PDA

Bekijk Volledige Versie : Server advies



BlueMoonIT
22/06/05, 08:29
Wij gaan binnenkort een PHP/MySQL applicatie lanceren en deze zal daarbij ook waarschijnlijk voor een groot aantal klanten door ons gehost gaan worden.

Het betreft hier een complete webbased telemarketing oplossing voor het MKB en (tele)marketing bedrijven. Denk bij het gebruik dus (op termijn) aan zo'n 50 gelijktijdige gebruikers tijdens kantooruren.

Aangezien alles loopt via de browser is er dus continu belasting van de server. Per pagina worden ongeveer 25 queries uitgevoerd en verder zitten er alleen in de admin zware php scripts (welke dus weinig gedraaid worden).

Om dit dus hosted te kunnen aanbieden willen wij een dedicated of colocated server nemen. Deze server krijgt als secundaire functie de hosting van enkele kleine website (een tiental), wat dus bijna verwaarloosbaar is.

Wat is voor ons de beste optie (dedicated of colocated) en wat zouden specificaties van zo'n systeem moeten zijn? Ook moet er rekening mee gehouden worden dat wij zelf niet de kennis bezitten om een server volledig te beheren. Dit wordt te allen tijde uitbesteed.

Euro-Servers
22/06/05, 09:08
Een colocated server zal op een langere periode (meestal > 1 jaar) voordeliger uitkomen qua prijs, hoewel de investering in een server in het begin wel groot is. Een dedicated daarentegen is beter als je nog niet echt zeker bent van hoelang je het gaat uithouden. Alles hangt dus af hoe je vooruitzichten zijn :) Als je geen kennis hebt om de server te beheren zou ik kiezen voor een managed dedicated server, dat kost wel meer, maar alle beheer wordt voor jou gedaan. Qua specificaties zou ik voor een AMD of Intel server gaan met minstens 1 GB geheugen.

Good luck

svbeek
22/06/05, 09:13
Ik zou u een managed dedicated server willen aanraden. Dit niet alleen omdat het beheer gedaan wordt door de aanbieder (u gaf al aan zelf niet genoeg kennis in huis te hebben om dit te doen), maar deze ook verantwoordelijk is voor het vervangen van kapotte hardware. Bij het plaatsen van een eigen colocated server zou u dit zelf moeten doen.

Ik denk dat u in het begin het beste kunt beginnen met een pentium 4 rond de 3 ghz en minimaal 1 gb ram. Deze zal al heel wat bezoekers moeten kunnen verwerken. Tevens is het verstandig te kiezen voor harddisks in raid, zodat de server door blijft draaien mocht er een crashen. Ook een goede backup oplossing niet vergeten. Het beste zou zijn om backups te maken op tape, of op een externe server. De wat meer op service gerichte aanbieders hier kunnen u dit wel bieden.

Mocht deze server het na een tijdje zwaar krijgen, dan is het verstandig om een tweede server bij te huren, en bijvoorbeeld een server als webserver te gebruiken en de ander als database server.

Mocht u nog vragen hebben kunt u gerust contact met me opnemen

twilightinc
22/06/05, 15:21
Een colocated Pentium 4 met 3,0 Ghz is al meer dan genoeg. Wanneer je iemand inhuurt (eenmalige actie) om alles te installeren naar wens, zou je eigenlijk al klaar zijn. Als je het dan gaat uitrekenen ben je niet al te veel geld kwijt op jaar basis. Als de applicatie ongeveer 50 gig draait moet je rekenen op zo'n 22,50 per maand aan data en colocatie kosten. Daarbij is de server zo'n P4 tussen de 600 en de 1600 euro afhankelijk van de eisen.

Prodius
23/06/05, 16:13
Ik zou zeker voor een managed dedicated server gaan. Voor de specifictaties moet je vooral letten op de MySQL database. Zorg vooral voor voldoende RAM geheugen. Als het zware queries zijn zou ik eerder kiezen voor een Opteron dan een P4 of Xeon systeem, omdat MySQL beter presteert met Opterons.