PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat met betalingsachterstand?



vandewielegroep
21/06/05, 18:23
Hallo,

even een peiling:

"Hoe pakken jullie betalingsachterstanden aan?"

Uiteraard moet je de nodige herinneringen versturen. In België is dit vastgelegd op 3 herinneringen, waarvan de 3e per aangetekend schrijven.
Hoeveel zijn het er in Nederland?

Wat na deze herinneringen? Hoe proberen jullie toch nog jullie geld te krijgen? Via een "spreidingsplan"? Maar maandelijks betaling over nóg meer maandelijkse betalingen spreiden?? Niet echt praktisch...
Een deurwaarder of incassobureau? En wat dan als je klant in een ander land (voor ons bijvoorbeeld Nederland) woont?
Of moeten we écht naar de handelsrechtbank stappen?

Wat is de verste stap die jullie reeds hebben moeten zetten?

PC-Group
21/06/05, 18:26
Herinneringen sturen wij altijd 3 maal ook,
De stappen die we daarna ondernemen is afhankelijk van het bedrag. soms laten wij het er bij zitten als het meer tijd gaat kosten dan het bedrag aan waarde betreft.

vandewielegroep
21/06/05, 18:27
Een bedrag van bijvoorbeeld 100euro...?

PC-Group
21/06/05, 18:30
Is weer afhankelijk of het een goed of een dienst is, en hoe je verhouding met deze persoon is.

Zenda
21/06/05, 18:32
Origineel geplaatst door vandewielegroep
Een bedrag van bijvoorbeeld 100euro...?Dan zal ik zeker het incassobureau inschakelen. Volgens mij moet je in je herinneringen kenbaar maken welke stappen je onderneemt.

Proxio
21/06/05, 18:49
Wat wij doen:
Factuur
14 dagen later, betaling nog niet binnen, bellen....
7 dagen later, betaling nog niet binnen, herinnering per post, aangetekend...
7 dagen later, betaling nog niet binnen, deurwaarder.

Dominic
21/06/05, 19:11
Wij bepalen aan de hand van het bedrag en onze relatie met de klant een weg.

Globaal gaat het als volgt:

- Factuur
- 14 dagen na factuur - indien niet betaald - eerste herinnering
- 7 dagen na herinnering - indien niet betaald - Telefoontje naar klant met mogelijkheid tot betalingsregeling (bij bedragen boven de 120,-)
- 5 dagen later - indien niet betaald, en geen betalingsregeling - gaat het "dossier" naar onze huisadvocaat en die stuurt vervolgens nog een "brandbrief" word hier ook geen gehoor aangegeven -> kantonrechter

Santario
21/06/05, 20:11
Om eerlijk te zijn vind ik dat de posts die ik tot nu toe lees wel snel overgaan tot bellen, deurwaarder etc. Ik hou ook van een strak beleid maar ik ben van mening dat herinneren voor dag 30 eerder 'klantonvriendelijk' werkt dan een goed debiteuren beleid.

vandewielegroep
21/06/05, 20:38
mja, maar als je met maandelijkse betaling werkt krijg je de ene betaling binnen als de andere juist de deur uitgaat... voor de klant is dit denk ik eerder zo van "weeral een factuur". Anders zitten er nl. 15 dagen tussen... neen?

Remigius
21/06/05, 20:44
Bij ons betalen klanten per kwartaal en hebben ze een maand de tijd om de factuur te betalen. Hierna een herinnering en daarna even bellen. Nog nooit problemen mee gehad.

dausems
21/06/05, 22:44
Klantvriendelijk is voor mij hoe je aan de telefoon bent en of je ook een keer in het weekend de telefoon op pakt en je klant helpt zonder een factuur te sturen.

Uiteindelijk moet je een bedrijf runnen en zal je je geld moeten krijgen. 30 dagen is een aardige termijn om een rekening in te voldoen. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die nu al +-60 dagen moeten wachten voordat er een rekening word betaald. Ik zou een termijn vaststellen die voor jou te accepteren is, daarna gewoon een nieuwe rekening sturen met admin kosten en daarna heel rap de hele schuld over doen aan een incasso burreau. Ten slotte heb jij ook gewoon een bedrijf te runnen en kan je niet de hele dag achter je geld aanzitten.

Voor een brood ga je naar de bakker, auto kapot, die gaat naar een garage, geld innen overlaten aan een incasso bureau, das hun werk en daar zijn ze goed in. Zo blijft er meer tijd over war je kan steken in klanten die wel op tijd betalen.

dausems
21/06/05, 22:45
Klantvriendelijk is veel meer natuurlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel;-)

BsHosting
21/06/05, 23:13
ik zou er zelf langsgaan als het een groot bedrag was

Xerious
21/06/05, 23:43
Wij pakken het iets losser aan:

Factuur: 14 dagen
Eerste herinnering(+/- 30 dagen later): 14 dagen
2de herinnering(14 dagen later): 7 dagen
3de herinnering(aangetekend, 7 dagen later): 7 dagen vanaf moment ontvangst
En vanaf dan sturen wij via ons incasso bureau een sommatie, 8 dagen
En na zo'n 10 dagen zonder enige vorm van reactie zal een incassoprocedure gestart worden.

Dit gaat echt soms over de meest lullige bedragen waarvan de sommatie kosten soms al de helft zijn, maar die zijn voor de rekening van de klant. Want als jij iemand's account na 2 maanden blokkeerd en vervolgens verwijdert, dan loop je altijd kans dat mensen bij jou gaan inschrijven onder andere namen, 2 maanden gebruiken voor bijvoorbeeld verspreiding van MP3 muziek en dan weer weg gaan. Daarom factureren wij altijd, en gaan wij altijd tot het uiterste om het geld te krijgen! En omdat wij ook ons geld nodig hebben natuurlijk...

vandewielegroep
22/06/05, 20:37
Ok, zelf dan ook maar even posten:

01/01: factuur wordt opgemaakt en verstuurd.
15/01: verdatum factuur.
20/01: 1e aanmaning wordt opgesteld en verstuurd.
05/02: 2e aanmaning wordt opgesteld en verstuurd. De klant wordt ook per e-mail op de hoogte gesteld van zijn betalingsachterstand. Er worden ook kosten verrekend.
20/02: 3e en laatste aanmaning wordt opgesteld en verstuurd. De klant wordt nogmaals per e-mail op de hoogte gesteld. Er worden nog bijkomende kosten verrekend.
01/03: Er wordt telefonisch contact opgenomen met de klant door de administratieve afdeling. Indien de klant het voorgestelde afbetalingsplan niet aanvaard wordt een deurwaarder gecontacteerd.

Met andere woorden: we wachten maximum 2 maanden achter ons geld, wat toch wel vrij lang is. Momenteel hebben we zo'n klant en het einde van die 2e kant nadert héél snel...

Ohja; wat doen jullie met klanten die in het buitenland wonen? Welke "dienst" schakelen jullie dan eventueel in?
En hoe lang duurt het ongeveer om een brief van België naar Nederland (of omgekeerd) te versturen? Graag even ook hierover uw mening, zodat wij eventueel ook hiermee rekening kunnen gaan houden ;)

faisj
22/06/05, 20:39
rechtbank

martijntje
22/06/05, 22:10
Origineel geplaatst door faisj
rechtbank

Ik neem aan dat het dan om grote bedragen gaat. Wat doe je dan in dit geval als het om bijvoorbeeld 'maar' 50 euro gaat?

vandewielegroep
22/06/05, 22:11
Waarschijnlijk hetzelfde? En de kosten verhalen op de wanbetaler?

crazycoder
23/06/05, 08:57
Origineel geplaatst door vandewielegroep
Ohja; wat doen jullie met klanten die in het buitenland wonen? Welke "dienst" schakelen jullie dan eventueel in?
En hoe lang duurt het ongeveer om een brief van België naar Nederland (of omgekeerd) te versturen? Graag even ook hierover uw mening, zodat wij eventueel ook hiermee rekening kunnen gaan houden ;)
Hou met post rekening met tenminste 1 week. Ik ontvang regelmatig brieven uit Belgie en deze doen er meestal een dag of 6-7 over. Aangezien het een paar vrij grote bedrijven betreft zou het heel goed kunnen dat brieven 1 of 2 dagen blijven liggen dus ben ik niet geheel zeker.

Prodius
23/06/05, 17:21
Wij geven onze klanten veel tijd om te betalen en sturen 3 aanmaningen. Pas als de facturen al 3 maanden vervallen zijn geven we dit door aan onze advocaat. De kosten hiervan zijn ten laste van de klant.

roland
24/06/05, 21:58
01/01: factuur wordt opgemaakt en verstuurd.
15/01: verdatum factuur.
20/01: 1e aanmaning wordt opgesteld en verstuurd.
05/02: 2e aanmaning wordt opgesteld en verstuurd. De klant wordt ook per e-mail op de hoogte gesteld van zijn betalingsachterstand. Er worden ook kosten verrekend.
20/02: 3e en laatste aanmaning wordt opgesteld en verstuurd. De klant wordt nogmaals per e-mail op de hoogte gesteld. Er worden nog bijkomende kosten verrekend.
01/03: Er wordt telefonisch contact opgenomen met de klant door de administratieve afdeling. Indien de klant het voorgestelde afbetalingsplan niet aanvaard wordt een deurwaarder gecontacteerd.


Waar blijven de herinneringen? Volgens mij mag je niet eens direct een aanmaning sturen en ook niet na 1 herinnering hoor...

Veel bedrijven doen vaak hun administratie 1x per maand, bv de 20ste van iedere maand. Waarschijnlijk hebben jullie tijd teveel en doen jullie het iedere dag.

Ik doe het volgende:

dag 1 -> factuur
dag 30 -> herinnering
dag 44 -> 2de herinnering + admin kosten
dag 51 -> aanmaning

Nog nooit verdere acties hoeven te ondernemen. Bij grote bedragen duurt het gewoon langer. Daarnaast ben ik zeer coulant. Soms staan facturen 3 maanden open als de relatie goed is en als ik weet hoe de situatie is.

vaak ontglipt er iets, iedereen kan wat vergeten en vergeet niet dat veel bedrijven tegenwoordig na 60 dagen betalen. Natuurlijk moet je bedrijf ook draaien, maar als ik na 17 dagen direct een aanmaning krijg ga ik naar een andere. Voor zo'n instelling 100 andere.

vandewielegroep
24/06/05, 23:34
In België is een aanmaning gelijk aan een herinnering. Ons software pakket zet automatisch "aanmaning" aangezien dit overeenkomt met een herinnering.

BsHosting
24/06/05, 23:46
je kunt ook op je facturen zetten betaling binnen bv 14 dagen.

na die 14 dagen klant herinneren indien er geen betaling is geweest om te betalen binnen bv 14 dagen

daarna een aanmaning sturen etc etc.

mijn ervaring is dat na de eerste herinnering de klant netjes betaald, meestal zijn ze het gewoon vergeten

Santario
29/06/05, 19:42
Vandaag ons incassobureau aan de telefoon gehad. Een klant van ons had vele beloften gedaan echter nog geen cent betaald (facturen waren al 3 maanden vervallen) en uiteindelijk gisteren een brief van het incassobureau op z'n dak heeft gehad. En hij vond het vreemd :huh:

Het incassobureau heeft alleen al vandaag 3x telefonisch contact opgenomen met de debiteur, echte volhouders ;)

Moraal van het verhaal: wanneer je een vordering ook ter incasso geeft; de klant heeft altijd wel een smoes c.q. is ongeloofwaardig. Zielig vind ik dat eerlijk gezegd....