PDA

Bekijk Volledige Versie : Teveel aanbieders?



msdevasp
07/06/05, 12:40
Wat ik me afvroeg. Is er nog steeds meer vraag dan aanbod van hosting? Er zijn verschrikkelijk veel bedrijven die hosting aanbieden. Zouden deze allemaal genoeg accounts hebben om een rendabel bedrijf te zijn? Ik zit op het punt om met mijn bedrijf (softwareontwikkelen en websites) ook hosting te gaan aanbieden. Wij krijgen steeds vaker vragen hierover. Of er echt zoveel vraag is?

HostServe
07/06/05, 12:43
Wij krijgen steeds vaker vragen hierover.
Of er echt zoveel vraag is?

Beantwoord je je vraag zelf niet :)

msdevasp
07/06/05, 12:48
Misschien wel! :D Ben meer benieuwd naar jullie ervaringen! ;)

Henky!
07/06/05, 12:53
Als je toch al een server hebt kun je het er gerust bijdoen. Je hebt al wat klanten zo te horen. Je hoeft er niet van te leven maar een extra plakje kaas op het brood is nooit weg natuurlijk....

Triloxigen
07/06/05, 13:39
Er is zeker niet meer vraag dan aanbod.
Alle huidige hosters kunnen (lijkt mij) meer klanten aan en hebben ook allemaal de mogelijkheid uit te breiden.

PlugInInfo
07/06/05, 16:20
Ik denk dat de vraag naar hosting gaat stijgen. Dit heeft natuurlijk te maken met de toenemende mate waarin "Nederland" internet.

Inmiddels hebben al veel mensen toegang tot internet. Het overgrote deel van die mensen internet via een snelle verbinding. Zo'n 33 procent van de Nederlandse internetters maakt gebruik van ADSL en 23 procent van de kabel (eind 2004). Dit aantal neemt alleen maar toe. Bovendien blijkt ook dat de gebruiksfrequentie van internet toeneemt.

Met het toenemende aantal breedbandgebruikers en een groeiende gebruiksfrequentie zal hoogst waarschijnlijk ook het aantal mensen dat een eigen homepage of website op het net wil hebben toenemen. Maar nog belangrijker; de vraag naar een online visite kaartje van bedrijven zal alleen maar stijgen.

Teveel aanbieders.... het worden er alleen maar meer. En met de stijgende vraag naar hosting is dit ook helemaal niet erg

Remigius
07/06/05, 19:13
Er zijn inderdaad wel heel veel hostingproviders. Maar ik denk dat deze elkaar op een bepaald punt echt dood zullen concureren met prijzen. Maar door je diensten uit te breiden, zoals colo, dedi, development, etc. kun je nog steeds een goede boterham verdienen (als je er maar voor werkt natuurlijk).

D-host
07/06/05, 20:39
Er zijn idd heel veel aanbieders, de reden waarom ik begonnen ben met hosting omdat ik design doe van site's en veel mensen vragen mij voor hun site te hosten.
Dus neem ik dit er graag bij.
Maar zoals men al zei veel mensen gaan op het net en die willen allemaal een site of een persoonlijke email bv naam@naam.be
Dus in die mate denk ik dat de vraag naar hosting groter zal worden....

msdevasp
07/06/05, 20:50
Origineel geplaatst door D-host
Er zijn idd heel veel aanbieders, de reden waarom ik begonnen ben met hosting omdat ik design doe van site's en veel mensen vragen mij voor hun site te hosten.
Dus neem ik dit er graag bij.
Maar zoals men al zei veel mensen gaan op het net en die willen allemaal een site of een persoonlijke email bv naam@naam.be
Dus in die mate denk ik dat de vraag naar hosting groter zal worden....

Dat heb ik dus. Als programmeur doe ik veel opdrachten en klanten vragen mij ook om hosting. Die struinen het internet niet af voor de goekoopste optie, die willen een persoon die ze kennen en het moet werken natuurlijk. Ik heb nog niet veel opdrachten hoor, heb 10 jaar voor een baas gewerkt (detachering)! :-)

Unixadmin
08/06/05, 10:36
Als jij een reselleraccount of een dedicated server neemt dan ben jij ook niet echt aanbieder van webhosting vind ik. Imo ben jij dan de tussenpersoon die diensten van een bestaande webhoster levert.

WelleKe
08/06/05, 12:29
Als jij een reselleraccount of een dedicated server neemt dan ben jij ook niet echt aanbieder van webhosting vind ik. Imo ben jij dan de tussenpersoon die diensten van een bestaande webhoster levert.

Is de supermarkt ook geen aanbieder van cola omdat ze het niet zelf maken? Ik blijf de beredenering die jij -en anderen- volgen zo raar vinden.

Natuurlijk is het heel wat anders als je je vooral bezighoudt met de administratieve kant van webhosting (reseller) dan wanneer je (ook) de technische kant doet (hardware, software connectivity).

Maar wat ik nog vreemder vind in jouw beredenering is dat je bij een dedicated server ook al vind dat iemand geen webhostingaanbieder is. Dus omdat je de hardware huurt ben je geen aanbieder meer, wat heeft de financiering daarmee te maken? Of is in jouw ogen iemand pas een aanbieder van webhosting als hij ook heel het datacentrum beheert, of moet hij ook zorgdragen voor de verbindingen met internet etc.

Je hebt te maken met een bedrijfsketen waarbij iedere organisatie een onderdeel voor zijn rekening neemt en sommige bedrijven overlappen enkele stappen in de keten. Maar uiteindelijk zijn de bedrijven die zich in de laatste stap bevinden in mijn ogen "de aanbieders" van webhosting.
Dit zijn de bedrijven die direct contact hebben met de afnemers en dat kunnen dus ook resellers zijn ;)

Om dan vervolgens terug te komen op de vraag of er meer vraag is dan aanbod, waardoor bedrijven gezond kunnen zijn. Zoals anderen al aangaven, niet iedere aanbieder van webhosting hoeft er zijn volledige bedrijf draaiend van te houden, het is voor hun een onderdeel van het assortiment.

De markt is nog altijd groeiende voor wat betreft internetgebruik onder particulieren en bedrijven, waardoor ook de vraag naar hostingpakketten toeneemt. Een goede graadmeter vind ik de uitgifte van domeinnamen, wat in eerste instantie toch de intentie uitspreekt om internetactiviteiten te gaan ontplooien. De SIDN bijvoorbeeld groeit nog altijd als kool en het .eu domain komt er ook nog eens aan. Voorlopig valt er nog wel wat te doen in de markt ;)

D-host
08/06/05, 14:47
Origineel geplaatst door domper
Als jij een reselleraccount of een dedicated server neemt dan ben jij ook niet echt aanbieder van webhosting vind ik. Imo ben jij dan de tussenpersoon die diensten van een bestaande webhoster levert.

Ben ik niet met eens, je bied het toch ook aan = aanbieder

WelleKe
08/06/05, 15:29
haha prachtig, houd ik een heel betoog komt D-host met 2 zinnen om hetzelfde te zeggen :P

crazycoder
08/06/05, 19:31
Origineel geplaatst door domper
Als jij een reselleraccount of een dedicated server neemt dan ben jij ook niet echt aanbieder van webhosting vind ik. Imo ben jij dan de tussenpersoon die diensten van een bestaande webhoster levert.
Als ik er vanuit ga dat de reseller de hosting als product inkoopt, dan heb jij IMO geen gelijk. Deze zal immers het product whitelabel inkopen en onder eigen naam verkopen.
Iemand die voor een provisie klanten aanbrengt is mi geen aanbieder.

Als je een dedicated server huur ben je wel degelijk aanbieder. Ter vergelijking: een rijschoolhouder die zijn auto huurt/least zou volgens jouw redenering ook geen rijschoolhouder zijn..

crazycoder
08/06/05, 19:42
Origineel geplaatst door Henky!
Als je toch al een server hebt kun je het er gerust bijdoen. Je hebt al wat klanten zo te horen. Je hoeft er niet van te leven maar een extra plakje kaas op het brood is nooit weg natuurlijk....
Jullie zijn niet wijs :)

Als je een server (=1 server) heb dan doe je nog niets. Moet je er altijd nog een tweede bij nemen voor DNS, mail en backups. Sommige coloboeren leveren dat soort diensten overigens mee (al dan niet tegen meerprijs).
Daarnaast zal je de zooi ook moeten beheren, of iemand in moeten huren.

Kortom, een vrij forse investering in hardware en arbied. En natuurlijk de maandelijks terugkerende kosten van het colocaten + afschrijving.

Je kan natuurlijk ook een managed server nemen waarbij je leverancier voor alles zorg gaat dragen.

Ik denk dat het goed is als webdesigners vooral blijven designen en hosters vooral blijven hosten. Zo kan iedereen een boterham + beleg verdienen.
Je kan als designer natuurlijk ook een betrouwbare host zoeken en vragen of het mogelijk is om diensten whitelabel af te nemen. Omdat een hoster minder kosten voor support hoeft te maken kan deze in principe een korting geven waarna het een ieder vrij staat om daar een eigen percentage bovenop te leggen.

Voor wat betreft het aantal hosters, dat neemt vanzelf af zodra de studenten die voor provider spelen van school gaan en echt werk zoeken ;-)

WelleKe
08/06/05, 20:50
Voor wat betreft het aantal hosters, dat neemt vanzelf af zodra de studenten die voor provider spelen van school gaan en echt werk zoeken ;-)

Nu is het gelukkig zo in Nederland dat er ook nieuwe studenten bijkomen, waar blijft dat in jouw beredenering? :P

crazycoder
08/06/05, 20:54
Origineel geplaatst door WelleKe


Nu is het gelukkig zo in Nederland dat er ook nieuwe studenten bijkomen, waar blijft dat in jouw beredenering? :P
Met de vergrijzing neemt dat vanzelf af ;)

frvge
08/06/05, 23:09
Ben wel benieuwd hoeveel procent van alle relatief kleine aanbieders (1-8 servers) studenten/scholieren zijn. Misschien een idee voor een poll?

Proxio
08/06/05, 23:27
Het aantal servers dat je hebt wil niet zeggen dat je klein/groot bent hoor, frvge.

Stel je neemt een server met zeg 4 Opteron CPU's en 4 GB geheugen. 4 73 GB 15K RPM SCSI schijven in raid5. Je host websites van particulieren/kleine bedrijven vanaf zeg 14,95 per maand. Bijvoorbeeld een 25 MB pakketje. Hoeveel site's kan je wel niet op zo'n bak kwijt? :) En daar 8 servers vol mee... Dan ben je toch wel aardig op weg moet ik zeggen.

crazycoder
09/06/05, 08:52
Zelf zat ik meer te kijken naar de goedkope aanbieders. Zie er meer dan genoeg die voor EUR 2 per maand professionele? hosting aanbieden.

Vraag mezelf soms toch af hoe hun businessplan eruit moet zien. Ik zeg niet dat het scholieren/studenten zijn, maar van EUR 2 per maand moet je toch het e.e.a. doen wil je er als provider uit gaan springen.

Hoeveel sites je op een server kwijt wil? Lijkt mij dat het eraan ligt wat voor sites en of deze een database backend hebben of niet. Zelf zou ik er niet happy mee zijn om een site op een crowded server te laten draaien, maar dat moet een ieder natuurlijk zelf weten.

Proxio
09/06/05, 08:58
Wij zelf draaien alle databases op een eigen server :). Net zoals mail, DNS, etc.

WelleKe
09/06/05, 08:59
Ik zou zeggen, lees het forum eens een keer door en steek je licht op bij de antwoorden uit eerdere berichten. Echt waar je vindt een schat aan meningen!

AlfaHosting
09/06/05, 09:00
Ik denk dat inderdaad van de 1 euro hosters er op het einde van de rit niet veel gaan overblijven. Enkel de echt heel grote hosters met een massaal aantal klanten zullen overblijven en genoeg winst kunnen overhouden.

De studenthosters die het nu voor 1 euro doen en er nu een zakcentje aan overhouden gaan later 'na het studentenleven' merken dat als je er een echt bedrijf van maakt waar je nog van wil leven er met 1 euro niet veel te beginnen valt.

Triloxigen
09/06/05, 09:41
Er wordt hier ook zoveel aangeboden tegen inkoopsprijzen (denk aan domeinname).
Dit kan prima, tot de eigenaar stopt met de hobby en iedereen ineens domeinen kwijtraakt, moet verhuizen, etc.

AlfaHosting
09/06/05, 09:47
Klanten die trouwens altijd op zoek zijn naar 'het goedkoopste' is niet de ideale doelgroep. Want als je op een gegeven moment als hoster de prijzenslag niet meer aankan en er komt een nog een goedkopere hoster ben je die klanten kwijt. Beter ben je met de groep van klanten die een eerelijke prijs willen betalen voor een degelijk produkt. Dat is de doelgroep waar wij ons op richten.

hostingpower
09/06/05, 11:05
Ik denk niet dat je als bedrijf mee moet gaan met die prijzenslag. Ik kan me niet voorstellen dat je met een 1 euro pakketje genoeg winst behaald om investeringen te kunnen doen. Als je kwaliteit levert tegen een concurrende prijs (dus niet de goedkoopste, maar niet de duurte een middenweg zeg maar) dan komen de klanten vanzelf wel. Ik ga liever voor kwaliteit ipv kwantiteit. De klanten bij die goedkope hosters komen vanzelf wel een keer tot die conclusie ;)