PDA

Bekijk Volledige Versie : kosten stroom per rack



rijckholt
11/06/05, 22:18
Hallo,

Wie heeft er al eens te maken gekregen met extra kosten voor gebruikte stroom?

-Wat is de gebruikelijke hoeveelheid Ampere die je mag gebruiken per rack?
-Wat is een redelijke prijs per Ampere per maand als je meer gebruikt?

Hartelijk dank voor de moeite

gr
Onno

Euro-Servers
11/06/05, 22:45
Hier ben ik ook best benieuwd naar :)

Showeb
11/06/05, 22:51
Origineel geplaatst door rijckholt
-Wat is de gebruikelijke hoeveelheid Ampere die je mag gebruiken per rack?
-Wat is een redelijke prijs per Ampere per maand als je meer gebruikt?


- Een rack met 20 HP DL360's met redundant voeding aangesloten verbruikt ongeveer 9 a 10 Ampere.

XS-24
11/06/05, 23:53
volgens mij zit er standaard 8 ampere (1840 watt) bij je rack, maar ik heb nog nooit een bedrijf gezien die per rack een stroom meter heeft...

Cyberdevil
11/06/05, 23:59
Ik ook niet, maar is mij al door 2 verschillende personen verteld geweest.

Dacht dat het een rack 16 Amp kon leveren. En APCs heb je in 8 en 16 Amp dus denk wel dat het juist is ;)

rijckholt
12/06/05, 00:01
Ze hebben in mijn geval met de hand gemeten bij de "breakers" boven de kast.

gr
Onno

XS-24
12/06/05, 00:02
Je krijgt in de meeste gevallen idd 16A (of 2x16A)

MikeN
12/06/05, 01:19
Origineel geplaatst door XS-24
volgens mij zit er standaard 8 ampere (1840 watt) bij je rack, maar ik heb nog nooit een bedrijf gezien die per rack een stroom meter heeft...
Proserve heeft dat in ieder geval, en ik denk wel meer bedrijven ;) (wel zo handig dat je weet hoeveel je verbruikt en dat de stoppen er niet ineens uitknallen)

InstantXs
12/06/05, 01:28
er springen niet zomaar stoppen uit..
hooguit krijg je aan het eind van de maand een factuur voor het oververbruik ;)

XF-RICK
12/06/05, 02:28
Rackje met 40x 1U servers, ongeveer 20 AMP. Geen extra kosten omdat wij zelf de racks (en stroom) beheren.

Standaard krijg je bij een kast 8 AMP afgeleverd, met een redundant setup van 2x 16 AMP per footprint.

rijckholt
12/06/05, 08:56
Bedankt voor de reacties zover. Graag zou ik ook weten wat er zoal bij de lezers van dit forum, die racks huren, contractueel is vastgelegd over de kosten van extra stroom gebruik?

gr
Onno

Smoved.nl
12/06/05, 09:11
Volgens mij betaal je dan niet echt voor het extra stroomverbruik, maar meer voor de extra feed naar je rack toe als je teveel gebruikt...

rijckholt
12/06/05, 10:30
[QUOTE]Origineel geplaatst door Smoved.nl
Volgens mij betaal je dan niet echt voor het extra stroomverbruik, maar meer voor de extra feed naar je rack toe als je teveel gebruikt... [/QUOTE


Dat lijkt me sterk. Je krijgt per kast in de meeste gevallen 2 keer in feed. Uit de reacties blijkt dat dat meestal 2 keer een 16 Ampere feed is (dat kan ik bevestingen, dat is bij mijn racks ook het geval ;-) Daar mag zonder extra kosten ong. 8 van gebruiken. Als je kast behoorlijk vol stopt met servers gebruik je al snel meer dan 8 Ampere. Zie post hierboven over verbuik van 20 ampere. Een van mijn racks vebruikt 17 Ampere. Dat is veel meer dan de 8 die je standaard mag gebuiken.

Nu komt wederom de hamvraag van mijn post.... Wat voor bedragen worden gerekend voor extra stroomgebruik (Amp/Mnd) in de hosting industrie in NL?

gr
Onno

Euro-Servers
12/06/05, 10:54
Ik veronderstel dat uw provider die bedragen bepaald :) Je kan hen hier best even voor contacteren.

rijckholt
12/06/05, 11:27
Bedankt Euro-Server voor je reactie. Ik ben niet op zoek naar de bedragen die mijn provider in rekening brengt (die staan in mijn contract) Ik ben op zoek naar de bedragen die andere providers in rekening brengen..........

(mijn provider is Schuberg Philis en die rekenen 30 Euro per Ampere per maand)

Cliff
12/06/05, 22:14
Origineel geplaatst door XS-24
volgens mij zit er standaard 8 ampere (1840 watt) bij je rack, maar ik heb nog nooit een bedrijf gezien die per rack een stroom meter heeft...

Telecity doet dit in Zone 4 wel, vast ook in de andere zones. Wij gaan dit in ons nieuwe datacenter ook doen. Vaak zit er standaard maar 4A standaard bij een rack. Een redelijke prijs per kwh (dus 4A) is 150 euro / maand.

twilightinc
13/06/05, 11:40
Ik denk dat 30 euro extra per maand op zich wel redelijk klopt om heel eerlijk te zijn.

Ga voor de gein eens kijken hoeveel het bij je energie leverancier kost. Pak dit dan keer 1.2 en je ziet hoeveel het kost. In mijn geval bedraagt het dan 23,00 ongeveer per maand bij strafboete / overgebruik.

Dit is dus een nadeel van jouw provider in schuberg philis... Ik heb overigens nog nooit gehoord van nacalculatie op de stroom. Ik dacht dat dit "16A-flatfree" was. Je krijgt toch 16A.. dan mag je het gebruiken ook... EN erm... als het meer is.. knallen de stoppen er dan niet uit... deze liggen normaal rond de 16,4.

joske
13/06/05, 23:54
Inderdaad 30 EUR lijkt mij niet onredelijk. Vergeet niet dat het stroomverbruik hoofdzakelijk wordt omgezet in warmte en door het datacentrum gekoeld dient te worden. Dwz. 1000 Watt verbruik in je rack zal hetzelfde aan koelcapaciteit kosten. Daarnaast zijn er een aantal verliesposten zoals op de UPS die een efficientie heeft van 90%.

froggie
14/06/05, 15:17
Gelukkig is het niet zo dat als je 1000watt in een rack stopt je deze ook daadwerkelijk moet koelen. In een CPU heb je wel veel last van lekstroom maar het is niet zo dat al het opgenomen vermogen wordt omgezet in warmte.

Maar ik ben met je eens dat het afgenomen vermogen recht evenredig is met de benodigde koelcapaciteit.

MikeN
14/06/05, 15:53
Waar wordt het opgenomen vermogen dan in omgezet? Licht? Geluid?

froggie
14/06/05, 16:02
Hmm... mja, jullie hebben gelijk. Al het vermogen wat een CPU verbruikt wordt omgezet in warmte. De stroom die daadwerkelijk gebruikt wordt voor het rekenen verlies je niet en zie je dus niet terug op je energierekening.

Goed goed, joske heeft toch gelijkt :) 1000 watt in een rack stoppen resulteert dus grofweg wel in 1000 watt koelen. We verwaarlozen hierbij voor het gemak maar even de energie die in je hdd wordt omgezet in beweging.

sju
14/06/05, 17:15
En de fans niet vergeten :p