PDA

Bekijk Volledige Versie : Beste Belgische datacenter?



Jan VB
02/06/05, 11:53
Wat is het beste datacenter in België wanneer snelheid naar de hele wereld toe (maar vooral US) zeer belangrijk is?

Is er veel verschil tussen de verschillende aanbieders in een datacenter?

Alle ervaringen met een dedicated server of colocation in België zijn welkom :)

GlobalServe
02/06/05, 12:06
LCL garandeerd de beste uptime, maar heb geen ervaring met hun.
Alles hangt ook af van welke transits ze gebruiken en welke netwerken.

Je kan altijd eens mailen naar de verschillende datacenters of ze statistieken hebben van 1 jaar. En misschien ook statistieken met de lijnen die naar US gaan.

Moeilijk om te zeggen wie de beste is.

smurf
02/06/05, 12:06
Voor US verkeer zit je misschien Best in Level 3 maar maar het datacenter heeft daar niet veel mee te zien, eerder het Netwerk waar je instaat.

In InterXion heb je denk ik de meeste carriers.

smurf
02/06/05, 12:07
Nu , het is allemaal afhankelijk van het netwerk :), het datcenter zelf doet er niet veel toe...

Jan VB
02/06/05, 12:15
Maar sluiten de datacenters normaalgezien geen overeenkomsten met de carriers?

smurf
02/06/05, 12:18
Neen, dat is meestal een tussenbedrijf, als je zelf je eigen netwerk wilt zal je de contracten zelf moeten sluiten met de carriers.

Eventueel kan je zelf een aansluiting krijgen van het DC zelf , die verschillene carriers blendenvoor jou, maar dat is vrij prijzig denk ik.

Jan VB
02/06/05, 12:23
Ahzo, dit wist ik niet. Aangepaste vraag dan:

Welke server of colocation-aanbieder in België is de beste wanneer snelheid naar de hele wereld toe (maar vooral US) zeer belangrijk is?

Ik heb namelijk al enkele abominabele ping-times en snelheden (vanuit de US) gezien bij sommige aanbieders, en ik kan me niet veroorloven dat mijn sites als een slak laden vanuit de US.

smurf
02/06/05, 12:28
Er is wel vrij veel verschil tussen de colocation / netwerk aanbieders ook.
Qua netwerkuptime zijn ze vrij divers, de prijzen varieren ook enorm.

Zorg ervoor dat je bij iemand terechtkomt met goede SLA garanties en dat je te maken hebt met deskundige / helpzame mensen. Leer het bedrijf eerst wat beter kennen. Zo is 3 man personeel voor 2 racks en een bureel in het datacenter zelf een beetje overkill. Dan kan je ervan uitgaan dat de bedrijfsvoering niet echt zuiver is. (hebben we spijtig genoeg mogen ervaren).

smurf
02/06/05, 12:39
De beste US verbinding zal je halen rechtstreeks bij level3, zijn wel niet carrier neutral en je zal er ook vrij veel moeten voor betalen: http://www.level3.com/2583.html

Verder zou ik je aanraden eens contact te nemen bij:

www.openminds.be
www.benesol.be
www.realroot.be
www.proserve.nl

Wij zitten voor het ogenblik in een rack bij Benesol na enkele stroeve maanden bij een andere - naar het schijnt - reeds failliete aanbieder. Overall performance is vrij goed, je zal ook goed geholpen worden, Samuel is steeds vlot bereikbaar. Het Netwerk naar de US is goed (gaat via Cogent, één van de grotere, meer betaalbare providers, nu en dan wel met peerproblemen...). De Routers hebben er in de eerste maand een paar keer kort uitgelegen, maar daar zijn we voor vergoed geweest, er wordt momenteel gewerkt aan een redundante setup. Ik heb er een goed vertrouwen in dat het netwerk op zijn pootjes terecht komt... (Ik hoop het toch, ik wil niet al het materiaal weer verhuizen :)). Qua prijzen zit benesol bij de meer betaalbare.

FiberOptic
11/06/05, 10:55
Op InterXion heb je de meeste partners denk ik, dus zou daar gaan

Cyberdevil
11/06/05, 13:37
Beste is Proserve.nl . Prijs moet je er dan ook erbij nemen. ;)

smurf
27/06/05, 19:08
Origineel geplaatst door GlobalServe
LCL garandeerd de beste uptime, maar heb geen ervaring met hun.
Alles hangt ook af van welke transits ze gebruiken en welke netwerken.


Mmm ik denk dat vorige week voor sommigen de beperlkingen en problemen bij LCL naar boven zijn gekomen. (oa Airco problemen, fiber cuts ...).

InterXion all the way dus. Howel ze momenteel een bezettingsgraad van 92 pct hebben maar de plannen voor InterXion 2 liggen op de tafel.

luser
27/06/05, 19:33
fibercuts heeft ook helemaal niks met het DC te maken...
ivm airo prob (LCL Antwerpen) was het nog zelfde avond mooi fixed (liep zo een goede 9 man rond), ik heb andere verhalen gehoord over DC's in NL (SBP bv).

btw, zover ik gehoord heb staan er nog ruimtes leeg te InterXion, dus zonder datavloer maar wel voorzien om ooit gevuld te worden.

ProServe
27/06/05, 22:55
Origineel geplaatst door smurf

Mmm ik denk dat vorige week voor sommigen de beperlkingen en problemen bij LCL naar boven zijn gekomen. (oa Airco problemen, fiber cuts ...).
Ik weet wel over welke fibercut je het hebt, maar wij hebben daar geen last van gehad, omdat we een fijne fiberring door Brussel hebben. Zo zie je maar, ligt maar net aan waar je afneemt.

Danger
28/06/05, 18:49
Origineel geplaatst door smurf
Verder zou ik je aanraden eens contact te nemen bij:

www.openminds.be
www.benesol.be
www.realroot.be
www.proserve.nl


Tip: Proserve & Openminds

Neem zeker geen realroot. Dat heb ik ondertussen al meedere malen gehoord maar heb er niet echt ervaring mee.

Euro-Servers
28/06/05, 19:00
Wij zitten op het realroot netwerk & zijn zéér tevreden. Ik zie niet in waarom je dat afraad?

joske
29/06/05, 00:51
Indien je zoekt naar "budget colocatie" is LCL Antwerpen de beste plaats, wil je een datacentrum met hoge kwaliteit en redundantie dan is LCL Diegem de beste oplossing.
LCL Diegem begint trouwens vol te lopen!

luser
29/06/05, 06:27
Hoezo zou lcl antwerpen de budget oplossing zijn? Naast realroot kan je er met gemak tiscali krijgen (+-90euro / mbit + 750 setup), verder zijn er aantal partijen bezig hun eigen netwerk op te bouwen daar.

EDIT: Wat wel irriteert in beide LCL's is het toegangssysteem ;)

frankske
29/06/05, 11:13
Het qualitatief beste is volgens mij zeker InterXion, maar ook LCL Diegem is niet slecht (op de toegangsprocedures na). Het nadeel is dat ze relatief duur zijn. Wil je iets goedkoper, dan is er LCL Antwerpen of Gent (Versatel POP) interessant. In InterXion heb je het meeste keuze van carriers, heb je bovendien ook een BNIX-pop, in Diegem iets minder, in LCL Antwerpen en Gent maar een 2-3 tal.

Kwa providers willen wij u uiteraard altijd een voorstel maken (en als je ons wat ip's in de usa geeft zelfs wat ping-testen doen en eventueel onze routering naar die ip's aanpassen als dat zou helpen). Een andere partij die zeker zeer goed is, is proserve (hebben een ruimte in LCL Diegem). Wijzelf zijn actief in Interxion (high quality) en LCL Antwerpen en Gent (budget oplossingen).

smurf
29/06/05, 11:32
Ik wil even erop wijzen dat wat ik zei over LCL gebaseerd was op verhalen van een derde... Na verdere uitleg van LCL zelf kloppen die dus niet helemaal. Mijn excuses...