PDA

Bekijk Volledige Versie : Aanbieden dedicated



twilightinc
04/07/05, 15:53
Beste WHT'ers

Wij willen binnenkort dedicated servers gaan aanbieden zowel managed als unmanaged. Nou zouden wij 4 dingen graag willen weten.

1 Wie gebruikt er nog budget apparatuur
2 Wat verstaan jullie onder managed
3 Wat vinden jullie een redelijke prijs per maand voor een P4 3,0
en binnen hoeveel tijd schrijft men deze af. Ofwel moet de server zichtzelf hebben terugverdient binnen 1 jaar tijd.
4 Supporttickets/mail/reactie tijden.


1 Wij willen hier echt vanaf en alleen asus barebones voor gaan gebruiken en anders super micro echter zie ik soms prijzen waarvan ik denk daar moet gewoon een asrock in zitten of men gaat wel heel erg laag aan de bodem zitten daar kan gewoon geen man van leven.

2 Wij zien managed als een systeem die op en top gehouden word met software met behulp van sec updates en eventuele software updates als deze noodzakelijk zijn etc. En natuurlijk de logfiles grondig doornemen en kijken of er globale fouten te bespeuren zijn

3 Wij zelf betalen voor zon barebone compleet 650 ex btw. De prijs is dan 75 ex btw per maand. Dit omdat wij rente eventueel betalen over gehuurd geld etc en ook nog mondjes moeten voeden.. Daarnaast betaalt een dedie iets meer voor zn data dan een colo. namelijk 22 ct per gb ipv 19ct.

4 Wij zelf zaten te denken aan 12 uur per mail/ bijna direct per telefoon op nacht na. en Eventuele extra's als msn tja.. voorals de noobs vinden het handig. Extra uitleg 12 uur: Sommige mensen moeten ook nog slapen. En als dat dan in hun pm staat dan kan dit wel eens een tijdje duren

Eurovps
04/07/05, 16:04
1. asus en super micro is aardig om te gaan gebruiken ik denk niet dat je het B type hardware moet gaan gebruiken want dit brengt op langere termijn meer problemen met zich mee dat je het moet gaan vervangen en dit gaat je dan weer meer geld kosten.

2. Totaal mee eens wanneer een klant door jouw een extra stukje software wilt laten instaleren gewoon een uur tarief afspreken zet dit wel in de overeenkomst wanneer ze een dedicated server afnemen om mis verstanden te voorkomen.

3. 75 euro vind een zeer mooie prijs maar is dit voor een managed server of unmanaged server? Want ik zou meer geld vragen voor een managed server omdat dit veel tijd gaat kosten wanneer je meedere machine's moet gaan onderhouden.

4. Dat msn support zou ik maar niet gaan doen want dit gaat je te veel tijd kosten maak een goed support ticket systeem en laat de problemen via daar lopen. Ook zou het handig zijn voor een storings nummer van 0800 tot 1700 en een storingsnummer voor extreme grote problemen van 1800 tot 0800 wanneer mensen hier misbruik van maken gewoon je werkttijd door facatureren.

ActiveDomain
06/07/05, 10:54
Qua moederbord prijzen liggen Asrock en Asus redelijk dicht bij elkaar, scheelt meestal een paar tientjes (als je geen echt serverbord neemt) en dan zou ik altijd voor Asus kiezen.

Het grootste prijsverschil zit 'm meestal in de behuizing, omdat rackmount spullen niet goedkoop zijn. Wat je kunt doen is van die 'gewone' barebones nemen van bijv. Asus. Dan heb je goed spul, maar voor een niet zo hoge prijs (ligt vaak rond de 200-250 euro voor kast+mobo, terwijl je vaak al boven de 250 euro zit voor een 19" kast). Die kastjes zijn klein, dus icm een plankje ofzo in je cabinet, kun je er vaak 4 kwijt op ongeveer 4-6 units.

Op die manier kun je de prijs laaghouden, zonder in te leveren op kwaliteit. Ik heb zelf een paar klanten die die dingen hebben geplaatst en die doen het prima. Ze koelen zelfs iets beter dan 1U rackmounts, omdat ze iets hoger zijn, waardoor je er gewoon 80 mm fans in kwijt kan.

Met betrekking tot punt 4: ik hecht zelf veel waarde aan 24/7 bereikbaarheid, gewoon omdat een storing snel opgelost moet kunnen zijn.

Ik heb niet al je vragen beantwoord, maar hopelijk kun je er iets mee.

mveldhuizen
06/07/05, 11:52
Even voor alle duidelijkheid, De barebones die wij bedoelen zijn de 1U full shell barebones met serverboard uit de AP serie.

Wij zoeken voornamelijk mensen die wat meer ervaring hebben ook in technisch onderhoud en hoevaak zij zien dat zoiets down gaat.

Wij willen namelijk een concreet product gaan samenstellen met 24/7 service mogelijkheden. Het grootste voordeel dat wij hebben is dat wij de hardware zowieso vaak op voorraad hebben liggen en dus bepaalde zaken snel kunnen vervangen.

Daarnaast zitten wij nog in de maag met wat te doen met distro's etc. Als iemand zijn kernel echt down/plat gooit... of heel de disk met rm -hf weghaalt welke kosten hieraan te geven etc. Wij vonden 35 euro wel een mooi tarief voor uurwerk aan remote hands. Uiteraard zijn dit geen lui als redbus engineers maar wat beter opgeleide personen als ex-Informatica Studenten die al een paar jaar in het vak zitten met een minimum leeftijd van 21 jaar ;)

eMiz0r
06/07/05, 13:24
Supermicro levert ook gewoon moederborden. Reken er maar op dat zodra mensen over een "supermicro" server spreken, er ook een SM moederbord in zit (anders zou ik het geen Supermicro server durven noemen :)).

Prijzen vallen redelijk mee.

"Dit omdat wij rente eventueel betalen over gehuurd geld etc". Een ander bedrijf dat het van zijn eigen geld betaald kan bijvoorbeeld ook om die reden weer goedkoper zijn.

Danger
06/07/05, 16:41
ik ben niet zo'n voorstander van een kontsteen

//edit

kontsteen = assrock

Gsmurf
14/07/05, 17:06
[i]
"Dit omdat wij rente eventueel betalen over gehuurd geld etc". Een ander bedrijf dat het van zijn eigen geld betaald kan bijvoorbeeld ook om die reden weer goedkoper zijn. [/B]
Ook over je eigen geld moet je rente rekenen. Immers, je had het geld ook op de bank kunnen zetten. Of je geld in iets anders kunne investeren, maar goed = off topic

Pantsy
14/07/05, 21:19
Deze user is gebanned van WHT, het heeft dus geen zin om verder op dit topic te reageren.