PDA

Bekijk Volledige Versie : Netwerk



PsyCho
14/06/05, 14:19
Hallo,

Ik ben eigenlijk benieuwd wat de beste methode is om een netwerk te tesen.

Waar moet je écht op letten, naast ping natuurlijk.
Ik ken wel enige netwerken maar heb verder weinig verstand er van. Zul je ongetwijfeld zeggen : hoe je er dan buiten, maar dat doe ik niet ;)

Alvast bedankt,

froggie
14/06/05, 15:11
Volgens mij kunt je anders dan ping niets testen (je zou nog wat routes kunnen tracen). De rest zul je met theorie moeten doen. Je zult dus gewoon een inschatting moeten maken op basis van de gebruikte apperatuur, de bandbreedte van de verbindingen (er moet genoeg bandbreedte zijn om het verkeer te kunnen verwerken, maar overkill is niet nodig) en de netwerken waarmee die verbindingen daadwerkelijk verbonden zijn.
AMS-IX/NL-IX is bijv wel een must als je veel verkeer uit Nederland verwacht. Verwacht je bijv ook veel verkeer uit Duitsland dan is een directe verbinding met bijv de DE-CIX ook wel prettig. Daarnaast zijn ook transit partijen belangrijk, zeker als je internationaal verkeer verwacht. Een goede transit partij is bijv Level(3), maar er zijn er meer.

Ik hoop eigenlijk dat de mensen die hier echt kijk op hebben ook reageren want dit is een vraag die mij ook wel bezighoudt.

PsyCho
14/06/05, 15:17
Origineel geplaatst door froggie
Volgens mij kunt je anders dan ping niets testen (je zou nog wat routes kunnen tracen). De rest zul je met theorie moeten doen. Je zult dus gewoon een inschatting moeten maken op basis van de gebruikte apperatuur, de bandbreedte van de verbindingen (er moet genoeg bandbreedte zijn om het verkeer te kunnen verwerken, maar overkill is niet nodig) en de netwerken waarmee die verbindingen daadwerkelijk verbonden zijn.
AMS-IX/NL-IX is bijv wel een must als je veel verkeer uit Nederland verwacht. Verwacht je bijv ook veel verkeer uit Duitsland dan is een directe verbinding met bijv de DE-CIX ook wel prettig. Daarnaast zijn ook transit partijen belangrijk, zeker als je internationaal verkeer verwacht. Een goede transit partij is bijv Level(3), maar er zijn er meer.

Ik hoop eigenlijk dat de mensen die hier echt kijk op hebben ook reageren want dit is een vraag die mij ook wel bezighoudt.

Bij deze dan € 50 betalen, het was mijn vraag ;)

Maar bedankt voor je reply, het is inderdaad handig om te weten welke netwerken internationaal goed zijn. Net persé één maar een selectie van partijen die geschikt zijn voor europees/internationaal gebruik.

Dank,

s2software
14/06/05, 15:28
Internationaal goede carriers:
Level3
Savvis / C&W
MCI / Sprint

Gemiddeld:
Abovenet
Cogentco (in USA redelijk, in EU minder)

Sterk in europa, dus eigen netwerk in EU:
Interoute
KPN (ook sterk internationaal door peering met Qwest en Sprint transit)
T-Systems (vooral in Duitsland)
Telia

Dit is natuurlijk erg globaal weergegeven, elke carrier heeft zo z'n eigen voor en nadelen, waarschijnlijk ben ik er ook een aantal vergeten. Vul maar aan :).

froggie
14/06/05, 16:10
Dus als je een provider te pakken weet te krijgen die bijv KPN, Level3 en Interoute daadwerkelijk voor transit traffic gebruikt en daarnaast aangesloten is op de AMS-IX/NL-IX en eventueel bijv LIPEX/DE-CIX en peert met de grote partijen op deze exchanges dan zit je redelijk goed wat betref het europees verkeer?

s2software
14/06/05, 17:39
Ik heb ze niet gesorteerd op volgorde van kwaliteit hoor, maar interoute zou in dan weer een tikje overbodig zijn.
Level3 met KPN en AMS-IX lijkt mij een goede combo, echter hebben veel netwerken ook nog meer carriers voor redundancy.