PDA

Bekijk Volledige Versie : Materialen Racks



PC-Group
21/06/05, 14:33
Vraagje, wat gebruiken jullie allemaal in jullie rack om je racks netjes te houden ?

Bijvoorbeeld gekleurde kabels? voorbeeld: Blauwe naar de servers gele van de switch naar de apc enz om zo het overzicht te bewaren ?

Wat voor kabel begeleiders gebruiken jullie indien jullie die gebruiken ? klitteband ? tyrips ?

Verplichten jullie sliders in jullie rack ?

Gebruiken jullie ook 1U plankjes om materiaalen op te leggen ?


Bestaan er 1U kluisjes ? dus afgesloten bak met slotje er op die je kan bevestigen in je rack om Materialen in te bewaren ? zoja waar verkrijgbaar '?

En uitraart stickeren jullie de servers en switchen ?

Leveren jullie zelf de kabels aan in je rack of mag de klant eigen kabels gebruiken ?

En heeft iemand nog tips om je rack er netjes uit te laten zien :)

EDIT VRAAGJE VAN IEMAND ER BIJ :D

Gezien vanuit het punt van een colo klant lijkt het mij zeer irritant als het niet verplicht is om sliders te gebruiken en ik plaats een server met sliders, vervolgens steunt de server boven je op jouw server. Hoe wordt hier mee om gegaan?

PowerSp00n
21/06/05, 14:38
Origineel geplaatst door PC-Group
Verplichten jullie sliders in jullie rack ?


Als ik even zo brutaal mag zijn om een vraag toe te voegen :p. Gezien vanuit het punt van een colo klant lijkt het mij zeer irritant als het niet verplicht is om sliders te gebruiken en ik plaats een server met sliders, vervolgens steunt de server boven je op jouw server. Hoe wordt hier mee om gegaan?

Youngbits
21/06/05, 14:40
Kleuren: Geel is netwerk, groen is console.
Op powerkabels helaas geen markering, soms labels.
Op de servers zelf, labels met bedrijfsnaam, hostnaam en IP adres.
Kabelgoten lags de rand van het rack, links power, rechts netwerk.
Achter de APC's blijft ruimte over dus is ruimte voor materiaal.

Ik heb trouwens ooit die "1u kluisjes" ergens gezien, volgens mij in het grote Rittal IT handboek.

PC-Group
21/06/05, 14:40
Origineel geplaatst door PowerSp00n


Als ik even zo brutaal mag zijn om een vraag toe te voegen :p. Gezien vanuit het punt van een colo klant lijkt het mij zeer irritant als het niet verplicht is om sliders te gebruiken en ik plaats een server met sliders, vervolgens steunt de server boven je op jouw server. Hoe wordt hier mee om gegaan?

Heb jou vraag ff in me bericht gezet, ;) Dan lezen zij er niet overheen.

luser
21/06/05, 15:23
power = zwart
groen = lan
geel = apc's & andere mgmt toestanden
rood = internet

verder, sliders verplicht, racks worden van boven naar onder gevuld zodat lekker niets kan steunen op wat anders. Een hoop klitteband om alles mooi op zijn plaats te houden.

Voordelen: zit prof uit, er is airflow mogelijk door goede bekabeling, geen klant moet zagen dat zijn server er niet vantussen kan en je kan aan kabelkleur zien welke vlan op de poort op de switch ingesteld moet worden.

Verder, alle power verloopt links van het rack, netwerk rechts.

EDIT: Kwa stikkers komen er geen servernamen op (tot uitzondering van paar colo klanten), gewoon een soort code.

oscar
21/06/05, 15:55
We gebruiken de volgende kleuren:

rood = unsecure netwerk verbindingen
groen = secure netwerk verbindingen
blauw = backup netwerk verbindingen
zwart = power
grijs = tussen switches, routers, firewalls, console servers, etc.


veel klitteband

en absoluut alle servers in sliders.

bovenaan beginnen met servers, alhoewel we kleine klanten (letterlijk klein) ook toestaan om onderaan te plaatsen. :-)

we zitten nog te denken om alle kabels ook te nummeren
servers hebben etiket met volledige dns naam

Proxio
21/06/05, 17:32
Hier Wit voor power, geel internet, zwart intern netwerk.

Alle servers + kabels genummerd.

ALLES op sliders. Colo klanten in appart rack, werken met veel plankjes (19" 1U).

twilightinc
21/06/05, 18:03
6 servers per plank(full1U)
in feite stapelen we alleen de onderste servers eventueel.. Onze voorkeur gaat uit naar sliderails en worden idd van boven naar beneden gevuld. Netwerk gaat per 6 poorten op kleur om groeperingen van klanten mogelijk te maken. En we gebruiken absoluut geen rood. Rood is backup kabel 1 op 1... Die heb je normaal dus niet nodig in je rack;)

Cliff
21/06/05, 18:14
Enkel sliders bij shared racks, dedicated racks voor klanten is hun eigen verantwoordelijkheid.

Alle racks uitgerust met een APC 7951 en ieder met een 24 poorts patch panel wat naar een centrale kast gaat en vandaar de switch opgaat. Bekabeling in shared racks mag niet door klant uitgevoerd worden enkel door ons.

froggie
21/06/05, 19:25
Ik dacht altijd dat het de bedoeling was om racks van onder naar boven te vullen om te voorkomen dat een rack topzwaar wordt?

Ik heb serieus bijna een rack voorover zien gaan toen collega's dachten dat ze twee nieuwe 4U HP machines, tot de nok gevuld met schijven, wel bovenin het rack konden ophangen mbv sliderails.
Pas nadat er twee zware UPS-en (+- 50kg/stuk) onderin het rack hingen bleef het rack staan wanneer ze een server naar voren trokken op z'n rails.

PowerSp00n
21/06/05, 19:50
Origineel geplaatst door froggie
Ik dacht altijd dat het de bedoeling was om racks van onder naar boven te vullen om te voorkomen dat een rack topzwaar wordt?

Ik heb serieus bijna een rack voorover zien gaan toen collega's dachten dat ze twee nieuwe 4U HP machines, tot de nok gevuld met schijven, wel bovenin het rack konden ophangen mbv sliderails.
Pas nadat er twee zware UPS-en (+- 50kg/stuk) onderin het rack hingen bleef het rack staan wanneer ze een server naar voren trokken op z'n rails.

Mag ik hier wel even een reactie plaatsen van wel, d0h! Je moet niet als een kip zonder kop aan zware kisten bovenin gaan trekken (als het onder nog niet gevult is). Maar bij deze dus :).

SebastiaanStok
21/06/05, 20:19
Dat is meer logies nadenken :D , het zo wie zo ook beter voor je rug :)

Hoeveel kleuren kabels heb je eigenlijk, dus was is beschikbaar ?


Het enige netwerk wat ik heb is thuis, en die kabels zijn gaar :mad:

AlexanderOnline
21/06/05, 20:32
Intressante vragen :)
Nog een klein vraagje erbij, hoe zit het trouwens met colo klanten, mogen die zelf hun server erin zetten? Of alleen onder begeleiding van een van jullie medewerkers?

MikeN
21/06/05, 20:36
Nog een vraagje, weet iemand fatsoenlijke leverancier voor UTP kabels in verschillende kleuren voor niet al te hoge woekerprijzen? :)

PC-Group
21/06/05, 20:38
Origineel geplaatst door MikeN
Nog een vraagje, weet iemand fatsoenlijke leverancier voor UTP kabels in verschillende kleuren voor niet al te hoge woekerprijzen? :)


Contact me :P



Ontopic:


Mogen klanten zelf in jullie rack server ophangen of vanaf een aantal U die ze afnemen ? wat als zij hun server mee willen nemen ?

ju5t
21/06/05, 20:58
Origineel geplaatst door AlexanderOnline
Intressante vragen :)
Nog een klein vraagje erbij, hoe zit het trouwens met colo klanten, mogen die zelf hun server erin zetten? Of alleen onder begeleiding van een van jullie medewerkers?

Zelf of door één van onze medewerkers tegen vergoeding. Er is in ieder geval wel iemand bij op het moment van plaatsing.

twilightinc
21/06/05, 21:14
cat 5e kabels zijn ongeveer 1,35 snagless met shield. 2M

de 3M variant ligt op 3 euro ofzo zou ik voor je moeten nagaan. De prijs is dus niet al te hoog. Haal je zon kabel bij de mediamarkt betaal je 7,50 ;)

leverbaar in groen blauw zwart geel rood grijs soms wit ea. Merk belkin ;)

twilightinc
21/06/05, 21:15
en de eerste keer gaan wij mee voor uitleg etc. Dat is wel zo fijn voor de klant.. weet hij wat hij kan en mag

Proxio
21/06/05, 21:18
Origineel geplaatst door MikeN
Nog een vraagje, weet iemand fatsoenlijke leverancier voor UTP kabels in verschillende kleuren voor niet al te hoge woekerprijzen? :)

Wij kopen al dit soort meuk bij Intronics. Erg veel kleurtjes en goede prijzen.

----------



Mogen klanten zelf in jullie rack server ophangen of vanaf een aantal U die ze afnemen ? wat als zij hun server mee willen nemen ?


---------------

Nee, nooit. Er is bij ons áltijd iemand bij. Plaatsingen, onderhoud, storingen, etc. Bij ons komt er niemand zonder één van ons de serverruimte binnen.

Server meenemen, we zijn er zelf bij... Hangt af van de situatie wat we er dan mee doen.

SebastiaanStok
22/06/05, 09:36
Bij een colocatie is dat begrijpelijk en als ze een secure-half rack huren ?

Ik kan niet een me server er in plaatsen, ik krijg hem toen hij helemaal vol zat niet eens op getild :(

Cliff
22/06/05, 09:54
Origineel geplaatst door AlexanderOnline
Intressante vragen :)
Nog een klein vraagje erbij, hoe zit het trouwens met colo klanten, mogen die zelf hun server erin zetten? Of alleen onder begeleiding van een van jullie medewerkers?

Bij ons alleen maar als ze een volledig rack huren. De inrichting van hun eigen rack is onze zaak niet zolang alles maar IN het rack blijft :)

timmeh
22/06/05, 10:03
Hier halen wij altijd onze kabeltjes, snelle levering en niet duur :)

www.micro-mail.nl

PC-Group
22/06/05, 10:10
Weet iemand ook of die kluisjes bestaan ? ( Eerder beschreven in mijn hoofdpost)

Goldeneye
22/06/05, 14:43
ja die bestaan, ik heb ze eens gezien in het boek van blackbox, aleen geen idee waar je ze kunt bestellen helaas.

PC-Group
22/06/05, 17:49
Origineel geplaatst door Goldeneye
ja die bestaan, ik heb ze eens gezien in het boek van blackbox, aleen geen idee waar je ze kunt bestellen helaas.

Jammer ga ik maar eens hard opzoek :P

XS-24
22/06/05, 18:19
Origineel geplaatst door MikeN
Nog een vraagje, weet iemand fatsoenlijke leverancier voor UTP kabels in verschillende kleuren voor niet al te hoge woekerprijzen? :)

www.ict-trend.nl even mailen en je hebt een mooie prijs!

twilightinc
29/06/05, 18:27
Om terug te komen over de bekabeling

Wij gebruiken/verkopen zelf cat5e Snagless van belkin.
Deze ligt op 0,99ex per stuk per 2 meter per 12
Deze ligt op 1,24ex per stuk per 3 meter per 12
Leverbaar in grijs groen blauw rood geel en zwart.

Een 1U plankje ligt op ongeveer 55,00
Een 2U casierdrawer kost 450,00 euro

Kortom het hoeft allemaal niet zo duur!
EN DIT ZIJN ADVIESPRIJZEN! dus ja zit je er dik boven?
tja dan kan ik er ook niks aan doen:P