PDA

Bekijk Volledige Versie : Mobiele telefonie



Zenda
01/06/05, 18:04
Hallo,

Sinds een aantal dagen ben ik opzoek gegaan hoeveel je met je mobiele telefoon kunt regelen en bekijken.
Ik ben een aantal interessante dingen tegen gekomen:
- Serverstatus.
- APC.
- Email.
- Webpagina's.
(- Natuurlijk via SMS op de hoogte worden gehouden of de server offline is.)

Nu heb ik toch hier nog een aantal vragen over, namelijk:
- Bij welke provider zitten jullie. Waarom heb je juist die gekozen?
- Maken jullie gebruik van één of meerdere van deze dingen? Zo ja, hoe bevalt het?
- Hoe hebben jullie de serverstatus pagina gemaakt, of zijn er (gratis) versies op internet beschikbaar die je gemakkelijk kunt draaien?
- Hoe bekijken jullie je email? Via Webmail van Squirrelmail en UebiMiau is het naar mijn weten niet mogelijk. Hoe dan wel?

Alvast bedankt!

mihosnet
01/06/05, 18:15
Origineel geplaatst door Zenda
Hallo,
- Bij welke provider zitten jullie. Waarom heb je juist die gekozen?

Je bedoelt de operator? Wij gebruiken Telfort, voordelig qua dataverkeer i.c.m. met GPRS. Er is nu ook EDGE (http://www.telfort.nl/productinfo/zakelijk/toepassingen/breedband/) en binnenkort UMTS. Erg tevreden met Telfort.


Origineel geplaatst door Zenda
- Maken jullie gebruik van één of meerdere van deze dingen? Zo ja, hoe bevalt het?
Ja, bevalt prima.


Origineel geplaatst door Zenda
- Hoe hebben jullie de serverstatus pagina gemaakt, of zijn er (gratis) versies op internet beschikbaar die je gemakkelijk kunt draaien?
PHP en eenvoudige HTML. Veel mobiele telefoons ondersteunen dit tegenwoordig, zoals de SonyEricsson T610 of K750i.


Origineel geplaatst door Zenda
- Hoe bekijken jullie je email? Via Webmail van Squirrelmail en UebiMiau is het naar mijn weten niet mogelijk. Hoe dan wel?
Via het ingebouwde mailprogramma in de telefoon. Ook dat hebben de meeste telefoons tegenwoordig standaard (SonyEricsson, Siemens, Nokia etc.).

Zenda
01/06/05, 18:32
Bedankt voor je antwoord!


Origineel geplaatst door mihosnet
Via het ingebouwde mailprogramma in de telefoon. Ook dat hebben de meeste telefoons tegenwoordig standaard (SonyEricsson, Siemens, Nokia etc.).Nu dat je het zegt, ik zie het er inderdaad bij staan.

blaaat
01/06/05, 19:05
ik heb nu I-Mode (kpn), sms is niet echt nodig, telefoon begint toch wel geluid te maken, als er een nieuwe e-mail is, dus e-mail kan ook ;)

Apc serverstatus, gebruik ik me foon niet echt voor... Alleen even een alertje (e-mail) als er iemand in root inlogd.

HostServe
01/06/05, 19:10
Origineel geplaatst door blaaat
ik heb nu I-Mode (kpn), sms is niet echt nodig, telefoon begint toch wel geluid te maken, als er een nieuwe e-mail is, dus e-mail kan ook ;)

Apc serverstatus, gebruik ik me foon niet echt voor... Alleen even een alertje (e-mail) als er iemand in root inlogd.

Beetje offtopic, mijn excuses hiervoor.
Heb je een voorbeeld script om te 'checken' wanneer er iemand met root inlogt, wellicht handig.

yourwish
01/06/05, 22:56
Heb zelf een abonnement bij T-Mobile icm een T-Mobile MDA-II, hierop staat een 'normale' webbrowser en heb er zelf PocketPuTTY op geïntalleerd zodat ik ook via SSH op mijn servers kan inloggen.

RayManZ
01/06/05, 23:03
Origineel geplaatst door Sinan


Beetje offtopic, mijn excuses hiervoor.
Heb je een voorbeeld script om te 'checken' wanneer er iemand met root inlogt, wellicht handig.

http://www.webhostgear.com/43.html

Werkt hier perfect. :)

EWS
01/06/05, 23:08
- Bij welke provider zitten jullie. Waarom heb je juist die gekozen?

Ik zit bij Vodafone, ik had een mooie telefoon met een leuke bundel. Maar naderhand bleke de kosten van GPRS enorm hoog te zijn, echt veel hoger dan bij andere providers. Ik zou niemand aanraden om naar Vodafone te stappen, ik ga naar dit abonnement weer lekker terug naar KPN welke me prima beviel.

- Maken jullie gebruik van één of meerdere van deze dingen? Zo ja, hoe bevalt het?

Ik gebruik 1 mobiele telefoon

- Hoe hebben jullie de serverstatus pagina gemaakt, of zijn er (gratis) versies op internet beschikbaar die je gemakkelijk kunt draaien?

Ik heb wel zo'n pagina (http://www.elcowebsolutions.nl/index.php?option=com_wrapper&Itemid=156), maar nog niet aangepast voor mobiel bekijken (niet rendabel vanwege extreem hoge kosten, zoals vermeld).

- Hoe bekijken jullie je email? Via Webmail van Squirrelmail en UebiMiau is het naar mijn weten niet mogelijk. Hoe dan wel?

Mijn telefoon kan POP Email ontvangen... heel simpel dus. Gewoon pop gegevens invullen en ik kan ontvangen en verzenden.

Graag gedaan.

Zenda
02/06/05, 17:04
Iemand anders nog?

Qweb
03/06/05, 16:06
OK komt ie:



- Bij welke provider zitten jullie. Waarom heb je juist die gekozen?


Orange. Gekozen omdat:
- ze business abonnementen hebben, welke aansluiten op onze wensen (onder andere (bijna) gratis bellen naar andere Orange abonnees, dus de rest van de medewerkers)
- ik in prive sferen al goede ervaringen met Orange heb
- alles in 1 bundel zit, is wel zo makkelijk
- er een gratis e-mail-to-sms gateway is. Je hebt dus een e-mailadres (naam@orange.nl), als je daar een e-mail heen stuurt (of forward), krijg je een sms binnen met inhoud (niet alleen notificatie). Ook nog eens gratis, redelijk betrouwbaar (1 keer meegemaakt dat het een paar dagen niet heeft gemerkt, vond het al betrekkelijk rustig :) )



- Maken jullie gebruik van één of meerdere van deze dingen? Zo ja, hoe bevalt het?


Ik heb dus een Qtek 9090 (http://www.qtek.nu/default.asp?nc=2429&id=79&element=74) (PDA en telefoon in 1), en ik gebruik dat ding:
- voor internettoegang (zit een browser op)
- SSH toegang (dan is een toetsenbord redelijk handig!)
- Navigatie (had je niet om gevraagd maar toch)

Waar ik hem niet voor gebruik is e-mail, als ik wil dat iemand mij bereikt op momenten dat ik niet achter de computer zit, dan belt hij/zij wel mobiel. En anders wil ik je niet spreken :)

Oww ja, ik bel er ook nog mee.



- Hoe hebben jullie de serverstatus pagina gemaakt, of zijn er (gratis) versies op internet beschikbaar die je gemakkelijk kunt draaien?


Wij gebruiken Nagios. Ieder server monitoring product is hiervoor geschikt, omdat ze allemaal wel een mailtje kunnen sturen. En die mail wordt door Orange in een SMS omgezet, komt dus goed uit.



- Hoe bekijken jullie je email? Via Webmail van Squirrelmail en UebiMiau is het naar mijn weten niet mogelijk. Hoe dan wel?


Zie hierboven. En als ik al wel zou mailen, er zit een mailprogramma in.

Overigens ook leuk zijn de Blackberry toestellen, die hebben push technologie, dus als er een mail komt zie je het, je hoeft niet te blijven ophalen. Ik geloof dat Vodafone heel wat Blackberry aanbiedingen heeft momenteel.

RobbertC
03/06/05, 16:15
Origineel geplaatst door yourwish
Heb zelf een abonnement bij T-Mobile icm een T-Mobile MDA-II, hierop staat een 'normale' webbrowser en heb er zelf PocketPuTTY op geïntalleerd zodat ik ook via SSH op mijn servers kan inloggen. Idem maar dan met MDA Compact. De normale MDA is me te groot, zeker om ook mee te bellen.

Echt een geweldig alleskunnertje. Agenda, browser, e-mail, navigatie, bellen. Ik heb ook ooit een iPaq gehad, maar die was me te groot.

sander815
03/06/05, 16:48
ipaq kun je toch niet mee bellen?

RobbertC
03/06/05, 17:01
Origineel geplaatst door sander815
ipaq kun je toch niet mee bellen? Sommige wel, maar die ik had (oud dingetje, 3 jaar geleden) niet nee.

froggie
03/06/05, 21:47
Origineel geplaatst door RobbertC
Idem maar dan met MDA Compact. De normale MDA is me te groot, zeker om ook mee te bellen.

Ik heb 2 weken terug zo'n ding gehaald i.c.m. een nieuw Orange abo (SPV M500 heet de telefoon in dat geval). Is echt een aanrader, zeker gezien de dingen die Qweb genoemd heeft. En mocht ik me vervelen in de trein dan kan ik een filmpje kijken of AoE spelen :)

WebXtra
04/06/05, 19:41
nokia 9300 i.c.m. t-mobile,
Gaat perfect, ook een normale webbrowser er in.
Server downvia sms, en een mailtje als iemand als root probeert in te loggen.

2hosting
05/06/05, 16:30
Mda2 + Kpn Umts

Je betaalt wel 75,- euro excl. per maand maar je kan *onbeperkt internetten. Erg handig als je vaak onderweg bent.

Op de MDA kun je erop zetten;

Putty
Email
Internet Browser
Ping, trace, whois enz...

Je kan dezelfde umts kaart ook in je laptop gebruiken m.b.v. kpn mobiele dashboard.

Het is niet goedkoop maar werk perfect.

Ik zou wel wachten met MDA2, over paar maanden komt MDA4 en hij is het helemaal!

Zenda
28/06/05, 10:36
Nogmaals bedankt voor alle reactie's. Inmiddels toch mijn keuze gemaakt; een Vodafone abonnement, dit mede door hun goede netwerk.

Echter heb ik nog een vraag. Weet iemand hoe je Hotmail berichten via de telefoon kunt bekijken? Nergens op internet heb ik het POP3 en het SMTP adres kunnen vinden.

babak
28/06/05, 10:39
zover dat ik het weet is hotmail webbased en kun je niet via pop3 lezen.

mihosnet
28/06/05, 10:40
Klopt.

Zenda
28/06/05, 10:54
Jammer, hier was ik dus al bang voor.

Mathieu
01/07/05, 15:41
.bashrc bestaat niet in FreeBSD, mag ik die dan zelf aanmaken?

Zou dit werken om een mailtje te krijgen als iemand als root inlogt?

evilnerds.com
03/07/05, 11:11
Met hotwayd kan je eventueel je e-mail via pop3 bij hotmail ophalen...
http://hotwayd.sourceforge.net

Ik heb zelf een account op mijn linux server die met fetchmail elke 5 min (crontab) via hotwayd de e-mail ophaalt bij hotmail.

Qweb
05/07/05, 12:46
Wij gebruiken Nagios voor de monitoring van de servers. Dit programma stuurt een e-mail en onze e-mails laten via Orange smssen naar onze mobiele telefoons. Helemaal GRATIS.