PDA

Bekijk Volledige Versie : niet betalen met geldige reden, wat doen jullie hiermee ?



Danger
25/05/05, 18:54
Hoi, ik heb een klein vraagje. Wat doen jullie met klanten die je even voor hun volgende betaal datum een email sturen met "ik kan even niet betalen omdat we in een verhuizing zitten."

stel nou dat deze man zo slim is om dan gewoon te proberen niet te betalen en/of jij hem niet vertrouwd ? laten jullie zijn dienst dan gewoon draaien tot de dag dat hij zou betalen (als dit in mail werd vermeld) of zetten jullie zijn dienst offline "niet betalen = off" ook al heeft deze er een reden voor en ook nog vermeld via email ?

HBCS
25/05/05, 19:10
ik zou netjes een mailtje terug sturen en zeggen dat de site de buwuste datum op slot gaat helaas

niet betalen is niets krijgen

MikeN
25/05/05, 19:17
Had hij zich voor de verhuizing wel kunnen bedenken denk ik zomaar.

paulvogels
25/05/05, 19:17
idd.

als u niet betaald moeten wij ook verhuizen omdat ze mijn huis anders verkopen.

Danger
25/05/05, 19:19
gewoon actie ondernemen.. dat hij maar ietsje eerder betaald dus.

BeneluxGaming
25/05/05, 19:33
Ik heb hier nog geen ervaring mee maar ik denk wel dat ik er niet zo snel in ga ''trappen''. Ik zou actie ondernemen.

_arno_
25/05/05, 19:34
geef hem een ultimatum zou ik zeggen, bovendien heb je toch wel even de mogelijkheid om achter je pc te zitten.
Je bent tenslotte niet 24/7 aan het verhuizen

Vane
25/05/05, 19:59
Hij had ook de tijd om je te e-mail dus... Gewoon betalen :p.

s.vossen
25/05/05, 20:01
Het komt bij ons toch vrij vaak voor. Echter is uitstel vaak afstel en moet je toch uiteindelijk het incassobureau inschakelen.

Mijn advies, gewoon laten betalen, uitstel is vaak geen enkele betaling meer.

fiko
25/05/05, 20:02
Gewoon lekker maximaal 5 dagen laten en hem verhuis tijd gunnen. Zoiets heet klanvriendelijkheid. Na 5 dagen mag hij lekker zijn kontje afbetalen, want er komt ook nog rente en een kleine boet erbij wegens niet op tijd betalen :)

veenman
25/05/05, 20:13
Ze zijn een overeenkomst aangegaan, jij houdt je aan jouw deel van de overeenkomst door (op tijd) te leveren, dan mag je ook verwachten dat je klant (debiteur) ook zijn deel van de overeenkomst nakomt, door op tijd te betalen.

Als de klant niet binnen de standaard of overeengekomen termijn kan of wenst te betalen, dan had deze dat van te voren moeten melden, en had dit overeengekomen moeten worden. Achteraf zonder dat dit overeengekomen is niet (op tijd) betalen heeft nooit een 'geldige reden'.

Kortweg heb je met een wanbetaler te maken.

Zenda
25/05/05, 21:58
Als je in een verhuizing zit betekent dus dat je niet kan betalen, goede smoes ;).
Dit is natuurlijk grote flauwekul.

Stuur een email + een brief met daarin een mooi verhaal. Wat er in moet komen is:
- Er is niet betaald.
- Voor welke datum er betaald moet worden.
- Maatregelen die getroffen worden.
- Eventuele administratiekosten.

Je zult altijd mensen hebben die betalingen zo lang mogelijk uitstellen, maar ook bedrijven doen dit!

Triloxigen
25/05/05, 22:10
Hij had ook een kleiner huis kunnen nemen ;)

MaffeMuis
25/05/05, 22:16
Als mensen een rekening krijgen, hebben ze meestal al 2 weken de tijd om te betalen, dan krijgen ze een herinnering voor binnen 7 dagen... meestal is dit ergens in de 3de week. soms 4 weken, ligt eraan hoe druk het is.
Als ze dan niet betaald, hebben krijgen ze een 3de herinnering, met de mededeling dat ze binnen 5 dagen moeten betalen, anders is het een auto incassobureau + administratie kosten en de zooi... Meestal duurt dat bij mij ook 2 weken. Maar dan hebben de meeste mensen al lang betaald.

Dus na 2 maanden zijn de meeste mensen wel verhuist ;)
Dat langzaam is meestal over kleine bedragen, hoe groter het bedrag, hoe beter we het in de gaten houden.

Werk je niet met herinneringen systeem?

Stetson
25/05/05, 22:16
Als ik heel eerlijk mag zijn, heb ik liever iemand die op tijd aangeeft dat een betaling hem/haar even niet uit komt dan iemand die niets van zich laat horen en totaal niet betaalt.
Spreek gewoon met de klant een datum af waar het hem/haar wel uit komt binnen een redelijke termijn natuurlijk. Klant blij en zal er alles aan doen om binnen die termijn ook te voldoen. Jij blij want je behoud je klant die anders misschien maar eens elders gaat sjoppen.

MaffeMuis
25/05/05, 22:19
@ Stetson

Ik neem aan dat als een klant iets koopt dat de klant een butget heeft.. Ik ben geen goed doel of bank. Niet alle bedrijven hebben wat geld achter de hand.. En er zijn veel mensen die afwachten met betalen.
Maar ondertussen willen ze er wel meteen gebruik van maken en alle support...

kilian
25/05/05, 22:21
Ik ben het niet eens met gelijk afsluiten na het verstrijken van het termijn. Wat je als hoster wil is geld verdienen en op deze manier ben je dief van je eigen inkomen. Wat, volgens mij, het de slimste zet is is de klant een 7/14/30 dagen extra geven. Daarbij vertel/schrijf je natuurlijk dat als er dan nog niet is betaald zijn account geblokeerd wordt of dergelijk.

Lijkt mij de beste oplossing. Klant heeft hosting, jij je centen EN een tevrede klant. Klinkt ideaal. :)


@MaffeMuis: dat heet klantbinding. Wat heb je liever een grote klant die 'wat' later betaald of laat jij deze liever naar de concurent gaan?

Hjalmar
25/05/05, 22:25
Vertel je klant over automatische overboeking per periode (maand/kwartaal etc!) :D

Stetson
25/05/05, 22:26
Origineel geplaatst door MaffeMuis
@ Stetson

Ik neem aan dat als een klant iets koopt dat de klant een butget heeft.. Ik ben geen goed doel of bank. Niet alle bedrijven hebben wat geld achter de hand.. En er zijn veel mensen die afwachten met betalen.
Maar ondertussen willen ze er wel meteen gebruik van maken en alle support... Ik denk dat je ook even onderscheid moet maken of het al een bestaande klant is of niet. Een nieuwe klant, daarvan zou je kunnen zeggen "ja ho even" maar een al bestaande klant die de vorige keren wel de factuur binnen een redelijke termijn heeft voldaan, kun je toch wel wat respijt gunnen?

Overigens, als jij als bedrijf niet enige reserve hebt, heb je dan wel recht van bestaan?

MaffeMuis
25/05/05, 22:46
@kilian
Zoals hier staat beschreven in het topic is het een vaste klant. Ik kan hier niet uit opmaken wat voor diensten deze persoon heeft. Maar stel dat dit een maandelijkse dienst zou zijn. De klant heeft volgens mijn contracten al 1 maand extra de tijd om te betalen. "Bijna" geen 1 klant betaald binnen 1 week. maar binnen 1 maand, mag ik toch wel verwachten, dat er iets gebeurd.
Als het een grote goed inkomende klant is, zou ik wel overwegen om hem wat extra tijd te geven, maar dan hoop ik voor de klant altijd dat hij de maand erna niet in de problemen komt.
Als het een nieuwe klant is, en al over zoiets begint, dan maak ik me meestal al zorgen. Als je geen geld hebt, moet je ook niks kopen.
Maar daar betalen ze de extra administratie kosten over....
En deze meneer of mevrouw komt met een verhuizing aan zetten. Betekend dat zijn telefoon rekening hierdoor ook niet wordt betaald, of zijn gas/water/licht in zijn nieuwe/oude huis. Heb dat altijd maar een raar smoesje gevonden.... Als het een bedrijf zou zijn(is) dan is het misschien een klein ander verhaaltje, maar ook die verhuizen geen maanden...

@ Stetson
Ik zeg niet dat ik geen reserve heb. Maar er zijn vast wel bedrijven, die door dit soort dingen in de problemen komen. Maar ook dit zijn geen slimme mensen door hun geld uit te geven, voordat het ontvangen is.

cridea
25/05/05, 23:12
Dit verschilt per klant, betaalt hij al jarenlang netjes, dan geef je hem wat respijt. Heeft hij elke keer een smoes, dan houdt het een keer op.

En hoeveel omzet de klant genereert (hoe belangrijk ie voor je is) en hoe de verdere verhoudingen zijn (goed contact of slecht gevoel erbij) spelen ook een rol.

Dotdns
26/05/05, 09:20
Als hij al een factuur met 7/14/30 dagen tijd ontvangen heeft , en dan net voor de afsluit datum een snel een email stuur ,
Tja ! dan sorry , ook snel een email.
met veel begrip , maar binnen de 7 dagen na verstrekte datum geen boeking = Suspended !.

Je zal dit nog tegenkomen , en met den tijd , blijft het niet bij dat 1 klant maar bij 10 , en dan ....

FransVanNispen
26/05/05, 10:46
Als het netjes wordt aangegeven, lijkt me het geen probleem een afspraak te maken over een nieuwe datum.

Zou toch erg vervelend zijn als je energie leverancier net zo reageert als menig hierboven voorstelt.

Danger
26/05/05, 11:23
Het is niet alleen gericht op verhuizingen maar bijvoorbeeld ook vakanties of andere zaken waar door je niet op factuur datum kunt betalen. verder vind ik gewoon "Betaal een paar dagen eerder dan"

ExOrDuS
26/05/05, 23:08
Wij nemen eerst contact op het de persoon/klant en vragen wat de rede is van zijn late betaling of de rede waarom de rekening nog niet betaald is.
Vervolgens als blijkt dat de persoon/klant de boel probeerd te belazeren verhogen het totaalbedrag na het verstrijken van de betalingsperiode met een xx bedag.

Als de klant na het versturen van de aanmaning nog steeds niet betaald, gaat het account offline, en schakelen wij een incassobureau in.
Na de incasso wordt er eerst 1 maand vooruit betaald, en dan pas gaat de account weer online.
Na 2x van dit soort dingen met de zelfde persoon/klant, gaat het account eruit.

DutchTSE
27/05/05, 01:24
is een incassobureau niet wat duur voor zo een klein bedrag (naja weet niet over hoeveel we praten, maar meer dan 100 euro zal ut niet zijn tog?)

Dirkje
27/05/05, 08:50
Wij laten alle klanten van tevoren betalen. Zitten we ook niet met deze problemen.

Klanten hebben bij gameservers geen vast contract, dus als er geen betaling binnenkomt voor de datum dat de 2e maand ingaat stuur ik een mailtje: Stopt u met huren of is het geld onderweg?

Als er dan geen reactie komt, zetten we de server uit en verwijderen we de user.

Verder is Intrum Justitia een aanrader!

Voor 470,- incl btw per jaar, dan krijg je onbeperkt incasso opdrachten. En het bedrag maakt niet uit bij hun!

www.intrum.nl

WH-Tim
27/05/05, 12:28
grappig vind ik die klanten die je al een extra lange betalingsperiode geeft, gewoon 2 weken langer en dat je na 5 weken dan nog geen geld ontvangen hebt terwijl je wel vaker al gemailed hebt om te zeggen dat er nog geen geld ontvangen is.

Dan suspend je het account, en dezelfde dag nog staat het geld dan op je rekening :p

PlanPro
27/05/05, 13:07
Ik zou gewoon naar het betaal verleden van de klant kijken. Als hij in verleden altijd netjes betaald heeft moet je die klant niet meteen afsluiten of je moet je conculega's graag klanten toewensen. En daarnaast aan hem vragen wanneer hij wel het geld overgemaakt zal hebben. Als dat binnen een reeele termijn is zou ik een oogje dichtknijpen. Maar 1 dag na die termijn gaat het wel op slot.

4U-Web
27/05/05, 14:30
Origineel geplaatst door DutchTSE
is een incassobureau niet wat duur voor zo een klein bedrag (naja weet niet over hoeveel we praten, maar meer dan 100 euro zal ut niet zijn tog?)

Na een tijdje haal je de abbonementskosten er wel uit, zijn vaak nogal wat klanten die niet of niet op tijd betalen.

Wij sturen, als de klant de factuur niet binnen 10 dagen betaald heeft een aanmaning, hierop word er gelijk 10% administratiekosten in rekening gebracht, wordt de factuur dan na 10 dagen nog niet betaald word er een 2e aanmaning gestuurd waarbij 25% administratiekosten bij word gerekend. Als het daarna nog niet binnen 10 dagen betaald is schakelen we een incassobureau in.

Stetson
27/05/05, 14:45
Origineel geplaatst door 4U-Web


Na een tijdje haal je de abbonementskosten er wel uit, zijn vaak nogal wat klanten die niet of niet op tijd betalen.

Wij sturen, als de klant de factuur niet binnen 10 dagen betaald heeft een aanmaning, hierop word er gelijk 10% administratiekosten in rekening gebracht, wordt de factuur dan na 10 dagen nog niet betaald word er een 2e aanmaning gestuurd waarbij 25% administratiekosten bij word gerekend. Als het daarna nog niet binnen 10 dagen betaald is schakelen we een incassobureau in. Dat zijn nogal heftige percentages. Volgens mij mag dat niet.

Danger
28/05/05, 18:13
Jullie snappen het topic niet..

Ik bedoel dat als iemand niet met zijn pc kan betalen "Telebankieren" omdat het internet uit is geschakeld voor de verhuzing of hij geen tijd heeft voor naar de bank te gaan ivm de verbouwing in een nieuwe huis.
Ik heb het ook niet alleen over verhuizen maar ook over mensen die op vakantie op de dag van betaling.

Dotdns
28/05/05, 19:11
dan gewoon , een beetje eerder betalen he .
Als je geen internet hebt (uit geschakeld ) , kun je ook geen email sturen he :-)

En als je op vakantie gaat , tja 1 of 2 dagen eerder betalen he

martijntje
28/05/05, 22:07
Origineel geplaatst door Stetson
Dat zijn nogal heftige percentages. Volgens mij mag dat niet.

Volgens mij moet er inderdaad eerst een normale herrinering worden verstuurd, als daar geen gehoor aan wordt gegeven mag er een aanmaning MET administratie kosten worden verstuurd.

Om een lang verhaal kort te maken, moet je de klant eerst een GRATIS herrinering sturen, oftewel zonder administratie kosten. Want ja een mens kan wat vergeten.

En even over die verhuizing, er bestaat toch ook een overschrijf formulier? of een girofoon?

Maar kan me voorstellen dat je de klant wel (even) de tijd gunt (tenzij er altijd wel iets is)

Timmerman
29/05/05, 20:55
Is het niet mogelijk om in je Algemene Voorwaarden te zetten dat indien een incassobureau ingeschakeld moet worden, de kosten hiervan voor rekening van de klant zijn?

Of is dat wettelijk niet toegestaan :D

xSeries
29/05/05, 21:00
ja, dat mag inderdaad.
Sterker nog; je mag ook wettelijke rente of handelsrente (die is hoger) in rekening brengen; mits je het maar in je AV vermeld.

roland
02/06/05, 12:38
Wij sturen, als de klant de factuur niet binnen 10 dagen betaald heeft een aanmaning, hierop word er gelijk 10% administratiekosten in rekening gebracht, wordt de factuur dan na 10 dagen nog niet betaald word er een 2e aanmaning gestuurd waarbij 25% administratiekosten bij word gerekend. Als het daarna nog niet binnen 10 dagen betaald is schakelen we een incassobureau in.

Zou ik niet doen. Een klant kan je bedrijf hiermee onderuit halen. Dit is simpel weg NIET toegestaan -> illegaal bezig.

Dus als jij een factuur op vrijdagavond verstuur zal de klant deze pas maandag ontvangen. Als hij deze betaald via een overschrijvingskaart van de postbank dan mag hij de factuur maar 1 dag laten liggen. Dus als de post later komt dan mag hij direct 10%(!!!) extra betalen?

Wettigelijk staan er 30(!!!!) dagen voor het betalen van een factuur. Dit mag alleen afwijken als dit overeen gekomen is met een redelijk termijn.

Daarnaast kan het gebeuren iemand een factuur vergeet. Daarom moet er eerste een gratis herinnering verstuurd worden.

Misschien moet ik ook zulke praktijken gaan voeren. Betalen binnen 5 dagen, zo niet 300% administratiekosten. Na 5 dagen nog niet betaald 1000% administratiekosten. Dus klanten betalen altijd binnen 5 dagen, zo niet dan loop je lekker binnen.

Wat leuke info voor je van het ministerie Economische Zaken: http://www.ez.nl/content.jsp?objectid=11468

4U-Web
02/06/05, 14:34
Dus ik moet maar veel kosten uit gaan geven aan die gratis 1e herrinnering? Heb de laatste tijd erg vaak dat mensen niet op tijd betalen, vandaar dat ik bij de eerste aanming al kosten ging rekenen.

Ahead-IT
02/06/05, 15:03
Origineel geplaatst door 4U-Web
Dus ik moet maar veel kosten uit gaan geven aan die gratis 1e herrinnering? Heb de laatste tijd erg vaak dat mensen niet op tijd betalen, vandaar dat ik bij de eerste aanming al kosten ging rekenen.
Zoiets moet je incalculeren in je marge.

De wettelijke marge in België ligt op 12%, hoger mag niet, met een minimum van 25 EUR.

4U-Web
02/06/05, 21:49
En wat zou dan de wettelijke marge voor nederland zijn?

(heb nog nooit van gehoord of dat er een wettelijke marge voor is)

Stetson
02/06/05, 21:57
Origineel geplaatst door xSeries
ja, dat mag inderdaad.
Sterker nog; je mag ook wettelijke rente of handelsrente (die is hoger) in rekening brengen; mits je het maar in je AV vermeld. Handelsvertragingsrente mag je uitsluitend opvoeren indien er sprake is van een levering aan een bedrijf/rechtsvorm.

//Edit.
Overigens moet je je houden aan de wettelijke rente. Dus 25% is niet toegestaan.

4U-Web
02/06/05, 23:05
Nogmaals: wat is het limiet ervoor dan?

crazycoder
05/06/05, 13:07
Origineel geplaatst door 4U-Web
Nogmaals: wat is het limiet ervoor dan?
Misschien eens met je accountant, boekhouder, favoriete jurist of met de KvK praten??

Als je er later op terug moet vallen lijkt het mij verstandiger om dit bij een andere bron te halen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de meesten onder ons techneuten en/of ondernemers zijn. Geen juristen.

Een algemene vraag zoals waarmee deze discussie begon kan prima, juridisch advies moet je m.i. niet op een forum halen.

BsHosting
05/06/05, 13:20
ik werk standaard met betaling binnen 14 dagen

niet betaald is een herinnering (gratis) met het verzoek alsnog te betalen binnen 7 dagen of om even contact op te nemen

na die periode stuur ik een aanmaning met kosten.
heb er gelukkig pas 1 gehad waar dat bij moest maar het factuurprogramma zegt standaard bij de 1e aanmaning € 10 kosten.

bij de herinnering zegt ie niks.

2hosting
05/06/05, 16:43
Origineel geplaatst door WH-Tim
grappig vind ik die klanten die je al een extra lange betalingsperiode geeft, gewoon 2 weken langer en dat je na 5 weken dan nog geen geld ontvangen hebt terwijl je wel vaker al gemailed hebt om te zeggen dat er nog geen geld ontvangen is.

Dan suspend je het account, en dezelfde dag nog staat het geld dan op je rekening :p

PRECIES!