PDA

Bekijk Volledige Versie : Trends en ontwikkelingen



SystemEnabler
16/06/05, 16:29
Om nog meer richting te geven aan het hostingbedrijf waar ik werk ben ik op zoek naar interessante trends en ontwikkelingen op hostinggebied (op het gebied van shared hosting account tot het beheer van serverparken, van Unix tot Windows, van direct aan hosting gerelateerde diensten als 24/7-service tot het beheer van kantoornetwerken).

Heeft iemand enig idee waar ik dat soort informatie vind en/of weet iemand sowieso wel wat trends en ontwikkelingen uit z'n hoofd te noemen?

Ik hoop op branchegerelateerde onderwerpen als 'meer en meer open source', 'voip', 'goedkoper en goedkoper wordend dataverkeer' en verzadigde markten (veel aanbieders met min of meer hetzelfde aanbod) mbt verbindingen (adsl), dedicated servers en colocation wat een behoorlijke druk op de prijzen geeft.

Komt er een shake out? Een concentratie van aanbieders (of is die al aan de gang?)?

Benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt!

dreamhost_nl
16/06/05, 21:32
Ik wil niet l*llig doen, maar indien we maar iets weten van waar de markt naar toe gaat, zouden we hier zelf op inspringen en dit uiteraard voor onszelf houden... denk daar maar 'ns zelf over na... ;)

rq
16/06/05, 23:01
@SystemEnabler, is dit een stageopdracht ofzoiets?

@Dreamhost, ik denk dat zo ongeveer geen enkel bedrijf de middelen heeft om zich een complete markttrend toe te 'eigenen'. Uitzonderingen daargelaten uiteraard. De TS zal niet doelen op specifieke plannen.

Ik denk inderdaad dat dataverkeer de komende jaren nog wel sterk in prijs zal dalen. Naar Amerikaans niveau; in veler opzichten de ideale economie. Daarnaast zullen webhostingbedrijven vooral differentiëren op service, waardoor de gemiddelde prijs zal stijgen - op de lange termijn.

Ik denk dat de verzadiging in de hostingmarkt op dit moment nog sterk mee valt. En daar zal nog zeker wel enkele jaren groei inzitten. Ik blijf me verbazen hoe sommige bedrijven nog enorm blijven groeien in prijssegmenten die ik allang als kansloos had geacht. En uiteraard zullen de ultrabudget hosters blijven bestaan (er is gewoonweg vraag naar), maar de continuïteit van dergelijke bedrijven is nou eenmaal vrij laag.

Ik denk dat het vooral voor ICT bedrijven nuttig kan zijn om langetermijn strategie en planning zoveel mogelijk te mijden of in de prullenbak te gooien. Bij de cases die ik heb gelezen komt vaak naar voren dat informatiesystemen aanpassen aan een bestaande bedrijfsstrategie kan werken bij brick/brick&click bedrijven, maar dat de click bedrijven hun strategie beter kunnen aanpassen aan ICT ontwikkelingen (alignment vs. impact benadering).

Maarja, ik zeg ook maar wat.. ben geen waarzegger. Wil je echt trends waarnemen dan zul je onderzoek moeten doen. Enquetes, gegevens verzamelen en er statistische analyses op los laten. Op een forum kan iedereen wel wat roepen (zie mij), ook al kunnen er mss wel nuttige dingen naar voren komen.

dreamhost_nl
17/06/05, 00:15
...ik denk dat zo ongeveer geen enkel bedrijf de middelen heeft om zich een complete markttrend toe te 'eigenen'...

Dat kan misschien wel zo zijn... maar we zitten wel graag allemaal op de eerste rij...

Unixadmin
17/06/05, 00:49
Origineel geplaatst door dreamhost_nl
Ik wil niet l*llig doen, maar indien we maar iets weten van waar de markt naar toe gaat, zouden we hier zelf op inspringen en dit uiteraard voor onszelf houden... denk daar maar 'ns zelf over na... ;)
Als ik een bep. trend waarneem of waar de markt de komende jaren naar toe zal gaan dan zal ik idd ook niet uit school verklappen. Tis mijn broodwinning en die geeft je niet zo maar uit handen.

Santario
17/06/05, 04:30
Origineel geplaatst door rq
En uiteraard zullen de ultrabudget hosters blijven bestaan (er is gewoonweg vraag naar), maar de continuïteit van dergelijke bedrijven is nou eenmaal vrij laag.

auww... als deze uitspraak maar niet uitdraait op een massale aanval van budgethosters ;) (geintje)

//offtopic: ik denk idd ook niet dat veel bedrijven dit soort info zullen prijsgeven. Ik zelf zou het in iedergeval niet doen, sorry :)

froggie
17/06/05, 11:16
Is het niet zo dat klanten voor een groot deel bepalen waar de markt heen gaat? En over het algemeen zijn nieuwe, succesvolle trends een combinatie van de wensen van de klanten en een creative geest binnen een bedrijf.

Ik denk dus dat je, zoals rq ook al aangaf, niet hier moet gaan vragen om de nieuwe trends en ontwikkelingen (iedereen beschermd hier z'n eigen eilandje) maar je moet je klanten vragen wat ZIJ willen en waar zijn behoefte aan hebben. Met deze informatie kun je dan aan de slag om nieuwe dingen te bedenken.

Bedenk alleen vooraf of je wel bereid bent om voorop te lopen omdat dit de nodige risico's met zich mee kan brengen (mogelijke investeringen die zich niet terugverdienen enz).

Er zijn nog een heleboel kluisjes te vinden, gevuld met bakken vol geld. Je moet alleen de goede sleutel weten te vinden. Maar die sleutel vind je alleen wanneer je creatief kunt nadenken over de "problemen/wensen" van een ander.

SystemEnabler
20/06/05, 10:54
Allen bedankt voor de reacties!

ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen wanneer we hier wat trends en ontwikkelingen zouden posten. berichtgeving hierover gebeurt in zoveel branches, op zoveel manieren (conferenties, vakbladen, in kranten, nieuwssites etc). zijn er eigenlijk vakbladen op hostinggebied, nee he?

aan rq, wat bedoel je met "brick/brick&click bedrijven" en wat met "alignment vs. impact benadering"?

ps: het is geen stageopdracht... :-D ik doe gewoon de marketing en verkoop bij het bedrijf waar ik voor werk.

dausems
20/06/05, 19:31
Hier in engeland is het in iedergeval VIOP, spy/adware en content filtering wat de mensen bezig houd. Sarebane and Oxley wet uit US
is ook niet fijn voor corporates. Document managment and compliance. Volgens mij een hoop storrage wat dat met zich mee gaat brengen.

Wat mij bezig houd zijn de teletubbies, zouden die gasten het heet hebben in z'on pak?? :-)

froggie
20/06/05, 20:38
Origineel geplaatst door dausems
Wat mij bezig houd zijn de teletubbies, zouden die gasten het heet hebben in z'on pak?? :-)
WTF? :p Probeer jij zo'n creatieve geest uit te hangen waar ik het over had?

Je hebt wel een punt overigens :X

dausems
21/06/05, 18:59
Wat ik shreef meende ik serieus, Sarbane and Oxley is een nieuwe acountancy wet. Daar moet Europa vanzelf ook aan. Dat word een hoop gelazer en een goeie mogelijkheid voor alle ICT bedrijven. Nieuwe applicaties en een hoop storrage. Volgens mij moet je zelfs alle e-mail verkeer tot 10 jaar terug archieveren. ching, ching denk ik dan.

De Teletubbies daar ben ik vooral na mijn werk mee bezig, slapeloze nachten heb ik er van. Ik bedoel als ze na de aflevering in dat gat springen, vallen ze dan niet boven op elkaar? Levens gevaarlijk ;-)

dausems
21/06/05, 19:02
Trouwens wat dichter in de toekomst, Ik hoor op dit forum zo weinig over VIOP.

Is er hier niemand die hosted VIOP aanbied. In de UK is het gros van de ISP's er vollop mee bezig. Lijkt me toch ook iets waar de hosters zich op kunnen storten. Of zie ik dat fout?

rq
22/06/05, 03:37
Origineel geplaatst door SystemEnabler
Allen bedankt voor de reacties!

aan rq, wat bedoel je met "brick/brick&click bedrijven" en wat met "alignment vs. impact benadering"?

Brick is baksteen. Click het geluid dat je muis maakt. ;) Het zijn algemene termen om het verschil aan te duiden tussen traditionele bedrijven (brick), of bedrijven die enkel op het internet opereren (click), of een combinatie van de beide vormen (brick&click).

Met 'alignment' wordt bedoeld dat bedrijven hun IS-strategie afstemmen op een bedrijfsstrategie. Het tegenovergestelde hiervan is dat bedrijven hun bedrijfsstrategie sterk laten beïnvloeden door nieuwe technologieën. De termen zijn dus bedoeld om een richting aan te geven van de afstemming tussen strategie en ICT ontwikkelingen.

SystemEnabler
22/06/05, 10:12
Ok, RQ en Dausems bedankt voor de toelichting!

Naar dit soort info was ik op zoek en ik hoop dat er nog veel meer discussies op gang komen rond de genoemde onderwerpen. Als niet al te technisch onderlegde marketingpipo ga ik binnenkort 'ns kijken hoe die bedrijven in Engeland dan dat hosted VOIP hebben aangepakt en als fit & finish product/dienst aanbieden.

SystemEnabler
22/06/05, 10:26
Daarnaast ‘natuurlijk’ in algemene zin/op macro niveau:
o Sociaal/Cultureel: de vergrijzing, individualisering en culturele verscheidenheid/verkleuring, diversificatie van levensstijlen, onveiligheid
o Economisch: van industriële naar kennissamenleving/innovatiegolf, globalisering, concurrerend/marktwerking, grotere (internationale) mobiliteit van kapitaal, toenemende mobiliteit van bedrijven
o Juridisch: terugtredende overheid/eigen verantwoordelijkheid
o Technologisch: intelligente systemen (dus? :-))
Meer specifiek
- sensortechnologie
- radio frequentie
- 3d visualisatietechnieken
- draadloze communicatietechnologie
- technieken voor verwerking en opslag van complexe informatiestromen
- embedded systemen voor 'intelligente' machines en apparaten. (anyone got an idea wat dit is??)
- sterke opkomst van Open Source Software die zich richt op convergenties tussen verschillende technologietoepassingen.

Bovenstaand is via verschillende sites achterhaald en zijn 'de grote golfbewegingen'. Als je op basis hiervan voorspellingen kan doen voor waar het in een bepaalde branche zoals de hosting heengaat...
- Toenemende mobiliteit van bedrijven en grotere (internationale) mobiliteit van kapitaal -> meer en meer werk uitbesteden in lage loon landen als India (helpdesks/call centers etc).
- culturele verscheidenheid/verkleuring -> websites en producten en diensten die hierop inspringen

Iemand nog wat ideeen?

froggie
22/06/05, 18:02
Trends die vanochtend bij me opkwamen onderweg naar het station :D

- Grid computing (distributed computing met een sausje, erg hot in het academisch onderwijs op het moment)
- Virtualisatie van hardware (en mogelijk software)

Zijn niet direct trends voor de hosting business, maar zijn wel interessante dingen om te volgen.

SystemEnabler
23/06/05, 11:03
Hoi Froggie!

Klinkt heel interessant maar ik denk niet dat ik de enige ben die dit graag even toegelicht ziet! :-)

Thanks.

Triloxigen
23/06/05, 11:07
Ik snap er ook bijster wijnig van, volgens mij had hij een aantal biertjes op (erg belangrijk met dit warme weer).

froggie
23/06/05, 20:37
Origineel geplaatst door Triloxigen
Ik snap er ook bijster wijnig van, volgens mij had hij een aantal biertjes op (erg belangrijk met dit warme weer).
Ik heb de afgelopen week nog een druppel alcohol gedronken, dus dat kan het niet zijn :D
Wel een goed idee trouwens, zal zo eens ff kijken of er bier koud staat.

Maare... enige uitleg. Tja... vooruit dan maar :)

Met virtualisatie bedoel ik oa de VMware achtige ideeen. Je zit het op verschillende plaatsen opkomen. Goed voorbeeld natuurlijk de verschillende producten van VMware, Virtual PC van MS, User Mode Linux etc.
Een heel erg mooi stukje software is VMware ESX. In de Linux Magazine van een paar maanden terug (April nr volgens mij) stond een stukje over een demo van Sun en VMware.
Het idee achter ESX is dat al je virtuele servers dmv ESX direct op de onderliggende hardware draaien (dus zonder host OS zoals bij VMware Workstation of VMware GSX) en deze dus optimaal gebruik kunnen maken van de daadwerkelijk beschikbare hardware. Dat opzich is niet zo'n spannend gebeuren, maar deze software is instaat om de virtuele servers te migreren van de ene fysieke machine naar de andere fysieke machine. Ook dat is niet heel speciaal, maar het wordt wel interessant wanneer dat proces gewoon live is en de virtuele servers door blijven draaien zonder merkbare slowdown.
Binnen enkele minuten vanaf het moment dat het migratieproces gestart is zijn de virtuele servers verhuist van de ene machine naar de andere (of verdeelt over meerdere machines, net wat je wil).
Hieruit mag blijken dat ik dit wel leuk speelgoed vind.

Gridcomputing is een populaire naam voor distributed computing (zoals seti@home). Dit gebied strekt zich uit van rekenen op verschillende virtuele machines of kleine goedkope nodes tot machines als de Origin van SGI en Blue Gene van IBM. Aan de UvA wordt actief onderzoek gedaan naar problemen die ontstaan bij het parallel rekenen. Voorbeelden van die problemen zijn resource sharing, timing verschillen, routing en al wat nog meer.

De toekomst ligt in (grote) clusters waarop dmv van virtualisatie een "onbeperkt" aantal virtuele machines kunnen draaien. Dit is nog niet direct een ontwikkeling die de hosting industrie drastisch zullen veranderen, maar dit is wel een interessante ontwikkeling (vind ik tenminste :)).

Nu wordt het tijd voor een lekkere goudblonde rakker :p

Unixadmin
24/06/05, 13:23
Mijn dank voor je uitleg. Ik denk dat ik ook een biertje pakt. Proost dan :D