PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigen server aanschaffen



msdevasp
10/06/05, 09:53
Zoals jullie misschien hebben gezien in andere posts ben ik van alles aan het bekijken betreffende hosting. Ik ga wat dingen hosten voor klanten en ook wat dingen van mijzelf.

Stel ik ga een server kopen en deze middels co-location (bijvoorbeeld Leaseweb) op het internet hangen. Wat voor server kan ik het beste kopen? Welke rackservers zijn het beste en waar zijn deze verkrijgbaar? Moet je altijd een 19" rackserver kopen of kun je ook een bigtower plaatsen in een datacenter? Ik zie dat amerikanen dat veel doen. Dell heeft bijvoorbeeld ook mooie towers.

Ben erg benieuwd naar jullie tips!

MathijsH
10/06/05, 09:55
Hier in Nederland moet je bijna altijd 19" servers ophangen, er zijn soms hosters die wel een atx kastje op de zijkant neerleggen in het rack, maar dat zijn er niet veel.

MediaServe
10/06/05, 10:08
Je moet inderdaad een 19" rackserver gebruiken, er zijn maar weinig colocators waar je een desktop/tower kunt plaatsen. Je kunt zelf een server samen stellen (op basis van een barebone bijvoorbeeld), of je kunt een kant en klare server kopen.

Afhankelijk van het doel van de server, let je op de specificaties. Extra geheugen is altijd lekker in een productie server. :)

Triloxigen
10/06/05, 10:11
In amerika gebeurt dat ook eigenlijk ook alleen met budget dedicated servers waar verder niemand binnen komt behalve personeel.

Vraag anders een aanbieding op het te koop forum.

eProjects
10/06/05, 14:41
De reden dat datacentra in de VS gebruik maken van towers is omdat bouwgrond veel goedkoper is. Het is dus veel interessanter om gewoon een heel groot datacenter te bouwen en te besparen op de racks dan alles zo dicht mogelijk op elkaar te zetten d.m.v. van rackmountables. Towers worden bovendien minder warm, en dus kan er bespaard worden op zaken als airconditioning.

froggie
10/06/05, 18:23
Origineel geplaatst door eProjects
Towers worden bovendien minder warm, en dus kan er bespaard worden op zaken als airconditioning.
Towers worden niet minder warm (je CPU('s) verstoken niet ineens minder energie omdat ze in een tower zitten) maar je zorgt ervoor dat er minder grote warmte hotspots ontstaan. Koelen is op die manier wel eenvoudiger.

En over je aankoop. Stel een bepaald eisen pakket en bepaald een budget. Kijk daarna wat voor dat geld de beste oplossing is. Er is nou eenmaal geen "ultime server" die iedere host gebruikt. Ieder applicatie domein stelt andere eisen aan je hardware.

SebastiaanStok
10/06/05, 20:24
In somige gevalen word het wel toe gestaan, maar dan enkel als je een gedeelte tot een heel rack huurt.

WE-DARE heeft dit, heb zelf gezien ook.

Remigius
11/06/05, 05:05
Wat voor een server is heel erg afhankelijk van de websites die je er op gaat draaien. Als je een gameserver hebt moet je hogere specs hebben dan een server vol met statische websites.

Als het websites zijn, zijn het dan statische websites en websites die een klein beetje dynamisch zijn of juist hele complexe applicaties die bijv. veel database werk doen. In het laatste geval moet je een snellere CPU hebben en meer Geheugen.

Zijn het belangrijke websites of allemaal websites die je op je HD hebt staan? Indien het allemaal persoonlijke, statische websites zijn kun eventuele RAID configuraties achterwege laten. In andere gevallen is dit wel aan te raden.

En zo zijn er nog wel een aantal factoren belangrijk :)