PDA

Bekijk Volledige Versie : Ervaringen met een aparte database server?



®on
24/05/05, 20:27
Op dit moment overweeg ik (na overleg met mijn dedicated server leverancier) de aanschaf van een aparte server voor de databases, zodat 1 server alleen bestemd is voor SQL.

Aangezien ik daar zelf geen ervaring mee heb, ben ik op zoek naar ervaringen hiermee.

Waar ik vooral naar benieuwd ben:

* hebben klanten veel hinder ondervonden van het overzetten van databases (aanpassingen in scripts etc.)? Ondervind men nog steeds hinder?
* waar ben je tegenaan gelopen qua problemen of loop je nog steeds tegen aan?

Vanzelfsprekend zijn mensen zonder ervaringen hiermee, maar mét goede ideeën/tips/opmerkingen/adviezen etc. welkom.

Ik maak nu gebruik van intel P4 2.8 Ghz. servers, met 1 GB Ram. De database server wordt een intel Xeon 2.8 met 2 GB Ram.

Bob2
24/05/05, 22:34
Nadeel lijkt me de koppeling met je cp. Heb ook overwogen een aparte sql server te hosten, echter valt support vanuit cp dan weg. Althans met plesk is het niet eenvoudig die externe koppeling te maken. Dus zonde van de tijd en het geld in mijn geval. Hoe het met subdreamer zit weet ik niet ;)

svbeek
24/05/05, 22:46
Wat je kan doen is portforward draaien om de locale poort 3306 te forwarden naar je database server. Scheelt mogelijk weer wat instellingen veranderen.

xSeries
24/05/05, 23:03
wij gebruiken op iedere webserver mysql, dus iedere server draait z'n eigen databases.
wij draaien op minimaal xeon-machines met 1 a 2gb werkgeheugen dus dat is niet zo'n probleem.

voordeel is dat de klant kan connecten naar "localhost"...
tevens zou het moeten werken vanuit het cp (wij gebruiken geen cp maar hebben eigen omgeving gebouwd voor het beheer).

wat een nadeel zou kunnen zijn in jouw geval is dat klanten connecten naar localhost; die bestaat dan nog wel maar draait geen sql meer.
Misschien dat de port-forwarding zoals hierboven staat dan wel een goede oplossing is !

Maar goed; het is onze bewuste keuze geweest om iedere webserver zijn eigen db's te laten draaien.
Hier zit ook een stukje redundantie achter; als een webserver down gaat kunnen we altijd op een andere server alles overzetten omdat iedere server identiek is !

froggie
24/05/05, 23:25
Port forwarden is niet echt netjes. Maar goed, zoals xSeries al aangeeft scheelt het een hoop gedoe met mogelijk hardcoded scripts enzo.

Zorg overigens dat je gebruik maakt van een gigabit link tussen de 2 machines. Scheelt misschien weer net dat kleine beetje in response tijd.

flen
24/05/05, 23:34
cPanel kan je een externe MySQL bak opgeven geloof ik :)

®on
25/05/05, 00:32
Origineel geplaatst door Bob2
Hoe het met subdreamer zit weet ik niet ;)
Gelukkig is het niet voor SD, wel voor phpBB ;)

Origineel geplaatst door froggie
Port forwarden is niet echt netjes.
Zou je dit kunnen verduidelijken, waarom het niet netjes is? Welke nadelen kleven nog meer aan het port forwarding, behalve de responsetijd?

Origineel geplaatst door flen
cPanel kan je een externe MySQL bak opgeven geloof ik :)
Klopt.

Probleem waar ik op het moment tegen aanloop, is dat 1 server het 's avonds erg zwaar heeft, dat wil zeggen: de swap loopt vol tot zo'n 22%, memory usage zo'n 90%. SQL zorgt voor de problemen, door de vele fora die ik host. Mogelijk dat een geheugen uitbreiding naar 2 GB (of meer) dit probleem wel zou kunnen verhelpen, maar ik vermoed dat dit een tijdelijke oplossing is. Door SQL apart te zetten, hoop ik én wat meer uit mijn servers te kunnen halen én SQL een performance boost te kunnen geven.

froggie
25/05/05, 09:47
Origineel geplaatst door headout

Zou je dit kunnen verduidelijken, waarom het niet netjes is? Welke nadelen kleven nog meer aan het port forwarding, behalve de responsetijd?

Nou ja, stel dat je besluit op die webserver toch weer een MySQL DB nodig te hebben, dan moet je die weer op een andere port gaan zetten enzo. Ik vind het voor m'n gevoel geen nette oplossing :) Maar het werkt wel, dus als het praktischer is om wat voor reden kun je het gewoon gebruiken.

Unixboy
25/05/05, 09:54
Fora's kan je verwijzen naar "externe databaseserver".
Dit gebeurd dmv de config.php :) (in geval van phpBB)

Persoonlijk zou ik een scriptje maken wat searched naar config.php en als daar databaseserver = localhost (of iets dergelijks, weet ik even niet uit mijn hoofd) in voorkomt dit verranderd naar externe dataserverk.

Poort forwarding, zie ik als een tijdelijke oplossing.

HostServe
25/05/05, 11:12
Origineel geplaatst door Unixboy
Fora's kan je verwijzen naar "externe databaseserver".
Dit gebeurd dmv de config.php :) (in geval van phpBB)

Persoonlijk zou ik een scriptje maken wat searched naar config.php en als daar databaseserver = localhost (of iets dergelijks, weet ik even niet uit mijn hoofd) in voorkomt dit verranderd naar externe dataserverk.

Poort forwarding, zie ik als een tijdelijke oplossing.

Hiermee los je alleen het probleem op die de fora's op zullen leveren, en alle andere scripts?

PlanPro
25/05/05, 11:20
Wij maken gebruik van HELM Control panel. Remote databases (MySQL / SQL server geen probleem. We adviseren klanten via DSN (aan te maken in control panel) een connectie naar de database op te zetten. Zodoende hoeft de klant nooit te weten waar de server staat.

Voor klanten die via Enterprise Manager SQL server willen benaderen maken we een DNS entry aan zodat ze via SQL.DOMAIN.NL hun database vanaf remote kunnen benaderen.

Het grote voordeel van een Database server op een aparte server is dat je performance echt toeneemt. Een hele intensieve applicatie die dynamisch pagina's opbouwt vanuit de database zakt qua performance ineen als het op een zelfde systeem draait. De database en webserver bijten dan in elkaars staart is onze ervaring. Extra geheugen bij plaatsen en stukje tuning van de database lost het probleem dan weer tijdelijk op.

rembrand
25/05/05, 11:21
Vraag 1 is wat draait er op de dedicated server. Zijn dit websites ism een control panel of is het een eigen site/forum.

In het laatste geval is het niet zo'n probleem. Gewoon connecten in je config.php naar een externe database.

Maar ik het eerste geval is het een ander verhaal. De koppeling tussen server1 en server2 moet je dan al in je control panel al maken. waarschijnlijk is het een aantal scriptje aanpasen. Maar dat weet ik niet zeker. Ben niet zo thuis in de CP wereld :)