PDA

Bekijk Volledige Versie : Gratis Spam en Virus filter



dausems
17/06/05, 23:51
Hallo,

Wie is er ooit begonnen met gratis spam en virus filters aan te bieden.

Je kan je e-mail laten hosten voor een "duppie" en 90% van de hosters geeft er een security dienst gratis bij weg. Dat is toch comercieel niet handig.

Spam en virussen, phishing het kost toch allemaal klouwen met geld. Ik snap niet dat iedereen het standaard in al zijn pakketen stopt.

Als iemand me hier een goede reden voor weet te vertellen, eentje die comercieel hout snijd, dan vreet ik m'n mousepad op. :-)

frvge
17/06/05, 23:55
Service? Argument voor een tijdje terug: "onderscheiden van de concurrentie"

dausems
18/06/05, 00:13
Gratis dingen weg geven is dat service?

Er voor zorgen dat de klant een schone mailbox heeft, dat is service!

Voor een goede profesionele service moet er gewoon betaald worden, lijkt mij.

Bij een bank krijg je een hoop service, maar niets gratis.

Zo zou dat in mijn ogen ook in de hosting markt moeten werken, je werkt hard leverd kwalitiet en je word daar voor betaald.

Ik vind het zo fantasieloos om de prijzen te laten zakken en diensten gratis te leveren. Het is niet het begin van een lang bestaan.

Het ziet er meer naar uit dat we onze eigen markt kanabaliseren.

Mikey
18/06/05, 00:42
Beste alvast eet smakelijk,


Ik denk dat men vooral begonnen is met dit gratis aan te bieden sinds de grotere isp's dit betaald aanboden bij een internet pakket. De consument begint de spam en virussen helemaal uit te kotsen.... En hoe kun je hier geld uit slaan ? Door als eerste hier geld uit te slaan en op later termijn dit als *kuche* service aan te bieden. Een klant denkt nederlands en zijn helemaal heet op alles wat gratis is ....

Mes, vork en wat zout zullen het opeten van uw muismat wat plezieriger maken :X

RobbertC
18/06/05, 00:45
Origineel geplaatst door dausems
Gratis dingen weg geven is dat service?

Er voor zorgen dat de klant een schone mailbox heeft, dat is service!

Voor een goede profesionele service moet er gewoon betaald worden, lijkt mij.

Bij een bank krijg je een hoop service, maar niets gratis.

Zo zou dat in mijn ogen ook in de hosting markt moeten werken, je werkt hard leverd kwalitiet en je word daar voor betaald.

Ik vind het zo fantasieloos om de prijzen te laten zakken en diensten gratis te leveren. Het is niet het begin van een lang bestaan.

Het ziet er meer naar uit dat we onze eigen markt kanabaliseren. Dat is het gevolg van de concurrentiestrijd op de webhostingmarkt.

Omdat er zoveel concurrentie is heeft er op een gegeven moment iemand besloten om gratis spam- & virusfilters aan te bieden om zo klanten te lokken. De rest kon niet achterblijven en zo gaat het balletje dan rollen.

Tuinslak
18/06/05, 00:59
Spam en antivirus is gewoon een must nu?
En daarvan ga je nu niet bepaald rijk worden... Het is trouwens ook beetje zwak om geld te vragen voor b.v. SpamAssassin als het een opensource project is dat helemaal gratis is...
Zou die spam/virus checker nu veel ram, cpu of bandwidth verbruiken ok... maar...

Het is gewoon een extraatje.

dausems
18/06/05, 01:13
Mikey,

Volgens mij zei ik "eentje die comercieel hout snijt"

een probleem oplossen voor een klant, een probleem waar de klant als hij er geen oplossing voor zijn gebruik van e-mail vandaag onmogelijk maakt.
Een probleem waar jij als hoster veel geld en tijd aan kwijt bent. Daar moet voor betaald worden. Links om of rechts om, iemand moet daar voor betalen. (tankstation geeft ook geen gratis benzine)

Als je dat weg geeft als lokkertje, dan ben je comercieel kortzichtig. Ik snap dat als er een begint dat je dan al snel geneigd bent om mee te doen. Je kan er ook voor zorgen dat jou klanten er wel voor betalen, maar nergens last van hebben.

1- Tevreden klantenkring die langzaam maar zeker groeit, zij horen wel van spam en virussen maar hebben er nog nooit een gezien. Zij stappen niet over naar de buurman die een euro goedkoper is.

2-Een extra dienst waar jij jou marge op pakt.

3-Een gezonder bedrijf, wat mee kan groeien en investeren in nieuwe technologie waar nieuwe klanten op af komen.

Ik ben er van overtuigt dat de bedrijven die voor al hun (kwaliteits) diensten geld vragen en die reageren op de concurentie slag door hun service op pijl te houden een grotere kans hebben om er over tien jaar nog te zijn, dan de gene die klanten lokken door diensten gratis aan te bieden en met hun prijzen te zakken. De klanten die hier op af komen zijn ze zo weer kwijt aan de volgende die en euro goedkoper is. Dit soort klanten vragen net zoveel tijd en aandacht als iemand die geld over heeft voor een goede service. (zoals een schone mailbox) Ik weet wel welke klant ik liever heb.

Ik was van plan een muis mat met mayo te eten, maar ik wacht nof ff :-)

dausems
18/06/05, 01:15
Tiunslak, hoeveel tijd ben jij kwijt aan spam assasin om dit op een redelijk nivuea te laten werken?

Hoeveel tijd ben jij kwijt aan mensen die een virus openen?

Mikey
18/06/05, 01:20
OK ok, ik zal een plankje gaan halen bij de praxis,

Maar als ik voor jouw commercieel hout ga snijden kan ik net zo goed een lade opentrekken met innovatieve produkten. Is het niet zo dat ik op dat moment jouw een goude slag ga geven en mezelf en niet in me pasgekochte plankje snijd ?

Mikey
18/06/05, 01:23
Origineel geplaatst door Tuinslak
Spam en antivirus is gewoon een must nu?
En daarvan ga je nu niet bepaald rijk worden... Het is trouwens ook beetje zwak om geld te vragen voor b.v. SpamAssassin als het een opensource project is dat helemaal gratis is...
Zou die spam/virus checker nu veel ram, cpu of bandwidth verbruiken ok... maar...

Het is gewoon een extraatje.

Wel eens een mailserver met clamav op goed gebruik zien draaien ?

RobbertC
18/06/05, 01:25
Origineel geplaatst door dausems
Als je dat weg geeft als lokkertje, dan ben je comercieel kortzichtig. Ik snap dat als er een begint dat je dan al snel geneigd bent om mee te doen. Je kan er ook voor zorgen dat jou klanten er wel voor betalen, maar nergens last van hebben.

1- Tevreden klantenkring die langzaam maar zeker groeit, zij horen wel van spam en virussen maar hebben er nog nooit een gezien. Zij stappen niet over naar de buurman die een euro goedkoper is.

2-Een extra dienst waar jij jou marge op pakt.

3-Een gezonder bedrijf, wat mee kan groeien en investeren in nieuwe technologie waar nieuwe klanten op af komen.

Ik ben er van overtuigt dat de bedrijven die voor al hun (kwaliteits) diensten geld vragen en die reageren op de concurentie slag door hun service op pijl te houden een grotere kans hebben om er over tien jaar nog te zijn, dan de gene die klanten lokken door diensten gratis aan te bieden en met hun prijzen te zakken. De klanten die hier op af komen zijn ze zo weer kwijt aan de volgende die en euro goedkoper is. Dit soort klanten vragen net zoveel tijd en aandacht als iemand die geld over heeft voor een goede service. (zoals een schone mailbox) Ik weet wel welke klant ik liever heb. Dat is op zich waar, maar de markt blijft in beweging.

Als de norm is dat er bij een webhostingpakket een spam- & virusfilter hoort, dan kun je hoog of laag springen maar dan verwachten klanten dat gewoon.

In het begin zul je dat zeker op kunnen vangen door er geld voor te vragen bij tevreden en wellicht niet beter wetende klanten maar op een gegeven moment zul je toch echt met de markt mee moeten.

Vergelijk het met ondersteuning voor Perl, PHP & MySQL. Dat was eerst ook nog een soort van lokkertje, nu sta je raar te kijken als het geen standaard optie is.

Mikey
18/06/05, 01:28
Origineel geplaatst door RobbertC
Vergelijk het met ondersteuning voor Perl, PHP & MySQL. Dat was eerst ook nog een soort van lokkertje, nu sta je raar te kijken als het geen standaard optie is.

Dit hangt geheel van je type klanten en kring af.... Als jij bedrijven hebt die totaal niks ervan afweten en die je de hemel in dankbaar zijn omdat jij voor hun dat waar kan maken..... wil nog niet zeggen dat alles een standaard optie is. Men verwacht het omdat men het overal ziet. Webhosters zijn dat betreft echte broodrovers, de een zijn brood de ander zijn dood. Ik vraag me af welke branches er nog meer zo`n moordende concurrentie kent als dat wij uitoefenen .

dausems
18/06/05, 01:32
huh Mikey,

val jij van je geloof af????????

Mikey
18/06/05, 01:34
Hoezo :D ?

dausems
18/06/05, 01:37
Ik denk dat het niet eens te maken heeft met klanten die nergens vanaf weten.
Je kan gewoon tegen klanten zeggen dat ze ergens voor moeten betalen, als jij dan KWALITEIT leverd word dat geaccepteerd.

Jij betaald toch ook voor jou bier in de kroeg, je zeikt dat het duur is, de barman zegt dat zijn kosten ook omhoog gaan en je besteld toch de volgende.

Er zijn een hoop kroegen, de kroegen waar het goed mee gaat die houden de prijzen van hun bier hoog.

dausems
18/06/05, 01:41
Mikey, ik hoop dat je niet naar de gamma bent gegaan om een plankie te kopen omdat je op een houtje moet bijten. :-)

Als dat zo is kan je bij mij altijd een happie komen eten.

Mikey
18/06/05, 02:11
Nee wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat je een hele stroom hebt die er standaard vanuit gaat dat er bepaalde dingen bij zitten. Dit heeft te maken met een bepaald type klant ;)

InstantXs
18/06/05, 02:16
Wij vragen wel gewoon een bijdrage voor het gebruik van anti-spam/virus controle. We maken dan ook gebruik van een systeem dat iets geavanceerder is dan alleen spamasissin/clamav ;)

Henky!
18/06/05, 02:34
Wij binnenkort ook. Je kunt alleen geld vragen als het gebodene ook een echte meerwaarde biedt ten opzichte van het gangbare.

Spamfilters dus gratis. Kost niks en helpt ook niet helemaal.

Mikey
18/06/05, 09:39
Origineel geplaatst door Henky!
Wij binnenkort ook. Je kunt alleen geld vragen als het gebodene ook een echte meerwaarde biedt ten opzichte van het gangbare.

Spamfilters dus gratis. Kost niks en helpt ook niet helemaal.

Kost niks, ik neem aan dat jij eens in de zoveel tijd ook jouw logfiles monitored, update, tweaked etc etc.... Jouw tijd kost niks ?

Tuinslak
18/06/05, 10:55
Origineel geplaatst door dausems
Tiunslak, hoeveel tijd ben jij kwijt aan spam assasin om dit op een redelijk nivuea te laten werken?

Hoeveel tijd ben jij kwijt aan mensen die een virus openen?

Geen idee, dat was denk ik in orde op zo'n 30-60 minuten?
Ik tijd kwijt aan mensen die een virus openen? Op zich geen... Maar ik zou liever hebben dat ze geen virus openen?!


Origineel geplaatst door Mikey
Wel eens een mailserver met clamav op goed gebruik zien draaien ?

Euhm, onze server verbruikt redelijk weinig. Maar misschien gaan er nog niet zo veel mails door. ;)

cashmere
18/06/05, 12:18
Je rekent het gewoon in je prijs door, dan is er toch geen probleem? Airbags zitten nu ook standaard in autos en zijn ook geen extras. Toch zit het in de prijs van de auto meegerekent en krijgt de fabrikant er zijn geld voor.

AlexanderOnline
18/06/05, 12:20
SpamAssi(g?)n zit standaard bij Direct Admin. Gebruikers kunnen deze naar wens inschakelen. Dit is tegenwoordig met al die spam wel nodig, en men kan zelf instelle of ze dit wel of niet willen. Virusscan moeten we nog naar kijken, de meeste personal virusscanners scannen de mail bij de klant zijn/haar emailclient ook, maar een virusscanner op de server is wel erg mooi.

Henky!
18/06/05, 14:02
Origineel geplaatst door Mikey


Kost niks, ik neem aan dat jij eens in de zoveel tijd ook jouw logfiles monitored, update, tweaked etc etc.... Jouw tijd kost niks ?

Heel duur mijn tijd! Juist daarom gebruiken wij geen spamfilters!

Tuinslak
18/06/05, 14:45
Ach... Komaan...
Het duurt echt niet zolang om uw systeem wat deftig te laten werken. Als ik ergens webhosting/mailhosting zou zoeken zou anti virus & spam een must moeten zijn. Zelfs (bijna?) alle isp's geven al gratis anti virus en spam filters op hun mails...

Je geeft je klanten toch ook subdomeinen lijkt me? (unlimited, want het is uiteindelijk zijn domein?!)
Het kost je ook tijd om een subdomein systeem in orde te maken? Misschien niet als je een panel gebruikt, maar anders wel... En je rekent het je klant toch ook niet aan als je b.v. Apache update? Toch kost dit ook "tijd" ?

crazycoder
18/06/05, 16:28
Origineel geplaatst door Henky!
Wij binnenkort ook. Je kunt alleen geld vragen als het gebodene ook een echte meerwaarde biedt ten opzichte van het gangbare.

Waarom niet? Enne.. wat is gangbaar? Wie bepaald dat? Of ga je dan uit van wat de meeste providers aanbieden??
Val soms bijna van m'n stoel van't lachen als ik dat lees..

dausems
18/06/05, 16:56
Ik zit hier in Engeland en veel ISP's rekenen gewoon af voor een anti virus of spam dienst.

Lijkt mij niet meer dan logisch, het moet wel een goede dienst zijn natuurlijk. Ik heb bv geen hoge pet op van spamassasin. Daar ben je een hoop tijd aan kwijt het werkt ff maar na een tijdje zit je mailbox weer vool met rotzooi.

Hier in de UK word veel gebruik gemaakt van mailfilters. Mail maakt een omweg en gaat door een wasstraat waar meerdere progamma's samen werken. Gegarandeerd een schone mailbox. Als je vandaag begint is je mailbox morgen schoon. De klant hoeft niks te doen, jij hoeft niks te doen. Het kost je wel geld, maar dan heb je ook wat. Je mailserver is sneller, minder datatrafic. Alle rotzooi komt niet meer op jou netwerk.

In Nederland zijn er toch ook nog genoeg die laten betalen voor zoiets. Ik denk dat het in de hosting markt zo moeilijk is geworden omdat het hosting pakket zelf goedkoper is geworden dan z'on dienst.

Kanabaliseren van je eigen markt. Elke dag staat er in de krant dat het leven maar duurder word, behalve in de hosting daar krijg je vanalles gratis. Terwijl je een dienst leverd waar de gemiddelde Nederlander toch echt niet zonder jou expertiese kan. Die expertiese moet betaald worden, als ik de prijzen vandaag zie vraag ik me af hoeveel hosters een krantenwijk hebben.

Stetson
18/06/05, 17:02
@ dausems
Waar kan ik zo'n 'wasstraat' kopen?

dausems
18/06/05, 20:42
Messagelabs, Omniquad, Blackspider,Postini in Nederland heb je Netco.

Er zijn veel van dit sort oplossingen, die ideaal zouden zijn in de hosting wereld.

Al deze oplossingen zijn kwaliteit, maar ondertussen bijna duurder dan een standaard hosting pakketje. Daarom blijf ik bij mijn standpunt dat iedereen die zijn prijs laat zakken en gratis diensten weggeeft om klanten te lokken niet gezond bezig is. In de rest van de ICT gebeurd het toch ook niet. Anti virus en Spam, Phishing, spyware, adware en in de toekomst spit, daar word nog gewoon voor betaald. Niet in de hosting markt want daar geven ze het weg. Ik ga stoppen met zeuren, ik val in herhaling.

Mikey
18/06/05, 20:57
Origineel geplaatst door dausems
Messagelabs, Omniquad, Blackspider,Postini in Nederland heb je Netco.

Er zijn veel van dit sort oplossingen, die ideaal zouden zijn in de hosting wereld.

Al deze oplossingen zijn kwaliteit, maar ondertussen bijna duurder dan een standaard hosting pakketje. Daarom blijf ik bij mijn standpunt dat iedereen die zijn prijs laat zakken en gratis diensten weggeeft om klanten te lokken niet gezond bezig is. In de rest van de ICT gebeurd het toch ook niet. Anti virus en Spam, Phishing, spyware, adware en in de toekomst spit, daar word nog gewoon voor betaald. Niet in de hosting markt want daar geven ze het weg. Ik ga stoppen met zeuren, ik val in herhaling.

Toch is dat niet helemaal waar, bij ons stonden aantal pallets met cola blikjes met bepaalde kunst erop. Er was gevraagt of we die wouden verspreiden aan klanten. Dit is een marketings techniek, welliswaar ging het hier om coca cola maar om een nieuw produkt aan de man te brengen dien je het wel te promoten. Men dient eerst vertrouwd te worden met een bepaald produkt voordat er in nederland overwogen wordt om ervoor te betalen. Al ben ik wel met je eens dat wat betreft die spam en email filter deze zon niet opgaat.....

dausems
18/06/05, 21:05
al deze filters hebben een gratis test periode, waarbij zij geheel kosteloos een tijd jou mail scannen.. Zo laten ze inderdaad zien dat zij het geld waard zijn wat ze vragen.

Laten we ook geen appels met peren vergelijken, ik denk dat het marketing budget van coca cola de gehele nederlands hosting markt kan kopen.

Mikey
18/06/05, 21:09
true maar wat ik ermee aan wou geven is dat produkten gratis weggeven in veel meer branches gebeurd.

Maar wat ik zelf denk is dat de meeste het erg onderschatten, ze lezen een howto doen wat er staat hebben geen idee wat er nu daadwerkelijk gedaan is en bieden dan een virusscanner en spam filter aan. Een dienst die je aanbied heeft een bepaalde verzorging nodig, wat als de virusscanner fouten maakt en attachments weggooit, hoe leg je dit soort dingen uit. Velen zulllen zich rijk prijzen met diensten die ze extra hebben, maar bij storing of onderhoud komen ze zichzelf tegen.

dausems
18/06/05, 21:12
De webhosting markt zit gewoon vollop in een prijzen oorlog. Een prijzen oorlog is iets wat je niet wilt hebben in een markt, als consument wel natuurlijk, maar we zitten hier niet bij het consumenten bond forum.

Ik denk nog steeds dat je het beste je prijzen op een normaal nivue moet zetten en als de klant klaagt hem vertellen dat je bezig bent met een profesioneel bedrijf. Iedereen mag naar de cocurentie, met het risico dat je site of line gaat en de helpdesk niet te berreiken is.

Las net een tread met een radelose vent waarvan zijn site al drie weken of line was en hij kon niemand bereiken.

Dat sterkt mijn vertrouwen in de serieuze hoster met realistiese prijzen en een goed product. Die is er over tien jaar nog, voor de rest houd ik mijn hart vast.

Ik sta weer te zeiken in het verkeerde forum, sorry voor iedereen die op zoek is naar een goed verhaal over security.

Mikey
18/06/05, 21:16
trouwens terug te komen op jouw commercieel stukje hout snijden. Ik vraag me af hoe een hoster die nog geen jaar of net een jaar bezig is een uptime garantie geven ? Hoe vaak zie je wel niet staan 99,99 of 99,98% ? Ik vermeld graag op mijn site hoe onze uptime opgebouwd is de afgelopen 20 maanden. Ik weet dan zelf ook hardstikke goed dat 99,99 ~ 99,97 een erg hoog uptime percentage is. Tevens als je dan een pb stuurt met de vraag of ze hun metingen kunnen verklaren dmv een staffel krijg je een snauw antwoord terug en heb je nog niks gezien ;)

dausems
18/06/05, 23:50
Mikey, ik denk dat we het eens zijn als ik zeg dat de goeie zullen overleven en de sechte zullen (eerst 6* van naam veranderen) verdwijnen.

Mikey, vraag jij eigenlijk iets voor security?? En wat gebriuk je eigenlijk?

WH-Tim
19/06/05, 02:22
Origineel geplaatst door dausems
En wat gebriuk je eigenlijk?

Hm dat gaat hij echt niet vertellen, anders kan ie beter niets beveiligen ;)

Henky!
19/06/05, 02:41
Origineel geplaatst door crazycoder

Waarom niet? Enne.. wat is gangbaar? Wie bepaald dat? Of ga je dan uit van wat de meeste providers aanbieden??
Val soms bijna van m'n stoel van't lachen als ik dat lees..

Hoezo lachen van de stoel??? Snap ik niet.

Zoals ik zei, gangbaar is gratis en dat zijn de spamfilters (spamassasin) die iedereen zonder probleem gratis kan aanbieden. Probleem echter is die filters werken niet. Ze werken alleen enigszins als je er veel tijd in stopt. En, zoals gezegd, tijd is geld.

Daarom, je zal het anders moeten doen. En met dit 'anders' bedoel ik de spamvrije oplossing die de gezochte meerwaarde kan leveren.

En voor zoiets kun je geld vragen. Niet voor spamassasin etc.

Mikey
19/06/05, 11:02
Origineel geplaatst door dausems
Mikey, vraag jij eigenlijk iets voor security?? En wat gebriuk je eigenlijk?

Snap je vraag niet voor 100%, heb wel een idee maar toch. evens heb ik mijn PB box opgeruimd dus hetgeen wat je wou pm'n kan weer ;)

dausems
20/06/05, 11:58
In jou hosting pakketen geef je daar standaard spam en virus oplossingen bij? Of moet de klant daar voor betalen? Gebruik jij zelf gratis open source oplossingen of heb jij een commerciele oplossing?

Klagen jou klanten over rotzooi in hun mailbox?

Ben het trouwens helemaal met je eens Henky! Sterker nog als je gratis spam en virus oplossing bied die niet werkt, dan kan je er beter geen aanbieden.