PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrijstelling BTW voor belgen?



webXpressions
23/06/05, 22:26
WHT'ers,

Ik heb een vraag over de vrijstelling van BTW voor belgen. Wanneer geldt het 0%-tarief nou eigenlijk? Geld dit over iedere belg, of enkel bedrijven met geldig belgisch BTW-nummer.

Mocht het zo zijn dat het voor iedereen geld, dus ook consumenten. Ben ik dan verplicht om deze regel toe te passen?

Zelf ben ik een nederlands bedrijf, inschreven bij KVK.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

euro-access
23/06/05, 22:49
bedrijven binnen de EU met een BTW nummer vallen onder btw EU
dus 0%

dus BE ook.

alleen aan particulieren waar dan ook moet je 19% btw berekenen

webXpressions
23/06/05, 23:23
Oke Bedankt!

DutchTSE
24/06/05, 03:17
waarom zie je dan overal staan: voor belgische klanten geen btw...als het voor iedereen geld.

En als je dus geen btw heb betaald dan kan je het dus ook niet aftrekken aan einde van het jaar (retorisch vraagje wat bevestiging nodig heeft ;))

Jamai
24/06/05, 05:14
Inderdaad mag je aan Belgische bedrijven geen BTW rekenen. Je moet dan wel het BTW-nummer van de klant op de factuur tonen.

Zij kunnen het logischerwijs ook niet aftrekken inderdaad want ze betalen het niet, maar jij hoeft het ook niet af te dragen ;)

crazycoder
24/06/05, 08:54
Origineel geplaatst door Jamai
Inderdaad mag je aan Belgische bedrijven geen BTW rekenen. Je moet dan wel het BTW-nummer van de klant op de factuur tonen.

Zij kunnen het logischerwijs ook niet aftrekken inderdaad want ze betalen het niet, maar jij hoeft het ook niet af te dragen ;)
Geen idee of er sprake is van niet mogen. Als het niet noodzakelijk is dan is het in ieder geval niet klantvriendelijk om het wel in rekening te brengen.

Trek in ieder geval even bij de belastingdienst na of het een geldig nummer is. Zij sturen daar kosteloos een schriftelijke bevestiging van. Altijd handig om te bewaren..

webXpressions
24/06/05, 11:12
Maar voor gewone buitenlandse consumenten geldt dus altijd gewoon het 19% nederlandse btw tarief?

Dotdns
24/06/05, 11:25
Ale , ik Den Belg zal uitleggen :D

Aan btw plichtig met een btw N° moet je geen BTW aanrekenen , aan consument WEL !! omdat ze geen btw appart betalen aan de belgishe staat hiervoor.
Bedrijven doen dat wel.

dus aan uw belgishe consument ( particulier genoemd ) WEL 19%
je moet ook uw verkopen kunnen bewijzen aan de kvk toch , anders is dit zwart verkoop
aan bedrijf ( mits btw) NIET !!, omdat ze de belgishe staat hun zaken al genoeg vullen , via uw facturen , moeten ze hier de btw op betalen !

dit omkeerbaar ook.
aan NL bedrijven , rekenen wij geen 21%
aan particulieren WEL

Nu weet je het !
;)

webXpressions
24/06/05, 11:38
Origineel geplaatst door uhosting
Ale , ik Den Belg zal uitleggen :D

Aan btw plichtig met een btw N° moet je geen BTW aanrekenen , aan consument WEL !! omdat ze geen btw appart betalen aan de belgishe staat hiervoor.
Bedrijven doen dat wel.

dus aan uw belgishe consument ( particulier genoemd ) WEL 19%
je moet ook uw verkopen kunnen bewijzen aan de kvk toch , anders is dit zwart verkoop
aan bedrijf ( mits btw) NIET !!, omdat ze de belgishe staat hun zaken al genoeg vullen , via uw facturen , moeten ze hier de btw op betalen !

dit omkeerbaar ook.
aan NL bedrijven , rekenen wij geen 21%
aan particulieren WEL

Nu weet je het !
;)

Geheel duidelijk :D

Dotdns
24/06/05, 11:46
Flateur , :D
Dank u :W:

Cyberdevil
24/06/05, 11:53
Origineel geplaatst door uhosting
Ale , ik Den Belg zal uitleggen :D

Aan btw plichtig met een btw N° moet je geen BTW aanrekenen , aan consument WEL !! omdat ze geen btw appart betalen aan de belgishe staat hiervoor.
Bedrijven doen dat wel.

dus aan uw belgishe consument ( particulier genoemd ) WEL 19%
je moet ook uw verkopen kunnen bewijzen aan de kvk toch , anders is dit zwart verkoop
aan bedrijf ( mits btw) NIET !!, omdat ze de belgishe staat hun zaken al genoeg vullen , via uw facturen , moeten ze hier de btw op betalen !

dit omkeerbaar ook.
aan NL bedrijven , rekenen wij geen 21%
aan particulieren WEL

Nu weet je het !
;)

Wat zijn wij Belgen toch slim :D

Sorry voor off-topic maar ik kon het niet laten :D

frankske
24/06/05, 12:58
Vergeet wel niet dat je dit anders moet aangeven op je BTW aangifte. In feite is het een nul-operatie. Stel dat jij een BTW-plichtig Nederlands bedrijf bent.

- Als een Nederlands bedrijf bij je koopt ter waarde van 100 eur, reken je 119 eur, en stort je op het einde van het kwartaal/maand 19 eur door naar de Nederlands BTW-administratie. Maw: jij houdt 100 eur over (119 - 19). Je klant geeft gewoon aan dat hij al 19 eur betaald heeft, en trekt dat af van de som die hij moet doorstorten aan de BTW-administratie. Maw: je klant heeft 100 eur betaald (119 aan jou - 19 dat het mag aftrekken van zijn btw-aangifte).

- Als je nu aan een Belgische (of Franse, of Duitse, of Engelse, ...) klant met BTWnummer verkoopt, reken jij 0% btw (er moet wel een bepaalde vermelding daarvan op je factuur!), dus 100 eur. Uiteraard moet jij hiervan niks afdragen aan de BTW-administratie (wel vermelden), want je hebt ook geen BTW ontvangen van je klant. Jij krijgt dus gewoon netjes 100 eur, hetzelfde als hierboven. Je Belgische klant heeft 100 eur aan jouw betaald, maar daar zat 0 eur BTW bij. Je Belgische klant kan die BTW dus ook niet recupereren of aftrekken van wat hij de Belgische BTW-administratie zou moeten. Je klant heeft dus 100 eur betaald.

In the end is het een nul-operatie en komt het op hetzelfde neer, alleen heb je in het eerste geval "virtueel" eventjes meer geld (en meer cash): je ontvangt immers 119 eur, en moet maar binnen een maand/binnen 2 maand/... die 19 eur doorstorten.

mvg,

Frank

DutchTSE
24/06/05, 14:11
weer een belg met een geniaal antwoord :D het is voor mij ook helemaal duidelijk ;)

Jefke
24/06/05, 14:18
hmm... Wel hier gebeuren heel veel fouten, en de meesten weten dit inderdaad niet, maar...

Indien je als Nederlands bedrijf een dienst verleent aan een Belgisch bedrijf vanop het Nederlands grongebied dan moet je WEL 19% btw aanrekenen. Omgekeerd is dit ook zo, 21% dan.

vb (het gaat hier dus enkel over B to B):
- Jij hebt als Nederlands bedrijf een server staan in Nederlend, en verhuurt die aan een Belgisch bedrijf: Wel btw.
- Jij hebt als Nederlands bedrijf een server staan in Belgie en verhuurt die aan een Belgisch bedrijf: Geen btw.
- Jij maait het gras als Nederlands bedrijf bij een Belgisch bedrijf in Belgie, geen BTW.

Het Belgisch bedrijf moet dan zijn btw gaan recupereren bij de Nederlandse staat.

Dit alles onder het met motto: Waarom gemakkelijk als het moeilijk kan! :-)

frankske
24/06/05, 15:00
Er is een Europese BTW richtlijn (ben vergeten welk nummer) dat zegt dat internet/e-commerce/... diensten onder die "0%-regel" vallen.

Wat wel zo is, is dat als je als Belgisch bedrijf een server in Nederland koopt (in een winkel, of in .NL laat leveren) en je plaatst die in Nederland, je wel (Nederlandse) BTW moet betalen.

Dotdns
24/06/05, 15:23
- Jij hebt als Nederlands bedrijf een server staan in Nederlend, en verhuurt die aan een Belgisch bedrijf: Wel btw.

Sorry maar niet akkord.
Na contact met de belasting dienst van ST-Niklaas en de vraag gesteld te hebben ,

Vanuit NL een dienst verlenen aan een belgische bedrijf GEEN btw !
anders worden er btw betaald in BE en in NL !
Vanuit NL server in Belgie , en dienst verlenen , val te zien of het bedrijf BTW in belgie is of NL.
IN be WEL btw >> in NL geen btw voor de belgische klant , enz.. enz...

Een NL kvk nummer moet geen BTW aanrekenen aan een BE btw plichtig !
En een BE btw plichtig moet geen BTW aanrekenen aan een NL kvk houder

Dit bevestig toch de 2 eerste verhaal van mij en frankske
Dit aangevraagde bij de belasting diensten.
En nogal goed , anders zat ik zelf met de probleem , want we hebben dat nooit toegepast !
NL bedrijven met kvk betalen nooit btw.
Ik met mij resselers account voor domeinaam , wordt ons ook nooit btw gevraagde.
Wat hier nog eens als bevestiging kan gezien worden

Slash
24/06/05, 16:19
Hoe zit dit met verkopen aan bedrijven of partikulieren BUITEN de EU?

Ik heb laatst een hostingpakket verkocht aan een bedrijf uit Bonaire bijvoorbeeld

Grtz, jeroen

Dotdns
24/06/05, 18:25
Wel uw btw aanrekenen
hier doen we het zo , nooit probleem mee gehad

( dat iemand mij corrigeert indien nodig )

Maar buiten EU doen we altijd !

OperatorCitus
29/06/05, 20:17
hoevaak is hier al een topic over geweest, m.a.w.: worden jullie d'r niet strontziek van om het elke keer opnieuw te gaan typen, het lijkt wel alsof jullie niets beters te doen hebben...

Dotdns
29/06/05, 20:30
af en toe een geheugen verfrissing doet goed.
Probeer aub eens on topic te blijven.
het lijk alleen met je bericht dat jij niets beter te doen hebt.

OperatorCitus
30/06/05, 21:52
Origineel geplaatst door uhosting
af en toe een geheugen verfrissing doet goed.
Probeer aub eens on topic te blijven.
het lijk alleen met je bericht dat jij niets beter te doen hebt.

ik had inderdaad niets beters te doen gisteren, dus dan ga je je toch even verlagen tot een bepaald niveau...