PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigen hob



wowzie
04/07/05, 12:15
Kom ik weer met een vraag :)

Is het mogelijk om met een layer 3 switch er voor te zorgen dat er een hop komt in de traceroute? Het ziet er natuurlijk leuk uit maar is ook nog eens handig om snel te zien achter welke switch een server hangt.

Iemand die het weet?

Bedankt!

Triloxigen
04/07/05, 13:19
'Leuk eruitzien' is absoluut minderwaardig aan snelheid.

jurrian
04/07/05, 13:20
Volgens mij alleen als je je switch ook als router dienst laat doen (en met layer 3 kan dat meestal dacht ik).

Maar of die "handigheid" dat je kan zien achter welke switch het hangt nu opweegt tegen de nadelen... denk aan een minder vrij gebruik van ip-adressen / subnets. Bovendien zijn de 'routers' in layer3-switches bij lange na niet zo goed als een normale, losse router.

Eurovps
04/07/05, 15:46
Waarom een extra hop maken in je netwerk niemand die dit checkt misschien enkele maar zonder hop scheelt het je wat ms.

PimEffting
10/07/05, 09:34
Je moet dan zorgen dat je provider een subnet routeert over jouw router. Waarschijnlijk beginnen ze dan wat te sputteren over BGP en dergelijke. ;)

Tozz
11/07/05, 02:04
Je colocatie boer kan in principe een route routeren naar een bepaald IP, en dat IP is dan jou servertje/l3 switch die je ombouwt tot router.

Of je colocatie boer het doet is een 2e, want het is echt totaal onzinnig (afgezien dat jij vind dat het leuk staat).

Daarnaast is een L3 switch niet bedoelt om te routeren, dus qua performance zal het ook niet opschieten. Ik weet trouwens niet eens of een L3 switch dit _kan_ (het routeren).

Maar zoals al genoemd, de nadelen wegen no way op tegen 'het staat leuk'.

Als jij een hop nodig hebt om te kijken achter welke switch een server hangt, dan moet je je netwerk eens beter gaan indexeren.

Deltafox
11/07/05, 02:55
Een HOP wordt veroorzaakt doordat het TTL (Time To Life) veld van een pakketje wordt verlaagt met 1. Elk pakketje dat het internet op gaat heeft een bepaalde TTL waarde (bijvoorbeeld 255), elke router die hij langs gaat verlaagt deze waarde met 1 en de router die deze waarde naar nul zet, zend het pakketje niet verder. Op deze manier kunnen pakketjes dus niet oneindig op het internet blijven rondstruinen.

Een traceroute maakt hier handig gebruik van en gaat het pakketje proberen te verzenden naar de eindbestemming met een TTL-waarde van 1, bij de eerste router wordt het pakketje gedropt. De traceroute verhoogt deze waarde totdat hij bij de eindbestemming is en weet dan langs welke routers hij is gegaan.

Dus als je ervoor kan zorgen dat die switch van elk pakketje de TTL-waarde met 1 verminderd zou het theoretisch moeten werken.

froggie
11/07/05, 10:09
Da's leuk bedacht (eigenlijk is het gewoon waar ;)) maar dan zul je toch een layer 3 switch moeten hebben die het pakketje bekijkt en de TTL verlaagt. Op layer 2 zal dit niet kunnen (nou ja, het kan wel, maar het gebeurd niet) dus kun je niet meer switchen op wirespeed.

Het idee van Deltafox is in die zin wel leuk omdat je geen volledige router en/of netblok nodig hebt. Maar ik betwijfel of het mogelijk zal zijn om layer 3 pakketen op deze manier te verbouwen, niet out of the box iig.