PDA

Bekijk Volledige Versie : Quot's op het filesystem & apache



Geoschmucker
12/06/05, 16:56
Ben bezig met een klein servertje (debian sarge) in elkaar te knutselen en wil er graag quota's op gaan gebruiken.

Nu heb ik de quota optie aangezet voor het filesystem. Dat werkt als een zonnetje zodra als je boven de ingestelde waarde komt kun je niks meer uploaden..

Echter als ik via een webformpje wat ga uploaden dan kan dit nog steeds aangezien de gebruiker een andere gebruiker is dan waar de quota's voor gelden...

Iemand enig idee hoe je dit in apache/php4 kan aanpassen zodat deze truuk niet meer werkt?

Thankz

twilightinc
13/06/05, 12:45
jaha.. met versie 1.3 wel..
je kan de TMP directory aanpassen zodat deze binnen je space valt in plaats van in de /tmp
waardoor je space automatisch gevuld word.
Dat werkt opzich wel goed.

Een andere manier is... is om je user en group aan te passen waardoor je de filequota dus daar ook gelijk vast hebt liggen.

Geoschmucker
13/06/05, 14:43
Hoe bedoel je dat precies? ben bang dat ik dat niet helemaal begrijp..

1.3?

Mmet php kun je ook via de file functies een bestand kan schrijven dan die krijgen ook user en group van apache..

Als ik mn user en group van de gebruikers dan werkt die qouta toch maar voor 1 gebruiker en niet voor 10 verschillende gebruikers?

Heb je misschien iets meer uitleg over de hoed en rand van het geheel?

thankz

twilightinc
13/06/05, 14:56
nou in apache 1.3.3.2 kun je de user + group meegeven. In php neemt hij wanneer je deze op safe_mode zet ook mee. en dan werkt het wel goed.

Geoschmucker
13/06/05, 15:10
kunnen de user en group per vhost anders zijn?

SebastiaanStok
13/06/05, 20:06
En kan dit ook in apache2

Ik loop als zo lang als me server draait tegen dit probleem :r :mad:

XBL
13/06/05, 20:36
Voor zover ik weet kan je de user:group niet aanpassen met php (zonder een extra functie, in ieder geval). Bij ons krijgen geuploade bestanden wel automatisch de user:group van de user, omdat wij gebruik maken van suPHP (hierdoor draait PHP als de gebruiker zelf. Dit is het zoeken naar abuse makkelijker en heeft dus ook voordelen voor de gebruiker).

Jochem

twilightinc
13/06/05, 20:49
en ja dat opgeven kan per user! dus ook per vhost

MikeN
13/06/05, 21:02
@Twilightinc: (KUT MOD_SECURITY laat me niet quoten)
Dat geldt alleen wanneer je PHP als CGI draait, als je het als module draait zal hij altijd onder de gebruiker van je webserver wegschrijven, tenzij je suPHP oid draait.

Geoschmucker
14/06/05, 07:28
Ik heb gister eventjes gekeken. Als ik binnen mn vhost zet

user aap
group aap

dan krijg je de melding user not allowed in vhost. Moet ik hier eerst dat suexec voor installen of moet ik op een andere manier vastleggen wat de userid en groupid zijn van deze vhost?

SebastiaanStok
14/06/05, 09:24
Dat probleem ken ik ja :(

Wat het nu uit eindelijk is ben ik ook nog niet achter gekomen.

SebastiaanStok
14/06/05, 11:05
Eindelijk ben ik er dan achter gekomen :D

Het verbaast me dat hier geen sticky topick over is :rolleyes:


Je kan het doen met suphp of phpsu(Of zo iets :) )

Dit ga ik gelijk is toepassen :W:


Edit: Topick gevonden :)
http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=35637&highlight=suphp+installeren

Geoschmucker
15/06/05, 08:04
suPHP werkt idd. (bijna) perfect.

Het werkt als een trein voor "normale" unix gebruikers, echter virtuele gebruikers heeft deze module geen kaas van gegeten.

Met virtuele users bedoel ik users die geen entry in de passwd file hebben.

Iemand daar een oplossing voor?

SebastiaanStok
15/06/05, 14:06
Heb jij het werkend gekregen :eek:

Ik ben verdome nu al twee dagen bezig :mad:
http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&postid=520838#post520838

Hoe heb jij het werkend gekregen ?

En, helaas is er volgens mij niet een optie om gebruikers die niet in de password-file toch toegang te verlenen :X

Dit is echter ook wel begrijpbaar :)

Edit: Hoe komt me phpinfo adres daar nu weer :huh: (Typo)

Geoschmucker
15/06/05, 15:12
ik zal vanavond eventjes een mini tutorial in elkaar ketsen en posten.

het is bijna het zelfde als de link die jij neer hebt gezet.

komt er op neer dat je suphp en apache installed... module laad en die handler neer zetten in apache config.. Vervolgen moet je ook zeggen suphp on of iets dergelijks..

vervolgens moeten je scripts aangemaakt zijn door een echte gebruiker op je systeem.. alles behalve de root! en ze mogen niet te veel rechten hebben.. chmod 644

Geoschmucker
15/06/05, 17:35
via deze site heb ik het "beest" aan de praat gerkegen.

http://www.debian-administration.org/articles/84

Denk er wel aan scripts mogen geen root rechten hebben en de user moet echt bestaan op het systeem

SebastiaanStok
15/06/05, 17:42
Die heb ik ook al geprobeerd, en nog werkt het niet :huh:

Geoschmucker
15/06/05, 17:48
en mod_php4 is dr af?

ik ben met een schoon debian sarge systeem begonnen

SebastiaanStok
15/06/05, 18:09
Die staat uit ja :)

Ik werk op RedHat 9, Apache2, PHP5

Php-cgi versie heb ik zo geconplieerd:./configure --enable-shared --enable-force-cgi-redirect --with-pgsql=/usr/local/pgsql --with-mysql=/data/software/mysql-max-4.0.20-pc-linux-i686/ --enable-inline-optimization --disable-debug --with-gd=yes --enable-inline-optimization --with-png-dir=/usr/local --with-zlib --with-jpeg-dir=/usr/local/ --without-pear --enable-ftp --with-libxml-dir=/usr/lib/ --enable-memory-limit--with-bz2=/usr--with-curl=/usr --enable-exif --with-openssl=/usr --enable-zend-multibyte --enable-soap --enable-sqlite-utf8 --with-freetype-dir=/data/software/freetype-2.1.9 --with-imap=/data/software/imap-2004d.DEV.SNAP-0503161743 --with-imap-ssl=/usr --with-kerberos=/usr/kerberos --with-mcrypt=/usr --enable-sockets --with-pear --enable-cgi

Geoschmucker
15/06/05, 18:45
Misschien werkt het goed niet samen met php5?

nog foutmeldingen in de logs?

SebastiaanStok
15/06/05, 19:22
Nee, het zou samen moeten werken met php5

Ik heb geen foutmeling, zelfs als ik /usr/local/sbin/suphp
Zijn naam verandert geeft hij geen melding :X Dit is echter waanzin, het zou moeten maar dat doet het niet :mad:

Geoschmucker
15/06/05, 20:05
das idd om op te vreten... ken het gevoel.. ik heb ook een tijd zitten schelden tegen de machine.. en in 1x had ik een ingegeving en het werkte.