PDA

Bekijk Volledige Versie : Gentoo en Supermicro



Cyberdevil
10/06/05, 15:38
Vroeg me af of hier al mensen zijn die ervaring hebben met Gentoo op een Supermicro server te draaien.

Weet wel dat het niet op hun site staat dat ze SATA en ATA enz support hebben voor Gentoo maar raid heb ik nog niet echt nodig.

MikeN
10/06/05, 16:16
Welke chipsets gebruiken die supermicro's dan? :)

luser
10/06/05, 16:18
Hangt alles weinig af van je distro, maar eerder welke kernel deze draait. Op de laatst nieuwe 2.6 werken bijna alle SATA chipset's (ICH tot VIA enz). Dus zonder raid lijkt me dat niet echt geen probleem.

Ahead-IT
10/06/05, 16:22
Zonder RAID ga je geen problemen hebben met een recente kernel, maar als RAID een vereiste is dan opteer je best voor een hardware RAID controller. (bijvoorbeeld 3Ware)

froggie
10/06/05, 18:16
En mocht je geen hw raid willen gebruiken (te duur of wat dan ook) dan zou ik kiezen voor software raid ipv de host based raid opties die op die moederborden zitten. Software raid is net zo snel als host based raid maar je hebt veel meer controle over je raid sets. De enige reden waarom je host based raid zou willen gebruiken is omdat je meerdere OS-en naast elkaar wil gebruiken op die ene machine. En zelfs dan is het volgens mij nog mogelijk om software raid te gebruiken.

Cyberdevil
10/06/05, 18:32
Software raid ?
Belast CPU nog meer. Voor webhosting zou dat geen probleem zijn maar voor gameservers weet ik dat zo nog niet.

Trouwens, gameservers hebben geen raid nodig ;) Zorgt er enkel voor dat maps wat sneller laden. Wat dus niet echt nodig is.

MikeN
10/06/05, 19:02
Raid 0 of 1 belast de CPU niet hoor. En met raid 1 zorg je er wel voor dat je eventueel gezeik met je harddisks opvangt.

froggie
10/06/05, 19:25
Software raid belast te CPU net zoveel als hostbased raid (brekeningen over de data worden afgehandeld door de CPU en niet door een dedicated PU).

En zoals MikeN zegt is het wel aan te raden een vorm van raid te gebruiken om mogelijk hardware failure op te vangen in een productiemachine. Is wel zo prettig voor zowel jezelf als je klanten.