PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosted exchange...?



MrGlass
27/05/05, 13:11
Ik ben zeer benieuwd naar Hosted Exchange...

Hoe werkt dit nou precies?
En zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn een hele eigen server in te richten als een exchange server en die te laten onderhouden door iemand anders.

Ik ben namelijk de alternatieven van exchange server aan het bekijken voor het bedrijf waar ik werk.

Er werken nu zon 25 man... Waarvan sommige al een mailbox hebben van 1,5 GB... Is hosted exchange dan een betere optie dan zelf die exchange server draaien?

Ik ben zeer benieuwd!

Gr Joris

Triloxigen
27/05/05, 13:39
Ik kan aanraden om een eigen server te nemen zodat er voldoende ruimte is en dat bij groei van het bedrijf eenvoudig een account bij gemaakt kan worden.

Hosten binnen het bedrijf op een ADSL lijn is ook goed te doen met dit formaat.
Eventueel kan een extern bedrijf het onderhoud doen.

webfabriek
27/05/05, 16:39
Joris,

Met hosted exchange zet je de mailboxen van je gebruikers bij een provider, net zoals je gewoon bent met POP3 of imap boxen.

Het grote verschil is natuurlijk dat een hosted exchange account veel meer kan dan POP3 of imap. Eigenlijk alles wat je ook op een lokale exchange kan, maar dan een heel pak goedkoper.

- mail lezen via outlook 2003 (direct rpc over http connectie), outlook web access (webmail) en mobiele apparatien (palm/blackberry/gsm/enz)
- gedeelde contacten en kalenders
- publieke folders gebruiken

Waarom goedkoper?
- je hoeft geen eigen server aan te schaffen
- je hoeft geen software aan te kopen (zelfs geen outlook client licenties!!!)
- je moet geen antivirus/antispam oplossingen aankopen
- je hebt geen onderhoudskosten (uren interne IT'er of externen)
- de backups gebeuren zonder zorgen

Kortom je wint enorm. We hebben een berekening voor een klant gedaan waar de kostprijs slechts 1/4 was van een eigen oplossing. (uiteraard wel sterk afhankelijk van aantal mailboxen en klantspecifieke eisen).

Standaar zullen de meeste providers slechts 50 of 100MB per mailbox aanbieden, maar ze kunnen je zeker prijs geven voor enkele GB's space.

Als je meer vragen hebt... PM maar indien nodig.

Groetjes,

Hans

johanvanderwijk
17/06/05, 20:19
Ik gebruik zelf de Hosted Exchange service van Fasthosts (www.fasthosts.co.uk), en ik moet zeggen dat het al mijn verwachtingen overtreft!

Het is heerlijk om je niet druk te hoeven maken over waar je mails staan, als ik een pc met internet verbinding heb kan ik gebruik maken van de fantastische webmail en alle mails die ik hiermee verstuur zie ik zodra ik thuiskom gewoon in mijn sent items staan.

Wat betreft Fasthosts is er nog een voordeel, ze hebben namelijk een heel goed spamfilter waardoor ik tot nu toe (na 1 maand gebruik) nog geen enkel spam bericht in mijn inbox heb ontvangen, spam gaat rechtstreeks naar de Junk-mail folder. Ook virussen worden netjes afgevangen, dankzij deze Hosted Exchange service heb ik dus veel minder onderhoudswerk aan mijn e-mail.

Hier met mijn 512/128 Adsl lijn werkt Outlook RPC over HTTP als een zonnetje.

dotXS
17/06/05, 22:25
Ik hoop dat ik het hier mag zeggen ....

DOMENICO EDIT: nee dus!

Dillard
18/06/05, 00:35
Draaien jullie hosted exchange op een standaard server license (ivm aantal gebruikers komt webedition niet in aanmerking neem ik aan) met exchange of gebruiken jullie nog een speciaal control panel voor het configureren. Of is het "gewoon" een werkgroep per klant aanmaken ?

dotXS
18/06/05, 09:15
Origineel geplaatst door Dillard
Draaien jullie hosted exchange op een standaard server license (ivm aantal gebruikers komt webedition niet in aanmerking neem ik aan) met exchange of gebruiken jullie nog een speciaal control panel voor het configureren. Of is het "gewoon" een werkgroep per klant aanmaken ?

Onze Hosted Exchange omgeving draait geheel op 2003 Enterprise omdat de exchange instances geclustered zijn. De frontend servers zijn geload balanced. Alle licenties nemen wij af in de SPLA vorm.

Er zijn erg weinig controlpanels op de markt die voorzien in het snel aanmaken van gebruikers. Deze zijn erg duur en eisen vaak dat de omgeving op een specifieke manier is opgezet.

Op dit moment worden de klanten nog handmatig en met scripts aangemaakt. Wij zijn hier druk bezig om dit verder te automatiseren.

dausems
18/06/05, 19:48
dotXS, hosten jullie ook Sharepoint?????

crazycoder
18/06/05, 20:33
Origineel geplaatst door webfabriek
Joris,

Met hosted exchange zet je de mailboxen van je gebruikers bij een provider, net zoals je gewoon bent met POP3 of imap boxen.

Het grote verschil is natuurlijk dat een hosted exchange account veel meer kan dan POP3 of imap. Eigenlijk alles wat je ook op een lokale exchange kan, maar dan een heel pak goedkoper.

- mail lezen via outlook 2003 (direct rpc over http connectie), outlook web access (webmail) en mobiele apparatien (palm/blackberry/gsm/enz)
- gedeelde contacten en kalenders
- publieke folders gebruiken

Waarom goedkoper?
- je hoeft geen eigen server aan te schaffen
- je hoeft geen software aan te kopen (zelfs geen outlook client licenties!!!)
- je moet geen antivirus/antispam oplossingen aankopen
- je hebt geen onderhoudskosten (uren interne IT'er of externen)
- de backups gebeuren zonder zorgen

Kortom je wint enorm. We hebben een berekening voor een klant gedaan waar de kostprijs slechts 1/4 was van een eigen oplossing. (uiteraard wel sterk afhankelijk van aantal mailboxen en klantspecifieke eisen).

Mooi verhaal maar ik ben het er totaal niet mee eens. Als je een bedrijf heb met een gebruikertje of 5-25 of meer dan is een eigen Exchange server al snel goedkoper. Immers, je heb OOK een server nodig voor je lan. De kosten van onderhoud, backup e.d. heb je dan toch al. Toevoegen van Exchange verhoogt de kosten dan niet dramatisch.

Als je al een vergelijking maak, dan moet je wel de juiste maken. Voor netwerken tot 75 gebruikers kan je met MS Small Business Server (ook bekend als MS SBS of gewoon SBS) aan de slag. Voor een basis inclusief ISA, MS_SQL, Exchange en nog wat goodies betaal je iets van EUR 1000. Zonder ISA is het een stuk goedkoper.
Als je toch al een MS server aan wil schaffen is het dus niet zo gek veel duurder om SBS aan te schaffen.

Hosted Exchange is IMO niet een one-size fits all oplossing.

Dillard
19/06/05, 00:27
Origineel geplaatst door dotXS


Onze Hosted Exchange omgeving draait geheel op 2003 Enterprise omdat de exchange instances geclustered zijn. De frontend servers zijn geload balanced. Alle licenties nemen wij af in de SPLA vorm.

Er zijn erg weinig controlpanels op de markt die voorzien in het snel aanmaken van gebruikers. Deze zijn erg duur en eisen vaak dat de omgeving op een specifieke manier is opgezet.

Op dit moment worden de klanten nog handmatig en met scripts aangemaakt. Wij zijn hier druk bezig om dit verder te automatiseren.

Netjes !!

(Bedankt voor je toelichting)

dotXS
19/06/05, 00:27
Origineel geplaatst door dausems
dotXS, hosten jullie ook Sharepoint?????

Daar zijn wij nu voor enkele klanten mee bezig om op te zetten.

webfabriek
13/07/05, 11:27
Origineel geplaatst door crazycoder

Mooi verhaal maar ik ben het er totaal niet mee eens. Als je een bedrijf heb met een gebruikertje of 5-25 of meer dan is een eigen Exchange server al snel goedkoper. Immers, je heb OOK een server nodig voor je lan. De kosten van onderhoud, backup e.d. heb je dan toch al. Toevoegen van Exchange verhoogt de kosten dan niet dramatisch.

Als je al een vergelijking maak, dan moet je wel de juiste maken. Voor netwerken tot 75 gebruikers kan je met MS Small Business Server (ook bekend als MS SBS of gewoon SBS) aan de slag. Voor een basis inclusief ISA, MS_SQL, Exchange en nog wat goodies betaal je iets van EUR 1000. Zonder ISA is het een stuk goedkoper.
Als je toch al een MS server aan wil schaffen is het dus niet zo gek veel duurder om SBS aan te schaffen.

Hosted Exchange is IMO niet een one-size fits all oplossing.

Het verhaal hangt inderdaad af van de specifieke omstandigheden van de het bedrijf of organisatie. Maar er zijn toch een aantal zaken die je even bent vergeten denk ik.

- uptime is beter door datacenter ipv eigen ruimte
- backups gebeuren beter, en datacenter is beter beveiligd tegen fysieke schade
- outlook 2003 licentie zit ook in de prijs bij hosted exchange
- voor web en mobile access heeft het bedrijf zelf een vast IP en goede firewall nodig, niet alle bedrijven die met SBS werken beschikken daarover.
- antispam en antivirus is ook standaard bij hosted exchange, dergelijke oplossingen door het bedrijf zelf aankopen kosten toch wel wat (vergeet de autoupdate abonnementjes niet)

Dus het is allemaal relatief. Ik denk toch dat exchange intern up en running houden toch snel 1000 à 2000 EUR per jaar kost (op basis van SBS, en eigen antivirus of outlook licenties dan) als je alles meetelt.

Als je dan bekijkt dat een volwaardige mailbox slechts 9 EUR per maand kost bij sommige aanbieders dan is de keuze snel gemaakt denk ik. Non profit organisaties betalen soms zelfs nog minder.

Gtz

Hans

ju5t
13/07/05, 18:03
Wij draaien binnenkort een SBS 2003 server met Exchange. Server, inclusief onsite installatie en onsite garantie (binnen 4 uur monteur op lokatie) gaat zo rond de 3200 euro kosten.

- Uptime, we draaien nu een simpele fileserver op Linux met een uptime van 1,5 jaar. Ik zie het voordeel van een datacenter hier niet.
- Backups, server is uitgevoerd met RAID en externe backupmedia (REV schijven) die meegenomen kunnen worden
- Licentie, via Action Pack
- Firewall, hardware matig
- Antivirus software voor 5 werkplekken

Dit alles kost dus eenmalig 3200 euro om op te zetten. Daar komen alleen de kosten van het Action Pack bovenop.

Daarnaast ontvangen wij dagelijks CAD files, onze mailboxen zijn zo rond de 4GB. Deze server gaat onze huidige fileserver vervangen, wat betekend dat we nu alles in Domain setup gaan draaien in plaats van Workgroups.

Ik zie meer voordelen in een eigen server dan hosted exchange.

Showeb
13/07/05, 23:16
Als je zelf een degelijke configuratie wilt neerzetten dan weegt dan niet op tegen de kosten die je moet betalen als je de service afneemt bij een hostingbedrijf.

Aan de andere kant moet je afwegen wat je precies wilt:
- Wat gebeurt er als een store corrupt raakt, hoe snel kunnen ze dit fixen?
- Grote Stores kunnen de Exchange servers enorm belasten. wat zijn de specificaties van de machine, hoe performt deze?
- Heb je gevoelige data in je email? Wil je dit binnenshuis houden of buitenshuis?
- Weet je zeker dat niemand ander jouw email leest?

Mijn advies: Let niet alleen op de kosten, ga voor zekerheid en veiligheid.

Ik ken iemand die een beveiligde Blackberry server heeft laten inrichten voor zijn eigen blackberry (1 tje maar en 1 reserve voor als de andere stuk gaat). Dit is puur gedaan uit oogpunt van de veiligheid.

Stel jezelf of het bedrijf waar je voor werkt de vraag:
Waar hecht je meer waarde aan? Kosten? betrouwbaarheid? veiligheid?

Gsmurf
14/07/05, 16:50
Uit ervaring weet ik dat veel bedrijven (te) weinig kennis van Exchange hebben om het platform echt goed te laten draaien en draaiende te houden. Het corrupt raken van stores kan echt tot grote problemen leidden. Partijen die serieus Exchange aanbieden (zoals wij :) ) doen dat op een geclusterde omgeving. Daar valt kosten technisch niet tegen op te boksen tov het zelf doen. Bovendien hebben sommige providers handige scripts en web interface om als beheerder zelf accounts te kunnen aanmaken.

Showeb
15/07/05, 18:58
Origineel geplaatst door Gsmurf
Uit ervaring weet ik dat veel bedrijven (te) weinig kennis van Exchange hebben om het platform echt goed te laten draaien en draaiende te houden. Het corrupt raken van stores kan echt tot grote problemen leidden. Partijen die serieus Exchange aanbieden (zoals wij :) ) doen dat op een geclusterde omgeving. Daar valt kosten technisch niet tegen op te boksen tov het zelf doen. Bovendien hebben sommige providers handige scripts en web interface om als beheerder zelf accounts te kunnen aanmaken.

uit nieuwsgierigheid:
Wat voor hardware gebruiken jullie voor cluster disks en wat is de maximale groote die jullie voor een store en mailbox hanteren?

dotXS
16/07/05, 09:57
Wij gebruiken iSCSI als cluster storage. De maximale grote per storage group die ik altijd aan hou is 100Gb, dus 25Gb per Mailbox/Public Folder store.

Wij gebruiken ook een ratio van 1Gig storage is 5Gb backup. Dit komt neer dat ik voor de storage groups 5 dagen terug kan en per mailtje ongeveer 25/20 dagen terug kan.

Gsmurf
20/07/05, 17:35
Origineel geplaatst door Showeb


uit nieuwsgierigheid:
Wat voor hardware gebruiken jullie voor cluster disks en wat is de maximale groote die jullie voor een store en mailbox hanteren?

Hitachi HDS systeem. Max 1 GB mailbox (zijn we niet altijd blij mee, recovery tijd is huge). Store grootte max 20 / 25 GB

Rinse Kloek
27/07/05, 14:13
Rik-edit: Niet toegestaan :( (lees regels AUB)

Showeb
27/07/05, 21:45
Welk software gebruiken jullie om exchange te backupen?

MrGlass
08/08/05, 09:18
Tis even stil geweest maar ik heb het hosted exchange onderzoekje weer opgepakt...

Ik zit nog steeds met een aantal vragen:
Uitgaande van het volgende:
- hosted exchange voor 25-30 medewerkers (momenteel zijn het er 25, maar de groei zit er goed in...)
- mailboxen van minimaal 1GB (voor sommige accounts is zeker meer dan 2GB vereist)
- antivirus
- dagelijkse backups
- etc.

+ Welke licenties moet ik aanschaffen bij hosted exchange? (client licenties, exchange licenties, etc.)
+ Is een dedicated server nodig?
+ Wat zou een redelijke prijs zijn gezien het bovenstaande? (Per jaar, per box, ex BTW... LET WEL: Ik vraag niet om aanbiedingen... Slechts om de kosten te vergelijken aangezien het een onderzoekje is.)

Alvast bedankt!

ju5t
08/08/05, 09:40
Voor 25-30 medewerkers zou ik geen hosted exchange meer gaan gebruiken, tenzij je echt geen server op kantoor wilt hebben maar dat kan ik me niet voorstellen.

Reken op zo'n 3000 euro aan eenmalige kosten voor de server, voor installatie, antivirus software, backup software en dergelijke, plus daarbij de licentie kosten voor Microsoft Small Business Server 2003. Prijzen daarvoor zijn hier te vinden op: http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/howtobuy/pricing.mspx

Gsmurf
08/08/05, 12:04
Origineel geplaatst door getUP

Reken op zo'n 3000 euro aan eenmalige kosten voor de server, voor installatie, antivirus software, backup software en dergelijke, plus daarbij de licentie kosten voor Microsoft Small Business Server 2003. Prijzen daarvoor zijn hier te vinden op: http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/howtobuy/pricing.mspx
Hoi,

Als je Hosted exchange aanbiedt zal je een SPLA overeenkomst van MS moeten hebben. Dan betaal je per gebruiker per maand. De klant kan zijn eigen licenties aanschaffen, maar dat is duurder. Ik zou met 25 gebruikers wel dedicated gaan zodat je grotere boxen kan gebruiken. Bv een Dell 1850. Voordeel van het eventueel shared inkopen is natuurlijk dat zaken als backup / antivirus in de prijs zitten. Ik heb voor hosted exchange prijzen gezien die varieren van 9 euro pm tot 29,50 per maand voor een box van 50 MB.

ju5t
08/08/05, 13:34
Ik dacht dat het ging om de keuze om hosted exchange te nemen of juist niet? Misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Gsmurf
08/08/05, 13:43
Oh en meer dan 2 GB boxen gaat niet, tenzij je quota uitzet. Je hebt overigens een verschrikkelijk lange recovery tijd met zoveel grote boxen. Kan als het tegenzit een dag of langer duren.

Switch2asp
29/01/06, 22:40
to: getUP

Vergeet je niet even paar dingen mee te rekenen heer getUP?

Je hebt het over 3200 Euro, en dat je daar alles voor hebt. Volgens mij vergeet je hier toch een aantal zaken om een vergelijking te kunnen maken. Wat je nu doet is appels met peren vergelijken.

Maar om het even heel simpel te houden, ok je wilt het zelf doen.
Vergeet je niet zoals eerder gezegd:
Noodstroomvoorziening? (ups)
Tapes
BackupSoftware
AntivirusSoftware
AntiSpamSoftware
Wat als je voeding van je Server het begeeft? Of je Mainboard?
Hoeveel tijd kost het om alles weer up en running te krijgen voor je weer live kunt gaan met dezelfde data? (availability)
Kun je wel die tijd missen dat je er uit ligt? Wat kost dat als alles eruit ligt?
Heb je al het beheer van de Exchange server meegerekent?
Hoeveel uur denk je hieraan te moeten besteden? Enig idee?
Wat als je gaat groeien? Kun je uitbreiden? Kan je server dat dan nog aan? Of moet er weer uitgebreid worden? wat kost dat?
Wat dacht je van Updates? (windows, exchange, etc.) Kun je deze gewoon veilig implementeren? weet je vooraf wat het resultaat is van een patch installatie?
Security? Hoe ga je alles dichtgooien en beveiligen? heb je dit meegerekend?

En zo kan ik nog wel een heel tijdje door gaan.

Je ziet, het is niet helemaal een reele vergelijking die je maakt met Hosted Exchange. Met hosted Exchange heb je met bovengenoemd feiten helemaal niets te maken, het zit er allemaal in.

ALLES en dat voor een vast bedrag per maand. Ik ben zelf jarenlang een Exchange Administrator geweest, en dacht hetzelfde als jij, tot ik met Hosted Exchange te maken kreeg. En geloof me, in heel veel gevallen is het Echt Voordeliger.

Groet,
Rene van Steenwijk

---Switch2asp - The leading Application provider---
We Run Your Software - You Run Your Business

crazycoder
29/01/06, 23:00
@Switch2asp
De meeste van die kosten heb je hoe dan ook omdat de meeste bedrijven nu eenmaal hoe dan ook een eigen server in het bedrijf hebben draaien.

Trouwens.. waarom zou men met alle geweld exchange willen draaien.. er bestaan prima alternatieven voor :)

Snap wel dat je het als asp hoster niet graag hoor, maar er kleven nogal wat bezwaren aan het hele hosted model.

Voor zover je het niet gemerkt had, dit is een vrij oude discussie :-)

Switch2asp
30/01/06, 00:12
Ja dat had ik al gezien :-) bedankt.

Maar de topic stond nog open, en dacht zal even een reactie geven. Zoals ik het heb gevonden zullen er waarschijnlijk toch misschien nog meer mensen dit vinden toch?

Maar wat betreft de meeste kosten die je ook hebt volgens jou, dat gaat natuurlijk niet helemaal op. Als je over Exchange praat zeker niet.

Kijk als je alleen wilt emailen, zullen er wellicht ook andere oplossingen zijn, maar Hosted Exchange volgens het Asp model biedt natuurlijk nog veel meer voordelen dan alleen het prijskaartje. wat dacht je van schaalbaarheid? implementatiesnelheid?
Public Folders, (document sharing) shared calendars, full offline working, shared contacts, toegang tot dit alles via bijna elke willekeurig device etc. etc. Welk pakket heeft deze mogelijkheden nog meer?

Even een andere vraag, wat zouden volgens jou dan de bezwaren zijn van het hosted model?