PDA

Bekijk Volledige Versie : Emailhosting



®on
27/05/05, 04:24
Een klant vraagt om een offerte voor emailhosting:
nu 20 pop3 accounts in gebruik, de verwachting is op termijn 50 accounts te gaan gebruiken. "Er worden toch wel mail’s verstuurd met daarin aanhangsels van zo’n 20 Mb (bijna dagelijks)", aldus de offerte aanvrager. Het bedrijf is een hardwarebedrijf, verkoopt o.a. moederborden van een eigen merk, relatief kleine speler in deze markt mijn inziens.

Uitgaande van 50 pop3 adressen, lijkt me een diskspace van 1 GB voldoende.

Het traffic verhaal lijkt me wat lastiger; iemand een suggestie? 30 GB (50 maal 20 MB maal 30 dagen) per maand lijkt me wat overdreven, zeker in eerste instantie. Wellicht dat iemand met wat feiten en suggesties me eens op weg zou kunnen helpen?

royen99
27/05/05, 07:55
20 MB per persoon per dag, lijkt me heel erg veel (het kan natuurlijk wel).
Laat zeggen dat elk persoon 10mb verstuurd, en dat elke dag..

(10mb * 20) * 30 = 6GB aan SMTP *inkomend*

Die mail moet er ook nog eens uit, dus ook 6GB SMTP *uitgaand*

5% van de mails komen niet aan/gebounced, dus ook nog eens 300MB wat weer inkomt, deze halen ze op met POP3 (nogmaals 300mb).

Dan zou een totaal hiervan op 12.6GB p/maand uitkomen. Bij 50 personen (email accounts) komt je al snel boven de 30GB gerekend met 10mb p/p.

Met 20MB p/p uiteraard het dubbele :)

MediaServe
27/05/05, 11:54
Of je laat de klant de SMTP server van zijn Access Provider gebruiken. Zo doen de meeste hosting providers het, ook in verband met spam.

royen99
27/05/05, 12:22
Origineel geplaatst door MediaServe
Of je laat de klant de SMTP server van zijn Access Provider gebruiken. Zo doen de meeste hosting providers het, ook in verband met spam.

Zelf vindt ik dit een zeer slechte optie. Een hosting provider die email aanbiedt aan klanten dient mijns inziens ook SMTP aan te bieden (maar 1 ieder is uiteraard vrij om zelf aan te bieden wat hij/zij wil).

MediaServe
27/05/05, 12:40
Origineel geplaatst door royen99


Zelf vindt ik dit een zeer slechte optie. Een hosting provider die email aanbiedt aan klanten dient mijns inziens ook SMTP aan te bieden (maar 1 ieder is uiteraard vrij om zelf aan te bieden wat hij/zij wil). Daarmee loop je ook het risico dat iemand spam gaat versturen via jouw server, waardoor jouw server geblacklist wordt met alle gevolgen van dien (voor al jouw klanten).

Wij staan gebruik op SMTP alleen toe op speciaal verzoek (zoals een klant van ons, die in Venezuela woont).

Zoiets kun je natuurlijk overleggen met de klant :)

royen99
27/05/05, 12:46
Niet geheel mee eens, een klant kan ook via zijn website bergen met spam verzenden, of andere illegale aktieviteiten doen, plus dat hij dan nog eens in overtreding is.

Voor de TS zou het in dit geval toch een behoorlijk aantal GB's p/maand schelen. Qua kosten is het voor hem (en zijn klant dan wel een issue).
Voor 'standaard' klanten staan wij dit normaal gesproken altijd toe, en bijna elke klant gebruikt het ook.

®on
27/05/05, 17:01
Klant maakt gebruik van de SMTP server van zijn ISP in deze.

Royen99 en MediaServe, bedankt voor zover. Indien er nog anderen zijn met concrete suggesties: graag :)