PDA

Bekijk Volledige Versie : hosting door webdesignbureau?



Japi
02/06/05, 11:01
Hallo, ik zit met de volgende vraag:

Als ik als webdesigner hosting aanbied aan mijn klanten (zij gaan dus een hostingovereenkomst aan met mij) die ik laat hosten op eventueel een dedicated server of binnen een resellerpakket.. en stel dat om één of andere reden de host het begeeft voor een langere tijd waardoor mijn klanten verlies lijden.. ben IK dan aansprakelijk? Of kan ik mezelf vrijwaren van dit soort problemen door het opstellen van goede algemene voorwaarden?

Triloxigen
02/06/05, 11:14
Je kan je inderdaad vrijwaren door in de algemene voorwaarden te zetten dat je niet aansprakelijk bent voor downtime en dat soort zaken.

Maar ik denk dat als je geen verantwoordelijk heid durft te nemen dat je dan beter een reseller pakket kun afnemen dat je de problemen bij iemand anders legt.

eMiz0r
02/06/05, 11:35
Tuurlijk ben je aansprakelijk :) Je klant heeft een overeenkomst met jou, niet met je hoster. Jij kan vervolgens weer je host aansprakelijk stellen, maar dat is je eigen pakkie aan.

Je kunt overigens niet in je AV zetten dat je niet aansprakelijk bent voor downtime. Dat verwerpt een rechter meteen in een eventuele rechtszaak.

Stetson
02/06/05, 12:06
Een ondernemer is altijd aansprakelijk voor de geleverde diensten/producten. Klant van jou klaagt ook bij jou en jij klaagt weer bij jouw leverancier. Je kunt dus niet jouw verantwoordelijkheid uitsluiten. Je kunt hooguit aangeven dat je afhankelijk bent van 'derden' maar ja daar heb ik als klant toch geen moer mee te maken :p

Whyti
02/06/05, 12:56
Origineel geplaatst door eMiz0r
Tuurlijk ben je aansprakelijk :) Je klant heeft een overeenkomst met jou, niet met je hoster. Jij kan vervolgens weer je host aansprakelijk stellen, maar dat is je eigen pakkie aan.

Je kunt overigens niet in je AV zetten dat je niet aansprakelijk bent voor downtime. Dat verwerpt een rechter meteen in een eventuele rechtszaak.

Hoezo? De klant ondertekent dit toch.. dan had die het beter moeten lezen lijkt mij... Met een handtekening er onder kan je niet zoveel beginnen tegen AV..

marijn79
02/06/05, 13:13
Gewoon een hoster kiezen die nooit down is.... :-)

WH-Tim
02/06/05, 13:30
Origineel geplaatst door marijn79
Gewoon een hoster kiezen die nooit down is.... :-)

Vet!, noem eens eentje ;)

HBCS
02/06/05, 14:05
HBCS (grapje)

eMiz0r
02/06/05, 14:45
Origineel geplaatst door Whyti


Hoezo? De klant ondertekent dit toch.. dan had die het beter moeten lezen lijkt mij... Met een handtekening er onder kan je niet zoveel beginnen tegen AV..

Als jij in je AV zet dat je me mag doodschieten na de handtekening betekent dat niet dat je AV rechtsgeldig is en je het daarom mag doen :P

Als er onredelijke punten in je AV staan gaat die in een eventuele procedure regelrecht de prullenbak in.

Je kan je verantwoordelijkheden niet via een AV afschuiven. Zo werkt het helaas niet :) Was het maar zo..


Je moet er trouwens ook rekening mee houden dat je in een bedrijf vs klant situatie als bedrijf zijnde vrijwel altijd de verliezer bent. Tenzij het een onredelijke/belachelijke aanklacht is.

Triloxigen
02/06/05, 14:47
Origineel geplaatst door eMiz0r


Als jij in je AV zet dat je me mag doodschieten na de handtekening betekent dat niet dat je AV rechtsgeldig is en je het daarom mag doen :P

Als er onredelijke punten in je AV staan gaat die in een eventuele procedure regelrecht de prullenbak in.


Verkeerde vergelijking, doden is volgens de wet niet toegestaan.
Over downtime staat niks in de wet ;)

eMiz0r
02/06/05, 14:51
Je snapt wat ik bedoel.

Je kunt als bedrijf zijnde je aansprakelijkheid door middel van een AV niet afschuiven! (knoop dit ff goed in je oren, want mensen die beweren dat het wel kan helpen je vast niet mee om een schadeclaim te betalen)

ICTRecht
02/06/05, 15:38
Je hebt verschillende vormen van aansprakelijkheid. Ik wil daar nu verder niet op ingaan.

Het gaat om de parij met wie je te maken hebt. De aansprakelijkheid is namelijk makkelijk te beperken als je zaken doet met een rechtspersoon (BV/NV) die ten tijde van het sluiten van de overeenkomst laatstelijk zijn jaarrekening openbaar heeft gemaakt, of een onderneming waarbij >50 personen werkzaam zijn.

Op een onredelijk bezwarende bepaling kan door een dergelijke professionele partij geen beroep worden gedaan. Een beroep is niet mogelijk als de wederpartij ten tijde van het sluiten van de overeenkomst met de bepaling of beding bekend was of geacht kon worden dat te zijn.

Het is daarom onjuist te stellen dat een bepaling over het uitsluiten van aansprakelijkheid tijdens downtime onredelijk zou zijn en dat zo'n bepaling door de rechter rechtstreeks naar te prullenbak wordt verwezen.

Ik wil W3bdesign adviseren goede algemene voorwaarden op te laten stellen met een artikel over aansprakelijkheid (daarin eventueel een bepaling over downtime).

marijn79
02/06/05, 17:15
Origineel geplaatst door WH-Tim


Vet!, noem eens eentje ;)

De mijne (maar aangezien ik daar ook afstudeer zal ik de naam maar niet noemen ivm verboden op reclame uitingen!)

Heb er een site gehost die nu al vanaf dat ik daar host niet is down geweest. Wel even maar dat was omdat ik met mambo zat te kloten dus niet hun fout :-)
30-40 gb per maand, pas de problemo.

Ik ben er eerst klant geworden en daarna pas gaan afstuderen.

Typo

Best4U
02/06/05, 18:12
Origineel geplaatst door eMiz0r


Als jij in je AV zet dat je me mag doodschieten na de handtekening betekent dat niet dat je AV rechtsgeldig is en je het daarom mag doen :P

Als er onredelijke punten in je AV staan gaat die in een eventuele procedure regelrecht de prullenbak in.

Je kan je verantwoordelijkheden niet via een AV afschuiven. Zo werkt het helaas niet :) Was het maar zo..



Inderdaad, als men dit soort regels opsteld dan kan men in strijd zijn met de redelijkheid en billijkheid. Een rechter zal een consument in vrijwel alle gevallen in zijn gelijk stellen.


Boek 2 BW1
Art. 8
1. Een rechtspersoon en degenen die krachtens de wet en de statuten bij zijn
organisatie zijn betrokken, moeten zich als zodanig jegens elkander gedragen
naar hetgeen door redelijkheid en billijkheid wordt gevorderd.
2. Een tussen hen krachtens wet, gewoonte, statuten, reglementen of besluit
geldende regel is niet van toepassing voor zover dit in de gegeven omstandigheden
naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar
zou zijn.

edit: kleine typo

ICTRecht
02/06/05, 18:35
Ik geloof toch echt dat artikelen 231 van boek 6 en verder hier van toepassing zijn. Redelijkheid en billijkheid brengt met zich mee dat een beroep op vernietiging (art 6:233 BW) onaanvaardbaar zou zijn.

Consumenten staan inderdaad sterk.

Best4U
02/06/05, 18:52
Je hebt gelijk, Afdeling 3 (Algemene voorwaarden) is hier meer van toepassing. Zou de wederpartij zich kunnen beroepen op art. 236 a.?

ICTRecht
02/06/05, 19:34
Naar mijn mening niet. Ik denk eerder dat je moet kijken naar Artikel 6:248 BW. Een bepaling over downtime lijkt mij niet onredelijk bezwarend.

Daarbij moet de tekortkoming (de downtime) aan de webhoster toe te rekenen zijn. De klant moet de webhoster een redelijke termijn geven om de server te herstellen. Voor schadevergoeding (wanprestatie art 6:74 BW) moet er dus heel wat gebeuren. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat voor elk uurtje downtime de webhoster schade moet vergoeden. Als er regelmatig storingen zijn, kan de klant de overeenkomst ontbinden op grond van deze terkortkoming (art 6:265 BW).

Best4U
02/06/05, 19:48
En dan zou (art 6:265 BW) worden aangevuld met waardevergoeding? (art 6:272 BW) en kan de consument het eventueel vooruitbetaalde bedrag terugvorderen?

En kan de hoster zich na een ontbinding bij een enorme downtime zich beroepen op invloed overmacht? (art 6:277 BW)

ICTRecht
02/06/05, 20:12
Ik denk dat we nu aardig offtopic gaan. Daarbij geef ik nu meer een cursus contractenrecht dan dat ik specifieke vragen beantwoord. Het is eventueel mogelijk een gratis vraag stellen via de ICTRecht helpdesk.

Hierbij een paar korte antwoorden:

Ontbinding heeft geen terugwerkende kracht. Wel een ongedaanmakingsverplichting (art 6:271 BW). Waardevergoeding is niet van toepassing. Of je moet een hostingtegoedbon uit willen geven. Misschien een leuk idee om aan iemand te geven voor zijn of haar verjaardag "de hostingbon".
Je moet voor ontbinding een beroep op overmacht doen (bijvoorbeeld een stroomstoring van Nuon of een bom op het datacentrum). Bij overmacht is er niet direct een rechtsgrond voor ontbinding. Voor overmacht bij wanprestatie kan je art 6:75 BW bekijken.

Voor consumenten gelden nog meer aparte regeltjes en uitzonderingen. Dat ga ik niet behandelen.

Best4U
02/06/05, 20:16
:) In ieder geval heel erg bedankt! Ik moet eerlijk zeggen dat we al een tijdje lopen te zeulen met een aantal zaken op het gebied van recht.

Vind je het goed als ik via de pm binnenkort contact met je opneem?

ICTRecht
02/06/05, 20:20
Geen dank.

Een pm of mail is altijd welkom.

Japi
03/06/05, 00:12
Bedankt voor de reacties mensen.