PDA

Bekijk Volledige Versie : Veiligheid van datacenters



Triloxigen
29/06/05, 16:06
Er is al veel gesproken over de veiligheid van de DC's in Nederland, vaak is dit wel enigzins in orde.
Maar laten we het eens hebben over een flinke dosis geweld >:).

Wat zou er gebeuren als er een ontevreden klant met een autobom langs Telecity gaat staan, of dat een geirriteerde vrouw met wat staafjes bij Redbus naar binnen wandeld.

Dat er bij de Cyberbunker weinig gebeurt mag ik hopen, maar tegen welk bruut gebeld zijn andere DC's beschermt?

(Naar aanleiding van de autobom in de parkeerkelder ;))

XS-24
29/06/05, 16:11
Welke parkeerkelder?

InstantXs
29/06/05, 16:15
Volgens mij is Trilox wat van plan ;)

Triloxigen
29/06/05, 16:17
Origineel geplaatst door XS-24
Welke parkeerkelder?

Ging over een DC aan de vrijmarkt in Amsterdam, weet even de naam niet meer, had er nog nooiy van gehoord.


Origineel geplaatst door InstantXs
Volgens mij is Trilox wat van plan ;)


Nee, momenteel zijn er geen plannen ;)

Basic-it
29/06/05, 16:17
Nou ik vind het wel goed dat hij hier over na denkt want wat als er bij redbus een vliegtuig naar binnen komt dan is er een boel infrastructuur naar de knoppen waar onder vele bedrijven. Want vooral in deze tijd is niks meer gek wat er gebeurt.

Jolodo
29/06/05, 17:29
ik ken maar 1 superveilig DC en dat is van KLM. Deze is gegarandeerd kernbom-proof en met hulp van het Nederlandse leger gebouwd.

Ik weet dat daar nog een paar metertjes leeg staan, dus voor wie echt veilig wil.....

Jolodo
29/06/05, 17:32
Triloxigen, ik heb even gecheckt naar de veiligheid van de parkeergarage i.c.m. het DC in MAASTRICHT bij de VRIJTHOF en NIET in Amsterdam en die is bestand tegen ontploffende benzine- en LPGtanks. Daarnaast kan je alleen de garage binnen als je klant bent daar, is beveiligd als een gemiddeld fort heb ik me laten verzekeren.

Dussem....ik voel me nog steeds veilig daar met m'n HA omgeving.

Deltafox
29/06/05, 18:05
intressant vraagstuk, maar wat ik me nog meer afvraag... als je een 4U server vol duwt met C4 ofzo en 1 of meerdere per datacenter zou colocaten...

kan je ze mooi via internet aansturen en koppakee...

ik denk dat dat een veel zwakker punt is, wat jullie?

Danger
29/06/05, 18:23
Kom je aan bij redbus:

Hallo, mogen wij binnen? wij zouden graag een server komen plaatsen

Receptie: Tuurlijk .. "Poorten gaan open"

Na 1 uur werk met het ophangen van de server en het fixen van je utp etc etc ga je naar huis.

Heel blij kom je thuis met je nieuwe server. Om even te testen ping je de "Bom server" en ontploft het hele datacenter.

Een paar seconde later ligt wht down omdat er 10021030123 bezoekers zijn die posten over Redbus down times :D

Ofja.. staat de hoster van dit forum toevallig in Redbus? :P
Want ja.. dan valt er niks meer te posten denk ik :D

XS-24
29/06/05, 18:37
Origineel geplaatst door Deltafox
intressant vraagstuk, maar wat ik me nog meer afvraag... als je een 4U server vol duwt met C4 ofzo en 1 of meerdere per datacenter zou colocaten...

kan je ze mooi via internet aansturen en koppakee...

ik denk dat dat een veel zwakker punt is, wat jullie?

Kan gewoon lijkt mij, ben er nog nooit opgecontroleerd :D.

joriz
29/06/05, 18:50
Zoals de man van Cyberbunker al zei. Je kan het van buiten nog zo goed beveiligen maar als er iemand binnen is dan kan het dus toch gevaarlijk worden (denk aan brand in Cyberbunker).

Maar dat vliegtuig-proof lijkt me wel wat. Hier had ik al vaker over gedacht dat er terroristen kunnen zijn die graag een bepaalde site uit de 'lucht' willen hebben.
Echter weet ik niet of het deze kosten wel waard is aangezien je dan niet meer even goedkoop een rack kan huren. Ook is het internet goed gedecentraliseerd. Als 1 datacenter wegvalt zullen wel veel mensen klagen maar 99,99% van het internet werkt gewoon nog. Ook neem ik aan dat bedrijven als Google meerdere locaties hebben en dat Whitehouse.gov ook niet ergens in een houten schuur staat.

Triloxigen
29/06/05, 19:05
Origineel geplaatst door Jolodo
Triloxigen, ik heb even gecheckt naar de veiligheid van de parkeergarage i.c.m. het DC in MAASTRICHT bij de VRIJTHOF en NIET in Amsterdam en die is bestand tegen ontploffende benzine- en LPGtanks. Daarnaast kan je alleen de garage binnen als je klant bent daar, is beveiligd als een gemiddeld fort heb ik me laten verzekeren.

Dussem....ik voel me nog steeds veilig daar met m'n HA omgeving.

Ik dacht dat je het over Amsterdam had, excuses.
Maar klant worden is niet zo'n probleem, dus dat gaat al niet op.

Zoals eerder gezegd, een server vol met C4 heeft heel wat inpakt, c4 ontploft als het wat stroom oid krijgt een flitser van een camera volstaat al. In dit geval hang je de server aan een reboot switch., zo gauw daar stroom vanaf komt *poef*.

Google heeft overigens zo'n 20.000 servers verdeeld over een 100tal DC's. ;)
En als een aantal DC's de lucht in gaan dan heeft Nederland geen internet meer ;)
Niet zo lamg geleden was er een kabelbreuk bij 1 van de 2 kabels tussen Adam en ergens Amerika, dat was al goed te merken.

Glenn
29/06/05, 19:47
Dan nog, je zult dit met niets redden. Vliegtuig op Redbus, Telecity, Nova, SBP, iQarus. Ze zullen allemaal plat zijn. Hoe doen ze dat bijvoorbeeld in Amerika? Zijn ze daar wel kernproof? Wat betreft KLM DC. Je kan dan wel niet het DC bereiken, bommetje op de twee verkeerstorens en je missie is ook geslaagd ;)

Deltafox
29/06/05, 19:54
Origineel geplaatst door Glenn
[...] Wat betreft KLM DC. Je kan dan wel niet het DC bereiken, bommetje op de twee verkeerstorens en je missie is ook geslaagd ;)

ligt eraan wat je missie is :D

flen
29/06/05, 20:03
Origineel geplaatst door Deltafox
intressant vraagstuk, maar wat ik me nog meer afvraag... als je een 4U server vol duwt met C4 ofzo en 1 of meerdere per datacenter zou colocaten...

kan je ze mooi via internet aansturen en koppakee...

ik denk dat dat een veel zwakker punt is, wat jullie?

Hoe kom je er op man :D

XBL
29/06/05, 20:21
Origineel geplaatst door Triloxigen
Niet zo lamg geleden was er een kabelbreuk bij 1 van de 2 kabels tussen Adam en ergens Amerika, dat was al goed te merken. Of een heel land zonder internet, hebben wij het nog goed voor elkaar: klik (http://www.computable.nl/nieuws.htm?id=693927).

Ik denk dat vliegtuig rampen niet bepaald te beveiligen zijn. Dan moet je dus bunkers onder de grond gaan zetten. Zelfde geld voor server gevuld met explosief materiaal: je kan daar practisch gezien niet op controleren. En zelfs al laat je iemand z'n server open schroeven, dan zijn er vast nog wel andere foefjes (vul je schoenzolen met C4 ofzo :)).

Oplossing hiervoor is om je servertjes in verschillende datacentra te zetten. Liefst verspreid over de wereld (in ieder geval niet in dezelfde stad). De andere oplossing noemde ik hierboven al: bunkers onder de grond; privé, om aanslagen van binnenuit te voorkomen. Maar ik denk dat de kosten daarvan niet opwegen tegen de lagere kosten van het plaatsen van je servers verspreid over de wereldbol.

Jochem

XS-24
30/06/05, 00:05
Iemand verzekerd tegen ontploffende servers en vliegtuig aanslagen :D?

MediaServe
30/06/05, 00:28
Origineel geplaatst door XS-24
Iemand verzekerd tegen ontploffende servers en vliegtuig aanslagen :D? Volgens mij geeft geen enkele verzekering dekking voor terroristische aanslagen of oorlog.

xserve
30/06/05, 01:01
Toen ik naar Shuberg Philis liep laast, toen moest ik er ook aan denken. Ik dacht "hoe veilig kan een datacenter zijn als het onder een vliegroute ligt bij vlakbij de start en langsbaan. De kans dat er een vliegtuig naar beneden komt is klien, maar dat hij juist DAAR naar beneden komt is relatief behoorlijk groot. Als het mis gaat is het meestal bij het opsteigen of landen.

XF-RICK
30/06/05, 01:07
Origineel geplaatst door xserve
Toen ik naar Shuberg Philis liep laast, toen moest ik er ook aan denken. Ik dacht "hoe veilig kan een datacenter zijn als het onder een vliegroute ligt bij vlakbij de start en langsbaan. De kans dat er een vliegtuig naar beneden komt is klien, maar dat hij juist DAAR naar beneden komt is relatief behoorlijk groot. Als het mis gaat is het meestal bij het opsteigen of landen.

Weet je wel hoeveel DC's er op Schiphol-Rijk zitten? Ghehe, de kans dat een vliegtuig naar beneden komt is redelijk klein, de kans dat het precies op het datacenter terecht komt is nog veel kleiner.

Of heb jij Onur Air besteld? :D

Deltafox
30/06/05, 01:20
ja novaxess ligt echt precies onder de aanvliegroute van een landingsbaan, niet een van de meest gebruikte maar er komt toch regelmatig een vliegtuig overheen vliegen. laatst stond ik in de cage-ruimte waar toch al redelijk wat lawaai heerst van de servers en de koeling maar zo'n dikke boeing hoor je gewoon nog door het kabaal heen overvliegen.

of novaxess een vliegtuig-proof dak heeft... volgens mij niet :)

maar dat een vliegtuig precies boven novaxess mijn servers verplettert die kans is wel niet zo klein, ik slaap er iig niet slechter door, weltrusten ;)

XS-24
30/06/05, 01:21
Origineel geplaatst door xserve
Toen ik naar Shuberg Philis liep laast, toen moest ik er ook aan denken. Ik dacht "hoe veilig kan een datacenter zijn als het onder een vliegroute ligt bij vlakbij de start en langsbaan. De kans dat er een vliegtuig naar beneden komt is klien, maar dat hij juist DAAR naar beneden komt is relatief behoorlijk groot. Als het mis gaat is het meestal bij het opsteigen of landen.


Goedkope grond....

XF-RICK
30/06/05, 01:36
Origineel geplaatst door XS-24



Goedkope grond....

Denk dat je beter een datacenter in de binnenstad van Groningen neer kan zetten dan op Schiphol-Rijk qua kosten.

Welliswaar zijn de kosten om het te beveiligen en kosten voor verzekering wat hoger.

wowzie
30/06/05, 01:47
Origineel geplaatst door XS-24



Goedkope grond....

Goedkoop.. enig idee waar je over praat? De locatie van SchubergPhilis is duur, de duurste in dat gebied.

Een m2 kantoorruimte in dezelfde straat kost al EUR ~170-200... Dat is wel even wat duurder dan jouw Redbus/Iquaris? locatie van ~ EUR 110

Designerhosting
30/06/05, 02:53
Ik ga er vanuit dat indien een vliegtuig neerstort op een datacentrum dat het erg klote is, maar dat veel klanten er wel begrip voor hebben. Zo snel mogelijk dus andere servers huren en backup uploaden, nameservers wijzigen etc. Maar een beetje begrip zal er vast zijn met zon ramp. Maar niet bij vliegvelden in de buurt gaan zitten helpt ook natuurlijk :-)

Triloxigen
30/06/05, 07:34
Origineel geplaatst door MediaServe
Volgens mij geeft geen enkele verzekering dekking voor terroristische aanslagen of oorlog.

Natuurrampen zijn ook niet verzekerd :)
Je kunt tegenwoordig wel je apart verzekeren tegen terrorisme, maar is duur en heeft veel haken en ogen.

XS-24
30/06/05, 09:51
Grond onder een vliegroute zou toch goedkoper moeten zijn van Vlakbij het centrum?

De prijs zal wel weer stijgen omdat er veel kantoren zitten...?

Toon
30/06/05, 10:45
Via Interpolis heb ik Terrorismedekking :)

Triloxigen
30/06/05, 10:53
Origineel geplaatst door XS-24
Grond onder een vliegroute zou toch goedkoper moeten zijn van Vlakbij het centrum?

De prijs zal wel weer stijgen omdat er veel kantoren zitten...?

Een bedrijf waar ik een keer zaken mee heb gedaan zat langs Eindhoven Airport gevestigd, als er een militair vliegtuig opsteeg wist je het wel :x
Hun kennende wil dat zeggen dat het daar erg goedkoop is :+

Triloxigen
30/06/05, 10:54
Ik las toenstraks op een hostings website (zag er cheap uit, weet niet meer welke) dat het datacenter bomvrij was.

Ik mag hopen dat het bomvrij is ja :| ;)

xserve
30/06/05, 10:55
Ik denk niet dat bedrijven als Microsoft en UPC op goedkope grond gaan zitten. Juist zo duur mogelijk. Zie je hier in Arnhem ook. Is er een terein wat super duur is en waar je enkel een pand uit kunt kiezen en niet zelf laten ontwerpen. Zie je aan de andere kant van de weg ook een terein, wat maar de helft kost. En waar je alles mag bouwen wat je wil. En toch zitten bedrijven als Getronics en dergelijke daar.

Als het maar duur is.


Origineel geplaatst door XF-RICK
Weet je wel hoeveel DC's er op Schiphol-Rijk zitten? Ghehe, de kans dat een vliegtuig naar beneden komt is redelijk klein, de kans dat het precies op het datacenter terecht komt is nog veel kleiner.
De kans is wel klein. Maar ik bedoel dat de kans daar bijna het grootste is van heel Nederland. Omdat ongelukken vaak tijdens het vertrek en landing gebeuren...

froggie
30/06/05, 11:53
Als je dan zo nodig het internet in dit land wil lamleggen kun je denk beter zorgen dat het NIKHEF complex en TC2 met de grond gelijk worden gemaakt. Je hebt dan zo'n groot deel van de AMS-IX uit de lucht gehaalt dat het best een poosje gaat duren voor dat weer in de lucht is.

Wil je de klus echt afmaken dan gooi je meteen ook de DC's van Level3 en KPN plat en de locatie van SARA in het Science Park. Dan heb je meteen ook de grote carriers buiten spel gezet.

Maar goed, voor een dergelijke actie heb je toch minstens 5 of 6 grote vliegtuigen nodig of een goed gecoordineerde aanval met C4 gevulde servers en/of autobommen, dus ik denk dat het wel zal loslopen :p

Toon
30/06/05, 11:54
Zeg, willen we AUB niet hier dingen gaan speculeren en mensen op ideeën gaan brengen, je weet nooit wat voor gek hier rond loopt.

blaaat
30/06/05, 12:22
Terroristen communiceren zelf ook veel via internet, waarom zouden ze dat nou weer plat willen leggen?

Ik denk dat als ze Telefoon plat legge dat een leuker probleem is...

Triloxigen
30/06/05, 12:25
Met TC2 ben je al een heel eind, delen van @Home en xs4all bevinden zich daar.
(Doe het niet, want Webzilla zit daar ook ;))

Telefoon plat leggen is niet origineel meer, dat ligt iedere oud/nieuw al plat.

XF-RICK
30/06/05, 13:50
Origineel geplaatst door Triloxigen
Met TC2 ben je al een heel eind, delen van @Home en xs4all bevinden zich daar.
(Doe het niet, want Webzilla zit daar ook ;))

Telefoon plat leggen is niet origineel meer, dat ligt iedere oud/nieuw al plat.

Hebben we al aan de gevaren buiten de datacenters gedacht? Gewoon glasleiding omhoog trekken, is het ook toedeloe.

XBL
30/06/05, 13:54
Origineel geplaatst door XF-RICK


Hebben we al aan de gevaren buiten de datacenters gedacht? Gewoon glasleiding omhoog trekken, is het ook toedeloe. Meestal liggen er wel meerdere lijntjes, hoor. Anders helpt je redunatie natuurlijk nog voor geen ene mallemoer. Ik denk zomaar dat het zelfs wel eens is voorgekomen dat een overenthousiaste stratenmaker, waterleiding legger, whatever persoon een draadje gesloopt had.

Jochem

JROnline
30/06/05, 14:49
Iemand verzekerd tegen ontploffende servers en vliegtuig aanslagen ?

Wij hebben alle servers verzekerd met een elektronica verzekering van Nationale Nederlanden, waarbij standaard (op de polis met hoofdletters genoemd..) Terrorisme Dekking zit.

Unixadmin
30/06/05, 14:58
Origineel geplaatst door JROnline


Wij hebben alle servers verzekerd met een elektronica verzekering van Nationale Nederlanden, waarbij standaard (op de polis met hoofdletters genoemd..) Terrorisme Dekking zit.
Probleem opgelost. Nu kan ik rustig gaan slapen. :)
Maare ontploffende servers en vliegtuigaanslagen zal niet gauw loslopen. Zo belangrijk is Ned. ook nou weer niet.

Triloxigen
30/06/05, 15:16
Origineel geplaatst door domper

Probleem opgelost. Nu kan ik rustig gaan slapen. :)
Maare ontploffende servers en vliegtuigaanslagen zal niet gauw loslopen. Zo belangrijk is Ned. ook nou weer niet.

Denk ook niet dat er iets in Nederland zal gebeuren., juist omdat het een belangrijk land is. Nederland is een doorvoerhaven voor terroristen..

XF-RICK
30/06/05, 15:52
Origineel geplaatst door XBL
Meestal liggen er wel meerdere lijntjes, hoor. Anders helpt je redunatie natuurlijk nog voor geen ene mallemoer. Ik denk zomaar dat het zelfs wel eens is voorgekomen dat een overenthousiaste stratenmaker, waterleiding legger, whatever persoon een draadje gesloopt had.

Jochem

Tuurlijk liggen er meerdere lijntjes, ik bedoel alleen maar te zeggen dat het eventueel een stuk makkelijker is om een paar "draadjes" uit de grond te graven dan met een vliegtuig even op het dak "landen".

Anyway er is totaal geen reden om een datacenter aan te vallen, blaas dan het vrijheidsbeeld op de dam omver ofzo.

:)

euro-access
30/06/05, 17:09
de kans dat een vliegtuig op tc2 of nikhef stort is net zo groot als op schiphol-rijk.

heel regio Amsterdam is een risico gebied. Hoelang zit Schiphol er al
hoeveel vliegtuigen komen en vertrekken?

tot nu toe 1 x fout gegaan in de bijlmer. Dus hoe groot is de risico dat ze precies op het dak van een pand op Schiphol-rijk neer komen?
klein. heel klein.

XF-RICK
30/06/05, 17:28
Origineel geplaatst door euro-access
de kans dat een vliegtuig op tc2 of nikhef stort is net zo groot als op schiphol-rijk.

heel regio Amsterdam is een risico gebied. Hoelang zit Schiphol er al
hoeveel vliegtuigen komen en vertrekken?

tot nu toe 1 x fout gegaan in de bijlmer. Dus hoe groot is de risico dat ze precies op het dak van een pand op Schiphol-rijk neer komen?
klein. heel klein.

Hey daar loopt een WHTer, DIVE DIVE DIVE, crash crash :D

ThePostman
30/06/05, 17:33
Die c4 in een 4u kast vind ik erg goed moet ik zeggen...verdacht goed ;)

Maareh...ik denk dat er meer kans is dat 1 of andere slimmerik echt c4 in zijn kastje gooit dan dat er een vliegtuigje een bezoekje komt brengen in een datacenter...

Triloxigen
30/06/05, 18:21
Ook goedkoper..
Een vlieftuig kapen en laten crashen kost minimaal 1 mensenleven en bij voorkeur ook nog een vliegbrevet (je moet dat ding immers ergens heen sturen).

En een anders gewoon een 4u servers, paar kilo C4 en detonator.

XF-RICK
30/06/05, 20:57
Origineel geplaatst door Triloxigen
Ook goedkoper..
Een vlieftuig kapen en laten crashen kost minimaal 1 mensenleven en bij voorkeur ook nog een vliegbrevet (je moet dat ding immers ergens heen sturen).

En een anders gewoon een 4u servers, paar kilo C4 en detonator.

Mensen hebben het over C4, denk jij dat als jij een paar kilo C4 koopt dat het niet opvalt? Explosieven vallen nou eenmaal op.

Iets verkloten en het op een ongeluk laten lijken, dat is pas een kunst.

jagermaster
30/06/05, 21:31
Origineel geplaatst door XF-RICK


Mensen hebben het over C4, denk jij dat als jij een paar kilo C4 koopt dat het niet opvalt? Explosieven vallen nou eenmaal op.

Iets verkloten en het op een ongeluk laten lijken, dat is pas een kunst. explosieven maak je zelf, dat is niet de kunst. Ook als je het koopt valt het niet op. Er zijn genoeg manieren op het binnen te krijgen uit het buitenland. Denk dat ik zou kiezen voor niet alleen C4 te gebruiken. Weet niet precies hoe het Double knock water mist suppression system werkt, maar weet wel dat er met een verhoogde druk wordt gewerkt. Door eerst een rookbom af te laten gaan zal dit systeem in werking treden. Door hierna een met C4 opgebouwede spijkerbom eventueel in combinatie met een EMP-bom te laten afgaan denk ik wel dat je een groot deel van een floor netjes hebt opgeruimd.

Glenn
30/06/05, 22:12
Origineel geplaatst door XS-24
Grond onder een vliegroute zou toch goedkoper moeten zijn van Vlakbij het centrum?

De prijs zal wel weer stijgen omdat er veel kantoren zitten...? Grond nabij Schiphol (en dat is Schiphol-Rijk zeer zeker) is duur, aangezien het bij een internationaal knooppunt zit. Ideaal dus! Moet de bestemming van het gebied wel kantoorruimte zijn, als je op dezelfde plek een woonbestemming hebt is het heeeel goedkoop. Echt, de bestemming scheelt zoveel in prijs (ja ik werk bij een makelaarskantoor ;)).

Triloxigen
01/07/05, 10:49
Origineel geplaatst door XF-RICK


Mensen hebben het over C4, denk jij dat als jij een paar kilo C4 koopt dat het niet opvalt? Explosieven vallen nou eenmaal op.

Iets verkloten en het op een ongeluk laten lijken, dat is pas een kunst.

C4 koop je op plaatsen waar er niet over gepraat wordt, dus opvallen.. nee..
Het invoerne uit buitenland is ook geen probleem, gewoon over grens rijden als iedere ander persoon en er is niks aan de hand.

Rik
01/07/05, 11:01
en als er 5 man met een rugzakje C4 de grootste DC's in NL bezoeken om hun (jaren eerder-) aangeschafte servertje te beheren, dan komen ze allemaal binnen...

Het effect van 5 ontplofte DC's zal huge zijn (landelijke communicatie) aangezien ook de telefonie op servers gebouwd is.

Eigenlijk gek dat het zo mogelijk is....

XS-24
01/07/05, 11:05
Echt raar ja, het is allemaal zo goed beveiligt maar als je wil kan je zo naar binnen. Te bedenken dat ik altijd een koffer met gereedschap, kabels etc mee heb, wordt nooigt ingekeken...