PDA

Bekijk Volledige Versie : Battlefield 2 Dedicated Gameserver vragen!



Omega
30/06/05, 02:18
Wij zijn op zoek naar een managed dedicated server waar wij Battlefield 2 op willen gaan draaien. Dit zal verzorgt moeten worden door de betreffende hoster.

De bedoeling is dat wij twee Battlefield2 games (servers) willen draaien op één server (2 x 32 slots).

Nu dachten wij aan de volgende twee server configuraties:

Server 1

AMD 3500+
2048 mb geheugen
40GB Harddisk
Dataverkeer: 500GB

Server 2

Dual Opteron of Xeon
2048 mb geheugen
40GB Harddisk
Dataverkeer: 500GB

Voordat deze wij deze vraag in het "adverteren subforum" plaatsen hebben wij een aantal vragen.

1. Is Server 1 krachtig genoeg om twee Battlefield2 games te laten draaien (2 x 32 slots) of hebben wij een dual cpu server nodig?

2. Is de dataverkeer van 500GB voldoende?


Nu horen wij goede verhalen over het Proserve netwerk. Zijn er andere goede vergelijkbare netwerken speciaal voor gameservers? Zijn er netwerken welke wij moeten vermijden, dus ongeschikt voor gameservers?

Extra informatie is natuurlijk ook welkom!

ServerStrike.nl
30/06/05, 07:59
Beste Omega,

Vraag 1,
Server 1 zou ik daar inderdaar niet voor nemen. Wij hebben getest dat een amd 3000+ voor 60% belast wordt met een 32slots server die vol is.
Server 2 is misschien een beetje overkill, maar ik denk dat je daar wel goed mee uit de voeten kunt.

Vraag 2,
Als je ervan uitgaat dat 1 32slots server zo een 10-20gb per dag verbruikt dan heb je dus al snel zo een 600-1000gb nodig, afhankelijk van de bandswitch instellingen.

Netwerk,
Proserve is zeker een zeer goed netwerk, maar ook erg duur. Wil je een iets goedkooper alternatief, dan zou ik gaan voor Treu (vroeger TreuServer). Wil je nog iets goedkooper gaan, dan zou Leaseweb ook een oplossing zijn, of iquarus.

Welk netwerk je moet vermijden,
Echt vermijden kan ik zo geen netwerk bedenken. Alleen heb ik van verschillende mensen vernomen dat het netwerk van KDIS internationaal niet zo sterk is. En er dus wat hogere pings internationaal zijn.

Hoop dat dit je helpt,
Mocht je nog vragen hebben, pb staat open ;)

Mvg
Maico

froggie
30/06/05, 11:16
Voor een goed netwerk kun je ook bij We-dare kijken. Prijzen liggen als het goed is rond die van True wanneer je bij een grote partij koopt.

Ik zou persoonlijk voor een dual cpu machine gaan wanneer voor 2x BF2. Het systeem is dan net ff wat sneller doordat je 2 processen parallel kunt laten lopen.

MikeN
30/06/05, 12:23
Ik denk dat die AMD 3500+ het netaan moet kunnen trekken, hangt een beetje van de maps af. Dual is wat beter, maar ook wat duurder, dan weet je echter wel zeker dat het goed zit. Ik zou wel voor AMD procs gaan, van de Intel procs heb ik uit vrij betrouwbare bron gehoord dat die een stuk minder goed om kunnen gaan met de BF2 dedicated server.
500 GB dataverkeer zal wat krap kunnen gaan worden. Een 32 slots server die echt flink vol zit en zonder ratelimits zit al snel op 20 GB per dag. Als je dan de rate wat limiteert zul je wel wat lager uitkomen, maar met 2 publics kom je dan denk ik nog wel over de 500 GB.
Het netwerk, tja, imho Proserve of XS4ALL als je wat goedkoper wil gaan.

twilightinc
30/06/05, 15:11
Wij draaien behoorlijk wat gameservers in zowel true als iqarus... maar ervaring leert dat onze ping in iqarus wat beter en stabieler is dan onze colo's in true.. je spelt het overigens als True niet treu

Danger
30/06/05, 17:22
ik denk dat je met 500 GB toch teweinig hebt..

Worden het publics / privates?

mveldhuizen
30/06/05, 17:24
Pak gewoon 2 Mbit ofzo... zit je wel goed denk ik.. en als het meer "vreet" betaal je toch gewoon wat meer....

ServerStrike.nl
30/06/05, 18:12
Origineel geplaatst door mveldhuizen
Pak gewoon 2 Mbit ofzo... zit je wel goed denk ik.. en als het meer "vreet" betaal je toch gewoon wat meer....

Dat "wat" meer kan nog nadelig worden, daarom is het ook verstandig dat hij informeert ;)

mveldhuizen
30/06/05, 18:14
Man die game kun je zo instellen als dat je wilt.. Heb er nu 6 lopen 32 slots en allemaal 1Mbit of 2Mbit (afhankelijk van de rates)

Tuurlijk is het verstandig het eerst te vragen... Mij hoor je niet anders zeggen. Uit ervaring pakt het 1 of 2 Mbit. Ligt dus aan je rates en wat je er mee wilt.

Het netwerk is ook heel erg belangrijk...
Wij hebben identieke bakken in Redbus(1 trans 1 pro 1 true 1 leaseweb) en Iqarus staan en de load in Iqarus is in het algemeen 5 % minder. Puur dankzij de verbinding. Ik zeg niet dat de verbinding in iQarus top of the notch is. Alleen voor gamehosting is de manier waarop het dataverkeer word geregeld een stuk beter.

Ook de ping is in het algemeen lager. Vooral voor buitenlanders!

Clanhost
30/06/05, 19:04
Is Server 1 krachtig genoeg om twee Battlefield2 games te laten draaien (2 x 32 slots) of hebben wij een dual cpu server nodig?
Wij hebben met de retail versie van Battlefield 2 de CPU belasting al zien oplopen tot 45% ~ 50% op een enkele processor bij bepaalde (zware) mappen voor een 32 slots server. We hebben geen limieten gezet op de bandbreedte van een speler. Meer verkeer (= meer packets) zorgt vanzelfsprekend ook voor een hogere CPU load. Een dual server is zeker aan te raden was het alleen maar om mapwissels soepel te laten verlopen. Hier zit natuurlijk wel een hogere prijskaartje aan verbonden. Wij maken gebruik van dual AMD Opteron systemen, aangezien er ook een 64-bits binary is voor de dedicated server van Battlefield 2 is dit natuurlijk een zeer goede keus.
Is de dataverkeer van 500GB voldoende?
Dat moet voldoende zijn over een maand gemeten. Verkeer per dag kan uiteraard verschillen.
Nu horen wij goede verhalen over het Proserve netwerk. Zijn er andere goede vergelijkbare netwerken speciaal voor gameservers? Zijn er netwerken welke wij moeten vermijden, dus ongeschikt voor gameservers?
ProServe is een zeer goede partij, de kwaliteit van hun netwerk is zeer goed te noemen vergeleken met de (al dan niet directe) concurrentie. De manier waarop hun netwerk is opgebouwd (technische infrastrctuur) alsmede de combinatie en exchanges en transits zorgen voor zeer stabiele verbindingen. Lage pings dus en vrij van packetloss. Wij zitten nu sinds November 2004 bij ProServe, het was niet bepaald een eenvoudige keuze, gezien de kosten die we bij ProServe hebben voor rackspace en dataverkeer. Echter is dit het zeer zeker waard als je kijk wat je ervoor krijgt.

Om een voorbeeld te geven van hun service niceau, enige tijd geleden waren er grote problemen met de verbindingen van enkele Nederlandse netwerken naar België (Telenet). Netwerken die het verkeer via de NL-IX (KPN Eurorings) naar België stuurden hadden last van zeer veel packetloss. Even contact opnemen met ProServe en het verkeer wordt overgezet naar één van hun transits. Daarnaast is de combinatie transits, en dan met name Level(3) en UUNet) zeer goed voor gamehosting. Deze netwerken zijn van hoge kwaliteit en als we zien dat het verkeer hierover heen gaat weten we dat we ons geen zorgen hoeven te maken over de ping of eventuele packetloss.

Netwerken waar ik als gamehoster absoluut niet in gezien zou willen worden zijn Linkup, KDIS en nog wel een paar. Met name bij Linkup lijken problemen geen incidenten meer. Vandaag en gisteren ook zeer veel packetloss, dat kun je hier zien: SmokePing van uit Linkup (http://smokeping.nl/cgi/smokeping.cgi?target=Colocators.Netholding) (dit keer niet alleen woorden). Dit is een SmokePing vanuit het netwerk van iQarus / Linkup die meet naar andere netwerken. Lijkt me dat ik hier verder niets aan hoef toe te voegen. Zeer veel packetloss, iets wat funest is voor gameserver hosting. Wel even een opmerking dat de prijzen bij Linkup ook zeer laag zijn, dat moet ergens vandaan komen natuurlijk. Echt goede alternatieven voor ProServe zijn er weinig in mijn optiek. TRUE heb ik nog altijd mijn twijfels bij, blijft een groot experiment natuurlijk met de nieuwe Force10 apparatuur, waarbij wel gezegd moet worden dat het de laatste tijd prima uitziet.

Een andere reden waarom we uiteindelijk niet voor TRUE hebben gekozen is de hoeveelheid aan transits. Klint wellicht tegenstrijdig maar dat heeft te maken met de manier waarop het verkeer wordt afgehandeld. Uitgaand verkeer naar het buitenland gaat doorgaans wel over de 'betere' transits, maar ingaand zie je bij verschillende looking glasses toch vaak verkeer over de goedkopere transits gaan, een potientieel probleem wat we liever vermijden. Het lijstje van exchanges bij TRUE is wel indrukwekkend te noemen. XS4ALL blijft ook een goede partij, ondanks dat ze niet over een leuke transits lijst beschikken ziet het er altijd wel zeer stabiel uit, ook naar het buitenland. En op gebied van prijs / kwaliteiten verhouding zijn ze in mijn optiek erg sterk. Uiteindelijk heeft bij ons factor kwaliteit toch de overhand, en voorlopig zouden we niets anders willen.

twilightinc
01/07/05, 00:49
Ik wil niet veel zeggen hoor.. maar onze battlefield 2 servers komen beter tot hun uiting bij iQarus dan bij pro/true laat staan redbus.

Wij zijn dol op identieke systemen is lekker makkelijk in onderhoud. En Linkup had onderhoud in zijn netwerk. So what. Dat kan wel eens wat problemen opleveren. In iedergeval zijn ze er eerlijk in als er iets niet klopt. Wij worden gewoon opgelicht met het ligt aan je eigen hardware en het slechtste excuus wat ik daar hoorde je OS.

Tuurlijk hebben alle partijen zo zn pro's en vooral tegens;) maar ik denk dat prijs/kwaliteit op een gegeven moment heel anders word zodra je het woord SERVICE laat vallen. Ik betaal liever 2000 euro meer voor iets waar ik service krijg dan waar ik word afgeblaft als een klein hondje.

Mooie aan iQarus is dat het A scherp geprijst is. B je fatsoenlijk geholpen word. C de resellers en doorverkopers NOG BETER weten hoe het vaak zit en je direct antwoord kunnen geven en nog meer service verlenen. en D.... Tis veel beter beveiligd!

Voor de topic hoster: ik raad echt totaal geen AMD 64 aan. Ik zou voor de stabiliteit van een intel gaan misschien zelfs wel een 64bit xeon maar gewoon 533 xeons kunnen het ook goed aan hoor ;). AMD 64 klinkt allemaal erg leuk maar wij zien ze klappen en neergaan met al die leuke NForce4 chipsets en andere.

KDISS
01/07/05, 01:21
Er zijn inderdaad verhalen over dat ons netwerk internationaal niet
goed zou zijn. Helaas als ik steeds vraag naar bewijzen (packetloss)
of iets dergelijks haken mensen af. Natuurlijk zou het niet goed zijn
voor ons als ons netwerk internationaal niet goed zou zijn. Dan waren
wij gauw van de markt. Niet voor niets zitten er desondanks de
geruchten op webhostingtalk over ons netwerk veel gamehosters bij ons.

Ik kan u verzekeren dat als u of één van onze klanten een server
afnemen en ons netwerk blijkt niet te voldoen aan de eisen dat wij
hier natuurlijk alles op alles zullen zetten om u of onze klanten wel
tevreden te maken. En u heeft de garantie dat als wij onze verplichtingen
niet na komen dat u dan zonder meer van de server af kan komen.

MikeN
01/07/05, 02:05
Origineel geplaatst door mveldhuizen
Man die game kun je zo instellen als dat je wilt.. Heb er nu 6 lopen 32 slots en allemaal 1Mbit of 2Mbit (afhankelijk van de rates)
1 mbit? 32 slots? Dat is 31 kbit/s per speler, geloof je het zelf? :D

Het netwerk is ook heel erg belangrijk...
Wij hebben identieke bakken in Redbus(1 trans 1 pro 1 true 1 leaseweb) en Iqarus staan en de load in Iqarus is in het algemeen 5 % minder. Puur dankzij de verbinding.
:D
Lagere load door een betere verbinding, geniaal verzonnen wel.

mveldhuizen
01/07/05, 07:50
Tuurlijk is de load lager als de verbinding en de responses beter zijn. Anders krijg je hercalculatie... Deze zorgt eventueel voor lag. Dat counterstrike dit niet doet tja. Kan ik ook niks aan doen maar battlefield doet dit wel. UT ook.

Omega
01/07/05, 13:33
Omdat we eerst het netwerk goed willen testen beginnen wij met een iets "mindere krachtige server" namelijk een enkele AMD64/Opteron.

Bedankt voor alle informatie!

Aanbiedingen kunnen hier geplaats worden: Link (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=72391)

Nu heb ik toch nog een vraag. Wat voor harde schijf(en) raden jullie aan om in een dedicated gameserver voor Battlefield2 te stoppen?

SATA (Raid 0 - 1), SCSI of Raptors?

Mark17
01/07/05, 14:57
voor een totaal van 64 slots zal je toch aan 10 mbit moeten denken als ik het goed heb (zonder lager in te stellen). 500 GB lijkt me dan aan de geringe kant.
het linkup netwerk in iqarius heeft betere pings bij counterstrike/counterstrike source bij mij opgeleverd dan in leaseweb in redbus.
uiteraard kan ik nu mijn server bij linkup/iqarius zit wel geven als test IP counterstrike of enemy territory of beiden zijn mogelijk (via pm/mail).

ServerStrike.nl
01/07/05, 16:37
Origineel geplaatst door Mark17
voor een totaal van 64 slots zal je toch aan 10 mbit moeten denken als ik het goed heb (zonder lager in te stellen). 500 GB lijkt me dan aan de geringe kant

10mbit?..
Dat is denk ik wel heel erg veel...
En dat is wel heel erg veel meer dan 500gb..

Ook hier zijn test-ips te verkrijgen, maar dan in het leasewebnetwerk (bf2 - cs etc)

Gh0sty
01/07/05, 17:19
Origineel geplaatst door Omega

Nu heb ik toch nog een vraag. Wat voor harde schijf(en) raden jullie aan om in een dedicated gameserver voor Battlefield2 te stoppen?

SATA (Raid 0 - 1), SCSI of Raptors?

S-ata met 36 GB raptors werken goed genoeg.
als je scsi zou nemen is het eerder geld verspilling.

Het is wel handig als je je hdd's in raid 1 zet zodat als er iets met 1 van je disks gebeurt dat de andere het overneemt

Filipino
01/07/05, 17:27
Origineel geplaatst door KDIS
Er zijn inderdaad verhalen over dat ons netwerk internationaal niet
goed zou zijn. Helaas als ik steeds vraag naar bewijzen (packetloss)
of iets dergelijks haken mensen af. Natuurlijk zou het niet goed zijn
voor ons als ons netwerk internationaal niet goed zou zijn. Dan waren
wij gauw van de markt. Niet voor niets zitten er desondanks de
geruchten op webhostingtalk over ons netwerk veel gamehosters bij ons.

Ik kan u verzekeren dat als u of één van onze klanten een server
afnemen en ons netwerk blijkt niet te voldoen aan de eisen dat wij
hier natuurlijk alles op alles zullen zetten om u of onze klanten wel
tevreden te maken. En u heeft de garantie dat als wij onze verplichtingen
niet na komen dat u dan zonder meer van de server af kan komen.

Wij hebben tijd geleden bij u gezeten en op een paar (soms langdurige) netwerk problemen/onhoud is het verder inderdaad redelijk stabiel. Maar de pings van de gameservers zijn nouw niet echt heel laag, we hebben er wel eens een tickets voor aangemaakt , (die soms geen eens werd beantwoord ) en daar werd het door geschoven dat wij de CPU load te hoog zouden hebben terwijl dat totaal niet zo was...

MikeN
01/07/05, 19:37
Origineel geplaatst door mveldhuizen
Tuurlijk is de load lager als de verbinding en de responses beter zijn. Anders krijg je hercalculatie... Deze zorgt eventueel voor lag. Dat counterstrike dit niet doet tja. Kan ik ook niks aan doen maar battlefield doet dit wel. UT ook.
Bij UT gebeurd elke vorm van interpolatie client-side. Er zit tevens geen anti-lag zooi in UT ingebouwd. Dit itt bij Counterstrike en Counterstrike souce, waar dit soort grappen _wel_ allemaal in zitten (sv_unlag e.d. of hoe het heet)
De load zal er niet lager van worden, want of een pakketje nou 7 ms vertraging of 70 ms vertraging heeft maakt niets uit voor de berekening op zich, deze zal sowieso uitgevoerd moeten worden.

Omega
03/07/05, 01:49
Bedankt voor alle antwoorden. Onze keus is gemaakt!

frvge
03/07/05, 13:55
Wat zal een BF2 server op een Single Xeon 3 of 3.2 GHz, 1 GB RAM met 3 clients van 16 spelers ongeveer verbruiken? En is dit te doen? De eerste game server, dus heb nog niet veel ervaring...

JJFS
15/11/05, 00:57
Origineel geplaatst door KDIS
Er zijn inderdaad verhalen over dat ons netwerk internationaal niet
goed zou zijn. Helaas als ik steeds vraag naar bewijzen (packetloss)
of iets dergelijks haken mensen af. Natuurlijk zou het niet goed zijn
voor ons als ons netwerk internationaal niet goed zou zijn. Dan waren
wij gauw van de markt. Niet voor niets zitten er desondanks de
geruchten op webhostingtalk over ons netwerk veel gamehosters bij ons.

Ik kan u verzekeren dat als u of één van onze klanten een server
afnemen en ons netwerk blijkt niet te voldoen aan de eisen dat wij
hier natuurlijk alles op alles zullen zetten om u of onze klanten wel
tevreden te maken. En u heeft de garantie dat als wij onze verplichtingen
niet na komen dat u dan zonder meer van de server af kan komen.

Kon het niet laten dit bericht te posten, maar het is niet als een aanval bedoeld want ik ben tevreden met KDIS en ook hebben ze goede support.

http://www.dea-hq.com/members/devious/trace.jpg

De Portugezen in onze clan hebben dus dit probleem helaas, is niet 1 member maar zijn meerdere.
Heb je hier eindelijk je bewijs ;) (jk)

Dirkje
15/11/05, 01:15
Vage trace inderdaad. Moet wat aan te doen zijn lijkt me!

KDISS
15/11/05, 01:25
Origineel geplaatst door JJFS


Kon het niet laten dit bericht te posten, maar het is niet als een aanval bedoeld want ik ben tevreden met KDIS en ook hebben ze goede support.

http://www.dea-hq.com/members/devious/trace.jpg

De Portugezen in onze clan hebben dus dit probleem helaas, is niet 1 member maar zijn meerdere.
Heb je hier eindelijk je bewijs ;) (jk)

Vreemd probleem, dit zou betekenen dat geen verbinding van Abovenet
bij ons binnen kan komen. Gelukkig komen er wel verbindingen naar binnen. Meestal wordt dit probleem veroorzaakt door dat subnetmask verkeerd is ingestelt. Mocht je het probleem toch houden, dan verzoek ik je toch een email naar ons toe te sturen.

Ook vragen wij onze klanten om de mededelingen van colocontrolstation in de gaten te houden. Wij gaan binnenkort ons netwerk upgraden zodat wij nog meer stabielere verbindingen krijgen met kortere ping tijden.

KDISS
15/11/05, 01:31
Origineel geplaatst door Filipino


Wij hebben tijd geleden bij u gezeten en op een paar (soms langdurige) netwerk problemen/onhoud is het verder inderdaad redelijk stabiel. Maar de pings van de gameservers zijn nouw niet echt heel laag, we hebben er wel eens een tickets voor aangemaakt , (die soms geen eens werd beantwoord ) en daar werd het door geschoven dat wij de CPU load te hoog zouden hebben terwijl dat totaal niet zo was...

U heeft het over langdurige netwerk problemen, echter was u steeds de enige die hierover klaagt bij ons en op het forum. We hebben toen u geprobeerd te wijzen op dat de problemen op uw server waren en niet op ons netwerk. Helaas hebben wij u niet kunnen overtuigen. Wellicht dat u in de toekomst een server bij ons afneemt zodat wij u nogmaals kunnen overtuigen dat wij een stabiel netwerk hebben.

repsaj
15/11/05, 08:03
Dat Colocontrolstation doet ook vrij weinig op moment, beetje stuk

MikeN
15/11/05, 10:27
Dat de traceroute timeout zegt niet zoveel, dat kan gewoon een firewall zijn. De hoge pings vanaf de router van KDIS komen waarschijnlijk doordat de route terug een beetje brak is, misschien dat je een traceroute vanaf de andere kant naar KDIS kan mailen ofzo, dan pas valt er te zien waar het probleem ligt :)

JJFS
15/11/05, 11:46
Hij heeft geen problemen met ping naar mijn server thuis en hij heeft 4mbit.
Ook is dit probleem niet altijd geweest maar sinds de laatste maand...

KDISS
15/11/05, 15:09
Origineel geplaatst door JJFS
Hij heeft geen problemen met ping naar mijn server thuis en hij heeft 4mbit.
Ook is dit probleem niet altijd geweest maar sinds de laatste maand...

We gaan nu wel een beetje offtopic. Probleem is inmiddels als het goed is opgelost. Het bleek dat de route terug ging over KPN. We filteren nu KPN eurorings eruit. We hadden in het verleden vaker problemen bij hun. We kregen deze routes via een private peering partner.

[root@www root]# mtr 213.13.135.189
Matt's traceroute [v0.52]
www.colocontrolstation.com Tue Nov 15 16:09:36 2005
Keys: D - Display mode R - Restart statistics Q - Quit
Packets Pings
Hostname %Loss Rcv Snt Last Best Avg Worst
1. 193.138.204.223 0% 117 117 0 0 0 0
2. fe0-38.sw1.KDIS.ams1.above.net 0% 117 117 2 1 4 147
3. so-0-0-0.mpr1.ams5.nl.above.net 0% 117 117 1 1 2 36
4. so-5-0-0.cr2.lhr3.uk.above.net 0% 116 116 15 15 15 42
5. pos2-0.mpr2.lhr1.uk.above.net 0% 116 116 15 14 15 16
6. E-LON-cor-R2fe911.uklon.ecs-ip.net 0% 116 116 19 18 19 20
7. lon1-cr1-po-10-0.cprm.net 0% 116 116 19 18 19 19
8. lis2-cr1-po-15-0.cprm.net 0% 116 116 57 56 56 57
9. lis1-br1-gi-9-0.cprm.net 0% 116 116 57 56 62 222
10. telepac5.cprm.net 0% 116 116 57 57 58 107
11. lgsr2.telepac.net 0% 116 116 52 51 52 85
12. 213.13.135.189 0% 116 116 52 51 52 63

JJFS
15/11/05, 15:59
Laatste post off-topic van mij.

Het probleem schijnt nu verholpen te zijn, ping is nu 60.
Dus goeie zaken KDIS ;)