PDA

Bekijk Volledige Versie : thuis een datacenter opzetten ? hoe wat ?



ExOrDuS
23/06/05, 20:41
Ik vraag me af of het mogelijk is om thuis een soort datacenter te maken, dus een paar 19inch racken met wat u1's erin.

Maar waar kan je dan het beste je verbinding vandaan halen? KPN of ergens anders.

Hoe zit het met de stroom voorziening ? extra aansluitingen 380v of gewoon 220v groepen ?

Kan iemand mij hierover wat meer informatie verschaffen.

Ik ben niet opzoek naar informatie over het draaien van een server op een ISP provider (xs4all chello, enz).

BvD

froggie
23/06/05, 20:47
Leuke gedachte, maar bedenk wel dat dit een prijzige aangelegenheid wordt.

Je zou eens kunnen zoeken op naar darkfibers, worden oa door KPN geleverd.

Over de stroomvoorziening kan ik weinig zeggen. Bel de Nuon eens zou ik zeggen, die kunnen je vast vertellen wat het een en ander kost. Ik denk dat je best bij 220v kunt blijven, want anders heb je weer een transformator nodig enz. Waarschijnlijk is een aantal groepen bijtrekken voldoende. Maar vergeet dan niet om een meter te vragen met degelijke lagers ;)

Maare... zo'n aggregaat in m'n tuin lijkt me toch maar niks :)

twilightinc
23/06/05, 20:59
Je hebt nodig

een woonplaats die geschikt is - Zwolle

een mooie gelegenheid van een dichtbijzijnde universiteit/hbo.. bijv Surfnet of KPN ring/Darkfiber

een aantal APC's (1 uur)

een aantal racks

een goede router/switch

een standaard krachtstroom aansluiting

en idioten die graag zoveel willen betalen bij je omdat het dataverkeer zo duur is en alleen flatfee te verkrijgen is bijna.

Hmmm ik kan bijna wel in zwolle een hosting bedrijf beginnen...

Laat ik dat toch maar niet doen... al die elektrakosten en de ventilatie systemen zijn te duur wil het ooit winst maken...

Hmmm... genoeg anti reclame?

flen
23/06/05, 21:04
. al die elektrakosten en de ventilatie systemen zijn te duur wil het ooit winst maken...

Moet je je prijzen omhoog gooien :p

twilightinc
23/06/05, 21:06
Lol .. dat is dan 250 euro per mbit... welke idioot wil dat dan gaan betalen?

We hebben het wel eens exact uitgerekend... Bij 100 racken in zwolle word het dan 120 euro per mbit als je er van uitgaat dat je 15 euro winst wil maken per mbit.

s2software
23/06/05, 21:18
MJ Internet hier in Leeuwarden begint bij 400 a 500 euro per mbit ;). Zijn zat bedrijven die dat ook betalen.

Het is ook maar net op welke markt je je richt.

flen
23/06/05, 21:21
Origineel geplaatst door
Lol .. dat is dan 250 euro per mbit... welke idioot wil dat dan gaan betalen?


Ikzelf betaal nu ook zoiets rond die prijs... Dus.

Vind het allemaal wel meevallen.

mark_m
23/06/05, 21:22
(reactie op s2software)
doe mij dan maar 10 Mbit :D

PC-Group
23/06/05, 21:38
Is het opzetten in amsterdam van een datacentra goedkoper ? of heeft dat er niks mee te maken ?

Zenda
23/06/05, 21:43
Origineel geplaatst door s2software
MJ Internet hier in Leeuwarden begint bij 400 a 500 euro per mbit ;). Zijn zat bedrijven die dat ook betalen.

Het is ook maar net op welke markt je je richt.Het is zeker mogelijk. Het probleem is alleen dat het lang duurt voordat je een redelijke klantenbestand krijgt en wat er dus voor zorgt dat je lang met (grote) verliezen de diensten aanbiedt.

ExOrDuS, ik zou eens met Essent gaan praten, om meer duidelijkheid over die elektriciteitsvoorziening te krijgen. Voor de internetverbinding kun je contact opnemen met KPN. Waarschijnlijk is het ook mogelijk om een verbinding te leggen met een datacenter (NedZone is volgens mij verbonden met RedBus).

Triloxigen
23/06/05, 21:47
Rack: 45,- bij daanveiling.nl
Verbinding: 1x xs4all adsl 1mbit up: 50,- p/m
Stroom: 50,- p/m
Ach, voor 100,- per maand ben je er wel..


Maar even zonder gekheid, zoals je ondertussen wel weet is het zo simpel nog niet ;)

twilightinc
23/06/05, 21:52
Lol dat heb ik al een jaar ;)

synssans rack rittal a 200 euro + 50 euro voorrij kosten. Een airco van de aldi a 500 euro

... alle thuisservers hangen er in met een 8 mbit uplijntje... een 3com 3300 XM en een Linksys 128K wireless.

Om al mijn klanten gerust te stellen... NEE DIT IS GEEN HOSTING SERVER... maar een buurt server:P

BTW... heb je geen kracht stroom thuis?
woon je in nieuwbouw?

zo niet 2x ben je genaaid.. anders wat is het probleem> stroom is er genoeg en alles is mogelijk... tip doe het in de kelder en niet op de zolder kamer waar je slaapt als je ook een vriendin hebt... die willen wel eens boos worden en de stekker eruit trekken:P

PC-Group
23/06/05, 21:53
Maar is iets in amsterdam opzetten goedkoper dan ? of heeft de locatie van het datacentra kwa kosten niet veel verschil ?

Cliff
23/06/05, 21:54
Origineel geplaatst door ExOrDuS
Ik vraag me af of het mogelijk is om thuis een soort datacenter te maken, dus een paar 19inch racken met wat u1's erin.

Maar waar kan je dan het beste je verbinding vandaan halen? KPN of ergens anders.

Hoe zit het met de stroom voorziening ? extra aansluitingen 380v of gewoon 220v groepen ?

Kan iemand mij hierover wat meer informatie verschaffen.

Ik ben niet opzoek naar informatie over het draaien van een server op een ISP provider (xs4all chello, enz).

BvD

Wij hebben in ons huidige datacenter dat in ons gewone kantoor pand ligt de volgende dingen moeten aanschaffen om de service te kunnen bieden die je verwacht van een colo partij:

- 34 Mbit E3 dienst van Essent
- Airco om 6 volle racks te kunnen koelen
- 3 220V groepen vanuit een 380V aansluiting
- Afsluitbare ruimte ivm airco en veiligheid
- 6 Racks
- Apparatuur om alles werkende te krijgen.

Dit is dan nog zonder de spullen die we in Amsterdam hebben staan, geen manuren enz.. Dit is een basis colo ruimte met weinig uitbreid mogelijkheden. Wil je zoiets dan betaal je voor een ruimte van 50 m^2 richting de 75000 euro als je hier ook airco, verhoogde vloeren, ups en gasblusinstallaties in wilt hebben. Daar boven op komen nog eens kosten voor racks, bandbreedte naar je infra in Amsterdam, stroomkosten, personeelskosten, onderhoudskosten, verzekeringskosten, huur van het pand etc..

Zondermeer een vrij prijzige hobby :)

twilightinc
23/06/05, 21:54
Hangt van de locatie af en het netwerk wat er ligt.

Cliff
23/06/05, 21:56
Origineel geplaatst door flen


Ikzelf betaal nu ook zoiets rond die prijs... Dus.

Vind het allemaal wel meevallen.

Beetje prijzig niet ? :) Voor een 34 mbit naar Sittard betaal je ongeveer 90 euro/mbit. Daarboven op je transit kosten (welke tegenwoordig aardig meevallen) en je zit zo onder de 250 euro.

Triloxigen
23/06/05, 21:57
Origineel geplaatst door PC-Group
Maar is iets in amsterdam opzetten goedkoper dan ? of heeft de locatie van het datacentra kwa kosten niet veel verschil ?

Ja, veelal doordat verbindingen korten hoeven te zijn.
Nadeel is wel de concurentie.

XS-24
23/06/05, 22:19
Origineel geplaatst door PC-Group
Maar is iets in amsterdam opzetten goedkoper dan ? of heeft de locatie van het datacentra kwa kosten niet veel verschil ?

Nee, zal niet veel verschillen. Komt omdat in amsterdam alle grote providers zitten, uplinks zijn daar een stuk goedkoper.

XS-24
23/06/05, 22:21
Sorry, 2e pagina niet gezien.

flen
23/06/05, 22:26
Origineel geplaatst door Cliff


Beetje prijzig niet ? :) Voor een 34 mbit naar Sittard betaal je ongeveer 90 euro/mbit. Daarboven op je transit kosten (welke tegenwoordig aardig meevallen) en je zit zo onder de 250 euro.


Mwa. Ik heb geen eigen datacenter ;). Koop in bij een bedrijf met een eigen datacenter.

Ook die hebben een dik kantoor en genoeg personeel, moet ook ergens vandaan komen :D.

Maar ach, bevalt me allemaal goed. Heb verder geen klagen :).

StefSybo
25/06/05, 20:34
Origineel geplaatst door Triloxigen


Ja, veelal doordat verbindingen korten hoeven te zijn.
Nadeel is wel de concurentie.

Die kortere verbindingen is natuurlijk alleen een voordeel bij de aanleg, in je maandelijkse kosten zal dat niks uitmaken.

Triloxigen
25/06/05, 20:59
Origineel geplaatst door StefSybo


Die kortere verbindingen is natuurlijk alleen een voordeel bij de aanleg, in je maandelijkse kosten zal dat niks uitmaken.

Zeker wel.
Sommige bedrijven rekenen bepaalde stedentarieven en andere houden ook rekening met afstand.

lumomm
27/06/05, 03:14
Origineel geplaatst door froggie

Over de stroomvoorziening kan ik weinig zeggen. Bel de Nuon eens zou ik zeggen, die kunnen je vast vertellen wat het een en ander kost. Ik denk dat je best bij 220v kunt blijven, want anders heb je weer een transformator nodig enz.

Waarom een transformator?>?

Om van 380v 220 te maken heb je geen transformator nodig hoor? Het enige wat je nodig hebt is een blauwe nul draad.

blauwe draad plus een fase draad = 220

2 fase draden = 380

3 fase draden = driehoek of sterschakeling.

SebastiaanStok
29/06/05, 21:09
Klopt ieder huis krijg al standaart 380V binnen.

Echter omdat niemand dit gebruikt en ook omdat levels gevaarlijk is er in een huis standaart enkel 230 V.

Maar het is er wel, alleen moet het op een aparte groep worden aangelegt, hoe zou je anders electrich kunen koken :)

Goldeneye
29/06/05, 22:06
lang niet ieder huis heeft een 380 aansluiting in de meeterkast.
In het dorp waar ik woon heeft niemand het.
Het klopt wel dat er in veel huizen wel een 380 is die aleen binnen komt maar waar verder niks mee gedaan word.

XS-24
30/06/05, 01:24
Origineel geplaatst door Rollerscapes
Klopt ieder huis krijg al standaart 380V binnen.

Echter omdat niemand dit gebruikt en ook omdat levels gevaarlijk is er in een huis standaart enkel 230 V.

Maar het is er wel, alleen moet het op een aparte groep worden aangelegt, hoe zou je anders electrich kunen koken :)

400 is in princiepe net zo gevaarlijk als 230, totaal niet. Als je er gewoon goed mee omgaat gebeurd er niks.

Ik weet nog wel dat mij bij de gamma eens geadviseerd werd om de stekker door hun aan de kabel te laten zetten :D. Ik speel al met elektriciteit vanaf mijn 6e ofzo, eerst 9volt, nu dagelijks 230 en 400 is ook geen probleem.

Triloxigen
30/06/05, 08:50
Volt zegt helemaal niks, je kunt met gemak 10.000 volt door je lichaam krijgen... Zolang het ampere maar niet te hoog is :)

XS-24
30/06/05, 10:48
Daarom, bij 30 miliampere ben je toch wel redelijk aan de dode kant ;).

SebastiaanStok
30/06/05, 12:04
Ik heb een keer een ardige optater gehad van 4V :D ( Raak nooit een electriche vliegenmepper aan om te testen !! )

XS-24
30/06/05, 12:05
Die zijn 3V ;).

SebastiaanStok
30/06/05, 12:08
Wat 1 vold verscil nu eigenlijk ? :p

froggie
30/06/05, 12:20
Zullen we je dat eens laten voelen wanneer er 5A door die draad gaat? :D

SebastiaanStok
30/06/05, 12:29
Nee dankje :X

Ik heb wel genoeg gehad met die vliegenmepper.

Bij mysthbusters hebben ze iemand een schikdraad aanlaten raken op vol vermogen.

Netbyte
05/07/05, 20:11
Zelf een datacenter opzetten kan altijd. Je kan beginnen met een geslote ruimte, een simpele airco en een sdsl lijn! en hosten maar.

Jammere is dus, dat het verkrijgen van een fatsoenlijke datalijn een duur grapje is en dat dat nogal ligt aan de locatie.

NetOne.nl
06/07/05, 11:53
het ligt er maar aan WAT je in dat kleine DC moet doen. Je moet zoiets stapje voor stapje opbouwen dat heb ik ook gedaan. Je begint met je eigen vette uberleete pentium 166 totdat die de load niet mee trekt en dan ga je verder.

Je ontdekt dat dat je internetlijn niet voldoende is - upgrade erop - stroomstoringen? UPS erbij enz enz.

OperatorCitus
12/07/05, 00:13
Origineel geplaatst door flen


Ikzelf betaal nu ook zoiets rond die prijs... Dus.

Vind het allemaal wel meevallen.

dan zou ik toch maar even verder zoeken als ik jou was :)

OperatorCitus
12/07/05, 00:14
Origineel geplaatst door froggie
Zullen we je dat eens laten voelen wanneer er 5A door die draad gaat? :D

5a kun je niet voelen, het houd bij 0,7 al op..

deeltje
12/07/05, 01:24
volgens mij was het tussen de 7 en 8 ampere wat dodelijk is.

Cliff
12/07/05, 09:10
Origineel geplaatst door deeltje
volgens mij was het tussen de 7 en 8 ampere wat dodelijk is.

6 mA over het hart is dodelijk.