PDA

Bekijk Volledige Versie : goedkope P3 servers?



XS-24
30/05/05, 23:05
Wij bieden dedicated servers aan, aan vooral kleine partijen. Deze partijen willen vaak wel een tweede backup en/of dns server maar hebben hier het budget neit voor. Nu kan ik vrij goedkoop aan een stapel 2u 3's komen. Zou het een idee zijn om deze erbij te verhuren, ik heb hier al eerder aangedacht maar niet vanuit dit standpunt, wie gebruikt er nou nog een P3 server :).

In duitsland gebeurd het wel.

royen99
30/05/05, 23:12
In verhouding is het natuurlijk vrij duur (voor jouw).
Voor een P3 kan je niet echt veel vragen qua maandelijkse kosten, en zoals je al zegt, wordt dan meer gebruikt als bv 2de dns.
Qua traffic heb je dan ook zeer weinig (100 mb/maand?).

Deze neemt dan wel 2U in beslag.. en wat moet je rekenen voor een P3 met (doe eens ruig) 1GB traffic?.. 10 a 20 euro?

Gomer
30/05/05, 23:20
Jonge, heb je weleens naar semprons gekeken? Naast sneller zijn ze nog eens stabieler vanwege dat ze wat verder ontwikkelder zijn dan p3's. En nemen dan ook minder ruimte beslag, gezien hun andere slotvorm.

Dus 1U voor sempron, en dan scheelt je het ook kosten in rackspace die al heel wat kost.

En dan zijn de p3's niet goed verkrijgbaar meer, die worden tegenwoordig niet meer geproduceerd.

XS-24
30/05/05, 23:22
Lees mijn post nog eens :), volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal.

royen99
30/05/05, 23:31
Origineel geplaatst door Gomer
Jonge, heb je weleens naar semprons gekeken?
Hij kan P3's goedkoop krijgen, dus semprons is zowieso niet een optie.


En dan zijn de p3's niet goed verkrijgbaar meer, die worden tegenwoordig niet meer geproduceerd.
P3's kan ik nog steeds (nieuw) inkopen bij de groothandel (de cpu's heb ik het dan over).

Filipino
30/05/05, 23:33
IDD, P3 1000Mhz is nog steeds te koop.

Stetson
30/05/05, 23:42
Origineel geplaatst door XS-24
Wij bieden dedicated servers aan, aan vooral kleine partijen. Deze partijen willen vaak wel een tweede backup en/of dns server maar hebben hier het budget neit voor. Nu kan ik vrij goedkoop aan een stapel 2u 3's komen. Zou het een idee zijn om deze erbij te verhuren, ik heb hier al eerder aangedacht maar niet vanuit dit standpunt, wie gebruikt er nou nog een P3 server :).

In duitsland gebeurd het wel. Ik gebruik nog steeds 1 PIII/500 Mhz 4u server. OK weliswaar nog tot 1 juli a.s. maar goed. Dat ding draait maar door al vanaf november 1999 dus nu goed 5 en een half jaar. Alleen door wat stroomstoringen (en software updates) is die doos af en toe een paar uur uitgevallen, maar het 'on'knoppie indrukken en hup weer als een zonnetje. Qua hardware is er in al die tijd maar 1x een HDD vervangen en wat extra geheugen bij geprikt.
Doe mij maar die goede oude stabiele PIII's in een strak netwerk. Die doen dan bijna niet onder voor PIV's.

flen
30/05/05, 23:46
ik heb hier al eerder aangedacht maar niet vanuit dit standpunt, wie gebruikt er nou nog een P3 server .


--------------

Wij hebben momenteel 10+ P3 servers in gebruik en het werkt super hoor... P3 1,4 Ghz (Sun LX50). Single en Dual... De meeste zijn dedicated servers maar ik hoor er verder nooit klachten over, terwijl er toch aardig wat op staat :).

Sander-
31/05/05, 00:08
Origineel geplaatst door flen
ik heb hier al eerder aangedacht maar niet vanuit dit standpunt, wie gebruikt er nou nog een P3 server .


--------------

Wij hebben momenteel 10+ P3 servers in gebruik en het werkt super hoor... P3 1,4 Ghz (Sun LX50). Single en Dual... De meeste zijn dedicated servers maar ik hoor er verder nooit klachten over, terwijl er toch aardig wat op staat :).

Tja ik heb vaak ook het gevoel dat veel mensen van die verschrikkelijke overkill bakken nemen en dan door verkeerd configgen alsnog keihard naar de pieken van zo'n bak gaan.

Persoonlijk heb ik hier een standaard ex-desktop P3 500 met 768ram als webserver-router-ftp server staan en met paar 1000 pageviews per dag en 800Gig traff in de maand mag ik niet klagen over dat ding. Vorige keer dat ie uitviel was vanwege stroomstoring, uptime toen 100 dagen.

Maja is natuurlijk geen vergelijken met serverhardware. Vandaar dat ik er zelf best wel voor ben en zelf eventueel als dat in prijs cheaper is best wel een keer zo'n bak zou willen huren voor wat site's etc. Mailservertje misschien

timmeh
31/05/05, 00:08
Als het voor een leuke prijs aangeboden kan worden waarom niet?

Ideaal als fallback of secondary oplossingen voor hosters!

XS-24
31/05/05, 00:17
Minimale specificaties?

Processor: PentiumIII-1000 Mhz
Harde Schijf: 20 GB
Geheugen: 256 MB

APC ook nodig of compleet overbodig?

s.vossen
31/05/05, 00:24
Zitten er ook Dual's tussen? Die zijn altijd bruikbaar!

Showeb
31/05/05, 01:17
P3's zijn nog goed te gebruiken, vooral voor die dingen die je allemaal noemt.

Ik heb nog een paar dual p3's van Dell en een paar dual en quad xeon 500 mhz van Compaq draaien voor test doeleinden en backups.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever deze compaqs heb als een simpel p4 servetje.

Uit commercieel oogpunt: ik zie de meesten toch liever kiezen voor een nieuwe celeron dan voor een PIII.

TiMMiEJ
31/05/05, 09:30
Origineel geplaatst door XS-24
Minimale specificaties?

Processor: PentiumIII-1000 Mhz
Harde Schijf: 20 GB
Geheugen: 256 MB

APC ook nodig of compleet overbodig?

Die p3 1ghz zijn toch vrij prijzig?

XS-24
31/05/05, 09:40
Valt mee.

Gomer
31/05/05, 11:52
Xs-24, ik heb je post idd verkeerd gelezen. Je kunt dus aan goedkope (2e handse missichien?) P3 servers aankomen met alle benodigheden erin? Dat is dan mooi, je komt idd goedkoper uit dan een nieuwe sempron server. (Die toch wat langer meegaat, aangezien dat ze nieuw zijn)

Als je nou een hele server koopt met onderdelen die voor P3 machine bedoeld waren, dan zou het prijs weliswaar hoger uitkomen dan het prijs van sempron server.

Niet alleen p3 1133 mhz processor is duurder dan traagste sempron 2200+ 1.5 ghz, maar ook het SDRAM PC133 geheugen en waarschijnlijk het mamaplank.

Stel je eens voor dat een van cruciale onderdeel in p3 server stukgaat, en dat je veel hiervoor moet betalen. Dus weg winst, behalve dat je natuurlijk nog 2e handse / nieuwe reserveonderdelen goedkoop hebt ingekocht.


Gezien de risico's, zou ik gewoon voor een sempron server gaan, Xs-24.

Begrijpen wij nu elkaar? Of moet ik terug naar basisschool? :)

XS-24
31/05/05, 12:22
Je snapt het denk ik.

We verkopen wel sempron, celeron, athlon, pentium 4 en xeon, maar het gaat voornamelijk om de prijs, een 2e dns hoeft niet duur te zijn/ mag niet duur zijn. Het is geen probleem om een aantal extra servers in te kopen voor onderdelen, neemt niet weg dat we zelf ook wel wat liggen hebben.

twilightinc
31/05/05, 14:12
Koop toch gewoon een sempron of als je al je eigen rack hebt doe het ala america stijl :P ofwel:Pak een P3 flikker die in een desktop casing en klaar. Waarom nog veel geld uitgeven aan die dingen. Er gaan er 40 van in een rack.

Een 1U oplossing heb je ja al voor veel minder dan 400 euro incl en dan heb je garantie en vaak betere performance door vernieuwde technologie: Mijn vraag wat wil je nog meer...

kilian
31/05/05, 14:37
Wat heeft iedereen het nou over sempron? De PIII heeft zichzelf al lang bewezen, dat is nog maar de vraag of dat ooit zal gebeuren bij de sempron. Idem voor de bijdehorende hardware. Tot nu toe zijn PIII's machines (compaq pro en :)) de enige waar ik totaal nog geen problemen mee heb gehad.

Ik zelf zie liever een PIII in mijn server dan een budget processor.

HBCS
31/05/05, 14:56
Origineel geplaatst door XS-24
Valt mee.

wat vindt jij meevallen
noem eens een prijs wie weet als backup

XS-24
31/05/05, 16:06
29.95 per maand incl 50 GB traffic, APC,

AlexanderOnline
31/05/05, 16:39
Backup, ach, daar kan van alles voor. Wij hebben een oude p3 (cellie?) 500 mhz (met 2e cpu alleen geen dual mobo). Het is voor backup 's nachts, dus dat draait prima hoor.

muisje
31/05/05, 18:19
Hier gebruik ik ook nog p3's en die dingen volstaan goed genoeg voor kleinere dingen.

2x compaq proliant dl380, dual 733mhz P3, 1,5gb mem.
Dit zijn 2 webservertjes die nog gebruikt worden en per maand samen voor ruim 2,5tb traffic zorgen (ofcourse statische content).
en nog verschillende 900-1000mh'z machine's als interne resolving dns, fallback mailserver, monitoring server, kleine interne fileserver..

Je ziet heel vaak dat mensen een 2u dell dual PIV Xeon, 3gb mem etc.. kopen voor 2 website's.. die machine's draaien dan alleen maar tijdens het maken van een backup met een klein beetje load voor de rest altijd 0.00 0.00 0.00..

Ik bedoel, je kan ook een simpelere server nemen en daar de cpu een beetje van gebruiken (je betaalt toch voor 100% cpu.. waarom zou je die dan niet tot 90/95% gebruiken(wat ruimte over houden natuurlijk :D)