PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke maatregelen treffen?



gobbler
31/05/05, 21:12
Sinds enkele maanden hebben we een reseller die regelmatig pakketten afneemt en domeinnamen registreert via ons.
Hij veranderd regelmatig van contact emailadres en is ook moeilijk te bereiken.

Nu gaat het al een tijdje met horten en stoten maar worden er sinds een maand of 4 geen rekeningen meer betaald en zagen we hier "nog" geen probleem in.

Nu blijkt dat er nog een deelnemer gedupeerd is door deze afnemer en al rekeningen open heeft staan van 6 maanden oud.

Wat zijn de maatregelen die je mag/kan treffen om te zorgen dat je je geld binnenkrijgt?

Aanmanen betekent dat hij zijn domeinen weer gaat verhuizen naar een andere deelnemer....wat het laatste is wat ik wil, want zolang alles bij ons draait hebben we de "macht"!

XBL
31/05/05, 21:47
Je kan de rekeningen op hem verhalen totdat hij failliet gaat (en dan kom je netjes in de rij te staan met de schuldeisers). Dit kan je eventueel met incasso bureau etc doen. Nadeel hiervan is uiteraard dat de relatie met de klant verstoort wordt en je dus de kans hebt dat hij er vandoor gaat (wat je natuurlijk niet wilt hebben).

Beste kan je dan ook persoonlijk contact met hem opnemen (telefoon). Als het om hele grote bedragen gaat even langs gaan (uiteraard afspraak maken). Ga samen eens na wat de problemen zijn en hoe je dat kunt oplossen. Laat zien dat jullie best soepel willen zijn in de betalingen, zolang er maar betaald wordt. Dat zal de klant vertrouwen geven en jullie een duidelijk inzicht wanneer het geld verwacht kan worden.

Een half jaar rekeningen open laten staan is overigens wel lang en ik had dan ook al andere sancties opgelegd (waarschijnlijk had er al een incasso bureau op de stoep gestaan).

Overigens zie ik niet zoveel problemen als je deze klant (na betalen natuurlijk) kwijt bent. Zulk klanten kunnen jou ook straks in de problemen brengen (hoewel, ik neem aan dat je niet afhankelijk bent van één (grote) klant ;)).

Jochem

gobbler
31/05/05, 22:17
Ik weet niet hoe het bij andere gaat maar je moet maandelijks toch wel een paar keer herinneringen versturen en klanten mailen om je geld.
Nu zijn er een aantal kleinere klanten die altijd wel een verhaal hebben....
Je laat soms eens wat te lang oplopen en gaat altijd uit van het goede van de mens.

We hebben desbetreffende klant allereerst gemaild en gevraagd om een reply.
Mocht er niets van kmen dan nemen we persoonlijk contact op.

Youngbits
31/05/05, 22:45
Ik weet niet om hoeveel geld het gaat maar een incassobureau is vaak ook een optie, je zet dan tenminste wat druk op de klant.
Je hebt dan wel kans dat je hem kwijt bent maar de kans dat hij betaald wordt alleen maar groter.

XBL
31/05/05, 23:14
Origineel geplaatst door Youngbits
Ik weet niet om hoeveel geld het gaat maar een incassobureau is vaak ook een optie, je zet dan tenminste wat druk op de klant.
Je hebt dan wel kans dat je hem kwijt bent maar de kans dat hij betaald wordt alleen maar groter. Sowieso moet je de persoon dan in gebreke stellen (aangetekend schrijven sturen) en daarnaast is het prettiger om het direct met elkaar op te lossen.

Overigens is het, naar wat ik het vernomen, niet per definitie zo dat als je een incassobureau gebruikt je de klant kwijt bent. Vaak is het namelijk terecht dat het incassobureau langs komt en dat vind de klant dan vaak ook (die heeft ook heus wel door dat na meerdere keren om het geld vragen er actie volgt).

Jochem

AlphaXS
31/05/05, 23:37
Wij zijn tot op heden nog maar enkele klanten kwijtgeraakt, na er een deurwaarder achteraan gestuurd te hebben.

Zij weten heel goed dat het terecht is, en zijn niet voor niets bij jou uitgekomen.

Belangrijkste is de wijze van communiceren.

Wij hebben ons betalingsbeleid scherp bijgeschroefd, en laten dit dan ook vanaf de eerste herrinering ook duidelijk merken.

Ook erg belangrijk is dat je zelf bereikbaar bent wanneer de klant vragen heeft over zijn factuur.
Deze kan dan uiteraard niet voor en dichte deur staan.

Ik raad je wel aan, morgen direct contact op te nemen met je klant, en deze ook direct af te sluiten.
Resellers, zijn vaak personen of bedrijven waar het om grotere bedragen gaat, en het risico dat ze met de noorderzon vertrekken is erg groot.

Wij hebben vorig jaar het meeste gedonder gehad met onze resellers, en hebben dan ook een breder en strenger betalingsbeleid voor hen opgesteld.
Zo is de betaaltermijn langer, maar bij uitblijven van de betaling wordt het account onherroepelijk afgesloten.

Wij beginnen altijd om eerst het reseller account ontoegangkelijk te maken, en na het uitblijven van een reactie gaan ook de klanten offline.

dindsdien is de betaalproblematiek erg terug gelopen.

overigens moet ik zeggen dat wij ook een groep resellers hebben, die iedere maand weer keurig op tijd betalen.
en indien zij dit niet redden hier ook keurig een melding van maken.

Mochten zij hier meelezen... een dikke pluim voor jullie.

A ts: ik zou als ik jou was per direct actie ondernemen: nu is het nog vier maande, maar heb je nog kans op je geld.
Als de achterstand groter wordt, wordt het bedrag groter, en de kans dat je je geld krijgt kleiner.

FiberOptic
11/06/05, 12:00
Ik vind 't inderdaad ook belangrijk hoe ze reageren op communicatie! Wanbetalers die nooit reageren of wanbetalers die begrip vragen voor hun situatie en een betaaldatum voorstellen zijn voor mij echt twee andere soorten!

Technotop
12/06/05, 14:31
even een Aangetekende brief sturen. Heb je gelijk zekeheid als het bij de rechter moet worden uit gevochten.

Unixadmin
12/06/05, 16:22
Origineel geplaatst door Youngbits
Ik weet niet om hoeveel geld het gaat maar een incassobureau is vaak ook een optie, je zet dan tenminste wat druk op de klant.
Je hebt dan wel kans dat je hem kwijt bent maar de kans dat hij betaald wordt alleen maar groter.
Zoveel omzetverlies is nou ook weer niet maar je hebt dan niet meer te maken met wanbetalers.