op de site van Obelink.

Hier nu eerste even een foto die ik zo kon vinden van de tent:

http://www.intoworld.nl/tent.jpg

Ik kan geen enkele tent vinden op de site van Obelink die er ook maar enigzins op lijkt?

Als ik kijk bij de De Waard tenten dan is de overeenkomst met de Albatros vrijwel identiek:

http://www.intoworld.nl/albatros.jpg

Indeling albatros:

http://www.intoworld.nl/albatros1.jpg

Wie kan me meer vertellen? :)

Jeroen

t.bloo
05/07/05, 11:17
Ik weet niet wat het wel is, maar het is zeker geen Albatros!

AlphaXS
05/07/05, 12:39
Het is een obelink tent.
Wij hebben hier exact dezelfde liggen, echter dan in het groen.

Deze tent wordt nu niet meer geleverd, maar valt in de categorie pyramide tenten.
Prijs wat wij er bij obelink voor betaald hebben is 859,00 middels een aanbieding.
Twee slaapcabines, geschikt voor 4 pers.
ruimte voor tuinset in voorcabine.

Het is overduidelijk een tent van obelink, ook daar het logo duidelijk zichtbaar is.

De huidige koper kan nooit zeggen dat hij niet wist bij de koop dat het een obelink was, want het logo sticker zit op de meest duidelijk plek. Bij de ingang.

Jeroenn
05/07/05, 12:42
Origineel geplaatst door AlphaXS
Het is een obelink tent.
Wij hebben hier exact dezelfde liggen, echter dan in het groen.

Deze tent wordt nu niet meer geleverd, maar valt in de categorie pyramide tenten.
Prijs wat wij er bij obelink voor betaald hebben is 859,00 middels een aanbieding.
Twee slaapcabines, geschikt voor 4 pers.
ruimte voor tuinset in voorcabine.

Het is overduidelijk een tent van obelink, ook daar het logo duidelijk zichtbaar is.

De huidige koper kan nooit zeggen dat hij niet wist bij de koop dat het een obelink was, want het logo sticker zit op de meest duidelijk plek. Bij de ingang.

Mark,

Bedankt voor je reactie! Daar kunnen we weer mee verder! Ik heb ook even uitgezocht wanneer we nou precies de tent verkocht hadden en dat is dus al ruim 2 maand geleden. Ik ga ze in ieder geval een voorstel doen, mochten ze dat niet accepteren dan zie ik wel hoe het verder zal lopen.

Jeroen

AlphaXS
05/07/05, 12:48
ik denk dat het feit dat je hun een voorstel wilt doen al meer dan netjes is.
Gezien de lokatie van het logo (wat ik al eerder zei, aan de rechterzijde van de ingang, linksonderin op het buitendoek) hebben ze dit geweten bij de overname.

feitelijk ben je hun dus niets verplicht.