PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe meten jullie Dataverkeer voor dedicated klatne?



fiko
03/07/05, 20:45
Welke applicatie gebruiken jullie om dataverkeer te meten voor klanten die een Dedicated server afnemen? Ik hoor hier en daar dat Cacti zeer geschikt is?

hostingpower
03/07/05, 21:09
Wij hebben nu cacti draaien en zijn daar zeer tevreden over.

MikeN
03/07/05, 21:13
Cacti is alleen niet betrouwbaar wanneer het aankomt op 95 percentiel metingen, dit omdat de maandmetingen per 2 uur gaan, en niet per 5 minuten. Voor 95 percentiel vind ik RTG (http://rtg.sourceforge.net/) wel een aanrader.

dsigning
03/07/05, 21:15
Wij gebruiken GB graph met mrtg om dataverkeer in GB af te rekenen met onze klanten !!

flen
03/07/05, 21:23
Cricket.

mveldhuizen
05/07/05, 19:02
Wij gebruiken voornamelijk de poortstatiestieken geexporteerd uit cactie en slaan deze in een mysql tabel op. Althans we gebruiken de trailing informatie ervan. We slaan die hele rrdtool string op en gaan hem vervolgens een beetje editen....

Wij pollen deze elke minuut en gaan vervolgens pas kijken wat voor traffic/load met nou werkelijk trok. Slaan deze op in een andere DB en kijken naar de volgende poort/node. Dit is echter niet echt een efficiente manier aangezien het je een hele P4 kost wil je dit goed regelen. Maar je klant betaalt wat hij verbruikt.

We zijn bezig om het systeem te optimaliseren zodat het straks ook op de markt kan als opensource project;) staat leuk.. onze naam in andermans schermen...

froggie
05/07/05, 19:33
Origineel geplaatst door mveldhuizen
We zijn bezig om het systeem te optimaliseren zodat het straks ook op de markt kan als opensource project;) staat leuk.. onze naam in andermans schermen...
Dan zul je het onder een andere licentie dan GPL of BSD moeten releasen want die licenties verplichten gebruikers niet om jou naam te laten staan, zolang ze maar niet claimen de code zelf geschreven te hebben.

mveldhuizen
05/07/05, 20:00
We gooien net als RRDtool er wat bij in(in het plaatje)

Tozz
11/07/05, 02:08
De meest simpele oplossing is gewoon om MRTG op de switchpoort te draaien, en aan de hand van die gegevens je traffic berekenen. Je hebt het dan niet per GB, in Average Mbits.

Een andere oplossing is om een monitoring switchport te configureren en daar yaps op te draaien, die kan per IP traffic bijhouden.

froggie
11/07/05, 10:13
Ik heb je misschien een linkje van/voor yaps? Ik heb wat gegoogled op yaps maar kom alleen een win9x portscanner tegen en een php library. Allebei zijn niet waar ik eigenlijk naar opzoek was :)

MikeN
11/07/05, 13:08
http://www.ipng.nl/software/yaps/ denk ik zomaar ;)

inetservices
27/07/05, 12:19
Wij halen de stats binnen vanaf onze switch via SNMP, verwerken deze via MRTG en hebben een eigen pakket geschreven die de data inleest uit de MRTG-Logs en eventueel een melding geeft van het verbruikte verkeer of extra kan factureren.

DutchTSE
27/07/05, 13:29
ik ben zelf ook wel geinterreseerd in een manier, ik heb nu ook mrtg draaiend, maar ik vertrouw die getallen echt voor 0.0000 als ik naar de grafieken kijk en wat het control panel van me hoster zegt.

www.here2own.net/mrtg/

of het is een config kwestie, maar zou niet weten waar ik dat oplos.

gebruik per maand ongeveer 250 GB verkeer, dus kun je wel beetje inschatten in hoeverre grafieken kloppen (niet dus)

Rinse Kloek
27/07/05, 14:10
Wij gebruiken RRDTool om RRD databases op te bouwen uit de switch (SNMP) informatie. Met behulp van eigen scripts automatiseren we dit en met RRDTool exporteren we deze informatie via XML en wat bewerkingen naar ons Administratie systeem.

kristoff
30/07/05, 15:10
Wij gebruiken Mrtg en gbgraph2


met vriendelijke groeten

euro-access
30/07/05, 20:25
cacti

en alles is aan te passen

Fabian
31/07/05, 00:23
Voor de partijen die op switchpoort meten en caci/mrtg grafieken maken;

Wanneer een klant twee of meer servers heeft en tussen deze servers dataverkeer genereerd, zal dit ook verschijnen op die graphs. Hoe zorg je ervoor dat de klant hier niet voor betaald ?

synto
01/08/05, 13:27
Perl script welke aantal bytes IN/OUT dagelijks per IP/VLAN uit de router leest en opslaat in een database. Kun je nauwkeurig overzichten maken per IP/VLAN of totaal, IN/UIT, etc. Evt. rrdtool voor traffic grafiekjes. Mrtg ernaast voor bandbreedte gebruik.

Nucleus
03/08/05, 10:12
Via SNMP router en switchen uitlezen, gegevens opslaan in MySQL en zo verwerken in ons eigen geschreven controlpanel.

Mvg,
David

Wido
03/08/05, 11:40
Origineel geplaatst door Fabian
Voor de partijen die op switchpoort meten en caci/mrtg grafieken maken;

Wanneer een klant twee of meer servers heeft en tussen deze servers dataverkeer genereerd, zal dit ook verschijnen op die graphs. Hoe zorg je ervoor dat de klant hier niet voor betaald ? Simpel, niet.

Als ze verkeer onderling willen verzetten zal dat moeten geschieden via een cross-cable / eigen switch.

Wij meten alles met Cacti overigens.

electric
03/08/05, 11:43
Wido,

Door middel van Vlan's kan je dat wel doen.

Dan meet je enkel de traffic die de Vlan uitgaat.

Bijv,

Vlan bestaat uit poort

1 Server 1
2 Server 2
24 Uplink

Dan meet alleen de traffic van die vlan wat over poort 24 gaat en niet op de andere 2 poorten :-)