PDA

Bekijk Volledige Versie : PXE Bootserver



jinxedworld
10/06/05, 10:41
Ik vraag me af, zijn hier aanbieders van Dedicated Servers die, als ze een server opnieuw moeten installeren voor een nieuwe klant, gebruik maken van PXE booting en KVM zodat je alles remote kan doen, of gaan jullie fysiek naar het DC om een installatie CD erin te drukken?

Graag hoor ik van jullie wat jullie doen, en waarom!

Thx!

luser
10/06/05, 10:48
Bezig met ontwikkelen van een soort installserver, dus klant kan in webinterface kiezen, normaal (boot van hd), reinstall (zet ie gewenste distro image er opnieuw op, en rescue (klein noodsysteempje voor recovers te doen).

Niets ahv user input, gewoon basic image van aantal distro's (centos/freebsd/slackware/gentoo).

jinxedworld
10/06/05, 10:57
Het concept voor de installserver klinkt wel interessant zoals jij het brengt :-) Wat ik me wel afvraag is hoe je de boot-instructies (Boot van HD, reinstall en rescue) via een webinterface doorgeeft aan de server. Een bootmenu kan ik me voorstellen, maar dat is fysiek via het beeldscherm. Kan je een tipje van de sluier oplichten?

luser
10/06/05, 11:25
Haha, redelijk easy.

Via hd booten heeft geen instelling, PXE boot krijgt geen IP en boot gewoon volgende wat in bios ingesteld staat (dus de hd).

Nu kom je bij install en rescue situatie:
Je werkt ahv DHCP, dus het webinterface zet in de dhcp.conf (of via sql & batch scriptje) een entry voor de bepaalde server, hierdoor zal bij de reboot de PXE een IP krijgen van de DHCP, het image wat ook in de dhcp.conf ingesteld staat wordt afgehaald via TFTP, het image hangt af of je wilt booten op rescue of install.
Verder geeft je DHCP ook een path mee voor de NFS, hierop staat init etc, dus de echte install procedure (of kleine rescue linux in read-only).

De oplossing dat je PHP interface hebt en om de 5min een batch runt via de crontab is beste, de batch (kan ook in php gescript zijn) kijkt in db welke server van status zal veranderen, zet de entry met het mac van de nic in de dhcp.conf en geeft via snmp een signaal naar de apc masterswitch dat deze de server reboot. Na de clean install schrijft je install routine (die op de server runt) een flag in de SQL en zo zal de server terug in normal komen. Het IP moet je installscript wegschrijven in de linux config files op de dedi.

Dus je moet hebben:
- Server (liefst internal LAN) met DHCP, SQL en PHP.
- Alle mac adressen van de servers
- Je moet PXE als primary boot staan hebben, dan hd.
- Installscripts die alles zonder userinputs klaarspelen (voor verschillende distro's).

Aardig wat werk aan, maar zo kan de klant alles zelf = minder wachtende klante = minder zagende klanten

EDIT: Wat rare zinnen mooier gemaakt :d

jinxedworld
10/06/05, 12:12
Ik ga daar eens even lekker induiken! Bedankt voor de tips, het is in feite ook wel logisch met de bootvolgorde :-)

ju5t
10/06/05, 14:03
We drukken gewoon zelf het CD'tje erin hier. 5 minuten werk per server, misschien later automatiseren.

sju
10/06/05, 15:14
Als je in de buurt bent kan dat idd wel. Als je ergens 200KM verderop zit is dit systeem wel erg handig.
Wel een behoorlijke hoeveelheid werk om het hele systeem te bouwen lijkt me.

Wij werken zelf zonder dhcp (voor het installatie-proces ontkom je natuurlijk niet aan dhcp). Vaste ip's instellen na het installatie-proces is helaas weer wat lastiger, alhoewel dit ook wel te fixen is natuurlijk.

luser
10/06/05, 15:17
Gewoon op einde van je installscript iets in de aard van:

# ifconfig eth0 | grep 'inet addr' | awk '{print $2}' | sed -e 's/.*://'
192.168.0.1
#

EDIT: Dat pipen & echo'en naar de juiste configfile.
Van distro tot distro afhankelijk natuurlijk.

Mikey
10/06/05, 15:34
Wij zelf hebben voor rehdat 7.2 / 9
fedora core 1 & 2
centos 3.4

Complete kickstart cd's gemaakt. Cd erin klant hoeft 1 lijn te type en server voor geheel opnieuw installed. Afhankelijk van het systeem zitten na de install een postscript die bij ons vandaan wat scripts haalt die het hele systeem optuigen. Enigste nadeel is wel dat op moment een klant van ip / colo boer switched wij aangepaste cd's / dvd's toe moeten sturen in geval van calamiteiten en een server heeft een verse install nodig.

Bovenstaande is alleen makkelijk als je klanten verdeeld over verschillende lokaties zien. Met dedicated vind ik de oplossing van luser wel lekker bedacht :)

luser
10/06/05, 15:36
Origineel geplaatst door Mikey
Met dedicated vind ik de oplossing van luser wel lekker bedacht :)

Damn moet mijn dingen patenteren :)

Mikey
10/06/05, 15:50
Ja idem hiero, alleen onbetaalbaar ;)

Showeb
10/06/05, 19:55
Origineel geplaatst door luser


Damn moet mijn dingen patenteren :)

Dat heeft Microsoft en Symantec al voor je gedaan :)
Den aan SMS en On Command bijv.

Mikey
10/06/05, 20:20
Origineel geplaatst door Showeb


Dat heeft Microsoft en Symantec al voor je gedaan :)
Den aan SMS en On Command bijv.

En denk ook aan de RIS server van MS.

luser
11/06/05, 09:08
Een paar ervan ken ik, maar hebben deze een webinterface & usermgmt? (dacht niet) ;)