PDA

Bekijk Volledige Versie : Voldoening



AlphaXS
30/05/05, 21:59
In navolging van mijn vorige bericht, nog eventjes spuien.

Mensen die het bericht snappen, mogen wat mij betreft blijven ;)

Voldoening is een vaag begrip. Voldoening is egostelend en soms asociaal,
eigenlijk best vaak asociaal. Het asociale brengt het egostrelende met zich mee.
Voldoening kun je halen door bijvoorbeeld andere mensen te helpen. Dit brengt
ons bij de hulpverlening. Hulpverlening is slechts mentale masturbatie en alles
draait om machtsgeilheid. Machtsgeilheid in de zin van, ik kan iets wat jij niet
kan en ik wil jou daar wel bij helpen, maar daar hoop ik zelf wel een heel goed
gevoel aan over te houden. Dus kom maar op met die problemen! Het liefst zoveel
en zo moeilijk mogelijk!! Ik kom, ik kom, ik kom, ik kom je helpen!!!!!! Het is
om van te kotsen eigenlijk, veel mensen zullen dit ontkrachten, maar mensen
helpen doe je puur uit eigenbelang…

Sphere
30/05/05, 22:05
Zit een kern van waarheid in :)

Maargoed, op deze manier "asociaal zijn" is niet erg. Je word er beiden beter van :)

V. Kleijnendorst
30/05/05, 22:16
jij leeft ook om dood te gaan?

:)

MediaServe
30/05/05, 22:37
Machtsgeilheid in de zin van, ik kan iets wat jij niet kan en ik wil jou daar wel bij helpen, maar daar hoop ik zelf wel een heel goed gevoel aan over te houden.Klinkt als een win/win situatie :)

Maar jij vindt het een probleem dat mensen helpen voor voldoening? Ik zie zelf het probleem eigenlijk niet zo. Ik help mensen op dit forum omdat ik dan zelf ook hulp kan verwachten, omdat ik het leuk vind om dingen uit te leggen en omdat het leerzaam is. Is dat egoïstisch? :p

XBL
30/05/05, 22:49
Origineel geplaatst door AlphaXS
Het is om van te kotsen eigenlijk, veel mensen zullen dit ontkrachten, maar mensen
helpen doe je puur uit eigenbelang… 1) Waarom is het om te kotsen? Om even je vergelijking door te trekken: jij hebt nog nooit gemastrubeerd? Dat is eigenlijk om te kotsen? Jij stelt dus dat egoïsme per definitie verkeerd. Maar voor zover ik weet, heeft egoïsme ons een heel eind gebracht op deze aardkloot en zorgt egoïsme er mede voor dat wij de overlevingsdrang hebben (we kiezen altijd voor onszelf, onze eigen soort).

2) Wat je daar stelt, dat mensen het proberen te ontkrachten en daarbij per definitie falen, is heel slecht in een discussie. Daarbij wordt je niet geloofwaardiger ;).

Overigens ben ik het wel met je eens. Zoals ik bij 1) al stelde, zijn al onze daden gericht om er zelf beter van te worden. Dat is ook direct één van de redenen waarom communisme nooit zou kunnen werken; mensen willen altijd méér méér méér (en daarnaast heb je ook de macht geile kwibussen die roet in het eten gooien).

Intressante discussie/gedachte.

Jochem

WH-Tim
30/05/05, 23:03
en wat schuift dat zoal? :p

Stetson
30/05/05, 23:20
Origineel geplaatst door AlphaXS
In navolging van mijn vorige bericht, nog eventjes spuien.
.....
blablabla....... maar mensen
helpen doe je puur uit eigenbelang… Zo is dat!
Zoals wijlen mijn 'oude heer' altijd riep: "Wie goed doet, Wie goed ontmoet."
Oftewel in tegenwoordige taal: "Als ik nou ff iemand op weg help, dan word ik er misschien ook wijzer van." ;)

janneman
30/05/05, 23:38
Ok dan, nu begreep ik uberhaupt al niet waar deze post over ging, maar nu gaan we van jongeheren (masturbatie) naar ouweheren (die foutief geciteerd EN geschreven worden).
Het wordt gekker en gekker.

Maar goed dat dit de lounge is.

kilian
30/05/05, 23:49
Alles wat je doet is uit eigenbelang ookal lijkt het daar in eerste instantie niet op. Je doet dingen waarvan jij vind dat het goed of correct is, waar jij dus een goed gevoel bij heb. Heb je dat gevoel niet dan doe je het niet.

Precies ook hoe het bij bij gelovigen gaat. Men moet een goed mens zijn om naar de hemel te mogen. Ook al lijkt geloven een gul iets. Men doet het enkel omdat ze naar het ultime geluk streven, wat men dus blijkbaar niet op aarde kan beleven, en dus uit eigenbelang.

Het zelfde als met de zin "Je kan pas van anderen houden als je van jezelf houd". Ook zo waar als een bom. :)

Stetson
30/05/05, 23:53
Origineel geplaatst door janneman
.......naar ouweheren (die foutief geciteerd EN geschreven worden).
.............. Verklaar je nader?

janneman
31/05/05, 00:16
Origineel geplaatst door Stetson
Verklaar je nader?

Als je citeert, dan moet je wel authentiek citeren.
In oud-NederlandsCH betekent dat:

OuWE heer in plaats van ouDE heer (indien je je vader bedoelt)
"Wie goed doet, goed onmoet" in plaats van "Wie goed doet, wie goed ontmoet"

Ken uw klassiekers ;) :p

rq
31/05/05, 00:34
:D

Oftewel, de universele regel van der Wille zur Macht. Verder ben ik het met XBL eens, er is niks verderfelijk aan egoïsme.

oscar
31/05/05, 08:36
Origineel geplaatst door AlphaXS
.....om van te kotsen eigenlijk, veel mensen zullen dit ontkrachten, maar mensen
helpen doe je puur uit eigenbelang…

hiervan kun je ook maken, alles doe je uit eigenbelang. Alleen ik begrijp niet goed wat je probleem is, hoe kan ik je helpen?

Ber|Art
31/05/05, 08:48
hoe kan ik je helpen?:D :lol:

AlphaXS
31/05/05, 09:18
@ oscar: niet.

Om eerlijk te zijn plaatste ik dit bericht om eens te communiceren met mensen op een wat hoger niveau.
Het is namelijk zo dat zo ongeveer de helft zo niet meer leden op dit forum, het bericht wel lezen maar niet (kunnen) snappen.
Dit kun je ook weer terug zien in de reacties.

Het is een discussie, en tegelijk een boodschap.

Daarnaast is het leuk om de reacties erop te lezen

wdv
31/05/05, 09:44
Origineel geplaatst door AlphaXS
Het is namelijk zo dat zo ongeveer de helft zo niet meer leden op dit forum, het bericht wel lezen maar niet (kunnen) snappen.
Dit kun je ook weer terug zien in de reacties.

Beetje overhaaste conclusie, denk je niet? Als ik mijzelf bijvoorbeeld neem; ik had nou niet echt de behoefte om er nu op te gaan reageren.

Ik snap sowieso niet wat er moeilijk zou moeten zijn aan je tekst? :)

AlphaXS
31/05/05, 09:54
en dan heb je uiteraard de mensen die zich persoonlijk aangesproken voelen.

@ wdv als je je dus aangesproken voelt, denk ik dat dat direct ook voldoende zegt.
lees de tekst nu eens, lees eens wat er echt staat.
Ik vertel daar toch duidelijk dat je in de reacties terug kunt zien, dat die mensen het snappen, en niet antwoorden met: "uhuh" of "jah vind ik ook".

Mensen gaan beargumenteren, en echt communiceren. Ze gaan in op de doelstelling van de tekst.

Dat is waar het me omging met deze tekst.
Iets losmaken bij de wat "oudere" leden. Een reactie opwekken, een prikkeling losmaken.

kilian
31/05/05, 10:01
Origineel geplaatst door AlphaXS

Dat is waar het me omging met deze tekst.
Iets losmaken bij de wat "oudere" leden. Een reactie opwekken, een prikkeling losmaken.

Behoor ik tot de groep 'wat oudere' ? ;)