PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosted VIOP



dausems
21/06/05, 22:31
Hallo,

Hier in the UK zijn er veel ISP's bezig met VIOP, het is denk ik het grootste nieuwe project waar veel ISP's zich op dit moment mee bezig houden.

Ik vroeg me af waarom ik zo weinig hoor over VIOP op dit forum. Is VIOP niet een perfecte uitbreiding op het bestaande diensten pakket van bijna elke hoster?

Ik had verwacht dat er al veel hosters zouden zijn die zich in deze nieuwe markt hadden gestort. Ik heb het gevoel dat dat niet zo is.

Is dat ook zo en waarom dan?

Cheers,

Stefan Mensink
21/06/05, 22:40
Wat is een VIOP?

dausems
21/06/05, 22:47
Voice over internet protocol

dausems
21/06/05, 22:48
ik zie het al, typo voip voip voip

froggie
21/06/05, 23:29
Het komt hier in NL nog niet echt van de grond. Ik heb er zelf serieus naar gekeken, gewoon omdat het geinig is ("nieuw" enzo :)) en omdat het best geld kan schelen als je toch al adsl oid hebt liggen. Het staat naar mijn idee allemaal nog een beetje in de kinderschoenen. De gebruikers zijn teveel verspreid over verschillende programma's (ok, Skype heeft een behoorlijk marktaandeel) en zover ik weet is het nog niet mogelijk een normaal (regionaal) telefoonnr te krijgen (SkypeIn is iig nog niet beschikbaar in NL).
Daarnaast ben je altijd afhankelijk van je pc en is het nog niet zo makkelijk als telefoon inprikken, account instellen en bellen maar. Het komt allemaal wel, maar het is in mijn ogen nog geen serieus alternatief voor een normale, vaste telefoonlijn.

Ik denk persoonlijk dat VoDSL en het telefonie product wat de kabelaars aanbieden op dit moment een betere optie is dan VoIP. Maar het is een interessante ontwikkeling en ik ben benieuwd wanneer het echt bruikbaar wordt.

XBL
21/06/05, 23:46
VoIP heeft daarnaast veel probs. De laatste aflevering van Kassa ging oa over de wanadoo livebox waar je ook mee kan bellen: hoop problemen.

Zelf bel ik af en toe met Skype, maar ik hoor vaak dat het geluid af en toe wegvalt (kan aan m'n router liggen of m'n pc; verder niet echt naar gekeken: bel liever met de reguliere telefoon).

Als het straks gewoon zo is: kasje aan je internet aansluiting hangen; 'oude' DECT telefoon of nieuwe usb telefoon erin prikken; draadje voor internet doorleggen is. En het kasje ervoor zorgt dat er genoeg bandbreedte is voor bellen als dat moet en verder alle verbindingen etc doet (je moet hoogstens via een webinterface je provider instellen ofzo), dan is het wel intressant.

Daarnaast zie ik VoIP niet zo snel bij hosters in het producten assortiment zitten. Past, imo, namelijk beter bij access providers.

Jochem

ju5t
22/06/05, 00:02
Origineel geplaatst door XBL
Als het straks gewoon zo is: kasje aan je internet aansluiting hangen; 'oude' DECT telefoon of nieuwe usb telefoon erin prikken; draadje voor internet doorleggen is. En het kasje ervoor zorgt dat er genoeg bandbreedte is voor bellen als dat moet en verder alle verbindingen etc doet (je moet hoogstens via een webinterface je provider instellen ofzo), dan is het wel intressant.

Komt eraan, waarschijnlijk dit jaar nog.

xSeries
22/06/05, 00:02
voip is inderdaad meer voor accessproviders; als webhoster kun je er weinig aan doen.
daarnaast is het echt technisch, maar meer op gebied van lokaal netwerk, switches en de telefoonautomaat natuurlijk.
Ik denk niet dat het voor veel hosters interessant is.

ju5t
22/06/05, 00:26
http://www.mds.ie/PDF/Opera_2.1.6e.pdf

Deze partij levert aan KPN. Blijft uiteraard de vraag of KPN dit binnenkort op gaat nemen in hun product range.

Basic-it
22/06/05, 10:37
Voip kan een nieuwe markt zijn voor de webhosters denk aan middel grote bedrijven die een intern voip netwerk willen aanleggen dit is dan makkelijk te realiseren met behulp van een server,switch,webinterface en een hoop cisco phone's.

Trouwens de meesten nieuwe voip phone's met sip ondersteuning kan je al beheren via een webinterface die in de telefoon is gebouwt.
Op dit moment maken wij zelf gebruik van een intern voip netwerk alleen connecten wij via onze acces provider de voip server die weer in amsterdam staat.

Dus kortom is er geld uit te halen wanneer men goed na denkt en investeert.

trendhoper
22/06/05, 12:09
Voip is zeker een nieuwe markt.
Je moet wel thuis zijn in de telecom wereld, je krijgt te maken met vele nieuwe termen.
Al met al toch een complexe wereld, dat net uit de kinderschoenen kruipt.
Maar zeker is wel dat hier een nieuwe inkomstenbron uit te halen is.
Heb inmiddels al vele voipservers draaien, Voor andere hosting bedrijven.

Vergeet niet dat je ook met de opta te maken krijgt dat voor vele een te hoge drempel opwerpt om in VOIP te beginnen.
Als de basis er ligt is het verder simpel.
Waneer je een VOIP server hebt is het niet veel meer dan username en password in tikken en bellen maar,Servers zijn ook via webinterface te bedienen.
Wij denken er zelfs over om VOIP servers gratis dedicated aan te bieden en dan onze inkomsten te genereren uit de tikken.
Voor de klant is er al gauw 50% te verdienen op voip en de flexibiliteit is vele male hoger dan via het vastnet systeem.

Dus voip in Nederland is wel degelijk in aantocht.

dausems
22/06/05, 13:17
Trendhopper,

Je zegt dat je al een aantal VOIP servers hebt draaien voor Hosters.
Is dit alleen voor een intern VOIP netwerk of kan men ook naar buiten bellen?

Hebben de klanten ook VOIP phones nodig, of is het via client geregeld?

dausems
22/06/05, 14:53
Was een stomme vraag, nu ik het nog eens terug lees, sorry. Als je wilt verdienen aan de tikken zullen mensen naar buiten moeten bellen. (Duh)

Wat ik jammer vind is dat er al word gespoken over iets gratis aanbieden. Ik denk dat er al genoeg gratis word aangeboden, ik hoop dat we in de hosting wereld stoppen met gelijk alles in de uitverkoop te gooien.
Ieder voor zich natuurlijk, het is maar een mening.

Wel hoor ik graag meer over de infrastructuur die jij gebruikt. Als je dat wilt delen.

Hier is trouwens een link naar draadloze VOIP phones voor iedereen die eens wilt kijken http://www.zyxel.com/product/model.php?indexcate=1075688089&indexcate1=&inde

froggie
22/06/05, 18:09
De VOIP phones die nu op de markt komen zijn leuke dingen. Wifi ondersteuning, ingebouwde interfaces etc maakt het wel interessant. Jammer genoeg is de hardware nog net ff te duur voor kleine ondernemingen en consumenten maar wanneer daar de prijzen een beetje van zakken wordt het zeker interessant.

Overal waar wifi voor handen is bellen voor een appel en een ei :)

dausems
22/06/05, 23:48
Het word natuurlijk wel makkelijker te verkopen als je met de oude telefoon rekening in de hand de klant kan voor rekenen wanneer hij met zijn net aangeschafte dure hardware geld gaat besparen op de telefoon rekening van de KPN.

Hier in uk zijn er ISP's die binnenkort het hele telefoon gebeuren uithanden kunnen/gaan nemen van BT (British Telecom) dat kunnen ze met een fractie van de prijs met veel meer mogelijkheden dan wat nu word geboden. Denk aan telefoon nummers over de gehele wereld.

Je zou aan de buiten wereld een nummer kunnen geven en dat nummer pak je tegen lokaal tarief op waar je ook bent, terwijl je zelf bijv een andere sim kaart in je mobiel hebt. De hele wereld kan ook jou gaan bellen tegen hun lokale tarief.

De ISP's daarin tegen gaan een nieuwe dienst uit rollen waar zij omheen diensten kunnen leveren.

ereemst
26/11/10, 01:47
Ik lever al een tijdje via een ander bedrijf VoIP aan mijn klanten en kan je zeggen dat mits je een goed Upload verbinding bij de klant kan realiseren met bijv. FTTP of corperate internet je snel tegen de grens van de verbinding oploopt en zeker het is een goede aanvulling op je diensten maar... niet goedkoop bij aanschaf voor een bijv. 10 user oplossing tel je toch in de basis min. 5000 neer voor centrale etc.. maar dan heb je ook wel wat hoor, voicemail en fax over email lokaal bellen in het buitenland via je bijv. iphone met sip account etc... maandelijkse opbrengsten met 1 klant is niks maar net als met hosting is de massa wat het leuk maakt. en als het eenmaal draait heb je er weinig omkijken naar alleen administratief.

Eigen VoIP heb ik ook al eens naar gekeken maar dan moet je echt Linux dromen en voordat je eigen server is terugverdient ben je 50 midrange klanten verder.
Voor klanten is het zeker interessant want de kostenbesparing is aanzienlijk.

The-BosS
26/11/10, 03:55
Datum vorige post al bekeken?

ereemst
28/11/10, 04:43
hahahaha OEPS...