PDA

Bekijk Volledige Versie : Europees parlement schiet ontwerp bewaarplicht af



luser
10/06/05, 03:20
Europees parlement schiet ontwerp bewaarplicht af

BRUSSEL Het Europees parlement heeft dinsdag unaniem het plan van de Europese ministers van justitie om het telecommunicatieverkeer nauwlettend in de gaten te houden naar de prullenmand verwezen. De parlementsleden vinden het niet kunnen dat internetproviders en telecombedrijven verplicht zullen worden om gevoelige informatie van hun klanten, zoals surf- en e-mailverkeer, bij te houden. Ook de Europese Commissie vindt het plan van de ministers te ver gaan. Maar volgens de ministers moet de bewaarplicht de criminaliteit en het terrorisme in de Unie tegengaan. De tegenstanders vinden de plicht een inbreuk op de privacy en halen ook de logistieke inspanningen van de providers als tegenargument aan.

Ber|Art
10/06/05, 08:27
Das goed nieuws voor de ISP's :)

FransVanNispen
10/06/05, 10:41
En terecht!

Ik dacht dat een ieder er over eens was dat 'Big brother is watching you!' science fiction moet blijven. Blijkbaar niet allemaal :(

ISP's bergen geld uit geven voor het archiveren. Het risico dat ze deze gegevens commerciƫel gaan gebruiken of verkopen om de kosten te dekken.

En dan nog de bulk werk om de gegevens te analyseren. Waren ze waarschijnlijk even vergeten dat de grootste meerderheid van de gegevens geen criminaliteit bevatten, en toch moeten worden doorgespit.

Geef een deel van dat geld wat ze daarvoor geplanned hadden aan de politie mannen op straat, kunnen die ook weer aan het werk en stoppen met acties.

Triloxigen
10/06/05, 10:43
Ik hoorde dinsdag dat ze het alleen hadden verplaatst naar Augustus ergens.

Ber|Art
10/06/05, 11:32
Er staat nog niets op: http://www.ispo.nl/home/dossiers/bewaarplicht/ ?

luser
10/06/05, 12:45
Eh let op! Dit gaat wel over Europese niveau (wat zo te zien niet echt populair is bij jullie nederlanders, zie andere topic).

_arno_
10/06/05, 13:13
Ik weet eigenlijk niet zo goed of die bewaar plicht nou zon slecht idee is.
Wat als ze daarmee de nationale/Europese veiligheid mee verbeteren.
Is het dan niet de moeite waard om een aantal mensen levens te sparen?

Bovendien lijkt me de bewaarplicht best te doen, het zijn immers alleen verwijzingen ?
Als iemand een bestand van 800 mb download, dan zijn daar toch maar een paar bits voor nodig.

luser
10/06/05, 13:17
Als een ISP als xs4all elke dag elke connectie van iedereen zijn ip moet loggen zit je rap aan paar TB (per dag!).
Lekker omhoog met de prijzen om dat te kunnen betalen ;)

_arno_
11/06/05, 13:14
Dat heeft xs4all berekent, hoe bereken je iets waarvan je nog helemaal niet weet hoe het gaat worden ? ;)
ik heb het idee dat het ook speculaties van xs4all zelf is.

Zelfde als dat grondwet boekje , komt van kabinet af, zal lekker objectief zijn ;)

Triloxigen
11/06/05, 13:42
Origineel geplaatst door _arno_
Dat heeft xs4all berekent, hoe bereken je iets waarvan je nog helemaal niet weet hoe het gaat worden ? ;)
ik heb het idee dat het ook speculaties van xs4all zelf is.

Je weet hoeveel logfiles je nu hebt, daarbij tel je de verwachte groei en dan heb je al de minimale hoeveelheid opslacht ruimte.
Voor die data op te slaan zijn servers nodig en dataverkeer..

Vrij makkelijk uit te rekenen hoor :)


Als die regel er komt ga ik alle logfiles printen of op 650MB cd zetten, dan wens ik ze succes met zoeken.
(Er zijn geen vereisten van manier van opslag)

maxnet
11/06/05, 15:04
Origineel geplaatst door _arno_

ik heb het idee dat het ook speculaties van xs4all zelf is.


Het KPMG rapport (http://www.bof.nl/docs/bewaarplicht_KPMG.pdf) dat in opdracht van de overheid is opgesteld gaat uit van 145 TB aan logs voor een access provider met 10% marktaandeel bij 2 jaar bewaartermijn.

_arno_
11/06/05, 17:26
Niet zo heel veel trek om dat na telezen , dat geloof ik wel ;)
Maar als het om zoveel gaat ,gaat het idd wat centen kosten.

Hoe lang moeten ze de logs bewaren ? 2 jaar ?


Maarja aan de andere kant van het verhaal , als het nou echt helpt.
Dan zou ik het zeker te overwegen vinden, ondanks de kosten.

Triloxigen
11/06/05, 17:34
Origineel geplaatst door _arno_
Niet zo heel veel trek om dat na telezen , dat geloof ik wel ;)
Maar als het om zoveel gaat ,gaat het idd wat centen kosten.

Hoe lang moeten ze de logs bewaren ? 2 jaar ?


Maarja aan de andere kant van het verhaal , als het nou echt helpt.
Dan zou ik het zeker te overwegen vinden, ondanks de kosten.

5 jaar.
En al helpt het, door de hoogte van de kosten zou jij het ook niet overwegen.

maxnet
11/06/05, 18:29
Origineel geplaatst door _arno_
Hoe lang moeten ze de logs bewaren ? 2 jaar ?


Het Europese ontwerp ging uit van een termijn tussen 1 tot 3 jaar, door de lidstaten verder te specificeren.



Maarja aan de andere kant van het verhaal , als het nou echt helpt.


Dat is maar zeer de vraag.
Het gaat slechts om verkeersinformatie, bij bijv. e-mail wordt wie met wie communiceert opgeslagen, maar niet waarover.

Internetters communiceren dagelijks met onbekenden. Hierover zijn snel verkeerde conclusies te trekken.