PDA

Bekijk Volledige Versie : SBP / AboveNet



hostb
03/07/05, 15:13
Hallo,

Ik wil graag een half rack + 10mbit afnemen voor gameservers.
Via via ben ik in contact gekomen met SBP / AboveNet in Schipholrijk te Amsterdam.
De prijzen liggen hoger vergeleken met prijzen hier op het forum.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit kwalitatief een betere partij zou zijn? en of 550 in de maand daarvoor een goede prijs is. (reken 200 voor half rack + 35 per mbit)

Ik hoop dat jullie mij van dienst kunnen zijn.

Alvast bedankt!

Clanhost
03/07/05, 15:42
Het lijkt me ten eerste niet erg verstandig om gameservers aan te bieden in een single homed netwerk. Nederlandse klanten worden namelijk het beste bedient bij een netwerkaanbieder die is aangesloten op de AMX-IX. Daarnaast is het aantal verbindingen onderschikt aan de kwaliteit en combinatie van verbindingen.

Liever een netwerk met een betere mix van transits en exchanges, dan een overaanbod van verbindingen waarbij er potentieel meer problemen kunnen ontstaand. Stabiliteit is hier toch het sleutelwoord. Toen wij nog bij Nxs Internet onze rackspace afnamen hadden we relatief veel problemen met het netwerk van AboveNet, dit is echt wel meer dan een jaar geleden een oordeel over de huidige situatie kan ik niet geven. Het betrof hier voornamelijk packetloss over bepaalde verbindingen naar klanten van ons in het buitenland. Het aanhouden van deze problemen was overigens wel de doorslaggevende factor om te gaan verhuizen.

Bij ProServe zijn wij in het bijzonder te spreken over Level(3) en UUNet. Deze transits hebben geen packetloss en de routes zijn doorgaans zeer kort wat resulteert in een lage pings. Een aansluiting op de AMX-IX zorgt ervoor dat klanten in Nederland een zeer korte route hebben naar je servers. Uitzonderingen daargelaten, grote providers als Tiscali peeren weinig of niet met de netwerkaanbieders in Nederland. Dit peeren met andere grote Tier 1 providers. Bij Nxs Internet hebben we een keer meegemaakt dat een Nederlandse Tiscali ADSL klant via Engeland naar ons toe ging en via Duitsland terug.

Verder is het voor gameserver hosting niet erg interessant om verkeer in te kopen volgende de 95 percentiel methode. De pieken vinden voornamelijk plaats tussen 19:00 en 23:00. Verkeer in GigaBytes inkopen of Avarage Mbit zal voordeliger zijn. Bij budget netwerken kun je dergelijke diensten afnemen tussen de € 300,- en € 450,- (schatting). Bij de kwaliteits aanbieders zul je rekeningen moeten houden met bedragen tussen de € 650,- en € 850,- euro.

De Mbit prijs die je hierboven noemt is overigens erg laag. Als je diensten wilt afnamen bij partijen als TRUE, ProServe (of vergelijkbaar) dan ligt die prijs rond de € 100,- per Mbit. Dit verschilt natuurlijk afhankelijk van je afname (commitment afspraken).

flen
03/07/05, 15:48
(reken 200 voor half rack + 35 per mbit)


Dat is naar mijn mening een erg goede prijs...

hostb
03/07/05, 15:48
Origineel geplaatst door Clanhost
Het lijkt me ten eerste niet erg verstandig om gameservers aan te bieden in een single homed netwerk. Nederlandse klanten worden namelijk het beste bedient bij een netwerkaanbieder die is aangesloten op de AMX-IX. Daarnaast is het aantal verbindingen onderschikt aan de kwaliteit en combinatie van verbindingen.

Liever een netwerk met een betere mix van transits en exchanges, dan een overaanbod van verbindingen waarbij er potentieel meer problemen kunnen ontstaand. Stabiliteit is hier toch het sleutelwoord. Toen wij nog bij Nxs Internet onze rackspace afnamen hadden we relatief veel problemen met het netwerk van AboveNet, dit is echt wel meer dan een jaar geleden een oordeel over de huidige situatie kan ik niet geven. Het betrof hier voornamelijk packetloss over bepaalde verbindingen naar klanten van ons in het buitenland.

Bij ProServe zijn wij in het bijzonder te spreken over Level(3) en UUNet. Deze transits hebben geen packetloss en de routes zijn doorgaans zeer kort wat resulteert in een lage pings. Een aansluiting op de AMX-IX zorgt ervoor dat klanten in Nederland een zeer korte route hebben naar je servers. Uitzonderingen daargelaten, grote providers als Tiscali peeren weinig of niet met de netwerkaanbieders in Nederland. Dit peeren met andere grote Tier 1 providers. Bij Nxs Internet hebben we een keer meegemaakt dat een Nederlandse Tiscali ADSL klant via Engeland naar ons toe ging en via Duitsland terug.

Verder is het voor gameserver hosting niet erg interessant om verkeer in te kopen volgende de 95 percentiel methode. De pieken vinden voornamelijk plaats tussen 19:00 en 23:00. Verkeer in GigaBytes inkopen of Avarage Mbit zal voordeliger zijn. Bij budget netwerken kun je dergelijke diensten afnemen tussen de € 300,- en € 450,- (schatting). Bij de kwaliteits aanbieders zul je rekeningen meoten houden met bedragen tussen de € 650,- en € 850,- euro.

Duidelijk verhaal, echter AboveNet is aangesloten op de AMS-IX (ik geloof 1gbit) is mij verteld door een medewerker. En tevens hebben ze allemaal private peerings met bijv. @home of deamon.. enz enz Waardoor het verkeer rechtstreeks gaat.
AboveNet is met haar eigen netwerk in het buitenland heb ik mij laten vertellen een erg goede aanbieder voor buitenlands verkeer.

Clanhost
03/07/05, 15:53
Origineel geplaatst door hostb


Duidelijk verhaal, echter AboveNet is aangesloten op de AMS-IX (ik geloof 1gbit) is mij verteld door een medewerker. En tevens hebben ze allemaal private peerings met bijv. @home of deamon.. enz enz Waardoor het verkeer rechtstreeks gaat.
AboveNet is met haar eigen netwerk in het buitenland heb ik mij laten vertellen een erg goede aanbieder voor buitenlands verkeer.

Het klopt inderdaad dat AboveNet aangesloten is op de AMS-IX. Echter, betwijfel ik of ze een vrij peering beleid voeren. Ze zijn immers ook een aanbieder van transitverkeer. Als ze gaan peeren met allerlei partijnen op de AMS-IX zouden ze zichzelf in de vingers snijden. Die exchange zal (vermoed ik) voornamelijk worden gebruikt om te peeren met andere grote netwerk aanbieders. Maar nu kom ik in een gebied waar ik niet zoveel vanaf weet, mijn collega Mike (MikeN op forum) weet hier veel meer over, hij zal vast wel even reageren :) als hij er is.

Edit, hier kun je het peering beleid van AboveNet lezen: http://www.above.net/peering/.

hostb
03/07/05, 15:58
Origineel geplaatst door Clanhost


Het klopt inderdaad dat AboveNet aangesloten is op de AMS-IX. Echter, betwijfel ik of ze een vrij peering beleid voeren. Ze zijn immers ook een aanbieder van transitverkeer. Als ze gaan peeren met allerlei partijnen op de AMS-IX zouden ze zichzelf in de vingers snijden. Die exchange zal (vermoed ik) voornamelijk worden gebruikt om te peeren met andere grote netwerk aanbieders. Maar nu kom ik in een gebied waar ik niet zoveel vanaf weet, mijn collega Mike (MikeN op forum) weet hier veel meer over, hij zal vast wel even reageren :) als hij er is.

En het advies luid? haha
Deze partij is niet geschikt voor gameservers? of minder geschikt.
En wat raad u aan als het om kwaliteitsaanbieders gaat?

Clanhost
03/07/05, 16:07
Origineel geplaatst door hostb


En het advies luid? haha
Deze partij is niet geschikt voor gameservers? of minder geschikt.
En wat raad u aan als het om kwaliteitsaanbieders gaat?
Nou zover wil ik niet gaan, maar om nu even een specifieke partij erbuiten te laten. Ik denk dat voor gameserver hosting een single homed netwerk - of je nu bij AboveNet of Level(3) gaat zitten - niet optimaal is. Voor webhosting is het een ander verhaal natuurlijk, maar voor gameserver hosting wil je de korste en beste route hebben van een speler naar jou server. Dit resultaat zul je alleen halen in een netwerk opgebouwd uit meedere verbindingen wat ook proffesioneel wordt beheerd.

Het managen van een netwerk is net zo belangrijk als de specificaties op papier. En op dat gebied zijn er maar weinig partijen die hun zaken goed en proffesioneel geregeld hebben. ProServe staat - in onze optiek - op nummer één. Partijen als TRUE of Netholding worden doorgaans ook beschouwd als aanbieders van hoge kwaliteit netwerkdiensten. Nxs Internet wil ik ook niet overslaan, daar zijn we meer dan twee jaar zeer tevreden klant geweest. Je hebt daar - net als bij ProServe - direct contact met de netwerkbeheerders, bij problemen als packetloss of slechte routes hebben ze ons altijd goed geholpen. Verder wil ik XS4ALL nog even noemen als een partij met een zeer sterke prijs / kwaliteit verhouding, je krijgt daar zeer veel dataverkeer en meerprijzen voor extra verkeer zijn ook zeer aantrekkelijk.

MikeN
03/07/05, 16:39
Ik denk dat, gezien de prijs, het nog best ok is allemaal hoor.
De verbinding naar Nederlandse providers zal over het algemeen wel in orde zijn, above heeft toch nog aardig wat peering afspraken (hetzij public of private) en verder gebruiken redelijk wat isp's above voor hun transit.
Internationaal behoort above naar mijn mening tot de middenmoot: over het algemeen is het gewoon goed en zonder packetloss, echter wil soms een route nog wel eens raar lopen waardoor je een hoge ping krijgt naar een bepaalde provider.
Over het algemeen is above dus niet zo'n slechte partij en is de prijs/kwaliteit verhouding best in orde :)

Cybafish
03/07/05, 17:21
Origineel geplaatst door Clanhost


Het klopt inderdaad dat AboveNet aangesloten is op de AMS-IX. Echter, betwijfel ik of ze een vrij peering beleid voeren. Ze zijn immers ook een aanbieder van transitverkeer. Als ze gaan peeren met allerlei partijnen op de AMS-IX zouden ze zichzelf in de vingers snijden. Die exchange zal (vermoed ik) voornamelijk worden gebruikt om te peeren met andere grote netwerk aanbieders. Maar nu kom ik in een gebied waar ik niet zoveel vanaf weet, mijn collega Mike (MikeN op forum) weet hier veel meer over, hij zal vast wel even reageren :) als hij er is.

Edit, hier kun je het peering beleid van AboveNet lezen: http://www.above.net/peering/.

Wanneer ze slechts hun eigen prefixes announcen snijden ze zich niet in de vingers, integendeel :) Het loont alleen niet om allerlei peerings aan te leggen wanneer je mbit prijs (transit) lager ligt dan die van een peering port..

Tozz
11/07/05, 03:11
@ Clanhost: Je hebt het erover dat Abovenet een single homed netwerk is. Abovenet is een transit partij en heeft daardoor juist veel BGP sessies met andere netwerk. Abovenet is dus alles behalve single homed.

froggie
11/07/05, 11:00
Clanhost zegt niet dat AboveNet single homed is (want dat zijn ze om de drommel niet). Maar wanneer je alleen een lijntje afneemt bij AboveNet ben JIJ single homed.
En als je een serieuze kwaliteit wil garanderen dan kun je als host gewoon niet single homed zijn. Wanneer er dan iets serieus bij hun in het netwerk gebeurd ben jij meteen het haasje.
Als je niet bij een netwerk provider (ala ProServe/True/leaseweb of wie ook) gaat afnemen maar direct gebruik gaat maken van partijen als AboveNet is het gewoon verstandiger om er een of meer partijen extra bij aan te sluiten. Dan heb je meteen keuze wat betreft routes en je hebt weer een stukje redunatie.

hostb
13/07/05, 13:28
Iedereen bedankt voor de informatie..
Ik ga nu opzoek naar een andere colocatie aanbieder.