PDA

Bekijk Volledige Versie : cooldown periode bij kopen via internet



xSeries
06/06/05, 12:28
Bij klanten die via het web adsl bestellen moet altijd een cooldown periode van 7 dagen in acht genomen worden.

Weet iemand of dit alleen bij kopen via internet is ? (dus niet bij traditioneel opdrachtbevestiging die ondertekend is)

Of is dit alleen voor consumenten en niet voor bedrijven ?

Triloxigen
06/06/05, 12:33
Dit heet de wet van koop-op-afstand en geld niet voor maatwerk.

ADSL en hosting zijn geen maatwerk dus is er een periode van teruggave.
Domeinnamen en websites zijn maatwerken daar geld dit dus niet voor.

xSeries
06/06/05, 12:35
ok, maar dan is er dus volgens jou geen verschil tussen kopen via internet en een opgestuurde papieren orderbevestiging die wij ondertekend terugkrijgen ?

dat wordt me helaas niet helemaal duidelijk uit je antwoord...

Triloxigen
06/06/05, 12:50
De 7 dagen blijft staan en gaan in op het moment van bestellen.

veenman
06/06/05, 13:30
De wet koop-op-afstand is inderdaad niet van toepassing op maatwerk, hosting met daarbij een domeinnaam is WEL maatwerk.

Als de wet koop-op-afstand wel van toepassing is moet er op het contract of andere voorwaarden staan vermeld dat deze het recht heeft om het contract binnen 7 dagen te ontbinden. Indien dit niet het geval is kan het contract ten alle tijden nietig worden verklaard.

In de praktijk valt het allemaal best mee, zover ik weet wordt er maar weinig gebruik van de wet gemaakt.

crazycoder
06/06/05, 13:34
Origineel geplaatst door skunkah
Als de wet koop-op-afstand wel van toepassing is moet er op het contract of andere voorwaarden staan vermeld dat deze het recht heeft om het contract binnen 7 dagen te ontbinden. Indien dit niet het geval is kan het contract ten alle tijden nietig worden verklaard.


Dat is voor zover ik weet niet helemaal juist.

Als je het niet vermeld bij aankopen die onder deze wet vallen dan geldt de wettelijke termijn, die is ongunstiger dan 7 dagen maar zeker niet 'ten alle tijden'.

xSeries
06/06/05, 13:40
ok, maar dan geld voor het op papier ondertekende opdrachtbevestiging die wet niet; dus ook die 7 dagen niet ?

veenman
06/06/05, 14:50
Origineel geplaatst door crazycoder


Dat is voor zover ik weet niet helemaal juist.

Als je het niet vermeld bij aankopen die onder deze wet vallen dan geldt de wettelijke termijn, die is ongunstiger dan 7 dagen maar zeker niet 'ten alle tijden'.
Ik heb het wetboek er bij gepakt, en je hebt inderdaad helemaal gelijk.
Als er aan bepaalde voorwaarden, waaronder ook het niet vermelden van het recht om de overeenkomst te ontbinden dan geld er een termijn van 3 maanden.

Bijgevoegd het stukje wet waar dit in vermeld staat.

crazycoder
06/06/05, 15:53
Origineel geplaatst door xSeries
ok, maar dan geld voor het op papier ondertekende opdrachtbevestiging die wet niet; dus ook die 7 dagen niet ?
Ik ben geen jurist, maar volgens mij gaat het om hoe de overeenkomst tot stand komt. Dat jij een getekende overeenkomst heb ontvangen heeft daar voor zover ik weet niets mee te maken.

Het blijft koop op afstand, kortom als jij die wet niet toepasbaar acht (en niet vermeld) en de rechter denkt daar anders over dan ga jij nat.

Als je het helemaal zeker wil weten bel je een jurist of ga je de wetboeken en/of juriprudentie door zitten snuffelen.

veenman
06/06/05, 16:57
Er zijn altijd MINIMAAL 7 dagen om het contract te ontbinden, als er een overeenkomst op afstand wordt afgesloten, dus niet op kantoor of vestiging van de 'commerciele partij' waarmee het contract wordt aangegaan.

Laat ik het omdraaien, de klant heeft ALTIJD de mogelijkheid om het contract te ontbinden binnen 3 maanden, tenzij er is voldaan aan de regels zoals die in de wet “Bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten” ook wel bekend als de wet "Kopen op afstand" is voldaan.

De voorwaarden in kwestie staan in het stukje wet dat bij mijn vorige post is bijgevoegd.

rosslo
06/06/05, 17:05
Ik heb het laatst ergens gelezen, maar wete helaas niet meer waar.

De wet verkoop op afstand treedt in werking bij verkopen waar de koper en verkoper niet tegenover elkaar staan.

Dus eigenlijk alle verkopen die buiten een winkel (markt/bazaar/persoonlijk bezoek) plaatsvinden vallen onder de wet verkoop op afstand.

martijntje
06/06/05, 19:02
En als het bedrijf dan al kosten heeft gemaakt (denk aan het bestellen van de domeinnaam)

dat kan ik bij de reacties er nog niet helemaal uithalen

Proxio
06/06/05, 19:07
Een domeinnaam valt ook onder maatwerk, toch? :) Je hostingpakketje er aan echter weer niet...

ICTRecht
06/06/05, 20:10
Mijn bijdrage:

Koop op afstand: de overeenkomst op afstand die een consumentenkoop is.

Bedrijven kunnen dus geen beroep doen op Afdeling 9A van Boek 7.

veenman
06/06/05, 20:14
Origineel geplaatst door Proxio
Een domeinnaam valt ook onder maatwerk, toch? :) Je hostingpakketje er aan echter weer niet...
Als het domein en hostingpakket samen 'de dienst' zijn, dan is de hele dienst maatwerk.

Santario
06/06/05, 20:19
Origineel geplaatst door skunkah

Als het domein en hostingpakket samen 'de dienst' zijn, dan is de hele dienst maatwerk.

Ligt er ook aan hoe jij het op de factuur zet. Ik neem aan dat je domeinnaam en hosting apart vermeld dus dan gaat die vlieger niet op.

veenman
06/06/05, 20:24
Origineel geplaatst door Santario


Ligt er ook aan hoe jij het op de factuur zet. Ik neem aan dat je domeinnaam en hosting apart vermeld dus dan gaat die vlieger niet op.
Dat kan je op verschillende manieren interpeteren.
Je zou kunnen zeggen dat het twee verschillende diensten zijn, omdat ze apart gefactureerd worden. Anderzijds zou je ook kunnen zeggen, dat de dienst is opgebouwd uit twee onderdelen, die samen een maatwerk product/dienst zijn.

Uitsluitsel zal in dit geval echt van de rechter moeten komen, en wellicht is er al jurispudentie over geweest, dat weet ik niet.

Santario
07/06/05, 01:21
Origineel geplaatst door skunkah

Dat kan je op verschillende manieren interpeteren.
Je zou kunnen zeggen dat het twee verschillende diensten zijn, omdat ze apart gefactureerd worden. Anderzijds zou je ook kunnen zeggen, dat de dienst is opgebouwd uit twee onderdelen, die samen een maatwerk product/dienst zijn.

Uitsluitsel zal in dit geval echt van de rechter moeten komen, en wellicht is er al jurispudentie over geweest, dat weet ik niet.

Helemaal gelijk in, maar ik dacht dat ik ergens gelezen had dat koppelverkoop niet toegestaan was (kort gezegd: product A waarvan in redelijkheid verwacht mag worden dat het niet zonder product B kan werken voor optimale werking danwel niet gebruikelijk is). Maar ik moet ook zeggen dat ik deze ervaring heb uit de wereld van kabeltelevisie waar ik zelf op een juridische afdeling heb gewerkt, ik weet natuurlijk niet of dit ook voor hosting geld. Zal het mor... euhh vandaag eens uitzoeken :)